De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

mijn lokale winkel de opdracht gegeven een Supersix EVO 105 voor mij op te sporen. Met wat pech duurt het lang, maar het is niet dringend. En dat frame heeft iets dat mij echt aanspreekt (ik vlecht volgend jaar wel een setje goede wielen ;) )
Kdenk dat ik er bij cameleonbike 2 of 3 heb zien staan.
 
@Tristan een halfgod?? Je bent godverrrdomme meer dan dat! :)
Wat zei de begeleider? Lijkt me inderdaad wel prima te zijn als de metingen kloppen?
Ik ga binnenkort ook een inspanningstest laten doen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen hogere verwachtingen. Ik wil vooral mijn zones weten.
 
@Tristan een halfgod?? Je bent godverrrdomme meer dan dat! :)
Wat zei de begeleider? Lijkt me inderdaad wel prima te zijn als de metingen kloppen?
Ik ga binnenkort ook een inspanningstest laten doen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen hogere verwachtingen. Ik wil vooral mijn zones weten.

Test was in een sportmedisch centrum, dus ik ga er wel vanuit dat die correct is.
Het tegenstrijdige is dat m'n vo2max bovengemiddeld hoog is, maar ik het wel lastig heb met een relatief rustig ritje van 3u. Ik probeer me er wat in in te lezen, maar ik heb nog niet gevonden hoe vo2max en duurvermogen zich verhouden tov elkaar.
 
Test was in een sportmedisch centrum, dus ik ga er wel vanuit dat die correct is.
Het tegenstrijdige is dat m'n vo2max bovengemiddeld hoog is, maar ik het wel lastig heb met een relatief rustig ritje van 3u. Ik probeer me er wat in in te lezen, maar ik heb nog niet gevonden hoe vo2max en duurvermogen zich verhouden tov elkaar.
In theorie hebben die niks met elkaar te maken. Je kan een hoge vo2max hebben maar quasi geen kracht, dan wordt het moeilijk om 30km/u aan te houden.

Jouw beperking zit dan in het fietsspecifieke (kracht, vermogen, spieren, houding,…) en niet in de maximale zuurstofopname.

Je hebt geluk, want dat laatste kan je trainen en vo2max is voor 75% aangeboren
 
Test was in een sportmedisch centrum, dus ik ga er wel vanuit dat die correct is.
Het tegenstrijdige is dat m'n vo2max bovengemiddeld hoog is, maar ik het wel lastig heb met een relatief rustig ritje van 3u. Ik probeer me er wat in in te lezen, maar ik heb nog niet gevonden hoe vo2max en duurvermogen zich verhouden tov elkaar.
Heeft weinig met elkaar te maken.
Sportspecifieke spieren dat is hetgeen je mist. Je zal beter presteren dan iemand van gelijke conditie met een lagere vo2max, dat zeker.

Maar wees gerust, als je traint en spieren en conditie opbouwt dan ga je vliegen gelijk Superman!
Ook is het zo dat je met uw vo2max gewoon veel sneller progressie zal boeken, en dat je gewoon veel verder kan doortrainen. Uw limiet als veel verder liggen.
 
Ik heb volgende week zaterdag ook een inspanningstest/lactaat test ingepland (bij een cardioloog).
Ik ben benieuwd, want ik ben eigenlijk die nogal 'traag' onder stoom kom :D
 
Laatst bewerkt:
Somedude zat weer in uw wiel? Of was het iets anders?
Niks speciaal, de quasi wekelijkse kost.
Ik ga van het fietspad de baan op. Eerst omdat er voetgangers op wandelen, en later omdat iemand die in zijn tuin aan het werken was het een goed idee vond om zijn kruiwagen tegen het fietspad te zetten en de bezemstelen van zijn gerief te laten uit steken over het fietspad.

De baan liep wat naar beneden, ik h ad wind mee en gaf stevig door dus ik reed 40 a 45. De lichten waren niet ver meer. Op zo'n moment kijk ik wel al eens geregeld achterom om te zien of er auto's komen, dan ga ik wel weer op kant. Komt er plots ene achter mij die begint te toeteren, als je maar 50 mag op die baan haal je mij niet plots in he als ik 45 rijd. Gaat em mij voorbij steken 50 meter voor de lichten, venstertje opendraaien en nog wat roepen. Uiteindelijk sloeg hij rechts af (zonder lichten). Als we beide voor het rood licht waren beland weet ik echt niet wat er gebeurd was.

Voor de rest zal je zelf wel hoffelijk zijn als ze op het fietspad geparkeerd staan, of uit een straat komen en het fietspad blokkeren. Voor hunzelf tellen de regels niet. Nee, dan rijden we 65 op een baan waar je 50 mag.

Paar weken terug ook nog. Ik kom van het fietspad omdat daar een oude vrouw op een e-bike reed. Ik rijd letterlijk naast haar, je moet al blind zijn om niet te zien waarom ik op straat kom. Komt er een auto uit de andere richting, die begint te toeteren en rijdt ff een halve meter mijn kant uit. Alsof em mij gaat aanrijden.
Ik begin het beu te geraken.
 
Het is ook een mes dat langs twee kanten snijdt natuurlijk.
Ik rij zelf met het idee dat ik nergens voorrang heb, niemand mij gezien heeft en dat ik liever rem en mijn gemiddelde laat zakken dan dat ik gevaarlijk voorbij steek of op de baan ga rijden.
Je moet gewoon verdomd goed opletten als fietser, en op sommige stukken gewoon beseffen dat je een zwakke weggebruiker bent die soms niet gezien wordt en sommige niet kunnen inschatten hoe snel je potentieel wel niet rijdt.

Ook als ik zelf met de wagen rijdt ben ik super gefocust op fietsers en dan zie je sommige soms van ver al dat ze toeren gaan uitsteken. Ik anticipeer al op voorhand, maar als je zelf niet fietst dan snap ik dat je soms dan verrast wordt. En dat het frustrerend is want niemand rijdt graag (bijna) iemand aan natuurlijk. En met toeren uitsteken zijn het mensen op een speedpedelec die toch wel de kroon spannen. Maar goed mensen op een koersfiets kunnen er ook wat van hoor.

Een simpel voorbeeld is een kruising met een blinde straat waar de fietser op een voorrangsweg rijdt of een uitrit van een parking. Iedere fietser weet dat de fietser gaat uitwijken naar een stuk op de rijbaan om overzicht te hebben op de straat of uitrit om zo niet omver gereden te worden.
Als niet fietser in de wagen erachter snap je dat niet en wordt je verrast, maar je zou maar langs achter aangereden worden omdat je net niet wilt aangereden worden langs rechts…
 
Zo herkenbaar die frustraties. Maar is de oorzaak niet vooral dat in belgie goede fietspaden gewoon onbestaand zijn?

Als er dan fietspaden zijn, zijn deze gewoon niet breed genoeg. Liggen er stenen los. Of rij je uw velg kapot bij de overgang fietspad -> baan en omgekeerd.

Het groeiend aantal fietsers en vooral de speedpedelecs maken het ook niet makkelijker. Of jeugd zwalpend met de gsm op fiets.

Maar laat ons ondanks dit alles ons goesting in het fietsen niet verliezen.
 
Ik ben momenteel op het punt dat ik bij matig weer de voorkeur aan de rollen geef :p
Er rijden echt veel dwazen op de baan, en de fun is er snel af :p
 
Maar is de oorzaak niet vooral dat in belgie goede fietspaden gewoon onbestaand zijn?
Ook, maar voornamelijk toch dat anderen het fietspad/voetpad toch vooral zien als "polyvalente strook waar je ook andere dingen op kunt doen dan fietsen of wandelen", zoals bvb parkeren, vuilnis stallen voor ophaling,... In de grootsteden is het dan ook nog "daar waar elektrische deelsteps komen te sterven, hun bekraste karkassen breed uitgesmeerd over het pad". En op den boerenbuiten bij oogstseizoen ligt er vaak meer modder op dan op het eigenlijke veld.

Overigens mag je van de wet perfect op de rijweg rijden als het fietspad niet veilig te bereiden is door welke omstandigheid dan ook (hindernissen, slecht wegdek, ijzel,...). Alleen weten veel mensen dat niet.
 
Goed ja. Het is natuurlijk een groter maatschappelijk probleem. Ik zet deze ochtend de radio aan: 1 op de 3 leerkrachten is dit schooljaar al verbaal aangevallen.

Agressie neemt overal toe, daar kunnen we niet om heen.
 
De laatste tijd is het verkeer meer en meer een jungle aan het worden. Er rijden veel gefrustreerde mensen rond.
Mijn woon-werk verkeer met de fiets is 16km enkel en er gaat geen dag voorbij dat ik net niet overhoop word gereden, hoewel ik reglementair fiets.
Zonet mijn kinderen naar school gedaan met de auto, dat is via een grote baan.
Een auto snijdt me de pas af, komende uit een zijstraat, scheurt de baan op en probeert tevergeefs enkele auto’s in te halen (veel bochten) om dan… 300m verder op zijn oprit te draaien… Dan denk ik echt waarom?
 
Goed ja. Het is natuurlijk een groter maatschappelijk probleem. Ik zet deze ochtend de radio aan: 1 op de 3 leerkrachten is dit schooljaar al verbaal aangevallen.

Agressie neemt overal toe, daar kunnen we niet om heen.
Leerkrachten kregen vroeger respect, nu is dat ver zoek…
Slechte punten? Het is de schuld van de leerkracht, niet van de leerling die geen moeite doet om een boek vast te nemen.

Soit, elke job heeft wel zijn minpunten.
 
Niks speciaal, de quasi wekelijkse kost.
Ik ga van het fietspad de baan op. Eerst omdat er voetgangers op wandelen, en later omdat iemand die in zijn tuin aan het werken was het een goed idee vond om zijn kruiwagen tegen het fietspad te zetten en de bezemstelen van zijn gerief te laten uit steken over het fietspad.

De baan liep wat naar beneden, ik h ad wind mee en gaf stevig door dus ik reed 40 a 45. De lichten waren niet ver meer. Op zo'n moment kijk ik wel al eens geregeld achterom om te zien of er auto's komen, dan ga ik wel weer op kant. Komt er plots ene achter mij die begint te toeteren, als je maar 50 mag op die baan haal je mij niet plots in he als ik 45 rijd. Gaat em mij voorbij steken 50 meter voor de lichten, venstertje opendraaien en nog wat roepen. Uiteindelijk sloeg hij rechts af (zonder lichten). Als we beide voor het rood licht waren beland weet ik echt niet wat er gebeurd was.

Voor de rest zal je zelf wel hoffelijk zijn als ze op het fietspad geparkeerd staan, of uit een straat komen en het fietspad blokkeren. Voor hunzelf tellen de regels niet. Nee, dan rijden we 65 op een baan waar je 50 mag.

Paar weken terug ook nog. Ik kom van het fietspad omdat daar een oude vrouw op een e-bike reed. Ik rijd letterlijk naast haar, je moet al blind zijn om niet te zien waarom ik op straat kom. Komt er een auto uit de andere richting, die begint te toeteren en rijdt ff een halve meter mijn kant uit. Alsof em mij gaat aanrijden.
Ik begin het beu te geraken.
Dat zijn gewoon uw fans.
Heb er ook zoveel, die denken altijd dat ik zin heb in een praatje of een handtekening.

Een goedendagzwaai kunnen ze krijgen maar de rest moeten ze maar voor naar mijn jaarlijkse fandag komen he!
 
Of jeugd zwalpend met de gsm op fiets.
Dit zo hard. De keren dat ik bijna frontaal gebotst heb met zo een gsm zombie met oortjes in zijn niet meer te tellen. Bij de laatste heb ik tijdens het ontwijken haar GSM uit haar handen geslagen want ik had het helemaal gehad die keer.
Die reed gewoon plots naar me toe zonder 1x op te kijken, ik had geen 5mm meer over om te kunnen kruisen. En roepen hielp ook niet want ze had ook nog eens oortjes in die blijkbaar vollebak op stonden.

Ook een keer een traktor.. Dankzij zijn toedoen was heel het fietspad een modderboel inl afgevallen aardappelen. Dus ik rij op de baan want het was daar niet te doen.

Kruist die onnozelaar me wel niet met zijn traktor de hele tijd al toeteren. Ik had veel zin om er achteraan te gaan en eens goed mijn gedacht te zeggen, maar ik was niet fit genoeg om te keren en een inhaalmanoevre te doen op een traktor die 40+ reed.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan