De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bij ons in de buurt (Meetjesland en omstreken) vind ik dat dat nog allemaal reuze meevalt :unsure:

Als ik eens regio Leuven rijd begrijp ik wel niet hoe mensen daar frequent willen fietsen, alles is volgebouwd en de fietspaden zijn ongelooflijk smal.
 
Wat ben ik blij om te lezen dat iedereen met frustraties zit.

Ik het al schrik dat ik een verzuurde kloot was!
 
Ergst dat ik heb meegemaakt is een auto die me voorbijkomt, 200m verder stopt, uitstapt en met wijd gespreide benen in midden van baanvak gaat staan om me van mijn fiets te sleuren.
Gewoon omdat ik tegen 35 op de baan reed en niet op het fietspad van 250m lang aan andere kant dat er slecht bijligt (en waarvoor ik dus 2 keer de weg voor over moet om het te gebruiken)

Had geluk dat er niemand van andere richting kwam en hij te traag was :D
 
Bij ons in de buurt (Meetjesland en omstreken) vind ik dat dat nog allemaal reuze meevalt :unsure:

Als ik eens regio Leuven rijd begrijp ik wel niet hoe mensen daar frequent willen fietsen, alles is volgebouwd en de fietspaden zijn ongelooflijk smal.
Nog enen van ‘t meetjesland!

@Polle32
@Reverz

Wie nog allemaal?!

Ik voel een ritje komen
 
Dit zo hard. De keren dat ik bijna frontaal gebotst heb met zo een gsm zombie met oortjes in zijn niet meer te tellen. Bij de laatste heb ik tijdens het ontwijken haar GSM uit haar handen geslagen want ik had het helemaal gehad die keer.
Die reed gewoon plots naar me toe zonder 1x op te kijken, ik had geen 5mm meer over om te kunnen kruisen. En roepen hielp ook niet want ze had ook nog eens oortjes in die blijkbaar vollebak op stonden.

Ik heb zo eentje gehad met elektrische step, draait rustig op het fietspad en vertrekt volle gas naar mij met zijn kop in de grond. What the fuck boys :eek: Zou fameus hard aankomen als ge alle twee nog maar 25 per uur rijdt en frontaal op mekaar vliegt

Ook zoveel mensen die bvb al wandelend eens achterom kijken, u perfect zien afkomen, om dan 15 seconden erna over gans het pad te beginnen zwalpen of de hond rustig het fietspad te laten kruisen alsof ze zelfs niet weten dat ge gaat passeren.
 
De laatste tijd is het verkeer meer en meer een jungle aan het worden. Er rijden veel gefrustreerde mensen rond.
Mijn woon-werk verkeer met de fiets is 16km enkel en er gaat geen dag voorbij dat ik net niet overhoop word gereden, hoewel ik reglementair fiets.
Zonet mijn kinderen naar school gedaan met de auto, dat is via een grote baan.
Een auto snijdt me de pas af, komende uit een zijstraat, scheurt de baan op en probeert tevergeefs enkele auto’s in te halen (veel bochten) om dan… 300m verder op zijn oprit te draaien… Dan denk ik echt waarom?
Scenario van gisterenochtend op weg naar het werk:
Ik ben de blauwe lijn, ik kom uit die 'zijstraat' en rijdt op het fietspad het rondpunt uit. Op hetzelfde moment komt er op het rode traject nen dikke range rover het rondpunt opgedraaid en die snijd bij het afdraaien van het rondpunt het fietspad gewoon volledig af. Ik heb mij echt schijtevies gemaakt, diej had mij dus gewoon niet gezien denk ik.


Als ge al die near misses begint op te tellen... ik wil daar eigenlijk allemaal niet teveel bij stilstaan. Het is ondertussen zover gekomen dat als ik op een smal baantje een tegenligger heb ik mij echt bewust rechtop zet en heel groot maakt, liefst nog met een wat overdreven beweging opdat ik zéker ben dat ze mij gezien hebben. Als je ziet hoeveel mensen er tijdens het rijden op hun GSM zitten te tokkelen, ik ben daar eigenlijk doodsbenauwd voor.

Overigens mag je van de wet perfect op de rijweg rijden als het fietspad niet veilig te bereiden is door welke omstandigheid dan ook (hindernissen, slecht wegdek, ijzel,...). Alleen weten veel mensen dat niet.
Net zoals je met een group vanaf 15 tot 50 mensen perfect op de rijbaan mag zonder begeleiding... er zijn zelfs politieagenten die niet op de hoogte zijn van die regel :sop:

Nog enen van ‘t meetjesland!

@Polle32
@Reverz

Wie nog allemaal?!

Ik voel een ritje komen
Ik ben eigenlijk al een paar weken met het idee aan het spelen om eens een interessepeiling te doen om hier een beetje een BG Gravel meetup te doen deze zomer.
Ik ben sinds de levering van mijn Grizl hier zowat alle off-road stukken in de wijde omtrek aan het rijden om te zien wat goed berijdbaar is met de gravel bike en wat minder (of niet). Ik ben er eigenlijk enorm van verschoten hoeveel leuke stukjes gravel in de onmiddellijke omtrek van Landegem/Merendree liggen. Dat stuk aan de Oude Kale vallei in uwen 'achtertuin' @poeperman :love:
Ik ben redelijk zeker dat we hier zonder echt grote problemen gerust een mooie tocht van 100+km kunnen uitstippelen met een heel mooi aandeel gravel. Tzijn wel zelden of nooit stukken van kilómeters, maar daartegenover staat wel dat de tussenstukken altijd relatief kort zijn.
 
Deze morgen gaan fietsen, ideaal weertje. Wel een stoeprand mis ingeschat en op mijn linkerkant gevallen.
Geen schade wel een bluts int ego en linkerarm geschaafd en ferme blauwe plek op mijn dij.

Alst goed is mag het ook gezegd worden: veel auto's die stoppen terwijl ik geen voorrang heb.. (haaietanden), ik snap het niet maar maak er wel gebruik van als ze stoppen.
 
Ik rij een pak minder met de fiets tegenwoordig, maar opgegroeid zijnde in Oudenaarde en altijd doorheen de Vlaamse Ardennen gefietst te hebben, heb ik nooit anders geweten van frustraties.
Wat ik wel sterk ondervonden heb, is dat frustraties als fietser of automobilist evenredig gestegen zijn met aanpassingen aan de weginfrastructuur voor zowel fietsen als auto's en gsm gebruik.

Ben je met de auto onderweg, sta je vaker stil door allerhande ingrepen waardoor je trager rijdt, vaker moet wachten om mekaar door te kunnen laten, .. allen in teken van veiligheid. Terwijl het in de praktijk op drie kwart van die punten niets uithaalt, behalve frustraties oproepen. Dan zit je al met chauffeurs die geïrriteerd in de wagen zitten en als ook zij niet opletten door gsm gebruik, op die punten net nog meer gevaarlijke situaties creëert.

Als fietser wordt het nog mooier ...
Oudenaarde fietsstad, my ass ja. Op een paar nieuwe stukken fietspad is hier in 15 a 20j niets verbeterd. Een hoop stroken langs waar je niet meer mag rijden, een hoop tunnels om fietsers langs om te leiden, extra gevaarlijke punten creëren waar jaren niets aan gedaan wordt om ze op te lossen, straten smaller maken en de fietser als verkeersremmers gebruiken (allemaal geen erg als er een koersfiets voor u rijdt, maar als tante Mireille van 80j krom voorovergebogen op haar fiets aan 5 kph voor u zit .. jeej!), ..
Tis hier echt om te huilen. In het centrum weigert men straten autovrij te maken en moet iedereen gemengd door smalle straatjes vol 'veilige' verkeersremmers en in de rand van het stad wordt niet naar fietspaden gekeken of stuurt men fietsers langs kronkelende boerenwagen waar de berm nooit gemaaid wordt en niemand mekaar ziet afkomen.

Een perfect voorbeeld: fietssnelweg tussen Gent en Kortrijk loopt via Oudenaarde. De meest voor de hand liggende route is gewoon het jaagpad langs linkeroever vanuit Gent tot ergens Avelgem en dan naar Kortrijk. Altijd mooi fietspad, geen miserie langs de weg.
Maar ... Geen flauw idee of dat de officiële route is of één van. Want eens in Oudenaarde hebt ge aan rechteroever ook een hoop bordjes van fietssnelweg die u wegsturen van het jaagpad. Op te beginnen zou je al een fietsbrug moeten oversteken die sinds ze er ligt al vaker defect is dan dat ze werkt. Vervolgens moet ge aan de ophaalbrug een drukke baan (Tegenwoordig één band e enigste invalswegen naar het centrum van de ganse oost en zuidkant van Oudenaarde) oversteken op een punt waar er vroeger nooit een fietspad geweest is. Dus veel automobilisten letten er gewoon onbewust al niet op. Een stuk verder moet ge van het jaagpad afslaan naar het spei, maar opgelet dat ge juist zijt en niet aan de verkeerde kant van de vangrail zit of ge kunt er overkruipen of doorrijden tot ge eig al halfweg de omtoer gepasseerd zijt langs waar die fietssnelweg u stuurt. Fun fact, eenmaal aan de spoorwegtunnel in het spei van nog geen anderhalve meter breed, komt ge op het punt waar indien ge daarnet niet over die fietsbrug kon omdat ze defect was en gewoon het jaagpad rechtdoor gevolgd hebt langs het jachthaventje en diezelfde drukke baan hebt overgestoken op een punt waar iedereen weet dat het al altijd een druk fietspunt was en de mensen dus opletten voor fietsers en vervolgens uw route verder te rijden over een gescheiden fietspad tot aan dat punt dus. Maar bon, dan moet ge dat spoorwegtunnelje nog door waar ge met geen 2 kunt passeren, maar waarlangs aan beide kanten een ander belangrijk fiets invalspunt op uitkomt. Altijd leuk daar passeren en hopen dat ge tegen niemand gaat rijden die ja pas kunt zien als het te laat is.
Soit, we rijden door .. (Ondertussen was ik al in Kortrijk denk ik...) We gaan verder langs het spei, mooi tussen de natuur, geen auto's, maar wel hopen dat het niet geregend heeft of den boel staat er een helft onder water. Maar dan komt ge aan één van de gevaarlijkste verkeerspunten van gans Oudenaarde. Een oversteekplaats war ze al meer dan 15j van spreken om ze veiliger te maken, waar al menig accident (Zelfs dodelijk) heeft plaatsgevonden. Langs daar gaan ze dan een fietssnelweg sturen. Bon, er zijn nu wel concrete plannen om er ook een tunnel aan te leggen binnenkort, maar veel te laat en eig voor een fietssnelweg onnodig gezien de andere gevaarlijke punten die je moet kruisen. Als je dat punt moet kruisen is het de bedoeling de weg over te steken en u op het fietspad aan de overkant te begeven richting de fietstunnel onder de n60. De meeste doen dat, maar sorry koersfiets liefhebbers, de meeste onder jullie wachten niet om over te steken en slaan direct de rijweg op om dan 100m verder de straat over te steken en het fietspad vlakaf te negeren.
Fietstunnel allemaal goed en wel, kom je nadien in een woonwijk uit. Hopelijk weten de meesten ondertussen nog waar ze zijn, want het lijkt hier op geen kanten meer de route van Gent naar Kortrijk. Komt het beste er nog aan. Wat vroeger altijd een wandelpad geweest is van 2 tegels van 50cm breed is nu onderdeel van de fietssnelweg geworden. Ge kunt er niet passeren, laat staan dat er iemand met een MTB passeert. Vervolgens komt ge in den schapendries, één van de grootste sluiproutes tussen n8 en n60 om tussen de laagvliegers in de blinde bochten u naar het fietspad op de oude spoorwegbedding richting Kluisbergen te begeven.
Zowel ik als men ouders wonen langs gans dat traject dat ik net beschreven heb. Als iedereen in theorie zou doen wat em moet doen, ist al opt randje van veilig en aangenaam. In de praktijk is het een mengeling van snelle wielertoeristen al dan niet in groep, gepensioneerden die ieder moment van hun fiets kunnen vallen, schoolgaande jeugd die met iets anders bezig dan het verkeer en alles dat daartussen ligt.
Wetende dat ge eig in de eerste plaats al gewoon een van de twee kanten van het jaagpad kon volgen ...

Man man, sorry voor de lange tekst, maar kheb de indruk dat die frustratie er al lang eens uit moest :shutup::unsure:
 
ik kan hier ook een boek neerpennen van fiets/auto ervaringen maar ga me er niet moe aan maken, want dan ben ik dadelijk weer zo gefrustreerd als iets. Morgen de Cristal Alken Classic BTW . Kgaan de 110km doen en gewoon van begin tot zover ik geraak gas open doen :Den tegen het einde zal ik weer zoveel meegemaakt hebben... want hoe sneller je fiets in Belgie hoe meer incidenten je krijgt!
 
Na deze hele rant over hoe egoïstisch de automobilisten in ons Belgenlandje wel niet zijn wil ik toch even de advocaat van de duivel spelen. Zelf ben ik ook een fervent fietser, maar om eerlijk te zijn snap ik heel vaak de frustratie van de automobilist. Sorry, maar er is niks zo arrogant en egoïstisch als een fietser op de openbare weg. En, zonder iedereen over 1 kam te willen scheren, gebruikers van een speedpedelec spannen de kroon. Het is niet dat, omdat een fiets in staat is van 45 km/h te halen, dat ook effectief altijd en overal gehaald moet worden. Het is zelfs op heel veel plaatsen verboden om zo snel te fietsen. Op een jaagpad langs een kanaal geldt bijvoorbeeld een snelheidslimiet van 30 km/h. Je mag die enkel overschrijden wanneer je dat doet zonder ondersteuning. Een speedpedelec mag daar gewoon geen 45 km/h rijden.

Even illustreren hoe ik tot die conclusie over fietsers gekomen ben. Ik werk in de bouw, de wegenbouw meer bepaald. Al 30 jaar ondertussen. De laatste 15 jaar als ploegbaas. Ik werk heel veel op jaagpaden tussen Luik en Antwerpen. Ik heb dus de toename van het aantal fietsers van heel dicht bij meegemaakt. De laatste jaren wordt er ook heel veel op fietspaden gewerkt, en dat was ook nodig ook. Maar de arrogantie van veel fietsers tart werkelijk alle verbeelding. Een omleiding, zelfs indien ze amper 50 meter lang is, wordt gewoon genegeerd. "Even bellen en iedereen zal wel aan de kant springen" veronderstellen de meesten. Pas gelegde beton of asfalt dient blijkbaar gewoon om over te fietsen. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat een omleiding genegeerd wordt. Ik snap dat volkomen want ik zou het zelf ook doen. Maar een beetje respect voor de mensen die aan het werken zijn om de fietspaden te verbeteren zou misschien wel welkom zijn. Bijna dagelijks krijg ik bedreigingen van fietsers die mij in elkaar gaan slaan, die er voor zullen zorgen dat ik mijn job ga verliezen, die mij uitmaken voor het vuil van de straat. Gisteren nog was er eentje waar ik gewoon fysiek moest tegen houden. Hij weigerde van 20 meter (!!!) verder naar links te gaan om daar het jaagpad op te gaan. 5 minuten later kwam hij terug en kwam hij nog eens proberen want... ik wist blijkbaar niet wie hij was. Nee dus... ik wist het niet. En ik weet het nog niet. En het interesseert mij ook geen bal. Uiteindelijk is hij in een woedebui vertrokken en is hij wat verderop de signalisatie van een ondere doorsteek tussen de openbare weg en het jaagpad beginnen afbreken. Geen probleem. Ik was dat toch even later van plan te doen dus dat werk was mij al bespaard.
Mij valt het op dat de frustratie van de weggebruikers enorm plaatsgebonden is. En het valt mij ook op dat, hoeveel te verder ik naar het westen ga, zoveel te erger wordt het. Amai zeg... ik wil Antwerpenaren niet viseren, maar hoeveel te korter ik bij Antwerpen kom, zoveel te meer verwensingen krijg ik naar mijn hoofd geslingerd. En ik doe verdorie alles om er voor te zorgen dat de mensen door kunnen. Maar al slalommend tussen de vrachtwagen en de rupskranen door vliegen tegen 45 km/h als het even kan. Wie denk je dat er verantwoordelijk is wanneer zo iemand onder een kraan terecht komt ?

Als automobilist ben ik trouwens enorm hoffelijk. Ik geef bijna iedereen voorrang. Voetgangers, fietsers en soms zelfs andere auto's die helemaal geen voorrang hebben. Ik vind het enorm zielig om te zien hoe gefrustreerd de vlaming achter zijn stuur zit. Blijkbaar stapt iedereen in de wagen met het idee : "en deze keer gaat niemand mij mijn voorrang afnemen". Het is soms echt lachwekkend. Het kan allemaal zoveel makkelijker door gewoon een beetje vriendelijker te zijn in het verkeer. Door een keertje je voorrang af te geven los je soms gewoon een verkeersknoop op, maar daar is de vlaming te egoïstisch voor. Het is soms zelfs lachwekkend om te zien hoe de automobilist achter mij zich kwaad maakt wanneer ik weer maar eens mijn voorrang af geef.

Mijn boodschap ? Lighten up a little. Er is plaats genoeg voor iedereen. Maar doe gewoon effe normaal. We hebben niks te bewijzen. We zijn niet Wout van Aert. We zijn niet Ayrton Senna. We zijn gewoon mensen die ons moet een vervoermiddel van A naar B moeten verplaatsen. Het zal echt niet steken op een minuutje.
 
@_Pe_ kleine opmerking, die limiet van 30km/h mag je nooit overschrijden. Met of zonder ondersteuning maakt niet uit. Snelheidsbeperking gelden voor alle bestuurders en niet alleen voor gomotoriseerd voertuigen.
 
@_Pe_ kleine opmerking, die limiet van 30km/h mag je nooit overschrijden. Met of zonder ondersteuning maakt niet uit. Snelheidsbeperking gelden voor alle bestuurders en niet alleen voor gomotoriseerd voertuigen.
ok. Ik was in de veronderstelling dat het zonder ondersteuning wel mag, maar ik ben daar niet 100% zeker van. Ik geloof je op je woord.
Gelukkig rij ik zelden sneller dan 30. En als het dan toch eens gebeurd is het net er over. Een kleine overtreding dus maar :D
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan