De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zie het hier nu net twee keer vermeld worden, maar waarom tussen 2 kettingen afwisselen?
zoals gezegd: ketting slijt sneller dan de cassette maar een nieuwe ketting op een gebruikte cassette geeft meestal problemen omdat de ketting er op ingesleten is. Dus met twee (of drie) kettingen die je geregeld wisselt, vermijd je dat...

Ik wissel inderdaad ook met 3 kettingen.
Om de 100km ongeveer. Dan gaan uw tandwielen een pak langer mee.
Om de 100km? Dan stop je tijdens uw rit om te wisselen?

Heb op mtb (door Corona) iets te lang doorgereden voor ik 3e heb gelegd dus die schiet nu wat door op 2-3 tanden vanachter maar liever dat dan nieuwe cassette al te moeten steken van 180 euro

Een nieuwe heilige dinsdag - Zwift racing league
Dit keer 5 rondes, 46 kilometer en 15 hellingen op 'Cobbled Climbs' in Richmond. Ik vermoed lus nagemaakt van parcours van een of ander WK - I dunno, ik kijk geen koers.

Op zaterdag al een race op het parcours en evenveel rondes gedaan, ik wist dus half wat te verwachten.
Het grote verschil hier is dat op helling één en twee van elke ronde er gespurt kan worden voor extra punten, en dat zal je geweten hebben.
Anderhalve ronde kunnen aanklampen bij de kopgroep en dan was het over & out. Een keer een gat laten vallen van 5 meter boven aan een helling en weg zijn ze. Niets is ontmoedigender dan 400 watt te trappen en geen meter dichter te komen bij een groepje dat 5 à 10 meter voor je zit.

Mijn dan maar laten zakken naar het achtervolgende groepje. Gaandeweg nog redelijk wat renners opgepikt die ook hun aansluiting waren verloren met de kopgroep. Op elke helling was het duidelijk dat ik de sterkste was naar boven in mijn groep van pakweg 15 renners en de meet lag een paar honderd meter na de laatste helling. Heel gerust de laatste 2,5 rondes kunnen uitrijden en de sprint makkelijk gewonnen... voor de 33e plek van de 87 deelnemers.

Gefinisht in 70'34"; wat 1'33" trager was dan mijn voorbereidingsrace. De eerste twee rondes gingen een pak harder, de laatste rondes in mijn achtervolgingsgroepje trager.
70 minuten aan 268 watt gemiddeld of 3.81 W/kg. Op zich wel tevreden met die cijfers.

W/kg-gewijs duidelijk bij de sterkste van de reeks, wat erop wijst dat er nog veel ruimte voor verbetering is qua tactisch rijden.
Als je het goed wilt doen op de zwift races moet je twee dingen goed kunnen; sprinten en u verstoppen in een groepje... Twee zaken die ik in het echt - op de mountainbike - niet meteen nodig heb.

MTB.

Ik wissel inderdaad minstens één keer per week.

Maar pak dan om de 200km.

Als ik mijn fiets was doe ik sowieso de ketting er af. Anders spoelt ge de wax weg en bouwt dat nooit fatsoenlijk op. Staat of stond ook zo op de website van squirt.

En ik doe dat gewoon met quick links waarop staat dat ze not reusable zijn.

IK meet ze ook regelmatig, en als ene korter is gaat die er wel terug op.

Met het vorige tandwiel en cassette meer dan 7000km gereden. Dus mijn manier zal niet slecht zijn. En MTB dus ziet meer af als race.

Vooral in het begin "rekt" een ketting veel. Ik hang de 2 kettingen gewoon aan een nagel en rijd met de kortste. Eens de 500km gepasseerd kan je gemakkelijk een hele tijd verder met 1 ketting. Heb 5k op mijn mtb en zie eigenlijk amper wat van slijtage. Wax en zomer-mtb'r zijn helpt ook wel natuurlijk.

Vraagje. Ik zou moeten mijn remblokken van mijn mtb veranderen. Het zijn schijfremmen. Nu, ik ben geen techneut, maar remblokken veranderen ziet er in principe niet ingewikkeld uit. Maar dan.. Krijg je dat zelf deftig "ingeremd"? Bij de fm zetten ze dat op zo een band blijkbaar.

Spurtje trekken en dan afremmen tot bijna stilstand en terug versnellen en afremmen, dit herhaal je dan enkele keren.

Vraagje. Ik zou moeten mijn remblokken van mijn mtb veranderen. Het zijn schijfremmen. Nu, ik ben geen techneut, maar remblokken veranderen ziet er in principe niet ingewikkeld uit. Maar dan.. Krijg je dat zelf deftig "ingeremd"? Bij de fm zetten ze dat op zo een band blijkbaar.
Ma ja gewoon eens goed remmen (en dat paar keer herhalen)

Bedankt voor de reacties ivm ketting wisselen. Ga dat bij mijn volgende cassette ook eens beginnen doen.

Cfr één van mijn vorige posts over buitenbanden. Door de banden af mijn wiel te halen gemerkt dat er een stuk velglint wat gewrongen/geplooid zit. Waarschijnlijk wat verschoven geweest toen ik aan het sukkelen was om mijn banden erop te krijgen.

@Mr.Fingers , is dat deze ketting? https://www.decathlon.be/nl/p/fietsketting-11-versnellingen/_/R-p-300692?mc=8404869

Ik heb nog een nieuwe 105/slx 11 speed ketting liggen van mijn vorige fiets en dan de originele ultegra 11 speed ketting erop. Kan ik die samen met die btwin ketting mixen? Volgens mij kan dat weinig kwaad.
Da's inderdaad die ketting, en zo lang uw ketting compatibiliteit is met Shimano 11sp gaat dat in principe enkel afhangen van de slijtage op de cassette, uitzondering daar gelaten.

Voor 11-speed kun je iedere 11-speed ketting gebruiken (Shimano, SRAM, KMC, Wipperman, Rohloff & zelfs Campagnolo). Voor 10 & 12 speed is Campagnolo vaak nét iets anders.

Voor 11-speed kun je iedere 11-speed ketting gebruiken (Shimano, SRAM, KMC, Wipperman, Rohloff & zelfs Campagnolo). Voor 10 & 12 speed is Campagnolo vaak nét iets anders.
SRAM en Shimano zijn compatibel tot en met 9sp, daarna loopt het mis. Verder heb ik inderdaad wel al wat vanalles op 11sp gegooid qua kettingen. Contect werkt ook, voor de volledigheid. :biglaugh:

Bon, om terug te komen op die remblokken. Ik weet totaal niet welke ik moet bestellen. Ik heb een Trek X-Caliber 8. Zoveel keus?

Terug
Bovenaan