De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

SRAM en Shimano zijn compatibel tot en met 9sp, daarna loopt het mis. Verder heb ik inderdaad wel al wat vanalles op 11sp gegooid qua kettingen. Contect werkt ook, voor de volledigheid. :biglaugh:
Het is pas bij 12 speed dat het mis is beginnen lopen. 10 en 11 speed SRAM is 100% compatible met Shimano. Cassettes ook trouwens, daar heeft SRAM zich gewoon altijd "gehouden" aan de HG-standaard voor bodies van Shimano. Met de komst van XD(R) zijn cassettes niet meer uitwisselbaar.

En ondanks dat 12 speeds SRAM kettingen ook zouden kunnen werken op de nieuwe 12 speed Shimano, wordt het afgeraden omdat je dan de voordelen van Hyperglide+ niet zou hebben. De kettingbladen zijn ook anders gevormd. Om die reden passen de KMC 12-speed kettingen ook niet (goed) op Shimano maar wel op SRAM

Bon, om terug te komen op die remblokken. Ik weet totaal niet welke ik moet bestellen. Ik heb een Trek X-Caliber 8. Zoveel keus?

Antwoord van een leek: Beginnen met kijken welke er nu op zitten?
Idd gewoon kijken

Als het https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...-mountainbikes/x-caliber/x-caliber-8/p/33193/ is:
Shimano MT200 hydraulische schijfrem

En dan zou ik denken dat het https://bike.shimano.com/nl-NL/product/component/shimano/BR-MT200.html is
en dus
Remblok_StandaardB01S Kunststof

Maar schiet me niet dood als het niet klopt :D

Ik weet totaal niet welke ik moet bestellen. Ik heb een Trek X-Caliber 8. Zoveel keus?
Kijk naar welke remmen je nu hebt, en zoek dan op het internet op welk formaat van remblokken erin passen. Er zijn meerdere fabrikanten die blokjes maken (de fabrikant van de remklauw zelf, uiteraard, maar ook 3rd party merken zoals BBB, Swissstop, Magura,...)

Het is pas bij 12 speed dat het mis is beginnen lopen. 10 en 11 speed SRAM is 100% compatible met Shimano. Cassettes ook trouwens, daar heeft SRAM zich gewoon altijd "gehouden" aan de HG-standaard voor bodies van Shimano. Met de komst van XD(R) zijn cassettes niet meer uitwisselbaar.

En ondanks dat 12 speeds SRAM kettingen ook zouden kunnen werken op de nieuwe 12 speed Shimano, wordt het afgeraden omdat je dan de voordelen van Hyperglide+ niet zou hebben. De kettingbladen zijn ook anders gevormd. Om die reden passen de KMC 12-speed kettingen ook niet (goed) op Shimano maar wel op SRAM
Het bolt inderdaad wel netjes, maar als ge daarna uw derailleur wilt afstellen schakelt die ofwel perfect op, ofwel perfect af - niet alletwee, ergens slaat uw ketting standaard een tandwiel over, hoewel ze voor de rest doorgaans wel goed schakelt. De schakelverhouding van Shimanoderailleurs is 1:1 terwijl SRAM 2:1 is, en dat werkt bij kettingen niet meer perfect samen vanaf 9sp. Genoeg tijd aan verspild omdat ik het over het hoofd had gezien, en dat probleem verdwijnt ook gewoon instant wanneer ge er dan een Shimano/KMC/Wipperman/... op legt. Dan voelt ge u wel efkes ne knuppel. :biglaugh:

Het bolt inderdaad wel netjes, maar als ge daarna uw derailleur wilt afstellen schakelt die ofwel perfect op, ofwel perfect af - niet alletwee, ergens slaat uw ketting standaard een tandwiel over, hoewel ze voor de rest doorgaans wel goed schakelt. De schakelverhouding van Shimanoderailleurs is 1:1 terwijl SRAM 2:1 is, en dat werkt bij kettingen niet meer perfect samen vanaf 9sp. Genoeg tijd aan verspild omdat ik het over het hoofd had gezien, en dat probleem verdwijnt ook gewoon instant wanneer ge er dan een Shimano/KMC/Wipperman/... op legt. Dan voelt ge u wel efkes ne knuppel. :biglaugh:
Wolfje toch.

1. Eerst en vooral

SRAM was 1:1 en Shimano was 2:1. Niet omgekeerd zoals jij zegt.

Ik zeg was omdat het nooit echt 1:1 (maar eerder 1.1:1) en 2:1 (maar eerder 1.7:1) is geweest. Dit tot en met 10 speed voor Shimano (road) en 9 speed SRAM (road).

Marketing rondt graag af.

2. En nu dan?

Vanaf 11 speed road gebruikt Shimano een 1.4:1 ratio, en SRAM exact actuation en dat is 1.3:1.
Bij de MTB's is dat 1.1:1 voor Shimano (11 speed) en 1.12:1 voor SRAM x actuation

(vandaar dat je zelfs met succes Shimano MTB-shifters kan gebruiken icm SRAM derailleurs - 0.02 is compleet verwaarloosbaar)

3. Dus?

De actuation, of cable pull heeft geen hol te maken met het al dan niet passen van een ketting. Dat is enkel de compatibiliteit tussen shifter en derailleur.

Een 11 speed Shimano XT ketting (1.1:1) past ook perfect op een 11 speed Ultegra (1.4:1) - nogmaals, omdat die zaken niets met elkaar te maken hebben.

4. Zoveel verkeerde info op dit forum, je zou er verdrietig van worden.

Graag gedaan!

Ik wou het net zeggen. Het enige wat uitmaakt of een ketting past of niet is de breedte en de pitch (afstand tussen twee rollers). Pitch is voor iedere moderne ketting 1/2" of 12.7mm, dus dan heb je juist de breedte.

Voor 11-speed zijn de afstanden tussen de tandwielen op de cassette zo goed als identiek voor alle merken (3.69mm voor Shimano, 3.72mm voor Sram, 3.76mm voor Campagnolo/Miche), wat dus wil zeggen dat iedere 11-speed ketting op iedere 11 speed cassette past en werkt. Wat je wel hebt is dat als je een Campagnolo-ketting op een Shimano cassette gebruikt, dat je een beetje wrijfgeluid hebt.

Er is daar deze zeer handige chart voor trouwens.

Om derailleurs aan te sturen is het inderdaad heel andere koek, want daar zit je inderdaad met mechanische overbrengingen die op elkaar afgestemd moeten zijn, en hoe meer versnellingen je hebt, hoe fijner die marges. En dan heb je nog het verschil tussen weg & MTB, die ook andere verhoudingen gebruiken. Juist SRAM Etap en Shimano DI2 heeft daar geen last van, vanwege geen mechanische connectie tussen derailleur en schakelhendel.

Wolfje toch.

1. Eerst en vooral

SRAM was 1:1 en Shimano was 2:1. Niet omgekeerd zoals jij zegt.

Ik zeg was omdat het nooit echt 1:1 (maar eerder 1.1:1) en 2:1 (maar eerder 1.7:1) is geweest. Dit tot en met 10 speed voor Shimano (road) en 9 speed SRAM (road).

Marketing rondt graag af.

2. En nu dan?

Vanaf 11 speed road gebruikt Shimano een 1.4:1 ratio, en SRAM exact actuation en dat is 1.3:1.
Bij de MTB's is dat 1.1:1 voor Shimano (11 speed) en 1.12:1 voor SRAM x actuation

(vandaar dat je zelfs met succes Shimano MTB-shifters kan gebruiken icm SRAM derailleurs - 0.02 is compleet verwaarloosbaar)

3. Dus?

De actuation, of cable pull heeft geen hol te maken met het al dan niet passen van een ketting. Dat is enkel de compatibiliteit tussen shifter en derailleur.

Een 11 speed Shimano XT ketting (1.1:1) past ook perfect op een 11 speed Ultegra (1.4:1) - nogmaals, omdat die zaken niets met elkaar te maken hebben.

4. Zoveel verkeerde info op dit forum, je zou er verdrietig van worden.

Graag gedaan!
Goed, ik heb 1:1 en 2:1 verwisseld besef ik nu, en in theorie hoort dat ook allemaal te kloppen, maar waar zit 'm dan de verklaring voor het feit dat noch ik, noch collega's die al hun hele loopbaan fietsenmaker zijn, een 9sp/10sp SRAM ketting perfect kunnen laten schakelen op Shimano? Een probleem dat zoals aangehaald meteen verdwijnt wanneer de SRAM vervangen wordt door een andere ketting. Die hele uitleg verandert uiteindelijks niks aan wat ik in de praktijk al genoeg gezien heb.

Vreemd, ik heb momenteel een SRAM PC 1031 ketting op mijn 3x10 Ultegra liggen, en dat schakelt even goed als de KMC X10 die er daarvoor op lag, zonder overslaan of doorschieten.. Juist iets gevoeliger aan roest. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat die SRAM-kettingen niet werken met de HyperGlide tanden van Shimano, maar bij mij werkt het wel (met HyperGlide cassette).

Voor 11-speed maakt het écht geen hol uit, ik heb al KMC, Shimano, SRAM & Wippermann (nooit meer!) gehad op mijn GRX. Werkt allemaal perfect en feilloos (maar Wipperman slijt & roest belachelijk snel, en dat voor zo'n hoge prijs).

Goed, ik heb 1:1 en 2:1 verwisseld besef ik nu, en in theorie hoort dat ook allemaal te kloppen, maar waar zit 'm dan de verklaring voor het feit dat noch ik, noch collega's die al hun hele loopbaan fietsenmaker zijn, een 9sp/10sp SRAM ketting perfect kunnen laten schakelen op Shimano? Een probleem dat zoals aangehaald meteen verdwijnt wanneer de SRAM vervangen wordt door een andere ketting. Die hele uitleg verandert uiteindelijks niks aan wat ik in de praktijk al genoeg gezien heb.
Ik wou gewoon onderbouwd (sorry voor het belerende @Polle32) aangeven dat actuation niets te maken heeft met de ketting.

Zoals Mr.Fingers aanhaalt zit er gewoon geen (nauwelijks) verschil op de kettingen, dus het klopt niet dat je die niet werkend kan krijgen. Meer nog, ik ken genoeg mensen die met succes een SRAM ketting rijden op een 11 speed Shimano drivetrain. In het begin van de lockdown lagen die nog overal voor het rapen terwijl de Shimano's vaak uitverkocht waren.

Een KMC ketting is trouwens geschikt voor SRAM en Shimano, dus mochten daar grote verschillen in zitten ware dat niet mogelijk.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat een Shimano-ketting nét ietsje stiller draait op een Shimano aandrijflijn, maar qua schakelen is er geen verschil.

Allez, ik heb hem geliked 😉.

Ik heb op mijn gravelfiets met GRX trouwens ook een 10-speed sram-ketting lopen hoor.

Ik wou gewoon onderbouwd (sorry voor het belerende @Polle32) aangeven dat actuation niets te maken heeft met de ketting.

Zoals Mr.Fingers aanhaalt zit er gewoon geen (nauwelijks) verschil op de kettingen, dus het klopt niet dat je die niet werkend kan krijgen. Meer nog, ik ken genoeg mensen die met succes een SRAM ketting rijden op een 11 speed Shimano drivetrain. In het begin van de lockdown lagen die nog overal voor het rapen terwijl de Shimano's vaak uitverkocht waren.

Een KMC ketting is trouwens geschikt voor SRAM en Shimano, dus mochten daar grote verschillen in zitten ware dat niet mogelijk.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat een Shimano-ketting nét ietsje stiller draait op een Shimano aandrijflijn, maar qua schakelen is er geen verschil.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik SRAM ketting niet meer gebruik voor Shimano vanaf 9sp na te veel miserie. Als een derailleur afstellen na 20 minuten nog niet lukt terwijl zoiets anders 1-2 minuten duurt, en mensen met bakken ervaring er vervolgens ook hun tanden op stuk bijten, dan is voor mij de rekening gemaakt. In theorie hoort het netjes te kloppen, in de praktijk enkel nog maar problemen mee gehad.

Al moet ik - nu ik er bij stilsta - wel bekennen dat ik 11sp vermoedelijk nog niet zelf geprobeerd heb na voorgenoemd gedoe met 9-10sp. Heb die lijn gewoon recht doorgetrokken omdat ik het professioneel niet kan maken daar elke keer te veel tijd in te steken wanneer ik alternatieven heb waarvan ik 101% zeker ben.

Da's inderdaad die ketting, en zo lang uw ketting compatibiliteit is met Shimano 11sp gaat dat in principe enkel afhangen van de slijtage op de cassette, uitzondering daar gelaten.

De fiets heeft 250km in droog weer gereden aan een gezapig tempo (ongeveer 25km/h gemiddeld). Ik vervang de ketting om de 500km en dan roteer ik (ale, zo deed ik dat op de MTB). Denk dat ik dat nu ook ga doen.
Ga dan zo eens een ketting bestellen, dan heb ik er terug 3 en kan ik wel even voort.

Op 3 plaatsen barsten in mijn DT Swiss wielen. Zou toch niet mogen, dit had erge kwetsuren kunnen veroorzaken als ik er bleef mee rijden en het niet gezien had.
PXpD1DH.jpg

Idd gewoon kijken

Als het https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...-mountainbikes/x-caliber/x-caliber-8/p/33193/ is:
Shimano MT200 hydraulische schijfrem

En dan zou ik denken dat het https://bike.shimano.com/nl-NL/product/component/shimano/BR-MT200.html is
en dus
Remblok_StandaardB01S Kunststof

Maar schiet me niet dood als het niet klopt :D
9€ in de decathlon
is voor de mt200

Terug
Bovenaan