De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

wat zijn de goede fietsstaanders (naast de lidl variant) om een fiets op te hangen voor te poetsen/ maintenance?

Ik had zo'n tacx ding om m'n vorige fiets op te zetten en zeer tevreden van, maar m'n nieuwe fiets is met schijfremmen en past daar niet meer op. Nu ben ik op zoek naar eentje voor zo aan de zadelpen te klemmen.
Belangrijkste eisen zijn dat hij stabielen robuust is, niet dat je bang moet zijn dat je fiets elke moment kan vallen. Opbergruimte is minder een issue
decathlon heeft maar 3 voeten waardoor die imo niet stabiel genoeg is.

decathlon heeft maar 3 voeten waardoor die imo niet stabiel genoeg is.
3 voeten = altijd stabiel
4 voeten = bijna altijd wankel

Heb je al ooit een fotograaf gezien met een statief met meer dan 3 voeten?

ik heb zelf een goedkope van Rose, met 4 voeten. Die zou ik afraden.

prijs/kwaliteit/constructie wordt het niet beter dan dit:
Lifeline Workstand

EDIT: dit is eigenlijk het parktool systeem, maar dan goedkoper uitgevoerd. Ze hebben ook een versie van €45 om op de werkbank te monteren​

Laatst bewerkt:
3 voeten = altijd stabiel
4 voeten = bijna altijd wankel

Heb je al ooit een fotograaf gezien met een statief met meer dan 3 voeten?

ik heb zelf een goedkope van Rose, met 4 voeten. Die zou ik afraden.

prijs/kwaliteit/constructie wordt het niet beter dan dit:
Lifeline Workstand
3 decathlon voeten is bij mij nooit stabiel vooral als de wielen er nog in zitten
Het feit dat ik een xl frame heb zal wel niet helpen natuurlijk 😅

Die van Decathlon ga ik ook niet meteen aanraden. We werken zelf met Berner, topmateriaal, volle metalen plaat als voet. Die dingen wegen wel gemakkelijk 20kg en het kostenplaatje is navenant. Thuis heb ik een paal van Trivio, op zich voldoende maar de kop is ook niet 100% mijn meug.

ik heb deze. Ook niet 100% tevreden van. De fiets (mtb) hangen in elke positie die je wilt, zit er niet in. Ik weet echter niet of er betaalbare staanders zijn die dat wel kunnen

Die van Decathlon ga ik ook niet meteen aanraden. We werken zelf met Berner, topmateriaal, volle metalen plaat als voet. Die dingen wegen wel gemakkelijk 20kg en het kostenplaatje is navenant. Thuis heb ik een paal van Trivio, op zich voldoende maar de kop is ook niet 100% mijn meug.
die van Rose en Trivio zijn volgens mij door dezelfde fabriek gemaakt :)

Rode plastic onderdelen en een kop waarvan de rubbers loskomen? 4 poten, maar op een vloer die niet 100% vlak is, zo wankel als een Rus na een nachtje stappen

aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD04NkE5MkM2MUJDMTBBNTg3MzFBRUIxN0MxRDU0OTI2Rg.jpg

die van Rose en Trivio zijn volgens mij door dezelfde fabriek gemaakt :)

Rode plastic onderdelen en een kop waarvan de rubbers loskomen? 4 poten, maar op een vloer die niet 100% vlak is, zo wankel als een Rus na een nachtje stappen

aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD04NkE5MkM2MUJDMTBBNTg3MzFBRUIxN0MxRDU0OTI2Rg.jpg
Mijne is een driepoot, dus op zich wel stabiel. Rubbers blijven gelukkig ook goed zitten, maar het sluitmechanisme laat toch ietwat te wensen over. Trivio Elite denk ik. Zeker goed genoeg voor thuis, maar ik ben schaamtelijk verwend op 't werk. :unsure:

product.php

Vermoedelijk wel, welk model juist?

Ben niet echt een referentie qua ervaring. Maar de fiets die ik gekocht heb (2de hands) dikke 2 maand terug, had 23mm. Deze waren vrij verduurd dus ook vervangen door 25mm. Echt een wereld van verschil. In positieve zin. Dus als het lukt, zeker doen.

Het is dit model: https://www.google.com/amp/s/road.cc/content/review/116333-btwin-triban-500-se-road-bike?amp

In de review schrijven ze dat ze er 25mm op zouden leggen, dus dan lijkt het me wel ok. Ik heb alvast 2 banden van 25mm besteld en ik probeer er eerst eentje, lukt het niet kan ik die andere nog terugsturen.

Het is dit model: https://www.google.com/amp/s/road.cc/content/review/116333-btwin-triban-500-se-road-bike?amp

In de review schrijven ze dat ze er 25mm op zouden leggen, dus dan lijkt het me wel ok. Ik heb alvast 2 banden van 25mm besteld en ik probeer er eerst eentje, lukt het niet kan ik die andere nog terugsturen.
Vorige week nog 32 op een identieke vork/rem gestoken, dus 25 mag geen probleem zijn. :biglaugh: Qua voorvork is het theoretisch maximum 38 als ik het goed heb, maar niet 100% zeker. Rem weet ik niet vanbuiten. Maar goed, weinig relevant als 't maar voor enkele maanden is natuurlijk.

Verrassend degelijke fiets voor dat geld wel. :unsure:

Ik heb die decathlon-steun (met 3 poten), en die is meer dan adequaat. Had misschien 20cm hoger mogen zijn, maar dat is omdat ik nogal een lange ben.

Geen klachten over stabiliteit, zelfs niet met 16kg aan stadsfiets erin geklemd.

Wij zijn met 4 vrienden van plan om binnen 2 weken de volledige rvv te rijden, graag had ik wat tips van mensen die hier al ervaring mee hebben.:)

We vroegen ons vooral af wat we het beste doen ivm eten en pauzes?
Een paar van ons wilden na 150 km een bord spaghetti eten om wat op krachten te komen, ik zelf heb hier mijn bedenkingen bij of dat wel verstandig is? Maar ik heb ook geen idee of je een hele dag kan overleven op reepjes en peperkoek?
Ook weten we niet goed hoe we onze pauzes het beste kunnen plannen? Een aantal keren korte pauzes van 5-10 minuten, of maar enkele langere pauzes nemen?

Wij zijn met 4 vrienden van plan om binnen 2 weken de volledige rvv te rijden, graag had ik wat tips van mensen die hier al ervaring mee hebben.:)

We vroegen ons vooral af wat we het beste doen ivm eten en pauzes?
Een paar van ons wilden na 150 km een bord spaghetti eten om wat op krachten te komen, ik zelf heb hier mijn bedenkingen bij of dat wel verstandig is? Maar ik heb ook geen idee of je een hele dag kan overleven op reepjes en peperkoek?
Ook weten we niet goed hoe we onze pauzes het beste kunnen plannen? Een aantal keren korte pauzes van 5-10 minuten, of maar enkele langere pauzes nemen?
Als je binnen twee weken de volledige RVV wil doen, mag ik dan veronderstellen dat je toch als eens een keertje 150km hebt gereden?
Wat heb je toen gegeten onderweg? Energierepen, honingwafels, gelletjes, peperkoek, rijsttaartjes. Ieder heeft zijn eigen voorkeur / strategie. Aangevuld met sportdrank. Wat je het beste bevalt, leer je zelf wel gedurende uw training.

Halverwege een bord spaghetti binnen spelen, zal voor sommigen misschien wel werken, maar ik zie het mezelf niet doen.

Het lijkt mij persoonlijk heel onverstandig om de RVV te proberen rijden als je nog met zulke vragen zit.
Daar begin je toch pas aan als je al wat lange tochten in de benen hebt?

Over de spaghetti; de ene zal er baat bij hebben, de andere niet. Ik denk de meerderheid niet. Gaat gewoon te veel op de maag liggen. Zelf zou ik er zeker een uur last van hebben. Mix van echt eten dat je in stapsgewijs naar binnen kan werken (pannenkoeken / sandwichen / ...) en sportrepen zal denk ik het beste zijn. 10u op sportrepen zie ik mijzelf ook niet doen.

edit: de benen zo lang stil houden, zal ook wel niet bevorderlijk zijn.

Laatst bewerkt:
Als je binnen twee weken de volledige RVV wil doen, mag ik dan veronderstellen dat je toch als eens een keertje 150km hebt gereden?
Wat heb je toen gegeten onderweg? Energierepen, honingwafels, gelletjes, peperkoek, rijsttaartjes. Ieder heeft zijn eigen voorkeur / strategie. Aangevuld met sportdrank. Wat je het beste bevalt, leer je zelf wel gedurende uw training.

Halverwege een bord spaghetti binnen spelen, zal voor sommigen misschien wel werken, maar ik zie het mezelf niet doen.
150 is het verste tot nu toe, maar dat was dan wel op vlak terrein dus was maar een dikke 5 uur weg.
De rvv zal wel wat langer duren.. Toen heb ik vooral repen en peperkoek gegeten en een paar sandwichen.

Ik zou die eerste 100km niet doen. Vlak en pokkesaai om dat alleen te rijden
150 is het verste tot nu toe, maar dat was dan wel op vlak terrein dus was maar een dikke 5 uur weg.
De rvv zal wel wat langer duren.. Toen heb ik vooral repen en peperkoek gegeten en een paar sandwichen.
Als jullie allevier hetzelfde profiel hebben zou ik de aanloop ook zeker wegsnijden.

Minstens één van jullie gaat volledig kraken en dan is het ook niet meer plezant.
Ben jij de enige die de ervaring mist en ge zijt ene die bij zulke uitdagingen weigert op te geven, kunt ge wel eens proberen, waarom niet...

Ge kunt er maar een goede training van maken... Of je ze nu helemaal of het laatste stuk doet, maakt niet uit.
Maar die vragen van voeding, als je dat nu nog niet weet. Dan ken je jezelf op de fiets toch nog niet genoeg.
Hangt er ook vanaf aan welk tempo je gaat fietsen? 25 gem / of een pak sneller?
Ik weet dat ik geen bord pasta moet eten achter het fietsen. Kzou dat om te beginnen al de avond voordien doen en smorgens een stevig ontbijt eten.

Bij mij zou een bord spaghetti wel goed gaan. Ik kom vaak thuis na mijn werk en eet dan vlug warm en spring dan direct op mijn fiets voor een intensief ritje. Heb ik nooit last van.

Maar je moet jezelf kennen..

Gewoon doen, het is geen rocket science uiteindelijk.

Dat Bird spaghetti zal wel deugd doen, maar je moet maar net zien waar je dat in dezetijden kan doen he.

Verder, vanaf het eerste uur direct eten en drinken, dat helpt je enorm op het einde.

En idd, de eerste 70km zijn niet bijster interessant. Maar wel nodig als je de volledige ronde wilt doen. Anders gewoon starten aan de Lippenhovestraat.

Die spaghetti zou er bij mij niet in blijven vrees ik. Achteraf ja, zalig.
Vaak en geen zware dingen eten.

Terug
Bovenaan