"De Waarheid"

Volledig oneens, populistische onzin.

Er is een groot tekort aan capabele intelligente mensen, probeer ze maar eens te zoeken. Ondernemingen zouden niet liever hebben indien de schoolbanken meer kwaliteit zou leveren.

Ook gemakkelijk om werknemers een label als "product" op te plakken. Ik vind het zeer comfortabel om mijn uren te kloppen en te kunnen genieten van een woning, supermarkten, elektriciteit en quasi alles wat de moderne samenleving ook maar te bieden heeft. Iedereen heeft nog steeds de keuze om zijn boeltje bijeen te schrapen en zich ergens volledig off the grid zich te gaan vestigen.

Ik verbaas me dagelijks over het feit dat mensen dergelijke onzin voor waar aannemen. Misschien ligt daar wel gewoon het probleem, zeer comfortabele echokamer voor mensen die zichzelf nooit verantwoordelijk zullen stellen voor hun minder goede keuzes.
 
Ik ben echt fan van wat George Carlin zegt, maar dit soort redes zijn idd niet meer dan populistische onzin. Dat is hetzelfde soort onzin als dat Alex Agnew door zijn schows draait, wat hij trouwens duidelijk van zijn goede vriend Van Peel heeft afgekeken.
 
Je kunt het harde "everything for profit" Amerikaanse systeem, waar iedereen 1 vergissing/ongeval verwijderd is van persoonlijk bankroet niet vergelijken met het Europese of Belgische systeem.

Waar hij wel een punt kan hebben is dat de politiek/establishment hier geen bang meer heeft van de burgers, en dat valt wel op. Vroeger stapten ministers direct op als er een grove fout gebeurde onder hun verantwoordelijkheid. Nu trekken ze hun schouders op en doen ze gewoon voort. En de burger blijft onverschillig. In de jaren '80 & '90 was er nog grote mobilisatie, marsen op/in Brussel met honderduizenden... En nu: niets meer van dien aard. Den modalen Belg, hij wroette voort. We hebben een gigantisch overheidsbeslag, lasten op arbeid zijn de hoogste ter wereld,... en in ruil daarvoor krijgen we weerzinwekkend bestuur met nepotisme, incompetentie en besluiteloosheid op alle niveaus, van het hoogste tot het laagste. Qua return on investment is dat defacto nul.
 
Toch vind ik het systeem niet gemaakt om u "vrijheid" te gunnen. De mens dient om de economie te laten runnen volgens politici

Voorbeeldje: werkzaamheidsgraad moet naar 80%...We "moeten" de inactieven activeren daarvoor zeggen politici, want ja de bedrijven hebben werkvolk nodig. En wat als die "inactieve" iemand is die FIRE is die leeft volgens een passief inkomen? Nu zijn er "enkelingen" FIRE. Mocht 50 a 60% van inactieven FIRE zijn, zouden ze wss divindendbelasting verhogen naar 40% of huurinkomsten verhogen of nog extra heffingen plaatsen op passieve inkomen....met als doel dat je toch nog zou werken.

De wetboeken zijn extra dik.....omdat je niet "té snel" zou rijk worden......we hebben werkvolk nodig.

Telkens als m'n leerkracht boekhouden iets niet aanstond zei ze "ah ja, we mogen niet té snel rijk worden he"....Ik stond er toen niet zo bij stil. Maar dat mens had gelijk. We zitten in een rat race, we houden onszelf voor de gek.
 
Waar hij wel een punt kan hebben is dat de politiek/establishment hier geen bang meer heeft van de burgers, en dat valt wel op. Vroeger stapten ministers direct op als er een grove fout gebeurde onder hun verantwoordelijkheid. Nu trekken ze hun schouders op en doen ze gewoon voort. En de burger blijft onverschillig. In de jaren '80 & '90 was er nog grote mobilisatie, marsen op/in Brussel met honderduizenden... En nu: niets meer van dien aard. Den modalen Belg, hij wroette voort. We hebben een gigantisch overheidsbeslag, lasten op arbeid zijn de hoogste ter wereld,... en in ruil daarvoor krijgen we weerzinwekkend bestuur met nepotisme, incompetentie en besluiteloosheid op alle niveaus, van het hoogste tot het laagste. Qua return on investment is dat defacto nul.
Dit was ook een onderwerp op kantoor. Vb hoe Fransen protesteerden omdat pensioenleeftijd stijgt van 62 naar 64 jaar. Een serieuze protest ginder, hier is dat veel braver. En wij maar werken tot 67jaar lol.
 
Het is misschien geponeerd als conspiracy theory, maat er zit wel een grondslag van waarheid in volgens mij.
Als je kijkt naar het onderwijssysteem in de US wordt daar echt nul de botten gedaan om de brede bevolking daar slimmer te maken. En als je kijk naar de platte populistische leuzes waarmee politieke kandidaten de mensen kunnen overtuigen, die vaak het compleet tegenovergestelde zijn van wat die mensen eigenlijk voor zouden moeten stemmen, dan geloof ik dat er daar een intelligentieprobleem zit, en dat die politiekers er baat bij hebben op dat niet op te lossen.
 
Klopt deels wel vind ik.

Kijk naar het tarief van erfenisrechten voor gewone Belgen, dat is om van achterover te vallen als er wat kapitaal is of als het een verre verwant is. (lees verre verwant als 'al vanaf nonkel/tante')
Kijk dan ook eens naar het tarief dat rijken effectief betalen als ze hun vermogen in een stichting/vennootschap onderbrengen.
Tegenargument kan zijn dat de gewone mens dit ook kan, maar die gewone mens heeft niet de middelen om er een leger advocaten op te zetten dat ook nog eens wijzigingen in wetgeving accuraat opvolgt.

Winst uit vennootschappen wordt in België véél minder zwaar belast dan inkomen uit arbeid, de laatste taxshift heeft dit zelfs nog versterkt.
Economie moet gestimuleerd worden en werkgelegenheid vloeit daaruit voort, maar het verschil is veel te groot.
 
Kijk dan ook eens naar het tarief dat rijken effectief betalen als ze hun vermogen in een stichting/vennootschap onderbrengen.
Tegenargument kan zijn dat de gewone mens dit ook kan, maar die gewone mens heeft niet de middelen om er een leger advocaten op te zetten dat ook nog eens wijzigingen in wetgeving accuraat opvolgt.
Dit is nu ook wel een fabeltje dat dringend de wereld moet uit geholpen worden. Want hierdoor denkt de gewone mens dat zij zelf niets kunnen doen omdat het een leger advocaten vereist.
Als gewone mens kan je ook naar de notaris stappen en advies vragen.
Veel van dat geld wordt al op voorhand overgedragen en dat kan jij ook aan een héél laag percentage (3% dacht ik).
 
Laatst bewerkt:
Veel van dat geld wordt al op voorhand overgedragen en dat kan jij ook aan een héél laag percentage (3% dacht ik).
Schenking is inderdaad een mogelijkheid, maar dan moet je jouw centen overmaken aan erfgenamen vooraleer je overlijdt.
Als je bijv 150.000€ staan hebt op een spaarrekening en mogelijks nog x-aantal jaar rusthuis moet betalen, ga je uw geld niet vroegtijdig overmaken.

Als je genoeg centen hebt dan ga je voor een familiale vennootschap of versas je uw centen naar het buitenland zodat je niets vervroegd moet nalaten aan uw erfgenamen, maar alsnog 3% betaalt.
https://derijkstebelgen.be/nieuws/de-erfenis-van-albert-frere-en-de-weinige-successierechten-er-op
https://www.kbc.be/private-banking/nl/nieuws/ondernemen/wie-erft-de-aandelen-familiebedrijf.html
 
Je kunt het harde "everything for profit" Amerikaanse systeem, waar iedereen 1 vergissing/ongeval verwijderd is van persoonlijk bankroet niet vergelijken met het Europese of Belgische systeem.

Waar hij wel een punt kan hebben is dat de politiek/establishment hier geen bang meer heeft van de burgers, en dat valt wel op. Vroeger stapten ministers direct op als er een grove fout gebeurde onder hun verantwoordelijkheid. Nu trekken ze hun schouders op en doen ze gewoon voort. En de burger blijft onverschillig. In de jaren '80 & '90 was er nog grote mobilisatie, marsen op/in Brussel met honderduizenden... En nu: niets meer van dien aard. Den modalen Belg, hij wroette voort. We hebben een gigantisch overheidsbeslag, lasten op arbeid zijn de hoogste ter wereld,... en in ruil daarvoor krijgen we weerzinwekkend bestuur met nepotisme, incompetentie en besluiteloosheid op alle niveaus, van het hoogste tot het laagste. Qua return on investment is dat defacto nul.
Je kan dat ook wijten aan het feit dat bijna iedereen het hier goed genoeg heeft, waardoor gewoon naar het werk gaan of een vrije dag een pak belangrijker lijkt dan wat te gaan protesteren. Een arme overheid met rijke burgers, wordt wel eens gezegd.

Het is echt niet dat er geen protest is hoor, klimaatprotesten, boerenmanifestatie, enz. Maar den modalen Belg ziet niet echt in wat hij daar moet gaan doen want hij voelt zich niet echt geraakt. Je kan dat evengoed in de politiek zien, wat symbooldossiers lanceren en opkloppen, en daar stemmen we dan op, terwijl het systeem rustig voortkabbelt. Volgens de ene de afgrond in, volgens de andere tot in de oneindigheid. Maar amper mensen met enige sense of urgency, want we hebben het toch goed, en het is straks koers op tv. En wat lachen met wie wel op straat komt. Ik herinner me nog hoe hier op P&A werd gelachen met die klimaatprotesten, hadden die allemaal niets beters te doen zeg, dan protesteren over het feit dat we afwachten tot we niet meer kunnen?

Uiteindelijk, wanneer er echt iets is waarvan de bevolking gedegouteerd is, dan komt ze wel op straat (bv. de incompetentie van de ordediensten in de zaak Dutroux).

Ik ben er heel hard van overtuigd dat we als bevolking de regering krijgen die we verdienen. En wat zeer Belgisch is, lijkt me, is om je een soort van buitenstaander/eiland te voelen. Je hebt de maatschappij, en dan ik. "Die politiekers beslissen vanalles waarmee ik niet akkoord ga", alsof dat een soort van externe kracht is waarmee we niks te maken hebben. En maar klagen en zagen, en allerhande theorieën op tafel leggen over wie ons controleert, wie die externe kracht net is, terwijl we 0 moeite doen om onze democratische rechten te laten gelden en vaak nog op partijen stemmen die eigenlijk die rechten nogal lastig vinden of dwepen met autocratische regimes.
 
Als gewone mens kan je ook naar de notaris stappen en advies vragen.
Ik denk dat successieplanning bij de middenklasse gewoon nog grotendeels taboe is. Als je levensstandaard niet bepaald wordt door het vermogen dat vorige generaties hebben nagelaten, dan is er minder incentive om na te denken over je eigen eindigheid.
 
Ik denk dat successieplanning bij de middenklasse gewoon nog grotendeels taboe is. Als je levensstandaard niet bepaald wordt door het vermogen dat vorige generaties hebben nagelaten, dan is er minder incentive om na te denken over je eigen eindigheid.
Idd en dan nog eens dat iedereen roept dat het enkel voor de superrijken is. Jammere zaak.
 
Terug
Bovenaan