Ervaren jullie ook eenzaamheid?

De mama's en papa's komen hier eigenlijk niet verder dan verjaardagsfeestjes van de kinderen en eens een goeiedag aan de poort. Af en toe wel eens iets over mekaars hobby's, maar verder gaat dat niet.

Gelukkig niet veel last van eenzaamheid met een gezin en voldoende sporten en weggaan. Het is ook maar een beetje hoe je zelf ingesteld staat zeker. Iedereen heeft het wel op een manier druk.

Eenzaamheid is verschrikkelijk, maar alleen zijn kan zalig zijn.
Wat je beschrijft herken ik wel, bvb aan schoolpoort nu leer je wel nieuwe papa's/mama's kennen, maar nu ook weer niet tot het niveau om samen iets te gaan doen (zonder de kinderen).
Dan moet je al een héél goeie klik hebben of je kinderen zijn BFF's waardoor je elkaars deur platloopt.

Eenzaamheid is verschrikkelijk, maar alleen zijn kan zalig zijn.
Wat je beschrijft herken ik wel, bvb aan schoolpoort nu leer je wel nieuwe papa's/mama's kennen, maar nu ook weer niet tot het niveau om samen iets te gaan doen (zonder de kinderen).

Ervaar het op dezelfde manier. Dito bij hobby's van zoon. Dito met ouderraad, brengt ook niet veel op.

Ja en Nee.

Op zich heb ik het hier goed, 3 geweldige nieuwe mensen leren kennen die nu vrienden zijn en ook collega's, mijn supervisor ook kan je altijd op whatsapp sturen en gaat soms zelfs mee iets drinken.
Op dat gebied heb ik wel altijd iemand die ik kan sturen of random iets mee gaan doen voor het werk en dat is een betere situatie dan ik had.
Ook in de uitgaansbuurten ken ik ondertussen een paar mensen die er altijd wel zijn en waar ik contact mee kan leggen als ik er ben.

Aan de andere kant zoek ik nog steeds hopeloos naar liefde en als ik me overdag eens alleen in de stad begeef of aan het water ga zitten en ik zie een hoop koppels voel ik me wel enorm alleen, vooral nu weer als het weer beter is en iedereen gaat richting het water of terrassen.

Ik mis enorm die connectie met 1 iemand speciaal, harder dan de positive vibes die ik uit m'n vrienden en collega's krijg wat er uiteindelijk weer toe leid dat ik soms toch weer last heb van insomnia en intrusive gedachten.

1 van m'n vrienden hier heeft afgelopen weekend samen gehaakt met een roommate van een andere vriendin, zonder zelfs moeite te doen of te zoeken, gewoon omdat ze beide elkaar 1x hadden gezien en het zat er al op. En dat voelt dan weer enorm unfair als je al maanden zelf zit te zoeken.
Nu kan ik hier weer constant horen "ja ik ga met haar eten" "ja ik ga daar eens iets mee doen" ale eigenlijk non stop en dat maakt enkel m'n kut gedachten weer erger.

Maar aan de andere kant ook geen zin om weer compleet van iedereen te verdwijnen en hij weet niet dat het diep zit bij mij dus ik ga nu ook niet unfair doen over het feit dat em gewoon zomaar iemand heeft gevonden op 1 dag.

'T is goedbedoeld maar het gaat nooit het doelpubliek bereiken hoor.
Eenzaamheid komt voor in alle lagen van de bevolking, en zeer zeker ook bij jongeren en volwassenen die naar deze zenders luisteren. Ik vind het persoonlijk een zeer goed idee. Dit alleen al geeft een boodschap dat het menselijk is je eenzaam te voelen, en je hier niet alleen in bent

1 van m'n vrienden hier heeft afgelopen weekend samen gehaakt met een roommate van een andere vriendin, zonder zelfs moeite te doen of te zoeken, gewoon omdat ze beide elkaar 1x hadden gezien en het zat er al op. En dat voelt dan weer enorm unfair als je al maanden zelf zit te zoeken.
Vroeg of laat kom je wel iemand tegen hoor. :thumb: Liever meteen een goeike dan 10 .. die op termijn tot niks leiden.
Ik had vroeger ook zelden een vriendin terwijl sommige vrienden de één na de ander hadden. Vroeger kreeg ik regelmatig wel eens te horen: Wacht maar. Eens dat je bezet bent en je 'hard to get' bent dan komen ze af en moet je ze letterlijk van u afslaan zonder dat je enige moeite moet doen!

De praktijk? Ik ben al lang gehuwd en de vrouwen die ik van mij heb moeten afslaan kan ik op geen enkele vinger tellen.
En ik zie er nochtans helemaal niet zo lelijk uit. En ik heb best veel zelfvertrouwen. Dat heeft er eigenlijk weinig mee te maken.
Ik bekijk het echter positief. Stel dat ik ze wel van mij moest afslaan gelijk vliegen terwijl je al een partner zou hebben. Is dat dan beter?

Al begrijp ik dat voornamelijk de éénzaamheid veruit het ergste is. Die ene partner / beste vriendin waarmee je samen doelen kan stellen, waarmee je openlijk kan praten / je hart kan aan storten, waarmee je veel plezier kan beleven enzovoorts .. :support:

Eenzaamheid komt voor in alle lagen van de bevolking, en zeer zeker ook bij jongeren en volwassenen die naar deze zenders luisteren. Ik vind het persoonlijk een zeer goed idee. Dit alleen al geeft een boodschap dat het menselijk is je eenzaam te voelen, en je hier niet alleen in bent
Iedereen die eenzaam is weet al dat ze hier niet alleen in zijn. Da's geen nieuws. Maar er een warm weekske over organiseren verandert daar weinig aan. Na dat weekske is het weer van hetzelfde en zijn mensen nog even eenzaam.

Iedereen die eenzaam is weet al dat ze hier niet alleen in zijn. Da's geen nieuws. Maar er een warm weekske over organiseren verandert daar weinig aan. Na dat weekske is het weer van hetzelfde en zijn mensen nog even eenzaam.

Het gaat het thema sowieso bespreekbaarder maken. En dat kan voor sommigen al een verschil maken. Al is het maar door het benoemen, waar zo een actie opening voor creëert, dat mensen zich bewust worden dat iemand in hun omgeving eenzaam is en die bv al eens sneller mee uitnodigen als ze met een groep weg gaan of al eens wat meer tijd nemen voor een babbeltje. Het hoeven niet altijd grootse dingen te zijn om een verschil te maken in iemands leven.

Ik zou graag es een eenzaam weekske willen. Ik heb vaak het gevoel dat ik geleefd wordt. Door familie, vrienden, collega's...

Zo es 2 weken met een tentje maar de alpen met de mtb. En niemand dabei!

Ik zou graag es een eenzaam weekske willen. Ik heb vaak het gevoel dat ik geleefd wordt. Door familie, vrienden, collega's...

Ah, maar "alleen zijn" staat niet gelijk aan "eenzaamheid". Dat is wel een onderscheid. Eenzaamheid ervaar ik als een negatief gevoel, terwijl alleen zijn eerder heilzaam werkt.

Semantics, semantics ...

De buren zeggen nog enkel goedendag (allez sommige).En Samana die af en toe iemand stuurden voor een klapke hebben ze afgeschaft wegens geen vrijwilligers.
Het is iets typisch voor onze steeds meer individualitische maatschappij zeker.

Laatst bewerkt:
De buren zeggen nog enkel goedendag (allez sommige).En Samana die af en toe iemand stuurden voor een klapke hebben ze afgeschaft wegens geen vrijwilligers.
Wij verhuizen binnenkort en ik heb me er doelbewust op ingesteld om niet te goed overeen te komen met de buren.

Geen probleem om af en toe eens een praatje te slaan of eens bij de ander iets te drinken maar ik wil absoluut geen buren die mijn deur zouden platlopen. Dat zou mij op een bepaald moment waarschijnlijk te veel worden en dat is lastig om af te breken met mensen die zo dichtbij wonen.

Om helemaal op het topic te antwoorden: ik ervaar geen eenzaamheid, ik heb er wel vrede mee genomen dat de meeste mensen mij niet volledig begrijpen. Zolang de belangrijke mensen dat grotendeels doen is het allemaal ok :D

Ik snap wat je zegt maar de bedoeling is ook om het thema bespreekbaarder te maken... en als er nu in Vlaanderen één "awareness event" bij uitstek is dan is het wel de warmste week denk ik.

Ik verwacht ook wel dat ze het breed genoeg zullen trekken en dat het niet enkel over de klassieke gevallen: bejaarden in een rusthuis, mensen in kansarmoede of over "de jeugd" maar evengoed over alles in between waar vaak ook de minder obvious gevallen te vinden zijn die er daarom niet minder mee worstelen.

Ah, maar "alleen zijn" staat niet gelijk aan "eenzaamheid". Dat is wel een onderscheid. Eenzaamheid ervaar ik als een negatief gevoel, terwijl alleen zijn eerder heilzaam werkt.

Semantics, semantics ...
Voor u misschien wel, omdat je waarschijnlijk eerder introvert bent van karakter en je volledig zot draait als ge constant mensen rond u hebt.
Aan de andere kant van dat brede spectrum zitten dan nen hoop mensen die doodongelukkig zijn als ze 5 minuten alleen zijn en niet liever hebben dan constant gebombardeerd te worden met externe prikkels...

Eenzaamheid ervaar ik in zekere zin wel. Ik doe het vooral mezelf aan.
Met 2 kleine kinderen in huis wil ik zo veel mogelijk structuur en dat leidt tot mezelf afsluiten door niet meer buiten te komen.
Er is al enige wrevel bij sommige vrienden over het feit dat we niet buiten komen. Andere vrienden met kinderen komen wel buiten en nemen het risico op overprikkelde kinderen er graag bij. Ik ontzie me dat enorm.
Vrienden maken is voor mij ook geen evidentie dus zou ik beter koesteren wat ik heb aan vrienden, corona heeft me geleerd dat ik toch niet de gelukkige eenzaat ben die ik dacht te zijn.

Is het een optie om vrijwilligerswerk te doen (bv. in een asiel). Of laat jouw fysieke toestand dat niet toe?

Het klinkt misschien raar wat ik zeg, maar ik voel me eenzamer in een gezinssituatie dan toen ik single was. Of mogelijk komt dat door de impact van een kind dat erbij komt, waardoor je gedwongen bent in een rigide structuur je leven te organiseren. Dat in combinatie met het verhuizen naar de andere kant van de provincie met de verwatering van vriendschappen en het hele coronagebeuren. Ik verwijt mijn dochter trouwens niets, maar ik stel het wel gewoon vast.

Ik heb al vaak gedacht om zo eens 1 nachtje naar de Ardennen te rijden met een tent en daar op m'n eentje wat te gaan wandelen en kamperen, dat kan echt wel eens deugd doen denk ik.

Terug
Bovenaan