Zelfs als we geen rekening houden met de -18-jarige (ex)-Neerpede-jongens, ziet de toekomst er toch echt niet zo somber uit als sommigen hier lijken te denken. De Gouden Lichting is passé, maar we gaan echt nog lang niet terug naar onze donkere jaren hoor.
In 2026 kunnen Courtois (34), De Bruyne (35) en Lukaku (33) nog altijd top zijn. Zeker van Courtois en De Bruyne (in een diepere rol) heb ik daar best veel vertrouwen in. Op het middenveld heb je naast De Bruyne met Tielemans (29), Dendoncker (31), Onana (25), Mangala (28), Lokonga (26), Vranckx (23), Lavia (22), ... heel wat namen die kunnen bevestigen / uitgroeien tot subtoppers of meer. Ik geloof wel in een middenveld waar je De Bruyne in een rol van een Modric of Pirlo zet, met Onana en Lavia naast hem bijvoorbeeld die hem verdedigend ondersteunen.
Als het kopke meewilt, kan Lukaku om zijn 33ste ook nog altijd een absoluut beest zijn. En aanvallend hebben we toch ook een aantal spelers die het potentieel hebben om uit te groeien tot minstens degelijke subtoppers, zoals De Ketelaere (25), Saelemaekers (27), Doku (24), Openda (26) en ik vergeet er allicht nog een paar. Trossard is er tegen dan 31, die kan dan zeker ook nog mee. Wie weet heeft Origi (31) dan eindelijk ook eens genoeg matchen in de benen om zijn potentieel enigszins waar te maken. Januzaj (31), Batsman (32), Thorgan (33), Carrasco (33), Praet (32), ... zijn tegen dan ook allemaal in principe nog oproepbaar. En als we dan toch eens gaan kijken naar de jeugd, hebben we toch een paar veelbelovende jongens die tegen dan zouden moeten komen piepen.
Verdedigend blijft het grootste vraagteken, maar met Theate (26), Castagne (30), Foket (31), Bornauw (27), Faes (28), Denayer (31) heb je toch iets waar je kan op bouwen. Maar het is vooral hier hopen dat de jonge talenten kunnen doorgroeien tot spelers die minstens het niveau halen van de bovengenoemde. De Winter (24), Debast (22), Al-Dakhil (24), Van der Brempt (24), De Cuyper (25), Vanheusden (27), ...
Allemaal koffiedik kijken natuurlijk. Verschillende van de bovengenoemde namen zullen we over 4 jaar allicht niet eens meer over spreken, omdat ze niet verder geraakt zijn dan ploegen als Sint-Truiden, zwaar geblesseerd geraakt zijn, vervroegd op pensioen vertrokken zijn, of omdat er toch nog andere spelers opgestaan zijn.
Maar met een ietwat deftige coach (laat dit WK alsjeblieft het laatste toernooit zijn van Martinez) zie ik de toekomst echt niet somber in. Voor een beker hebben we onze beste kansen verkeken, maar we hebben echt wel nog eventjes de spelers waarmee we mooie dingen kunnen beleven.