De Rode Duivels | UEFA Nations League 2022-2023 (begin juni)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zal een heel ander niveau worden dan Anderlecht. Onder andere West Ham toont forse interesse. Januzaj is zo hard nu ook weer niet op de sukkel, speelde daar best veel en deed het zeker niet slecht, maar ook niet de absolute sterkhouder dus in balans met Trossard nu is het zeker niet onlogisch die laatste te verkiezen.

Wij zijn al meermaals gered door een gekke knal van het genre Vertonghen. Dat is vaak iets wat een wedstrijd heeft doen openbreken/in extremis heeft gered.

Niet enkel dat, maar het is gewoon nutiig om de keeper van de tegenstander aan het werk te houden. Ook al aas je gewoon op corners en rebounds, zo doe je de tegenstander twijfelen. Tegen Polen hadden we ons tweede schot op het kader laat in de tweede helft. En wijzelf zijn het beste voorbeeld. Die Polen begonnen te drukken en vanop afstand te schieten en iedereen op het veld en achter de tv had de indruk dat er zomaar eentje in kon vliegen. Je ziet onze verdedigers en middenvelders dan al snel gekker reageren. Dat laatste is nu vermoedelijk ook wel het symptoom van een gebrek aan instructie op verdedigend vlak.
We hebben met jongens als KDB, Witsel, Tielemans en zelfs Lukaku, Mertens, Thorgan etc. ook wel spelers die enorm goed vanop afstand kunnen trappen.

Een groot probleem in België is dat we teveel ballenzuigers hebben. Spelers die de bal opeiesen en dan stilstaan om een showke te doen. Eden en Carrasco als exponent. Als die samen in de ploeg staan is de balcirculatie om te blijten. Januzaj is ook zo een type en past daardoor niet in dezelfde ploeg als hun. Trossard kan en durft perfect in 1 tijd te spelen. Dan doen de 2 eerstgenoemden quasi nooit. Tenzij Hazard soms met een hakje.

Dat gebleit is wel typisch Belgisch, die grote landen spelen ook maar met 11 en hebben ook goede- en slechte generaties.
Op Europees vlak is België qua inwonersaantal trouwens niet zo klein, landen als Portugal(EK Winnaar), Zwitserland, Denemarken(EK winnaar), Zweden, Tsjechië, Kroatië(WK finalist)....hebben een kleinere vijver waaruit ze kunnen vissen.
Voor zover ik weet hangen die niet zo de Calimero uit.
Hoe weet jij nu wat de verwachtingen in die landen zijn of hoe die zich inschatten tegenover pakweg Frankrijk of Duitsland?
En dat lijstje... moeten we jaloers zijn op wat Zwitserland of Zweden nu neergezet hebben? We doen het toch gewoon stukken beter over de jaren heen? Wat Denemarken betreft ben je nu al terug aan 't gaan naar 1992 en Tsjechië neem ik aan dan 1996. Die hadden toen net zoals wij nu enorm speciale spelers en ja, het kan altijd, maar alles moet dan goed vallen. Zonder die oorlog in de Balkan had Denemarken daar toen niet eens gezeten.

Tussen wat Kroatië presteerde in 2018 en wat België daar deed was vooral een tabelhelft, ook daar weer: alles moet goed vallen. Maar voor 't zelfde geld scoort Januzaj die goal niet en klopt Colombia ons in de 8ste finale. Als klein land heb je nu eenmaal minder in de breedte om de vele omstandigheidsfactoren die in je nadeel vallen te counteren. Da's statistiek.

Een groot probleem in België is dat we teveel ballenzuigers hebben. Spelers die de bal opeiesen en dan stilstaan om een showke te doen. Eden en Carrasco als exponent. Als die samen in de ploeg staan is de balcirculatie om te blijten. Januzaj is ook zo een type en past daardoor niet in dezelfde ploeg als hun. Trossard kan en durft perfect in 1 tijd te spelen. Dan doen de 2 eerstgenoemden quasi nooit. Tenzij Hazard soms met een hakje.
Carrasco doet dat wel vaker hoor. Probleem daar is dat die altijd op die klote WB positie staat en dus zich moet doodwerken of er staat niemand klaar om meteen naar te tikken. Je moet maar eens nagaan hoe vaak die maar twee keuzes heeft : terugtikken of proberen langs de lijn te rennen.

Eenmaal rond de 16 van de tegenstander durft hij vaak 1-2'tjes te doen en te tikken.

Die jongen heeft echt een goede balans en heeft zoveel nut maar wordt helaas echt verspild.

Wij zijn al meermaals gered door een gekke knal van het genre Vertonghen. Dat is vaak iets wat een wedstrijd heeft doen openbreken/in extremis heeft gered.

Niet enkel dat, maar het is gewoon nutiig om de keeper van de tegenstander aan het werk te houden. Ook al aas je gewoon op corners en rebounds, zo doe je de tegenstander twijfelen. Tegen Polen hadden we ons tweede schot op het kader laat in de tweede helft. En wijzelf zijn het beste voorbeeld. Die Polen begonnen te drukken en vanop afstand te schieten en iedereen op het veld en achter de tv had de indruk dat er zomaar eentje in kon vliegen. Je ziet onze verdedigers en middenvelders dan al snel gekker reageren. Dat laatste is nu vermoedelijk ook wel het symptoom van een gebrek aan instructie op verdedigend vlak.
Ja, ik ben het helemaal met je eens. Dat is echt klasse bij België. Vroeger had je ook Naingolan die een werkelijk werelds afstandsschot in huis had. In Nederland hebben we helemaal geen goede afstandsschutters meer. Bergwijn maakte er toevallig eentje maar dat is vrij uniek.

Carrasco doet dat wel vaker hoor. Probleem daar is dat die altijd op die klote WB positie staat en dus zich moet doodwerken of er staat niemand klaar om meteen naar te tikken. Je moet maar eens nagaan hoe vaak die maar twee keuzes heeft : terugtikken of proberen langs de lijn te rennen.

Eenmaal rond de 16 van de tegenstander durft hij vaak 1-2'tjes te doen en te tikken.

Die jongen heeft echt een goede balans en heeft zoveel nut maar wordt helaas echt verspild.
Dat klopt inderdaad wel. Een simpele verandering in opstelling en bijna iedereen kan op zijn plaats spelen waar hij in clubverband speelt :/

Het grappige is, jongens, dat Atletico ook vaak met een 3-mansdefensie speelt en Carrasco daar dan de hele flank mag aflopen. En veel moet verdedigen - ah ja want Simeone. En dat Vertonghen en Alderweireld bij Tottenham ook vaak met 3 achteraan speelden. En Denayer deed dat een tijdje terug bij Lyon ook vaak. Boyata bij Hertha ook. Zelfs Dendoncker in 2020-2021 bij The Wolves. Bologna speelt ook altijd met 3 vanachter.

Ik ben hier ook niet meer zo fan van maar die gasten zijn dat ironisch genoeg nog wel gewend van bij hun clubs.

Hoe weet jij nu wat de verwachtingen in die landen zijn of hoe die zich inschatten tegenover pakweg Frankrijk of Duitsland?
En dat lijstje... moeten we jaloers zijn op wat Zwitserland of Zweden nu neergezet hebben? We doen het toch gewoon stukken beter over de jaren heen? Wat Denemarken betreft ben je nu al terug aan 't gaan naar 1992 en Tsjechië neem ik aan dan 1996. Die hadden toen net zoals wij nu enorm speciale spelers en ja, het kan altijd, maar alles moet dan goed vallen. Zonder die oorlog in de Balkan had Denemarken daar toen niet eens gezeten.

Tussen wat Kroatië presteerde in 2018 en wat België daar deed was vooral een tabelhelft, ook daar weer: alles moet goed vallen. Maar voor 't zelfde geld scoort Januzaj die goal niet en klopt Colombia ons in de 8ste finale. Als klein land heb je nu eenmaal minder in de breedte om de vele omstandigheidsfactoren die in je nadeel vallen te counteren. Da's statistiek.
Jij wijt het aan een gebrek aan breedte bij kleine landen maar ik weet nu niet of dat bij België zo het probleem was in 2018 hoor.

Wat historie betreft: Sinds 2012 is er ten opzichte van andere vergelijkbare landen (inderdaad een Zweden, Tsjechië, Zwitserland) heel erg veel goedgemaakt. Zwitserland heeft echt nauwelijks historie, Tsjechië en Zweden hebben korte bloeiperiodes gehad die nu toch wel overtroffen zijn door de Belgen.

Maar tegelijkertijd zijn er broertjes zoals de Portugezen of het 5,5 miljoen grotere Nederland, toch ook weer geen enorm verschil, die een veel grotere historie hebben met veel meer grote spelers en een veel grotere historie op het gebied van grote matches. Wat je wilt is juist die 2 landen achterna. Dat is de concurrentie waar je naar kijkt. Denemarken bagatelliseren vind ik gezien de grote historie (Danish dynamite) en de vele goede spelers overigens ook niet helemaal terecht.

Voetbalhistorisch gezien heb je in Europa altijd: Frankrijk, Spanje, Duitsland en Italië. Daarachter Engeland, Nederland, Portugal en wellicht Denemarken. En dan komt België. Het is dus zaak om je in die middengroep met Oranje, Portugal en Denemarken te vestigen.

In 2018 doen we dan ook wat we kunnen en botsen we op een sterker land. Ik zie het probleem in 2018 dan ook niet. Om Frankrijk te kloppen moest alles meezitten en we kregen die match te maken met 1 speler die geschorst was en we eigenlijk niet goed konden opvangen (de flanken, dat werkte niet, Dembele die een rotmatch speelde, etc.). Dan kan je verliezen van een land dat in de breedte waanzinnig veel sterker is. Kroatië dat 1 plaats hoger eindigde en qua kwaliteit met ons vergelijkbaar en die verloren dan in de eerste ronde waarin ze dat ene land tegenkwamen. Dus what's the fuzz about?

Landen als Denemarken, Nederland en Portugal zijn inderdaad de landen waar we ons moeten proberen tussen te nestelen en op basis van de afgelopen 10 jaar is dat ook waar we ons mogen positioneren. Maar je hebt dan inderdaad nog altijd een topland of 4 (en Engeland komt) in Europa dat rijker is en daarbuiten Brazilië en Argentinië met een veel rijkere vijver.

In 2018 doen we dan ook wat we kunnen en botsen we op een sterker land. Ik zie het probleem in 2018 dan ook niet. Om Frankrijk te kloppen moest alles meezitten en we kregen die match te maken met 1 speler die geschorst was en we eigenlijk niet goed konden opvangen (de flanken, dat werkte niet, Dembele die een rotmatch speelde, etc.). Dan kan je verliezen van een land dat in de breedte waanzinnig veel sterker is. Kroatië dat 1 plaats hoger eindigde en qua kwaliteit met ons vergelijkbaar en die verloren dan in de eerste ronde waarin ze dat ene land tegenkwamen. Dus what's the fuzz about?

Landen als Denemarken, Nederland en Portugal zijn inderdaad de landen waar we ons moeten proberen tussen te nestelen en op basis van de afgelopen 10 jaar is dat ook waar we ons mogen positioneren. Maar je hebt dan inderdaad nog altijd een topland of 4 (en Engeland komt) in Europa dat rijker is en daarbuiten Brazilië en Argentinië met een veel rijkere vijver.
Ja dat klopt. Maar je voetbalt ook voor de status en de eer. Een grote match winnen (Brazilië 2018) is daarbij erg belangrijk want daar kijken mensen naar. Dat grotere landen altijd automatisch winnen daar ga je denk ik wat makkelijk vanuit. Het is juist in die wedstrijden waarbij je jezelf voorgoed op de voetbalwereldkaart kunt plaatsen.

Portugal en Nederland voetballen altijd wat meer met de borst vooruit en winnen hun klassiekers met grote regelmaat. Het is geen toeval dat Oranje de afgelopen 15 jaar een groot aantal grote uitslagen tegen toplanden bij elkaar heeft gespeeld. (Frankrijk, Italië, Brazilië, Duitsland en Spanje met minimaal 3 goals op toernooien verslagen) Dat zijn de matches die er toe doen, waarmee je respect bereikt. Naast natuurlijk bekers winnen. Daar zijn we minder goed in.

Maar ik vind je dus nog iets te onderdanig. Tegen de Fransen had België misschien een 5 procent minder team maar waren jullie echt aan elkaar gewaagd.

En niet vergeten dat Frankrijk wint door een corner. Waar Fellaini nota bene zich laat aftroeven door Umtiti. Dan mag Frankrijk nog de betere ploeg zijn en kansen hebben gehad, het had evengoed andersom kunnen zijn.

En niet vergeten dat Frankrijk wint door een corner. Waar Fellaini nota bene zich laat aftroeven door Umtiti. Dan mag Frankrijk nog de betere ploeg zijn en kansen hebben gehad, het had evengoed andersom kunnen zijn.
Die kopbal werd zelfs nog van richting veranderd door Fellaini. (Een onderbelicht detail.)

Het grappige is, jongens, dat Atletico ook vaak met een 3-mansdefensie speelt en Carrasco daar dan de hele flank mag aflopen. En veel moet verdedigen - ah ja want Simeone. En dat Vertonghen en Alderweireld bij Tottenham ook vaak met 3 achteraan speelden. En Denayer deed dat een tijdje terug bij Lyon ook vaak. Boyata bij Hertha ook. Zelfs Dendoncker in 2020-2021 bij The Wolves. Bologna speelt ook altijd met 3 vanachter.

Ik ben hier ook niet meer zo fan van maar die gasten zijn dat ironisch genoeg nog wel gewend van bij hun clubs.
Klopt, maar zij doen dat in een systeem dat werk (meestal) en met een kern die is gemaakt om dat systeem te spelen. Dat is een reusachtig verschil.

Carrasco heeft ook wel doorgaans achter hem een back met 5 longen staan. :) En anders minstens een middenveld vol werkers én aanvallers die ook vuil werk opknappen. Hij is doorgaans de meest frivole op het veld.

Matz Sels, Brandon Mechele, Alexis Saelemaekers en Adnan Januzaj waren de vier Rode Duivels die niet mochten spelen van Martinez.

“Die jongens maken allemaal deel uit van de nationale ploeg, maar er zijn twee stappen die je moet zetten”, zegt Martinez aan Het Laatste Nieuws.

“Eerst moet je indruk maken om geselecteerd te worden, nadien moet je je op training laten zien. Want de concurrentie is echt groot.” Dat geldt volgens Martinez ook voor Januzaj die met Hazard en Mertens de concurrentie moet aangaan.
Wat.Een.Bullshit

Tuurlijk had het gekund, als het meezat. Ik achtte ons ook niet kansloos maar ik ga na zo'n match ook niet roepen dat "de coach buiten moet want gouden kans verknald" of wat dan ook.

Aan de andere kant had ik die match de eerste helft wel de indruk dat we evenwaardig waren (met die zeldzame schietkans van Alderweireld) maar na de 1-0 counterden die ons kapot en leek het eerder 2-0 te worden dan 1-1 (maar misschien herinner ik me die match anders).

Voor het WK, uiteraard afhangende van vorm: Courtois - Castagne, Vertonghen, Alderweireld, Meunier - Witsel, De Bruyne, Dendoncker - Carrasco, Lukaku, Hazard. Tielemans kan je brengen in de plek van Witsel, of van Dendoncker als je geen extra defensieve middenvelder nodig hebt. Maar da's een opstelling waar iedereen (ook voor de doublures) in zijn natuurlijke positie speelt, met uitzondering van Hazard, maar da's sowieso een zwerver. Ik zou met deze groep ook eerder op de counter spelen tegen alles dat niet duidelijk minder is dan ons.

Da's als je met Witsel en Hazard speelt nog altijd 9 man van de gouden generatie. Uiteraard is de glans er van af, en zal deze generatie niet meer worden wat het was. Dat is de discussie niet. Maar mijn gat dat die met de juiste opstelling en tactiek geen potten meer kunnen breken. We hebben met wat nog rest van de gouden generatie, en wat komt in de volgende generatie, voldoende kwaliteit in huis om een subtopper te blijven. En wat ik hier al weken zit te verkondigen: ook subtoppers kunnen meedoen voor de prijzen. Maar dan niet met een coach als Martinez.
Op counter ? Ze worden oud hè :)

Ik zie nu pas die bal van Polen op het houtwerk in de laatste minuut. Dat is toch wel erg gelukkig zeg. Wordt nog spannend in september.

Mijn Miranda zegt dat ook altijd. "@Gavin," zegt ze, "zoals jij moe kan worden van bepaalde accounts hier ...", zoooooo zo ja, word ik moe van bepaalde accounts hier he.

Beetje hetzelfde met de coaches van de Rode Duivels. Dat loopt drie matchen goed en dan wordt alweer vlug duidelijk door taalgebruik en terugkerende onderwerpen dat het gewoon dezelfde is als de vorige maar onder een andere naam en andere nationaliteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan