De Rode Duivels | UEFA Nations League 2022-2023 (begin juni)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dat toch bijzonder voor landen van onze omvang. Het is wellicht de enige kans om een prijs te pakken. Maar ik hoor niemand erover.
Dat is toch niet raar ?

Dat is zoals bij een groep van 10 concurrenten, de 10de de prijs van meest fidele deelnemer geven.
Dat je dan ineens een prijs kunt winnen omdat men een extra prijs heeft geïntroduceerd, maakt die prijs niet waardevol of zo hoor.

Goh België heeft op het WK toch écht enorm veel geluk gehad tegen Brazilië. In mijn ogen zelfs nog meer dan tegen Portugal op het EK. Speel die wedstrijd tien keer opnieuw en je verliest 'm negen keer volgens mij.

Vlak voor onze openingsgoal kopt een Braziliaan tegen de paal. Als die bal erin gaat dan is de wedstrijd wellicht al halvelings gespeeld want dan was Bobby zen plannetje al naar de zak. Vervolgens kom je nog op voorsprong met een lucky goal en na de 1-2 in de tweede helft was het echt absoluut pompen of verzuipen.

Goh België heeft op het WK toch écht enorm veel geluk gehad tegen Brazilië. In mijn ogen zelfs nog meer dan tegen Portugal op het EK. Speel die wedstrijd tien keer opnieuw en je verliest 'm negen keer volgens mij.

Vlak voor onze openingsgoal kopt een Braziliaan tegen de paal. Als die bal erin gaat dan is de wedstrijd wellicht al halvelings gespeeld want dan was Bobby zen plannetje al naar de zak. Vervolgens kom je nog op voorsprong met een lucky goal en na de 1-2 in de tweede helft was het echt absoluut pompen of verzuipen.
Klopt al vond ik ons tussen de 0-1 en die 1-2 eigenlijk de boel wel onder controle houden en goed counteren. Had die match wel het idee dat het kon lukken. Maar het was ook gewoon wel een sterk Brazilië m.i.
Hadden tot dan nog maar 1 goal geslikt dacht ik, gaven nauwelijks iets weg, en met Willian, Neymar, Jesus en Coutinho ook toppers vooraan. Logisch dat we afzagen.

Jullie zullen het vast vervelend vinden dat een Hollander komt kijken op een Belgisch forum maar wees gerust: Ik zal ook de hand in eigen boezem steken:
  • De mythe dat "Nederland" (in de zin van: alle Nederlanders) voortdurend denkt dat "we" wereldkampioen worden. Dit is echt flauwekul, de serieuze Nederlandse voetbalfans (niet het domme klapvolk dat 2 matchen per jaar kijkt) zijn al jaren zeer kritisch op Oranje. Als je een beetje rondkijkt op sites als Voetbalzone dan zul je dat ook direct zien. Dat een idioot als Hugo Borst nu zoiets roept dat moet je echt niet serieus nemen. Ook de kranten zijn doorgaans erg kritisch op Oranje. Het dagblad Trouw zou ik zelfs bijna cynisch willen noemen. Zomaar een voorbeeld van een paar artikelen vorig jaar:

Wat mij betreft schiet niemand iets op met generaliserende statements dat de “Hollanders weer denken dat ze wereldkampioen worden” want dat denken de meeste Nederlanders echt niet.
  • Het huidige Nederlands elftal vind ik bijzonder matig. De enige reden dat we aardig presteren is dat we Louis van Gaal voor de groep hebben staan die goede prestaties neerzet. (De periode 2012-2014 was ook uitzonderlijk goed.) Maar onze aanvallers horen hooguit bij de Europese subtop en ook het middenveld is niet erg bijzonder. Alleen Frenkie de Jong kan het elftal geweldig laten spelen. Maar ik ben niet positief gestemd over de toekomst, onze aanvallers breken al jaren niet door in het buitenland. Ook van talenten zoals Gakpo hoeven jullie echt niet bang te zijn. Ik zie voorlopig ook niet in hoe we dit kunnen verbeteren.
  • Ik verbaas me over jullie (Belgische) houding dat dit nou eenmaal is wat er in het Belgische elftal zit. Dat is niet zo, er zat veel meer in dit elftal. In officiële duels is er inmiddels al van een lange lijst toplanden verloren: Argentinië, 3 keer Italië, 2 keer Frankrijk, Nederland en dan vergeet ik nog de subtoplanden Zwitserland en Wales. Dat is veel te matig als je het vergelijkt met het aantal serieuze zeges op grote landen: 2 keer Engeland, 1 keer Portugal en 1 keer Brazilië. (Waarvan de zeges op Portugal en Brazilië met zeer veel geluk tot stand kwamen.) Er is in 10 jaar voetbal geen enkele serieuze grote overwinning neergezet en dat geeft echt wel te denken.
  • Jullie leiden de laatste jaren technisch gezien veel betere voetballers op. Gisteren scoren jullie 3 keer uit een schot van afstand, de Nederlandse spelers doen dit nauwelijks. (Nu ja, Bergwijn dan toevallig afgelopen vrijdag.) Dat verbaast mij eerlijk gezegd nog het meeste: Ons veldspel is beter maar jullie scoren veel meer klassegoals en hebben veel meer individuele klasse. Ik zou dus niet te negatief zijn als ik gisteren jullie elftal zie.
Tgoh, over die mentaliteit. Ik woon tegen de grens aan, voetbal in Nederland, werk in Nederland en ben Ajax-supporter. Uiteraard moeten we niet iedereen over dezelfde kam scheren en zal de meerderheid kritisch zijn, maar er is echt wel een groot deel dat enorm arrogant is en altijd vol verwachtingen zit. En als Ajacied zijnde durf ik te zeggen dat het vooral uit die regio komt. Mijn collega's, die overigens niet de grootste fanaten zijn, gingen er al vanuit dat wij, België, met 3-0 makkelijk gingen winnen tegen jullie. Dus wil zeker niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. Los daarvan merk je wel dat het er meer in zit dan bij ons. En eerlijk gezegd, zou ik graag hebben dat het ook een beetje bij ons erin zit. Een beetje he.

Tgoh, over die mentaliteit. Ik woon tegen de grens aan, voetbal in Nederland, werk in Nederland en ben Ajax-supporter. Uiteraard moeten we niet iedereen over dezelfde kam scheren en zal de meerderheid kritisch zijn, maar er is echt wel een groot deel dat enorm arrogant is en altijd vol verwachtingen zit. En als Ajacied zijnde durf ik te zeggen dat het vooral uit die regio komt. Mijn collega's, die overigens niet de grootste fanaten zijn, gingen er al vanuit dat wij, België, met 3-0 makkelijk gingen winnen tegen jullie. Dus wil zeker niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. Los daarvan merk je wel dat het er meer in zit dan bij ons. En eerlijk gezegd, zou ik graag hebben dat het ook een beetje bij ons erin zit. Een beetje he.

Daar zit nu net het probleem hè. ;) Nederland bestaat uit meer dan Zuid-Holland en Noord-Holland. Nederlandse Brabanders en Limburgers noemen mensen van boven de rivieren ook Hollanders. Vrijwel alle oostelijke provincies+Friesland hebben een hekel aan de randstad en dit is met de opkomst van steeds sterkere progressieve stromingen alleen maar meer het geval.

Wel is het zo dat het Nederlanderschap vrij scherp verankerd ligt in Nederlanders. We zijn al een land sinds 1588 en hebben een duidelijke identiteit. Maar die arrogantie die is echt uniek voor de randstad en dan met name Amsterdam hoor. Ik kom uit het oosten en daar zijn mensen vaak juist enorm cynisch.

Daar zit nu net het probleem hè. ;) Nederland bestaat uit meer dan Zuid-Holland en Noord-Holland. Nederlandse Brabanders en Limburgers noemen mensen van boven de rivieren ook Hollanders. Vrijwel alle oostelijke provincies+Friesland hebben een hekel aan de randstad en dit is met de opkomst van steeds sterkere progressieve stromingen alleen maar meer het geval.

Wel is het zo dat het Nederlanderschap vrij scherp verankerd ligt in Nederlanders. We zijn al een land sinds 1588 en hebben een duidelijke identiteit. Maar die arrogantie die is echt uniek voor de randstad en dan met name Amsterdam hoor. Ik kom uit het oosten en daar zijn mensen vaak juist enorm cynisch.
Daar ben ik me van bewust.

Ik heb die match gevolgd op het groot scherm op de Dageraadplaats en het feest dat tijdens en vooral na die match losbarstte was waanzinnig. Met voetbal heb ik niet zoveel, maar dit was zeer memorabel. We hadden wellicht geluk gehad, maar wat een prachtige roes was me dat.

Hier ben ik het volledig mee eens. De wedstrijd tegen Japan vond ik overigens wel zeer verdiend gewonnen.

Heb jij een verklaring voor het feit dat jullie de laatste jaren veel betere aanvallers opleiden dan wij in Nederland? (Terwijl we in Nederland juist een historie hebben van geweldige aanvallers zoals Bergkamp, Van Basten en Robben.)

Heb jij een verklaring voor het feit dat jullie de laatste jaren veel betere aanvallers opleiden dan wij in Nederland? (Terwijl we in Nederland juist een historie hebben van geweldige aanvallers zoals Bergkamp, Van Basten en Robben.)

Aha, betrapt! Ontmaskerd! Spion!
Neen, onze geheimen geven we hier niet prijs aan een zich jolig voordoende Nederlander. Wen er maar gewoon aan dat jullie nooit nog aanvallers zullen hebben die beter zijn dan de Belgische.

Ik dacht al dat er iets fishy was aan de laatste pagina's hier.

Hier ben ik het volledig mee eens. De wedstrijd tegen Japan vond ik overigens wel zeer verdiend gewonnen.

Goh zal toch vooral een kwestie van lichting zijn lijkt me? Ik denk namelijk dat Ajax en PSV (in de meeste gevallen) nog altijd betere ploegen zijn om door te groeien naar de wereldtop dan Club Brugge en Anderlecht bijvoorbeeld. Sowieso is het merendeel van onze 'Gouden generatie' groot geworden in het buitenland.

En de meeste van onze beste aanvallers zijn dus ook buiten België opgeleid hè. Hazard, Carrasco en Mertens zijn bijvoorbeeld groot geworden bij buitenlandse clubs. Lukaku is daar eerder de uitzondering op imo. Je hebt dan nog bv. Trossard bij ons, maar die vind ik niet beter dan bv. Danjuma bij jullie. Die laatste zou in onze huidige ploeg ook los in de basis staan imo.

Goh zal toch vooral een kwestie van lichting zijn lijkt me? Ik denk namelijk dat Ajax en PSV (in de meeste gevallen) nog altijd betere ploegen zijn om door te groeien naar de wereldtop dan Club Brugge en Anderlecht bijvoorbeeld. Sowieso is het merendeel van onze 'Gouden generatie' groot geworden in het buitenland.

En de meeste van onze beste aanvallers zijn dus ook buiten België opgeleid hè. Hazard, Carrasco en Mertens zijn bijvoorbeeld groot geworden bij buitenlandse clubs. Lukaku is daar eerder de uitzondering op imo. Je hebt dan nog bv. Trossard bij ons, maar die vind ik niet beter dan bv. Danjuma bij jullie. Die laatste zou in onze huidige ploeg ook los in de basis staan imo.
Goh ik vond die Trossard toch niet slecht de laatste wedstrijden. Danjuma klinkt indrukwekkend maar is vaak geblesseerd en heeft Oranje nog nauwelijks gespeeld.

Er is bij Oranje een hele opmerkelijke wisseling geweest na 2010. Vóór die tijd hadden we in elke lichting een aantal uitzonderlijk technische spelers, maar de laatste 10 jaar is het alleen maar kracht en snelheid. Depay scoort uitzonderlijk veel in Oranje maar kan mij technisch niet bekoren. En dat vind ik eigenlijk wel erg jammer.

Jullie scoren zo ongeveer per 2 wedstrijden een schitterende goal. (Een dribbel, afstandsknal of volley.) Bij ons is het veel meer veldspel of een snelle steekpass en goal. Dat verschil is opvallend want vroeger was het juist andersom.

Met Benteke, Origi, Lukaku en Batsman hadden we toch lange tijd 4 goeie spitsen. Toch wel uitzonderlijk. Neerpede bv een goede reputatie in het afleveren van centrale verdedigers, centrale middenvelders en wingers. Maar qua spitsen toch enkel Lukaku die een succes werd.

Lijkt me ook niet meteen iets aan te komen de komende jaren bij ons. En ook de andere jeugdopleidingen de laatste jaren niet heel veel spitsen afgeleverd die een carrière zullen maken als die eerder genoemde spitsen. Zie hier wel een nieuwe probleempositie in voor de Duivels als Lukaku er mee ophoudt als ik de jeugdelftallen van België bezig zie.

Ik heb die match gevolgd op het groot scherm op de Dageraadplaats en het feest dat tijdens en vooral na die match losbarstte was waanzinnig. Met voetbal heb ik niet zoveel, maar dit was zeer memorabel. We hadden wellicht geluk gehad, maar wat een prachtige roes was me dat.
Grootste en meest legendarische Belgische voetbalprestatie in onze geschiedenis. Brazilië op dat moment kloppen.

Met Benteke, Origi, Lukaku en Batsman hadden we toch lange tijd 4 goeie spitsen. Toch wel uitzonderlijk. Neerpede bv een goede reputatie in het afleveren van centrale verdedigers, centrale middenvelders en wingers. Maar qua spitsen toch enkel Lukaku die een succes werd.

Lijkt me ook niet meteen iets aan te komen de komende jaren bij ons. En ook de andere jeugdopleidingen de laatste jaren niet heel veel spitsen afgeleverd die een carrière zullen maken als die eerder genoemde spitsen. Zie hier wel een nieuwe probleempositie in voor de Duivels als Lukaku er mee ophoudt als ik de jeugdelftallen van België bezig zie.
In de goeie Anderlechtsupporter-traditie (@Gavin ;) ) moeten we nu roepen dat Stassin onze nieuwe Vandenbergh wordt ☝️

Belgie dat 2-0 voorkomt en wint en je spreekt van enorm geluk. Brazilie zou 1-0 voorkomen en de wedstrijd is gespeeld. Om dan nog te gaan zeggen dat we diezelfde match 9 keer verliezen :laugh:

Dat we geluk gehad hebben zeker wel, maar die zege afdoen als een gestolen resultaat is ook te veel van het goede. Gewoon enorm knap resultaat dat vooral niet moet geminimaliseerd worden. Wereldkampioen Frankrijk behaalde op gelijkaardige manier de finale door zo Belgie uit te schakelen, zeg je daarvan ook dat als we die 9 keer herspelen we ze allemaal winnen?

Is dat niet gewoon "geluk"? In België is er de laatste jaren wel veel gedaan en geïnvesteerd in jeugdopleidingen en dat werpt ook wel zijn vruchten af, maar Nederland loopt echt nog een stuk voor. Dat zie je ook in de amateurklasses en jeugdvoetbal. Los daarvan zijn we België echt wel stappen aan het zetten en denk ik dat het algemeen niveau wel hoger gaat blijven liggen.

Op vlak van onze verdediging hadden we normaal gezien nu ook al 2 nieuwe toppers moeten hebben met Vanheusden en Delcroix. Helaas zijn die beiden zeer blessuregevoelig en staan die nog nergens (zeker wat betreft RD).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan