De Rode Duivels | UEFA Nations League 2022-2023 (begin juni)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie ons ook niet meteen teruggaan naar die jaren, de jaren waarin we het met pakweg Bart Goor, Luigi Pieroni en Yves Vanderhaeghe moesten doen. De horror. :eek:

Toen was Emile Mpenza zowat onze "wereldtopper" wat ook genoeg zegt natuurlijk.

De jaren daarvoor, de jaren 90, waren we mss iets beter verwend met pakweg Scifo, Degryse, Nilis, Albert, Preud'Homme, Grun,... maar echt top was het ook niet in vgl met NL. Enkel in de jaren 80 tot het WK86 waren we beter, hoewel zij nadien dan wel het EK88 wonnen.

NL is imo toch vnl na het WK2010 afgegleden en geen top meer, de 40 jaar daarvoor hoorden ze daar toch absoluut wel bij of vlak onder imo.
Zat zelfs in 2014 nog echt wel veel kwaliteit in bij hen. Paar wereldtoppers met Robben, Van Persie en Sneijder, ervaren rotten als Nigel De Jong, Huntelaar en Kuyt, en relatief jong talent zoals Depay, Blind en Wijnaldum.

Zo ne Emile Mpenza heeft nooit dat niveau gehaald.

Zat zelfs in 2014 nog echt wel veel kwaliteit in bij hen. Paar wereldtoppers met Robben, Van Persie en Sneijder, ervaren rotten als Nigel De Jong, Huntelaar en Kuyt, en relatief jong talent zoals Depay, Blind en Wijnaldum.

Zo ne Emile Mpenza heeft nooit dat niveau gehaald.
En als je na de groepsfase Mexico en Costa Rica voorgeschoteld krijgt, dan kan je ineens zomaar in de halve finale staan.

wel hij is ingevallen, hij was een complete katastrofe (en dan druk ik mij nog zeer erg zacht uit), meer dan genoeg gezien van hem, afseveren en totaal opgeven, hoeft geen seconde meer te spelen voor de nationale ploeg, des te meer moet zelfs geeneens meer opgeroepen worden, noch voor de bank noch voor de ruimere selectie, gewoon niks meer
We gaan iemand afschrijven op basis van enkele minuten in een match die gespeeld was en waar iedereen uit positie liep :unsure:

Ge weet waar die zijn opgeleid eh...

Gene Tielemans special gezien wel 😥
Goh, Tielemans z'n 20-21 seizoen was steengoed, het voorbije seizoen was iets heel anders. Ik hoop dat hij zich herpakt, want heeft afgelopen seizoen echt véél steken laten vallen.

Jullie zullen het vast vervelend vinden dat een Hollander komt kijken op een Belgisch forum maar wees gerust: Ik zal ook de hand in eigen boezem steken:
  • De mythe dat "Nederland" (in de zin van: alle Nederlanders) voortdurend denkt dat "we" wereldkampioen worden. Dit is echt flauwekul, de serieuze Nederlandse voetbalfans (niet het domme klapvolk dat 2 matchen per jaar kijkt) zijn al jaren zeer kritisch op Oranje. Als je een beetje rondkijkt op sites als Voetbalzone dan zul je dat ook direct zien. Dat een idioot als Hugo Borst nu zoiets roept dat moet je echt niet serieus nemen. Ook de kranten zijn doorgaans erg kritisch op Oranje. Het dagblad Trouw zou ik zelfs bijna cynisch willen noemen. Zomaar een voorbeeld van een paar artikelen vorig jaar:
Oranje staat precies waar het moet staan
Italië, de winnaar van de Nations League-poule, is beter. Oranje staat precies waar het moet staan, of je dat nu de subtop wilt noemen of de kop van de grote middenmoot. Dat wist Ronald Koeman, dat weet Frank de Boer. Ik houd nog steeds wel mijn hart vast, want als dat besef er al is, het kan ook zo weer vervlogen zijn – als het straks onvermijdelijk weer een keer niet gaat zoals zo gemakkelijk gewenst.

Tegenstanders lopen er soms zomaar doorheen, wat trouwens ook onder Koeman zo was. “Soms lijd je balverlies waar je geen balverlies moet lijden. Daar is niet tegen te voetballen”, zei Frank de Boer woensdagavond. Het lachje, de dictie, de logica, de (zelf)relativering – het was, echt, zomaar ineens een vleugje Rinus Michels.

‘Oranje weet waar het beter moet’ kopte Voetbal International. Daarin schuilt de hoopvolle suggestie dat het dan ook beter zal worden. We weten allemaal waar het beter zou moeten. De aanval, met louter onvaste spelers, is voor topniveau niet goed genoeg. Zo’n vijf plaatsen – de hélft van het team – zijn niet meer dan middelmatig bezet.

Wat mij betreft schiet niemand iets op met generaliserende statements dat de “Hollanders weer denken dat ze wereldkampioen worden” want dat denken de meeste Nederlanders echt niet.
  • Het huidige Nederlands elftal vind ik bijzonder matig. De enige reden dat we aardig presteren is dat we Louis van Gaal voor de groep hebben staan die goede prestaties neerzet. (De periode 2012-2014 was ook uitzonderlijk goed.) Maar onze aanvallers horen hooguit bij de Europese subtop en ook het middenveld is niet erg bijzonder. Alleen Frenkie de Jong kan het elftal geweldig laten spelen. Maar ik ben niet positief gestemd over de toekomst, onze aanvallers breken al jaren niet door in het buitenland. Ook van talenten zoals Gakpo hoeven jullie echt niet bang te zijn. Ik zie voorlopig ook niet in hoe we dit kunnen verbeteren.
  • Ik verbaas me over jullie (Belgische) houding dat dit nou eenmaal is wat er in het Belgische elftal zit. Dat is niet zo, er zat veel meer in dit elftal. In officiële duels is er inmiddels al van een lange lijst toplanden verloren: Argentinië, 3 keer Italië, 2 keer Frankrijk, Nederland en dan vergeet ik nog de subtoplanden Zwitserland en Wales. Dat is veel te matig als je het vergelijkt met het aantal serieuze zeges op grote landen: 2 keer Engeland, 1 keer Portugal en 1 keer Brazilië. (Waarvan de zeges op Portugal en Brazilië met zeer veel geluk tot stand kwamen.) Er is in 10 jaar voetbal geen enkele serieuze grote overwinning neergezet en dat geeft echt wel te denken.
  • Jullie leiden de laatste jaren technisch gezien veel betere voetballers op. Gisteren scoren jullie 3 keer uit een schot van afstand, de Nederlandse spelers doen dit nauwelijks. (Nu ja, Bergwijn dan toevallig afgelopen vrijdag.) Dat verbaast mij eerlijk gezegd nog het meeste: Ons veldspel is beter maar jullie scoren veel meer klassegoals en hebben veel meer individuele klasse. Ik zou dus niet te negatief zijn als ik gisteren jullie elftal zie.

Mentaliteit en chauvinisme voor het land doet ook al veel. Het gevoel ' Belgie ' bestaat in mijn ogen niet echt.
Toch niet zoals de spanjaarden / italianen. Ook de karakterkoppen zijn er niet meer bij ( fellaini, radja ), zal toch ook wel iets doen.
Het chauvinisme en de identiteit zijn in Nederland absoluut veel groter dan in België maar dat hoeft nog niet veel te zeggen over het team zelf. Nederland speelt momenteel met een zeer multiculturele ploeg waarbij echt niet bij alle donkere jongens het Oranje-gevoel even diep zit. Toch worden er door Van Gaal goede prestaties neergezet. 2010 was wel een toernooi met een vrijwel volledig blanke ploeg met heel veel jongens die door en door Nederlander zijn. (Kuijt, Robben, Sneijder, Huntelaar, Van Bommel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.)

Ik denk wel dat een etnisch homogene ploeg een paar procent kán schelen maar het hoeft dus niet.

Jullie zullen het vast vervelend vinden dat een Hollander komt kijken op een Belgisch forum maar wees gerust: Ik zal ook de hand in eigen boezem steken:
  • De mythe dat "Nederland" (in de zin van: alle Nederlanders) voortdurend denkt dat "we" wereldkampioen worden. Dit is echt flauwekul, de serieuze Nederlandse voetbalfans (niet het domme klapvolk dat 2 matchen per jaar kijkt) zijn al jaren zeer kritisch op Oranje. Als je een beetje rondkijkt op sites als Voetbalzone dan zul je dat ook direct zien. Dat een idioot als Hugo Borst nu zoiets roept dat moet je echt niet serieus nemen. Ook de kranten zijn doorgaans erg kritisch op Oranje. Het dagblad Trouw zou ik zelfs bijna cynisch willen noemen. Zomaar een voorbeeld van een paar artikelen vorig jaar:

Wat mij betreft schiet niemand iets op met generaliserende statements dat de “Hollanders weer denken dat ze wereldkampioen worden” want dat denken de meeste Nederlanders echt niet.
  • Het huidige Nederlands elftal vind ik bijzonder matig. De enige reden dat we aardig presteren is dat we Louis van Gaal voor de groep hebben staan die goede prestaties neerzet. (De periode 2012-2014 was ook uitzonderlijk goed.) Maar onze aanvallers horen hooguit bij de Europese subtop en ook het middenveld is niet erg bijzonder. Alleen Frenkie de Jong kan het elftal geweldig laten spelen. Maar ik ben niet positief gestemd over de toekomst, onze aanvallers breken al jaren niet door in het buitenland. Ook van talenten zoals Gakpo hoeven jullie echt niet bang te zijn. Ik zie voorlopig ook niet in hoe we dit kunnen verbeteren.
  • Ik verbaas me over jullie (Belgische) houding dat dit nou eenmaal is wat er in het Belgische elftal zit. Dat is niet zo, er zat veel meer in dit elftal. In officiële duels is er inmiddels al van een lange lijst toplanden verloren: Argentinië, 3 keer Italië, 2 keer Frankrijk, Nederland en dan vergeet ik nog de subtoplanden Zwitserland en Wales. Dat is veel te matig als je het vergelijkt met het aantal serieuze zeges op grote landen: 2 keer Engeland, 1 keer Portugal en 1 keer Brazilië. (Waarvan de zeges op Portugal en Brazilië met zeer veel geluk tot stand kwamen.) Er is in 10 jaar voetbal geen enkele serieuze grote overwinning neergezet en dat geeft echt wel te denken.
  • Jullie leiden de laatste jaren technisch gezien veel betere voetballers op. Gisteren scoren jullie 3 keer uit een schot van afstand, de Nederlandse spelers doen dit nauwelijks. (Nu ja, Bergwijn dan toevallig afgelopen vrijdag.) Dat verbaast mij eerlijk gezegd nog het meeste: Ons veldspel is beter maar jullie scoren veel meer klassegoals en hebben veel meer individuele klasse. Ik zou dus niet te negatief zijn als ik gisteren jullie elftal zie.

We hebben ook altijd een andere mentaliteit gehad natuurlijk. Wanneer we tegen bij wijze van spreke San Marino spelen, dan denken we nog: toch maar opletten want dat kan een taaie tegenstander zijn :unsure:

Overwinning tegen Portugal op EK met geluk: akkoord.
Tegen Brazilië op WK: niet akkoord. Een paar top reddingen van Courtois, maar Courtois is nu eenmaal 1 van onze sterkhouders, die hoort er ook bij. Ik denk dat dit problematisch is bij Nederland: de keeper. Zonder goede keeper win je ook niks.

En ook akkoord met "er zat veel meer in dit elftal", met de nadruk op "zat". Het is nu toch stilaan voorbij...

In Nederland wordt de Nations League als prijs totaal niet serieus genomen (ook door Van Gaal niet) dus wellicht liggen hier voor jullie nog kansen. Gisteren was een aanfluiting, Louis zette 11 nieuwe spelers in het basiselftal. Het was een waar mirakel dat Oranje nog won want er is 90 minuten lang alleen maar breed gespeeld.

Zo goed zijn we niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan