De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
OK. De tweede keer een opmerking hierover, dus ik ga hier even serieus op reageren. Ook al heb ik nrt dat zelf afgeraden op ons forum :D
Ik zet het overigens in spoiler omdat ik het jammer vind dat zoiets naar boven komt na twee dergelijke prestaties van onze Duivels.

We zijn allemaal blij met wat we gezien hebben, maar van de sterkhouders was er niemand die ze in Genk viseerden tnv een Heynen of Tresor. Net zoals De Condé ook nergens gealludeerd heeft op hoe het allemaal schijt zou zijn omdat er niemand van Genk bij was. De speler die het meest geviseerd werd met zijn uitspraken was een Praet tnv Heynen. En dat is de afgelopen twee matchen niet ontkracht. Integendeel zelfs in mijn boek. Na gezien te hebben hoe Tedesco wil voetballen, is er zelfs nog een hardere zaak te maken om Heynen in de bredere kern op te nemen. Dit voetbal is echt op het lijf van Heynen geschreven, die enorm goed is in het verleggen van het spel tussen verdediging en aanval, ook zeer goed is in zijn infiltraties en verdedigend stevig op zijn poten staat, ... (imo een completer pakket dan een Mangala die zeker niet slecht speelde) Zet die bij spelers als Onana, De Bruyne, Lukebakio, ... en die gaat gewoon mee groeien.

Ivm Tresor kan je een zaak maken. Dat heb ik zelf al aangegeven overigens dat ik zijn niet-selectie nog kon plaatsen. De opmerkingen na het oproepen van Bakayoko gingen dan ook vooral over hoe een Tedesco bepaalde argumenten heeft gemaakt over Tresor zijn niet-selectie die gewoon zever bleken te zijn na het oproepen van Bakayoko en hoe ook hier op het forum bepaalde argumenten waren meegegeven voor die niet-selectie die ook niet echt in orde waren gezien die specifieke late oproeping. Maar sportief kon ik die niet-selectie ook toen nog snappen. En dat is na deze matchen zeker niet veranderd. Itt Heynen past Tresor voetballend ook niet echt in Tredesco zijn spel. In een kern van 30 man kunt ge hem mogelijk erbij zetten als wapen voor stilstaande fases, flankvoorzetten, ... tegen versterkte burchten, maar meer niet.

En als laatste haalde De Condé vooral de onderwaardering van de Belgische competitie aan en ook dat is niet ontkracht gezien de meerderheid het hier wel eens is over dat een De Cuyper ivp Saelemakers op de LB echt geen verslechtering was geweest en toekomstgericht zelfs een goede zaak.

100% akkoord.

Feit is dat we met Lukaku altijd beter zijn dan zonder Lukaku.
Verder dan dat hoeven we eigenlijk niet te discussiëren.

En ja, er zijn toch een aantal spitsen in de wereld (pak 5, of misschien 10, maar zeker niet meer dan dat) die ik de voorkeur zou geven op Lukaku. Maar als klein belgenland mogen we ongelofelijk blij zijn met Lukaku, beste spits die we ooit gehad hebben.

Trouwens, degenen die Lukaku niet top 10 vinden: wat is jullie top 10 wereldspitsen dan? Ik ben wel nieuwsgierig bv. @StevenFM

Feit is dat we met Lukaku altijd beter zijn dan zonder Lukaku.
Verder dan dat hoeven we eigenlijk niet te discussiëren.

En ja, er zijn toch een aantal spitsen in de wereld (pak 5, of misschien 10, maar zeker niet meer dan dat) die ik de voorkeur zou geven op Lukaku. Maar als klein belgenland mogen we ongelofelijk blij zijn met Lukaku, beste spits die we ooit gehad hebben.

Trouwens, degenen die Lukaku niet top 10 vinden: wat is jullie top 10 wereldspitsen dan? Ik ben wel nieuwsgierig bv. @StevenFM
Kijk gewoon eens naar die doelpunten per cap ook, dat is toch waanzinnig goed.

1680167476654.png

En dan hebben we het weer enkel over de doelpunten, nog niet over dat een speler je ploeg beter laat spelen als geheel. Lukaku weegt enorm op een verdediging, waardoor het middenveld minder onder druk staat.

Je moet Tedesco wat respijt geven he, de man is nog maar net bondscoach en heeft net zijn eerste wedstrijden achter de rug. Als hij volgende keer Saelemaekers nóg eens op de linksback zet, dan mogen we beginnen klagen. Voor hetzelfde geld had hij afgesproken met Jacky om De Cuyper bij te U21 te laten als voorbereiding op hun EK en neemt Tedesco hem vanaf september op in zijn selectie.

Begrijp me niet verkeerd, Heynen bij de selectie van de Rode Duivels halen zou naar mijn mening ook zeker niet onverdiend zijn, maar gezien de prestaties van de afgelopen dagen kan je ook niet zeggen dat Tedesco zijn selectie (voor de posities op het middenveld) onterecht was.

Ik denk dat we het er ook unaniem over eens zijn dat de selectie voor het overgrote deel meer dan terecht is. Een Heynen ipv Praet, een De Cuyper ipv Saelemakers, ... zijn inderdaad tweaks die deze keer zeker niet belangrijk waren. Maar ik hoop ze toch te zien :D

Tegen Italie mogen we toch verwachten dat hij het verschil maakt? Hij krijgt daar 2 dotten van kansen, dan moet er minstens 1 binnen, DAN zijt ge nen Wereldspits, nu is hij een heel goeie spits, een topspits zelf, maar geen Mbappé, Zlatan of Lewandowski.
Ook Mbappé, Zlatan, Lewandowski, Haaland en Benzema hebben al zo'n kansen gemist. Ook in dezelfde match missen die soms meerdere dotten van kansen na elkaar. Zelfs een Messi heeft dat al eens voor.

We zijn het er allemaal over eens dat Lukaku nog een trapje lager staat dan bovengenoemde spitsen, maar het is ook niet echt eerlijk om hem tegenover die namen af te wegen als het om grote matchen gaat. Als Lukaku tegen grote ploegen speelt, is zijn ploeg bijna altijd de mindere ploeg geweest. Als Mbappé, Haaland, Lewandowski tegen een grote ploeg spelen, zijn hun ploegen minstens evenwaardig aan de tegenstander. Het is niet alleen hun talent dat er voor zorgt dat hun statistieken dan beter zijn.

Kan je ook de vraag stellen waarom al die grote ploegen niet voor hem gegaan zijn en wel voor de andere spitsen die ooit bij die ploegen actief zijn geweest. Misschien hebben die hun analisten/scouts er wel een beter oog in?

Goeie oefening wel. Welke 10 zijn er beter?
Op dit moment? Mbappe, Haaland, Oshimen, Kolo Muani, Benzema, Lewandowski, Lautaro, Kane, David, Rashford, Vlahovic, Ramos en ik zal er vast nog een paar vergeten zijn.

Had je me die vraag gesteld aan de aftrap van EURO 2020, dan had Lukaku ongetwijfeld wel zijn plek in die top-10, misschien zelfs top-5. Maar het is moeilijk om een speler die al twee seizoenen op rij ondermaats presteert in de top-10 te zetten.

Dat is volgens mij bij veel mensen het geval en ergens snap ik het ook wel al kan ik daar zelf wel naast kijken. Het na een aanval waar hij de bal niet kreeg zo naar de grond net voor zijn voeten liggen wijzen maakt hem niet sympathieker. Het vingertje voor de mond na een doelpunt evenmin. En de manier waar hij met kritiek omgaat nog minder.
Dat terzijde blijft het wel een topspits als je hem juist gebruikt, de cijfers liegen niet. Ze hadden zelfs hoger kunnen liggen want het wandelvoetbalgebrij onder Martinez was niet echt 'spelen naar zijn sterkte'.
En sorry maar dat is bullshit he...
Het gaat er hem niet om of hij een sympathieke vent is of zijn kwaliteiten in de sociale omgang maar om zijn kwaliteiten op het veld. Ik skip zijn interviews ook en hij staat nu niet bepaald op mijn shortlist om eens een pint mee te gaan drinken maar dat neemt niet weg dat je zijn capaciteiten als spits niet objectief kan bekijken.
Ik hoef iemand echt niet tof te vinden om hem een goeie voetballer te vinden. Er zijn hopen voetballers die ik nog een veel groter lul vind dan Lukaku (Zlatan en crimineel Benzema bv. om Messi en Ronaldo niet te moeten noemen) maar waar ik ook over kan zeggen dat die echt goed zijn. En vreemd genoeg kan bijna iedereen dat over die gasten maar niet over Lukaku.

Ik denk dat we het er ook unaniem over eens zijn dat de selectie voor het overgrote deel meer dan terecht is. Een Heynen ipv Praet, een De Cuyper ipv Saelemakers, ... zijn inderdaad tweaks die deze keer zeker niet belangrijk waren. Maar ik hoop ze toch te zien :D
Ik denk dat dat nog wel zal komen hoor. Voor de rest ben ik ook gewoon akkoord met u betoog.

Mbappe, Haaland, Benzema, Lewa, Kane en in mindere mate Osimhen kan ik volledig volgen.
Rashford is geen spits, David/Ramos is wel héél snel om boven Lukaku te zetten. Vlahovic en Lautaro serieuze twijfelgevallen maar voor mij zit Lukaku daar toch een streepje boven.
Jouw nuancering is wel correct. Mindere periode met veel blessures, maar als je het gewoon in zijn geheel bekijkt is Lukaku altijd top 10, en dichter bij de 5 dan bij de 10 IMO.

Romelu Lukaku is gewoon de beste Belgische spits aller tijden, en dat is het enige wat er toe zou moeten doen in een Rode Duivels topic!
Altijd eerste op het wedstrijdblad, wanneer fit.

waarom in plaats van? Saelemakers heeft zeker zijn nut als hij op zijn beste plaats wordt uitgespeeld. Die jongen heeft nooit in zijn carrière op die plaats gespeeld dus zou het maar spijtig zijn om hem daarom te slachtofferen. Hij kan daarentegen op de volledige rechterflank als doublure gebruikt worden. En een Heynen ipv Praet is een wissel die eventueel kan maar ik zie Heynen zich gewoon niet de basis spelen dus is dat eigenlijk een discussie in de marge.

En sorry maar dat is bullshit he...
Het gaat er hem niet om of hij een sympathieke vent is of zijn kwaliteiten in de sociale omgang maar om zijn kwaliteiten op het veld. Ik skip zijn interviews ook en hij staat nu niet bepaald op mijn shortlist om eens een pint mee te gaan drinken maar dat neemt niet weg dat je zijn capaciteiten als spits niet objectief kan bekijken.
Ik vind dat ook bullshit, ik geef gewoon maar mee hoe veel mensen denken, als je al van denken kunt spreken. Hier kunnen de meeste daar naast kijken maar hier zijn we volgens mij veel genuanceerder dan gemiddeld.

Ik vind dat ook bullshit, ik geef gewoon maar mee hoe veel mensen denken, als je al van denken kunt spreken. Hier kunnen de meeste daar naast kijken maar hier zijn we volgens mij veel genuanceerder dan gemiddeld.
Het gaat niet per se over sympathiek zijn maar over de impact dat zijn continue gemekker op en naast het veld op de club heeft. Openlijk kritiek geven op de manager in de pers en ondertussen nog tegen de schenen schoppen van zowel Chelsea als Inter fans, tja. Dat heeft niks te maken met sympathiek zijn, wel met professionaliteit. Vergelijk dat met Timo Werner, iemand die ook nooit zijn draai heeft gevonden bij Chelsea maar er wel het beste van heeft proberen maken met zijn tomeloze inzet.

Bij België vindt Lukaku gelukkig wel zijn draai dus merken wij daar veel minder van.

Ik blijf er bij dat dat interview niet slim was, maar dat het drama daarrond bij de supporters ongelofelijk overtrokken en kinderachtig was.

Voor wat het waard is, wereldspits Lewandowski is ook allesbehalve indrukwekkend bij Polen hoor. Die hele ploeg is minder dan de Belgische natuurlijk, maar Lewandowski speelt toch een hoop onzichtbare wedstrijden.
Eerlijk is eerlijk, de vorige coach was meer gefocust op het verdedigende dan op het aanvallende dus als de ploeg behouden speelt, zal hij sowieso minder zichtbaar zijn. En hij gaf ook aan dat als de nieuwe coach niet meer focust op de aanval, hij ook stopt met de nationale ploeg.

Maar 't is niet dat hij elke kans die hij krijgt, binnentrapt. Net zoals Lukaku is hij enorm afhankelijk van de tactische keuzes van de coach en van de prestaties van zijn ploeggenoten.

Voor wat het waard is, wereldspits Lewandowski is ook allesbehalve indrukwekkend bij Polen hoor. Die hele ploeg is minder dan de Belgische natuurlijk, maar Lewandowski speelt toch een hoop onzichtbare wedstrijden.
Eerlijk is eerlijk, de vorige coach was meer gefocust op het verdedigende dan op het aanvallende dus als de ploeg behouden speelt, zal hij sowieso minder zichtbaar zijn. En hij gaf ook aan dat als de nieuwe coach niet meer focust op de aanval, hij ook stopt met de nationale ploeg.

Maar 't is niet dat hij elke kans die hij krijgt, binnentrapt. Net zoals Lukaku is hij enorm afhankelijk van de tactische keuzes van de coach en van de prestaties van zijn ploeggenoten.
Lewandowski heeft geen De Bruyne of Hazard die voor aanvoer zorg(d)en, die Poolse ploeg is écht enorm slecht.
Zo kun je ook beweren dat Haaland minder scoort bij interlands dan Lukaku en dat dus Lukaku beter is....

Lukaku is een goede spits (top 30 Europa) maar iedere min of meer degelijke spits zou veel en vlot scoren bij deze Belgische ploeg (zelfs een beperkte spits als batsman scoort veel bij de RD ), zeker als je ziet welk makkelijk parcours ze de laatste 10 jaar telkens hadden in de voorrondes.
Feit is dat Lukaku ALTIJD faalde als het echt om de knikkers ging. ALTIJD.

In '20-'21 was lewandowski wel fenomenaal. Zo'n hoogtepunten blijven natuurlijk wel in het achterhoofd zitten.

Ik tel 13 goals, waarvan 4 tegen Andorra, 2 tegen Bosnie, 2 tegen San Marino (op 2 matchen!), 1 tegen Albanie en 1 tegen Hongarije. Niet bepaald de moeite.
Voorts op het EK 1 tegen Spanje en 2 tegen Zweden, desondanks 1/9.

0 tegen Italie (2 matchen), 0 tegen Nederland, 0 tegen Slovakije, 0 tegen Engeland.

Lukaku niet de enige die af en toe tegen grote landen eens niet scoort precies. Ook wereldtoppers zoals Lewandowski hebben er last van.

Lewandowski heeft geen De Bruyne of Hazard die voor aanvoer zorg(d)en, die Poolse ploeg is écht enorm slecht.
Zo kun je ook beweren dat Haaland minder scoort bij interlands dan Lukaku en dat dus Lukaku beter is....

Lukaku is een goede spits (top 30 Europa) maar iedere min of meer degelijke spits zou veel en vlot scoren bij deze Belgische ploeg (zelfs een beperkte spits als batsman scoort veel bij de RD ), zeker als je ziet welk makkelijk parcours ze de laatste 10 jaar telkens hadden in de voorrondes.

Jouw superlatieven (Poolse ploeg is echt enorm slecht, Lukaku faalt ALTIJD) tasten je geloofwaardigheid aan. Probeer iets genuanceerder te zijn.

Mijn punt was niet om te stellen dat Lukaku beter is dan Lewandowski, wel dat veel wereldspitsen afhankelijk zijn van de toevoer en dat ze allemaal wel eens een slechte dag in de office hebben, en allemaal wel eens niet scoren tegen topploegen.
Dat Lukaku daar echt niet de enige in is.

Top 30 van Europa nog wel :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan