Vertonghen heeft hem toch ook zien weggaan?
Dan denk ik toch dat Vertonghen dit ook zo zou verwoorden? Dat hij eerst met Courtois zou willen spreken alvorens Tedesco zijn woorden blindelings als waarheid aan te nemen.
Vertonghen zijn woorden:
"
Ik zou dit niet doen. Ik ben ook nog nooit beste keeper van de wereld geweest. Voor de ene ligt aanvoerder zijn anders dan voor de andere. Ik heb zelf een paar keer in de situatie gezeten waarin je verwacht aanvoerder te zijn en het dan niet bent. Dat is niet tof, maar je probeert het een plaats te geven. Ik heb er nooit aan gedacht om om die reden te stoppen voor de Rode Duivels. Ik wist niet dat het zo diep zat. Het is sowieso een jammerlijke situatie."
"Er was mij nog niets opgevallen, ik denk dat andere jongens het eerder doorhadden. Op een gegeven moment ziet iemand iets en verspreidt het vuurtje zich snel. Deze morgen kregen we dan de bevestiging. Dat was schrikken."
"Het vertrek van Thibaut was ook voor mij verrassend. Ik kom voor het eerst in deze situatie. Ik ben verrast, zoals de meeste jongens in de ploeg. Er is zeker over gesproken. Het begint met geruchten en uiteindelijk wordt het verhaal bevestigd door de coach. Zoiets leeft in de groep. Elke speler die op deze manier een kamp verlaat, brengt iets teweeg."
Er was hem dus niets opgevallen, hij heeft niks gezien, er was een gerucht en dat werd dan bevestigd door de coach.
Dus hij kan alleen maar afgaan op wat de coach hem zegt. En dat werd al weerlegd in een statement door Courtois.
Ik zie dus echt niet in wat Vertonghen hier dus zo versterkt of bewijst in het ganse verhaal, integendeel.
Het probleem is dat:
- Tedesco er toch absoluut geen baat bij heeft om de beste keeper van de wereld uit zijn ploeg te zetten?
- Vertonghen bevestigt dat verschillende spelers spanningen bij Courtois hadden opgemerkt, en dat dit een serieuze deuk voor de spelersgroep is
- Er verschillende signalen vanuit de pers zijn dat Courtois niet goed ligt in de groep
- Vandenbempt beweert dat Courtois al een jaar niet met de Belgische pers wil praten, o.a. omdat De Bruyne vorig jaar verkozen is tot beste Belg in het buitenland
- Courtois zijn reputatie tegen heeft
Ik zeg het, ik hoop écht dat de soep niet zo heet wordt gegeten en dat dit tegen september niet meer dan een stormpje in een glas water zal blijken, maar met wat we weten acht ik de kans klein dat Courtois hier niet de hoofdschuldige is.
Hmm, toch veel aannames.
- Tedesco kan ook fouten maken. Tijdens een persoonlijk gesprek is het duidelijk fout gelopen en daar geeft Tedesco nu zijn verklaring voor, alsof hij niks fout heeft gedaan. Maar Courtois weerlegde dus al de inhoud van dat gesprek. Dus ergens is het fout gelopen en de verklaringen zijn verschillend.
- De oorzaak van die spanningen was bij geen enkele speler gekend, tot de coach zijn verhaal heeft gedaan.
- Tja, de pers, net wat ik nu allemaal heel eenzijdig vind.
- idem
- Dat kan, hij heeft een groot ego, maar dat hebben wel meerdere grote spelers. Als coach moet je daar ook mee omgaan. Ik lees hier vaak dat er onder Martinez privileges waren. Maar denken jullie dat Ronaldo die niet heeft bij Portugal? Mbappé bij Frankrijk? Neymar bij Brazilië? Messi bij Argentinië? Courtois is nu eenmaal een wereldvedette, op dit moment de beste keeper ter wereld, één van de beste die er ooit zullen geweest zijn wellicht. Dat die wil gehoord worden lijkt me logisch. Dat er dan iets fout loopt tijdens dat gehoord worden kan aan hem liggen, maar kan evengoed (deels) aan de coach liggen. Maar die doet nu in elk geval of hem niks te verwijten valt. Wat best zo kan zijn, maar we geloven blijkbaar collectief de nieuwbakken onervaren bondscoach en Courtois dan weer helemaal niet, integendeel.
Wat nogmaals niet wegneemt dat weggaan de foute reactie was, absoluut. Maar hoe hij nu eenzijdig neergesabeld vind ik te verregaand.