Net zoals Doku op meerdere flankposities kan (en in eerste instantie vooral op links speelde, terwijl dat pas de laatste tijd meer rechts is. Maw een beetje zoals Paintsil bij ons), kan Tresor dat ook. Tresor is eigenlijk zelfs een centrale speler die op beide flanken kan spelen en ook dikwijls tijdens matchen wisselt.
Maar het ging me puur over de reacties hier vorige week dat het logisch was dat Tedesco eerst keek naar bekendere spelers uit competities die hij meer volgde. Het lijkt me sterk dat ge de Nederlandse competitie zoveel intenser volgt dan de Belgische (gezien het algemeen niveauverschil als competitie in zijn geheel echt niet zo groot is) dat ge een invaller en upcoming player van PSV zoveel beter kent dan de assisten-leider (met waanzinnige cijfers) van de vaderlandse competitie. Dus dat argument kan voor mij overboord.
Maar aan de andere kant haalde hij Tresor zijn statistieken aan tijdens zijn persconferentie, maar slaagde hij er wel in om die niet correct weer te geven. Dus eigenlijk weet ge genoeg over wat/wie hij al dan niet volgt. En als bondscoach van de nationale ploeg zo weinig voeling hebben met de eigen competitie vind ik zeer triestig.
Tenzij hij gewoon meer thuis is in de NL competitie dan in de Belgische?
Op 2 spelers na, die ook meewaren op het voorbije WK, zit er niemand van de JPL in de selectie. Komt er dan nog een bij dat jullie misschien wel de competitieleider zijn maar dat bijna de helft van de competitie Europees heeft overwinterd en jullie daar niet bij zijn dus heel dat "de bondscoach is bewust tegen Genk en wilt niemand oproepen" verhaal is momenteel gewoon nog voorbarig hoor.
Als er tegen het EK plots 4-5 spelers uit de eigen competitie worden opgeroepen en Heynen en Tresor zijn er nog altijd niet bij heb je reden om te klagen. Nu gewoon echt nog niet.
De Condé haalt wel degelijk de Europees spelende ploegen aan als reden waarom hij het ridicuul vindt dat de Belgische competitie zo ondergewaardeerd wordt. Uiteraard spreekt hij vooral over de eigen winkel. Maar waar je vandaan haalt dat Genk als club doet alsof de bondscoach bewust tegen Genk is, is me een raadsel.
Maar nogmaals: Ik reageer vooral op het gebruikte argument. Dat die effectief nooit echt overwogen heeft om Tresor (of Heynen) op te roepen was kristalhelder dus ik had ook absoluut niet gerekend op een vervanging van Doku, zoals enkele niet-Genk supporters wel deden hier aangezien ze dat gebruikten als argument waarom De Condé beter zijn mond had gehouden.
En qua dat laatste: Ik klaag nu al en zal dat blijven doen en niet puur over Genk. Een speler die in vorm is op een bepaalde positie is meer waard dan spelers uit het buitenland op de bank al dan niet op de juiste positie. De discussie is hier zo ook gevoerd over De Cuyper (gaat die zoveel minder métier hebben als een Bakayoko?) . En terecht. Maar daar kan je hier al enkele bladzijden (en niet enkel door mij) over lezen.