De nieuwbouw-topic!

Wij hebben er voor gekozen om de kinderkamers groter te maken dan die van de ouders. Die gaan daar uiteindelijk toch spelen, studeren, leven. Terwijl wij als ouder nooit in de slaapkamer rondhangen tenzij om in bed te liggen.

Wij hebben de afgelopen jaren wel wat huizen bezocht en ik moet wel zeggen dat de ene 10m² de andere niet is. Ik ben in kamers geweest die voelde als kottekes, maar ook die voelde als kamers van 15m². Waar uw deuren en raam zitten, hoe het plafond is en hoe de muren zich verhouden (meer vierkant of echt lang rechthoekig) zijn echt factoren die een grote invloed hebben op 10m².

Het huis waar wij nu wonen bv. heeft een slaapkamer van 11m², perfecte grote op papier. Tot je ziet dat de raam en deur pal in het midden van de muren staan waardoor je bruikbare muuroppervlakte ineens heel sterk daalt.

Ik wil, ik wil, ik wil.
8m² is echt ruim genoeg. Hoe groter hoe meer brol er in kan. Het is ook helemaal niet erg dat een kind niet alles krijgt wat hij/zij wil/denkt nodig te hebben. Een 2 persoonsbed en dan nog duust ruimte voor hun PS5, bureau etc. etc. is echt luxe waar een kind zonder kan.

Donderdag eerste afspraak bij de architecte,
woning waar ik zelf niet ga wonen trouwens.

Stel dat ik als zelfbouwer niet afhang van een aannemer, hoe snel kan ik aan het bouwen starten?
2 maand voor de architecte? en 3 maand voor goedkeuring bouwaanvraag?

Heb al excact doorgegeven wat ik in gedachte heb, een rechthoek zonder veel franjes,
3 slaapkamers van 16m2, badkamer boven van minstens 11m2, 1 slaapkamer nog wat groter voorzien voor de oblitoire dressing..
Living aan achterzijde met veel glas op gelijkvloers. Deftige berging, geen inpandige garage.

Als ik dan aan het tekenen ga, zit ik toch snel op 180m2.
wat de prijs omhoog drijft van de voorziene 150m2.

Maar dat zal de eeuwige twijfel zijn zeker, hoeveel m2 is genoeg.

16m² voor een slaapkamer is echt heel groot, 10m² voor een kleinere en 12m² voor een wat grotere kamer is eerder de norm vandaag, in die laatste kan een twijfelaar, kast en bureau in en dat is toch meer dan voldoende?

Ook 11m² voor een badkamer is groot, in een badkamer van +-9m² krijg je perfect een grote inloopdouche, bad en dubbele lavabo.

Daarnaast, ontwerp is alles. Een woning van 150m² kan, omwille van een goed doordacht ontwerp met goede circulatie, groter aanvoelen dan een woning van 180m².

Ik wil, ik wil, ik wil.
8m² is echt ruim genoeg. Hoe groter hoe meer brol er in kan. Het is ook helemaal niet erg dat een kind niet alles krijgt wat hij/zij wil/denkt nodig te hebben. Een 2 persoonsbed en dan nog duust ruimte voor hun PS5, bureau etc. etc. is echt luxe waar een kind zonder kan.

Het huis dat ik verkoop met 152m2 bewoonbare oppervlakte zijn de kamers 13, 15 en 17m2. Mijn slaapkamer was die van 15m2, mijn zoontje had die van 17m2 en de bureau was in de kleine slaapkamer.
Maar in principe had die het hele huis ter beschikking, de woonkamer was 1 grote speelkamer.

Het huis dat we nu gekocht hebben, heeft 2 slaapkamers van 13m2, eentje van 16m2 en eentje van 18m2, bureau beneden (of slaapkamer) is 12m2.
Dat zijn naar mijn gevoel mooie kamers, 3 slaapkamers hebben de vensters vrij hoog, eentje heeft er 1 tot op de grond, de bureau heeft er 2 tot op de grond in dezelfde muur.

In het huis dat we samen huurde was er geen slaapkamer kleiner dan 20m2 en hadden we er 6 (eentje met een extra aanpalende speelkamer), dus ze moeten al serieus inbinden en we hebben bijna de helft van de inboedel verkocht. Van 330m2 naar 240m2 is toch serieus inbinden.

Ik wil, ik wil, ik wil.

Ik heb 8m² eens snel geschetst op een plan. Daar past inderdaad net een bed, kast (1m20) en bureau (1m60) in, als ge wat oppast met de vorm en positie van de deur. (kamer lang en smal zie ik dat niet passen, een bredere rechthoek van pak 3m op 2,6m wel). (of een stapelbed en het bureau onder het bed).
Maar ruim kunt ge dat toch echt wel ni noemen ze.

In ons huis in aanbouw hebben de kamers van onze kinderen 17m² gegeven (wat dan weer inderdaad heel ruim is).

Ook 11m² voor een badkamer is groot, in een badkamer van +-9m² krijg je perfect een grote inloopdouche, bad en dubbele lavabo.
Onze badkamer is idd exact wat jij zegt. 9,5m² en bevat zowel een inloopdouche als een bad en zal nog meer bewegingsruimte hebben dan onze huidige badkamer in ons appartement.

Laatst bewerkt:
De rechthoekige vorm en plat dak help al mee aan start voor een optimale indeling.

Het word ook een huis zonder veel toeters en bellen, eenvoudige mooie vloer, boven een laminaat ipv parket.
Nergens domotica, de deurbel doet gewoon tring tring, daar heb ik echt geen app voor nodig.

Maar die m² boven, wil ik wel vrij groot behouden.

Het word ook een gewone rechthoek, anders heb ik een grotere benedenverdieping, en springt de achtergevel een stuk naar binnen op de verdieping.
(wat constructief een hoop gedoe meebrengt, en de prijs opdrijft door kleiner te bouwen.) Door de insprong duurder voor dakwerker, randen...

Eenvoudig gezegd, als het beneden 80m² word, zal het dat boven ook automatisch zijn,
Naar verhouding staat er uiteindelijk wel op een grote 20m brede bouwgrond een relatief klein huis..

Het word ook een huis zonder veel toeters en bellen, eenvoudige mooie vloer, boven een laminaat ipv parket.
Nergens domotica, de deurbel doet gewoon tring tring, daar heb ik echt geen app voor nodig.

Ook niet gekeken naar afstandsdimmers (teleruptoren?). Heb dat gebruikt voor de verlichting en wat schakelbare stopcontacten. Materiaal was nauwelijks duurder dan klassiek, wel makkelijker aansluiten, minder kappen voor kabels ed zodat de meerprijs daar gecompenseerd wordt.

Kan je nog zaken doen als dimmen, timers, GPS klok voor buitenverlichting (en LED-strip onder de leuning thuis), alles-uit knop ed. Met klassiek kan dat allemaal niet.

240m2 is toch serieus inbinden.
Hoe je het ook draait of keert 240 m² is gewoon veeeeeeeeeel te groot met drie. (of vier, vijf of zelfs zes)
Ik heb met mijn nieuwe vriendin een woning van nog geen 200m² gekocht met 5 slaapkamers. En wij vinden die kamers meer dan ruim genoeg (de onze 18m² incl dressing en de kamers van de kinderen zijn alle vier ongeveer 10m².

Hoe je het ook draait of keert 240 m² is gewoon veeeeeeeeeel te groot met drie. (of vier, vijf of zelfs zes)
Ik heb met mijn nieuwe vriendin een woning van nog geen 200m² gekocht met 5 slaapkamers. En wij vinden die kamers meer dan ruim genoeg (de onze 18m² incl dressing en de kamers van de kinderen zijn alle vier ongeveer 10m².

Indeling is belangrijker dan oppervlakte. We hadden als minimum 4 slaapkamers, liefst een extra bureau erbij en bergruimte binnen.
We zijn dus van daar uit vertrokken en niet zozeer uit oppervlakte. Ik vind onze aangekochte woning beneden overigens veel te ruim, had dan liever een grotere berging en/of bureau gehad in de plaats.

Niettegenstaande vind ik 8m2 voor een kind een kruipkotje, al is er met een hoogslaper zeker ruimte te creeren.

Het hangt natuurlijk allemaal af wat je financiële slagkracht is en wat er beschikbaar is in de regio.

Ben al mijn aannemers/bouwteam al aan het vastpinnen,offertes (zonder veel meetstaat lol)

*Dakwerken kameraad waar ik eerder mee gewerkt heb. (3-4 werven zelfs) die is super correct.
*Sanitair-verwarming een jonge gast met 3 werknemers die we vanuit het bedrijf dikwijls inschakelen, en die mijn vorige woning ook gedaan heeft.
*vloerder zijn ook de vaste pionnen(uit mijn eigen dorp), super kwaliteit maar wel geen goedkope vogels.
*de plakker is een verre buurman die 5-6 Roemenen in dienst heeft en heel goed werk levert. (en mij er zeker wel tussen pakt)
*Ruwbouw ga ik de gevelstenen laten metselen, bevriende aannemer die goed werk levert maar vrij slecht kan tellen. (goed voor mij)

Mijn vaste elektricien is wel 70+ en is er eigenlijk mee gestopt. (kom die in het dorp vaak tegen, ga vragen dat als ik alles trek dat hij aan de kast
wil aansluiten en schema tekent.)

Betrouwbare ramenfirma gaat nog de grote zoektocht zijn, hele goede kameraad doet dat, maar die doet enkel aluminium en is vrij duur.

Als bouwkraan/graafkraan ga ik een 19 tons rupskraan gebruiken die ik toevallig heb, met een hijsjib eraan.
Als ik mijn lijst aannemers lees, lijkt het wel of ik zelf niet veel ga moeten doen. (gaat toch tegenvallen)

Nu die bouwkost nog naar 1250€/m² krijgen :oink:

Jeetje, luxepoesjes.
Ik heb heel mijn jeugd een slaapkamer van 4,5m2 gehad en daar liep dan nog een steunbalk door de kamer. Ik leef nog, ik was gelukkig.

Jeetje, luxepoesjes.
Ik heb heel mijn jeugd een slaapkamer van 4,5m2 gehad en daar liep dan nog een steunbalk door de kamer. Ik leef nog, ik was gelukkig.
Het is allemaal relatief wat je gewoon bent uit je eigen jeugd of omgeving. Als je opgegroeid bent in een huis van 250 m2 is het 'moeilijk' om veel kleiner voor te stellen.

Het is allemaal relatief wat je gewoon bent uit je eigen jeugd of omgeving. Als je opgegroeid bent in een huis van 250 m2 is het 'moeilijk' om veel kleiner voor te stellen.
Bwah, dat is toch echt persoonlijk. Er zijn echt mensen die totaal geen voeling of inzicht hebben in oppervlaktes, volumes en vooral wat het gaat kosten.

Ik ben zelf opgegroeid in een (heel) groot huis met alles erop en eraan, woon nu overigens ook in een groot huis op een heel groot stuk grond. Maar toen ik mijn eerste huis kocht op mijn 23ste was dat een doodgewone HOB op een stuk grond van 400m², omdat ik besefte wat het allemaal kost en vooral wat ikzelf kon uitgeven. En heb nadien nog op oa een appartement van 120m² gewoond, en ik was in al die woningen ook perfect gelukkig en had alle comfort.

Maar ik krijg bij mij ook vaak kandidaat-bouwers over de vloer, vaak jonge koppeltjes waarvan doorgaans de vrouw heel onrealistische verwachtingen heeft, niet zelden ingegeven door "papa die er iets van kent...". Genre "we hebben nu thuis een living van 50m² dus het moet minstens dat zijn voor de nieuwbouw, en zeker 4 slaapkamers van elk 16m², en we willen zeker die maximale 15m op het gelijkvloers en 12m op het verdiep bouwen, want ja, je moet toch wat ruimte hebben hé...". Om dan hun budget te bespreken waarbij ze mss net gaan toekomen voor een ruwbouw van 150m².

Pas op, als je het kan betalen en je wilt groot bouwen, geen probleem uiteraard. Maar vaak zijn de verwachtingen daar compleet onrealistisch.

Mij komt het allemaal een beetje over als: "we willen dat onze kinderen toch zeker meer ruimte krijgen dan 95% van alle andere kinderen ter wereld, want als ze maar meer hebben dan 90% van de wereld is dat toch niet menselijk meer".

Ik zag gisteren dat in onze nieuwbouw de metsers een muur langs een kant van een kamer een goeie 10 cm te kort hebben gemaakt. Dus de kamer die rechthoekig zou moeten zijn, 6mx3m, is nu een trapezium van 6mx2,85mx6mx3m. Ze hebben eigenlijk gewoon zich van een steen gemist. 1 kant een lengte van 10 volle stenen, aan de andere kant waren ze met een halve begonnen en dan is het 9,5 stenen breed. Op 6m is dat natuurlijk niet veel (1,5%), maar ik vind het toch zeer slordig, maar ligt dat binnen de marge?

Mij komt het allemaal een beetje over als: "we willen dat onze kinderen toch zeker meer ruimte krijgen dan 95% van alle andere kinderen ter wereld, want als ze maar meer hebben dan 90% van de wereld is dat toch niet menselijk meer".

Je kan er niet omheen dat kinderen tegenwoordig langer en langer thuis wonen omdat iets kopen/bouwen te duur wordt. Je wil die dan toch ook wat ruimte gunnen. 8m2 en 4,5m2 zijn dan toch zeker te klein.

Ik zag gisteren dat in onze nieuwbouw de metsers een muur langs een kant van een kamer een goeie 10 cm te kort hebben gemaakt. Dus de kamer die rechthoekig zou moeten zijn, 6mx3m, is nu een trapezium van 6mx2,85mx6mx3m. Ze hebben eigenlijk gewoon zich van een steen gemist. 1 kant een lengte van 10 volle stenen, aan de andere kant waren ze met een halve begonnen en dan is het 9,5 stenen breed. Op 6m is dat natuurlijk niet veel (1,5%), maar ik vind het toch zeer slordig, maar ligt dat binnen de marge?

Mij lijkt het gewoon verkeerd gemetst en dus niet aanvaardbaar. Je gaat die hoek nooit recht kunnen krijgen door dat te plakken, 15cm is redelijk onoverbrugbaar.

Laatst bewerkt:
Je kan er niet omheen dat kinderen tegenwoordig langer en langer thuis wonen omdat iets kopen/bouwen te duur wordt. Je wil die dan toch ook wat ruimte gunnen. 8m2 en 4,5m2 zijn dan toch zeker te klein.
Ik mocht wel gewoon gebruik maken van alle ruimtes in het huis hoor. Beetje triest om te doen alsof je dan letterlijk beperkt bent tot 4,5m2. En ik heb ook nog tot na mijn studententijd gewoon thuis gewoond.

Is er eigenlijk ergens al een kind geweest dat opgroeit in een huis met een bepaalde oppervlakte van slaapkamer, en die dat dan te klein vond, vraag ik me af? Lijkt met net het typevoorbeeld van nooit anders te weten. Dit lijkt me toch vooral een artificiële zorg van ouders hoor.

Ik heb ook nog vrij lang thuis gewoond en had een kleine slaapkamer. Ik heb heel mijn studieperiode aan een bureautje in die kamer gestudeerd, en ik sliep in een éénpersoonsbed (ik zie niet echt wat daar mis mee is trouwens tenzij een kind ofwel extreem groot ofwel obees is). Voor de rest zat ik dan gewoon in andere kamers.

Terug
Bovenaan