ÉÉN De jaren 90 voor tieners

O yo jij maat, de Walen zouden beter wat werken zei hij. Wat een flaminganten programma … ;) (boodschap voor de mensen die hier ook weer 1 groot links propaganda programma in zien)

De mopjes van Steven weer top de laatste aflevering. :thumb:
 
O yo jij maat, de Walen zouden beter wat werken zei hij. Wat een flaminganten programma … ;) (boodschap voor de mensen die hier ook weer 1 groot links propaganda programma in zien)

De mopjes van Steven weer top de laatste aflevering. :thumb:
- Er was enkel gsm-ontvangst in Antwerpen en Brussel. Dus als onze gsm begon te rinkelen in Aalst, moesten wij helemaal naar Brussel rijden om op te nemen.
- Oh echt? En wat moesten ze dan in de Walen doen?
- Een beetje meer werken! 🤣
 
Schalkse Ruiters, het tv-programma waar iedereen over sprak, gewoon doodgezwegen in 1997.
Misschien volgende keer nog in 1998?
 
Daar ben ik mij van bewust, maar als je een geschiedkundig entertainmentprogramma maakt, dan kan je niet de één wel cancelen en de ander niet. Dan konden ze evengoed geen woord reppen over Dutroux bijvoorbeeld.
Dutroux heeft zo een gigantische impact gehad dat je daar niet omheen kan, voor een generatie is dat misschien zelfs een nationaal trauma. Door die man is letterlijk heel de politie hervormd.

Cancelen zal altijd selectief zijn en dat is ook direct de hypocrisie ervan. Dan vind ik de aanpak in de docu over 10 jaar De Mol wel beter: de andere bedenkers benoemden Bart en erkenden zijn rol maar hijzelf kwam niet aan het woord. Maar gezien al de processen tussen De Pauw en de VRT lijkt de relatie mij op dit moment te verzuurt om zomaar even die beelden aan Steven te geven
 
Volgende week zit De Mol er in. Daar heeft De Pauw ook aan meegewerkt natuurlijk. Anderzijds werd Buiten De Zone ook niet vermeld. Maar er zijn net zo goed 100 den films niet vernoemd bv. Je moet nog altijd een selectie maken. Want er gebeurt nogal wat op een jaar.
 
Die 'pilotenstunt' van de Schalkse Ruiters was nochtans een dikke stunt en heeft voor heel heisa en extra beveiliging gezorgd.

I did not have sexual relations with that woman zullen we waarschijnlijk ook zien passeren.
 
Even mezelf - een beetje laat - quoten:
Straks kijken naar de aflevering over 1993, mijn geboortejaar. Ben benieuwd.
Zoals verwacht een interessante aflevering voor mij, en qua "rampen" leek het ook best mee te vallen had ik het idee. In een goed jaar geboren dus. :)

1996 was uiteraard heftig. Doordat ik zelf maar 3 jaar eerder geboren ben denk ik dat ik nooit zal kunnen beseffen wat voor een impact de zaak Dutroux toen heeft gehad, en ook niet dat kinderen daarvóór niet perse voor het donker moesten thuis zijn en niet moesten laten weten waar ze waren (al was de gsm uiteraard ook nog niet ingeburgerd).
Beetje offtopic: ik heb afgelopen weekend naar een erg interessante podcast geluisterd rond de zaak Dutroux, de generatie daarvoor, tijdens en erna, de politiehervorming, het gerecht,... (https://www.nrc.nl/dutroux/ voor wie interesse heeft).
Het is Nederlands, maar één van de hosts wonen wel in België als ik het goed heb en er worden dan ook allerlei Belgen geïnterviewd.


Vanaf 1997 herinnerde ik voor het eerst alle nummers die erin voorkwamen; leuk om die nog eens terug te horen en meteen nostalgie natuurlijk. :)
 
Het stukje over Dutroux was best beklijvend vond ik.
Ik herinner me nog levendig dat we met de jeugdbeweging het jaar erna in Neufchateau op kamp gingen. Die plaatsen worden enkele jaren op voorhand vastgelegd... Langs het justitiepaleis op dagtocht terwijl het daar krioelde van pers en politie.
Achteraf als we wat ouder waren van de toenmalige leiding nog gehoord dat dat best een geanimeerde infoavond voor het kamp was toen de ouders de locatie te weten kwamen. Terwijl het daar een jaar later krioelde van de politie en dat er niet snel het nog ene in zijn hoofd zou halen van iets te proberen.

Wat wel vast staat, ik was de generatie die pre-Dutroux zorgeloos kon ronddolen en op straat spelen 'en kom maar naar huis als het donker wordt'. Het jaar erna als je naar een vriendje 200m verder ging bezoeken moet zijn moeder toch even bellen om te laten weten dat ik was aangekomen.
 
Ik herinner me mijn kindertijd (geboren in 1984) ook als een voor-Dutroux en na-Dutroux tijd.

Voordien fietste ik maar overal rond, zolang ik op tijd thuis was voor't eten was't ok.
Nadien heel wat minder vrijheid.

Herinner me wel nog goed de foto's van Julie en Melissa die boven autostrade hingen enzo.
 
Zelf in 1997 ook bijgeleerd dat prinses Diana niet op slag gestorven was.
Altijd er van uit gegaan dat ze nooit heeft beseft wat er gebeurd was, maar klaarblijkelijk dus wel... 😢
 
Terug
Bovenaan