Ouderen opvoeden

Ik heb zo eens in verschillende sessies aan de opa uitgelegd hoe FB werkt. Aanmaken profiel/uploaden profielfoto/hoe werkt messenger/vrienden toevoegen/...

Op een ochtend paar dagen erna open ik FB, eerste dat ik op mijn feed krijg: de opa die een foto van de lokale cafébazin op vakantie in bikini los heeft gedeeld op zijn profiel 🫣

Dat valt nog mee.. op een gegeven moment bij mijn vader 1000en euro's in rook zien opgaan omdat hij aan het chatten was met "geile tieners".
Soit ik heb met de mens geen contact meer sinds de nasleep van de herhaling van dat incident.

Mijn moeder heeft vooral een goeie reflex om bij twijfel alles aan mij te vragen.
Alhoewel het recent nog eens prijs was waarbij ze een hotel geboekt had via een of andere amerikaanse site dat gewoon 20% bij de prijs van booking.com plakt.
Maar da's het einde van de wereld niet.
Ze is met ouder worden wel iets gemener geworden in mijn ogen.. vooral over hoe mijn vrouw de kinderen opvoed kan ze heel bitsig uit de hoek komen.

Mijn ouders die het concept van een burn-out/depressie niet konden vatten. WANT in hunne tijd was daar geen tijd voor en zij waren hardwerkende zelfstandigen.

Hoe vaak ik het verhaal heb moeten horen dat mijn mama bevallen was en 2 dagen later was ze al terug aan het werken.

Ook een van de redenen waarom ik het nooit over mijn depressie heb gehad met mijn ouders want die konden dat gewoon niet begrijpen.

Ik ben 44 en de dag dat ze mij naar een WZC willen sturen, weiger ik ook. Ik waarschuw mijn kinderen daar nu al voor. Voor mij is dat het equivalent van een gevangenis. Weg vrije wil.
Dus ja, dan zal er ook over mij geschreven worden in dit topic.

Wel straf dat je op basis van het geboortejaar van iemand gans zijn karakter en (on)hebbelijkheden ea en zelfs de gepaste behandeling kan afleiden.

Van een wetenschappelijke doorbraak gesproken.

Laatst bewerkt:
Wel straf dat je op basis van het geboortejaar van iemand gans zijn karakter en (on)hebbelijkheden ea en zelfs de gepaste behandeling kan afleiden.

Uiteraard is dat onzin!

Elk zinnig mens weet toch dat je ook iemand horoscoop in overweging moet nemen.

Natuurlijk kan dat niet voor alle quirks maar je komt dan wel een beetje bij nature vs nurture uit. Je normen en waarden worden voor een significant deel mee vorm gegeven door de omgeving waarin je opgegroeid bent... afhankelijk van in welke generatie dat was, waren die normen en waarden op dat moment toch enigszins anders. Je kan niet ontkennen

generatietijdlijn_boomer-genz-millenials.jpg
hey, ik ben van de patatgeneratie he.
Ahja, dat heb ik ook altijd geleerd op school vroeger: dat de START van WOII de trigger was van de babyboom :unsure:

Deze grafiek moet toch bijna gesponsord zijn door de frietlobby? Waarom zoveel moeite doen om alle andere (echte) generaties met x aantal jaar te off-setten om er dan een nieuwe zelf uitgevonden generatie tussen te kunnen duwen? :unsure:

Natuurlijk kan dat niet voor alle quirks maar je komt dan wel een beetje bij nature vs nurture uit. Je normen en waarden worden voor een significant deel mee vorm gegeven door de omgeving waarin je opgegroeid bent... afhankelijk van in welke generatie dat was, waren die normen en waarden op dat moment toch enigszins anders. Je kan niet ontkennen
Dat betwijfel ik toch sterk hoor. Bvb had ik mijn ma geloofd, dan was ik diepreligieus geweest. Terwijl ze ietwat het omgekeerde effect heeft bereikt. Ik kan tientallen andere voorbeelden geven.

Mijn normen en waarden die heb ik persoonlijk opgebouwd, eerder door trail and error dan door mijn opgroeiingsomgeving of door mijn generatie. Of de waarden zoveel verschillen van generatie tot generatie vraag ik mij ook af. Misschien zijn er daar wel studies over en moet je die eerst raadplegen om er een debat te kunnen over openen.

Men lacht hier wat met ouderen die niet overweg kunnen met FB. Het is niet moeilijk om een domein te vinden waar je discussiepartij minder sterk in is en die je daarop kan gaan framen. Misschien weten de ouderen bvb alles over een groententuin en kennen de jongeren het verschil niet tussen een krop sla en een andijvie? Wie weet. Ik ken heel veel jongeren die nog geen vijs in een muur krijgen zonder de woning te slopen. En die niet weten wat een invertor is terwijl ze er dagelijks mee bollen in hun EV. Wie leert er niet bij of wie wil er niet bijleren of wie is zo koppig om dat allemaal niet te willen bijleren is de hamvraag.

Laatst bewerkt:
Dat betwijfel ik toch sterk hoor. Bvb had ik mijn ma geloofd, dan was ik diepreligieus geweest. Terwijl ze ietwat het omgekeerde effect heeft bereikt. Ik kan tientallen andere voorbeelden geven.

Mijn normen en waarden die heb ik persoonlijk opgebouwd, eerder door trail and error dan door mijn opgroeiingsomgeving of door mijn generatie. Of de waarden zoveel verschillen van generatie tot generatie vraag ik mij ook af. Misschien zijn er daar wel studies over en moet je die eerst raadplegen om er een debat te kunnen over openen.

Men lacht hier wat met ouderen die niet overweg kunnen met FB. Het is niet moeilijk om een domein te vinden waar je discussiepartij minder sterk in is en die je daarop kan gaan framen. Misschien weten de ouderen bvb alles over een groententuin en kennen de jongeren het verschil niet tussen een krop sla en een andijvie? Wie weet. Ik ken heel veel jongeren die nog geen vijs in een muur krijgen zonder de woning te slopen. En die niet weten wat een invertor is terwijl ze er dagelijks mee bollen in hun EV. Wie leert er niet bij of wie wil er niet bijleren of wie is zo koppig om dat allemaal niet te willen bijleren is de hamvraag.
In zekere zin zijn je normen en waarden dan ook gevormd door je moeder. Had ze niet diep religieus geweest had je er misschien ook niet op gereageerd.
Zegswijzen als ' de appel valt niet ver van de boom' of 'aardje naar zijn vaartje' zijn natuurlijk ook niet zomaar ontstaan. De meesten gaan, zeker in het ouder worden, toch merken dat ze meer dan ze dachten op een van hun ouders trekken. Maar een hardcopy zal het maar uiterst zelden zijn aangezien wie je bent ook deels gewoon aan je genen is gebonden.
Die genen en ook bijv. je vriendenkring zullen mee bepalen hoe je op de waarden en normen van je ouders gaat reageren. Maar of je ze nu overneemt of juist je er tegen afzet: ze hebben je deels gevormd. Alleen kan je nooit zien tot in welke mate omdat er geen tweede jij is die in een ander gezin opgroeit.
Maar dat je omgeving en de maatschappij je normen beïnvloedt kan je toch niet negeren: denk maar gewoon aan zaken als een kinderhuwelijk, seksuele geaardheid, racisme, etc. Binnen een maatschappij zal je natuurlijk nog steeds afwijkende ideeën hebben, maar algemeen wordt de waarde of norm van hun maatschappij wel gevolgd.
Als we niet beïnvloedbaar waren zou propaganda ook niet werken natuurlijk.
Maar op zich sluit dat ook weer aan bij trial en error: wat je meemaakt, hoort, etc. gaat je waarden en normen verder kneden, maar je start wel ergens en dat is bij de waarden en normen die je te slikken krijgt als kind. Dat ze niet persé een heel leven meegaan is maar een geluk, want anders hadden we allemaal nog de waarden en normen van de mensapen.

Mijn mama is van 1955 en ze wilt eigenlijk op haar manier zoveel mogelijk mee zijn in de dingen die ze gebruikt. Neem nu alles rond de smartphone. Ze heeft een notitieboekje en noteert in stappenplannen hoe je bv een foto op Facebook moet uploaden. Na een tijdje is ze er mee weg, maar als ze het niet meer weet: haar boekje

Dit lukt prima, tot het gaat over wachtwoorden. Heb het haar al vaak gezegd van gewoon die dingen ook te noteren in haar boekje en dat doet ze... soms...

*telefoon gaat af*
- "Ja, mama?"
* "Weet jij mijn wachtwoord van Facebook? Ik moet opnieuw inloggen"
- "Staat dat niet in je boekje?"
* "Ik denk het niet, weet jij het niet van buiten?"
- "Neen, mama.... *zucht*... Ik kom straks es langs"

Ahja, tis maar dat zeker :crazy:
Mijne is 2 jaar ouder en exact hetzelfde met inloggen.
Telefonisch dan stap voor stap uitleggen. "Dat lukt niet".
Daargekomen exact dezelfde stappen. Tadaa, succes.

Hebben geen tv!
Zet het bakske van decoder eens even zonder stroom en dan terug aan.
"Dat doet niets".
Daargekomen. Tadaa, succes.

Maar zoals je zegt, als het dat maar is.
Gaat nog een tijd komen dat we dat gaan missen.

En de laatste jaren neemt mijn zoon ook veel over.
Even naar daar om iets simpel te fixen en dankbaarheid alsof je ik weet niet wat heb gedaan.

Mijn normen en waarden die heb ik persoonlijk opgebouwd, eerder door trail and error dan door mijn opgroeiingsomgeving of door mijn generatie.
Maar enfin, geloof je dat nu echt zelf? Dat er 0 externe invloed is geweest op hoe je normen en waarden opgebouwd zijn? Trail en error werkt alleen als je feedback krijgt. Denk je dat die feedback vandaag dezelfde zou zijn als 30-40 jaar geleden? Je omgeving waarin je bent opgegroeid is breder dan enkel je eigen gezin/ouders of straat of dorp... hoe je ontwikkeld als persoon is per definitie toch sterk afhankelijk van omgevingsfactoren en dan gaat het écht niet over de omgeving waar je u fysiek bevindt maar ook de ruime wereld rondom u heen.

100 jaar geleden beperkte de leefwereld van veel mensen zich tot de plaatselijke kerktoren en hoorden ze in hun lokaal café wat er rondom gebeurde, fast forward 50 jaar en je kreeg via je TV een mooi gebundeld nieuws overzicht van die dag van gebeurtenissen over de hele wereld. Fast forward naar vandaag en je wordt constant platgebombardeerd door een niet aflatende stroom van prikkels, met nen berg non-informatie en erger fake news en pipelines vol desinformatie. Als jij denkt dat je all other things equal (zelfde huis, zelfde ouders, zelfde school etc), vandaag zou geboren worden, opgroeit tot 100% exáct dezelfde persoon die je nu bent dan maak je jezelf iets wijs.

Maar enfin, geloof je dat nu echt zelf? Dat er 0 externe invloed is geweest op hoe je normen en waarden opgebouwd zijn? Trail en error werkt alleen als je feedback krijgt. Denk je dat die feedback vandaag dezelfde zou zijn als 30-40 jaar geleden? Je omgeving waarin je bent opgegroeid is breder dan enkel je eigen gezin/ouders of straat of dorp... hoe je ontwikkeld als persoon is per definitie toch sterk afhankelijk van omgevingsfactoren en dan gaat het écht niet over de omgeving waar je u fysiek bevindt maar ook de ruime wereld rondom u heen.

100 jaar geleden beperkte de leefwereld van veel mensen zich tot de plaatselijke kerktoren en hoorden ze in hun lokaal café wat er rondom gebeurde, fast forward 50 jaar en je kreeg via je TV een mooi gebundeld nieuws overzicht van die dag van gebeurtenissen over de hele wereld. Fast forward naar vandaag en je wordt constant platgebombardeerd door een niet aflatende stroom van prikkels, met nen berg non-informatie en erger fake news en pipelines vol desinformatie. Als jij denkt dat je all other things equal (zelfde huis, zelfde ouders, zelfde school etc), vandaag zou geboren worden, opgroeit tot 100% exáct dezelfde persoon die je nu bent dan maak je jezelf iets wijs.
Ik geloof zeker niet dat de zgn generatie-omgeving cfr boomers van 1945-1965 bepalend is voor de karakteristieken van deze mensen op latere leeftijd. Alsof een bevolkingsgroep van 1945-1965 nu - laat ons dus zeggen de 70jarigen van nu - allemaal dezelfde hoofdkarakteristieken zou hebben.

Hoofdkarakteristieken dwz hier geciteerd: "We mogen niet veralgemenen, maar boomers worden in mijn omgeving doorgaans gekenmerkt door: koppigheid, oppervlakkigheid, materialisme, dommigheid, racisme, gierigheid,..."

Dwz 1,1 miljoen oudere Belgen die allemaal koppig, oppervlakkig, materialistisch, dom, racist en gierig zouden zijn. Dat gelooft toch niemand.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan