De grote thread voor videobewerking

Om dan te starten met een technische vraag: hoe filmen de gasten van Tour de Tietema gans hun boeltje eigenlijk?

Bv in dit filmpje rijden ze op de Koppenberg en is de audio nog altijd goed, ook op minuut 12 praten ze op de fiets en hoor je weinig wind. Ik zie nochtans geen lavalier mics in beeld.

Ze hebben soms 2 GoPro's op het stuur, welke houder is dat?

Als ze filmen, geeft de cameraman vaak commentaar, en de geïnterviewde ook, hoe komt het dat ze dezelfde luidsterkte hebben? De cameraman zit veel dichter bij de boom mic dan de geïnterviewde?
 
Laatst bewerkt:
Kan natuurlijk allemaal in post productie aangepast worden als ze een shotgun mic gebruiken. Tenzij men toch kleine mics heeft opgespeld, en goed verstopt.

Ikzelf ook al een paar jaar mijn vakanties aan het vastleggen op beeld.
 
Die laveliers kunnen gerust onder de bovenste laag vd kledij, zodat het soms heel moeilijk is om ze te spotten

Net even geluisterd... die opnames in de hotelkamer klinken niet alsof ze met een lav opgenomen zijn.
 
Ik zou het willen doen (vakantiesamenvattingen bvb), maar ermee beginnen is om een of andere reden heel moeilijk voor mij. Learning curve lijkt enorm stijl. En ik kan moeilijk inschatten wat goed bronmateriaal zou opleveren... En ik vind het soms ongemakkelijk om met een camera rond te lopen... En... toch wil ik er me ooit wel eens aan wagen.

Ook al vaak aan een drone gedacht, maar dan komt weer die ongemakkelijkheid naar boven want stel dat ik anderen stoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel heel tof om te doen maar het neemt gewoon erg veel tijd in beslag (ook korte filmpjes is al veel werk).
Nog veel te leren ook dus iets durven delen is nog wat anders ook :D
 
Die learning curve valt op zich nog mee. Ik gebruik iMovie om soms 'highlight'-videos te maken van game captures.
Vandaag heb ik voor de eerste keer een tutorial video gemaakt over DSP in iMovie van rond de 5 minuten, dat heeft mij een uur gekost.
Het helpt wel als je wat bekend bent met wat meer technische software, maar als je simpel begint, lukt dat vrij vlot.
De eerste keer wel een halve dag moeten zoeken naar alle features die ik dacht nodig te hebben.
 
Klopt, een iMovie in de apple wereld, of een Premiere Elements in de windows wereld zijn eigenlijk zeer gebruiksvriendelijk geworden. De instapdrempel is doenbaar voor iedereen. Dat us niet zo voor bv de "grote" Premiere of Davinci Resolve, waar de drempel een stuk hoger is.

Het verschil tussen een uur ruw materiaal, en een afgewerkt filmpje van 15 minuten, met alle ballast eruit, en een paar muziekjes als ondersteuning maken "a world of difference". Dus, "doen" zou ik zeggen. Maar vergis je niet, er kruipt wel wat werk in als je het deftig wil doen. Ik heb redelijk wat ervaring en een familie-reisfilmpje monteren, titels maken, gepaste muziekjes zoeken, is algauw een 5 - 8 avonden van een 4u werk. Een film van een 15 minuten die bedoeld is voor het wedstrijd- of festival circuit (niet professioneel) is algauw 100 tot 120u werk (maar daar zit dan ook het schrijven van een commentaar tekst in)
 
Ik ben autoliefhebber en wil graag proberen video’s van mijn of andere auto’s te gaan maken voor bv insta of TikTok. Heb dat hiervoor altijd op de iPhone gemaakt maar nu net in het bezit van een MacBook.

welke software gebruiken jullie naast iMovie?
Ik in het verleden splash of Beatleap
 
Ik heb een Sony vlogcamera ZV-1 en ik zoek een microfoon. Ik ben even wat in de war omtrent adapters en mounts
Past deze Rode Videomicro erop of moet ik nog iets bijkopen? Ik zie ook requirements over de power, gaat dat een probleem vormen voor mijn camera?
Links:
 
Om dan te starten met een technische vraag: hoe filmen de gasten van Tour de Tietema gans hun boeltje eigenlijk?

Bv in dit filmpje rijden ze op de Koppenberg en is de audio nog altijd goed, ook op minuut 12 praten ze op de fiets en hoor je weinig wind. Ik zie nochtans geen lavalier mics in beeld.

Ze hebben soms 2 GoPro's op het stuur, welke houder is dat?

Als ze filmen, geeft de cameraman vaak commentaar, en de geïnterviewde ook, hoe komt het dat ze dezelfde luidsterkte hebben? De cameraman zit veel dichter bij de boom mic dan de geïnterviewde?
Misschien wat laat maar stuur die mannen eens een bericht op 1 van hun socials.
Bas zelf vroeger al tegengekomen en dat is echt een aangename kerel. Hun kanaal is echt wel zot gegroeid maar die mannen proberen echt nog wel bereikbaar te zijn voor hun publiek.
 
Ik heb een Sony vlogcamera ZV-1 en ik zoek een microfoon. Ik ben even wat in de war omtrent adapters en mounts
Past deze Rode Videomicro erop of moet ik nog iets bijkopen? Ik zie ook requirements over de power, gaat dat een probleem vormen voor mijn camera?
Links:
Ja dat zou moeten werken. Mic gebruikt een 3.5mm TRS plug, die je cam ook heeft. Normaal gezien zou die Sony ook power moeten geven aan de mic, maar daar vind ik geen bevestiging van.
Die rode's geven een behoorlijk goed geluid, trouwens.
 
Interessant topic. Zelf ook al paar keer over nagedacht om te starten met videografie. De technische horde lijkt me wel relatief 'snel' te nemen als je bereid bent er wat tijd in te steken, voldoende materiaal online om het te leren.

Waar het ervoor bij mij vooral spaak liep (heb mij vroeger ook wat toegelegd op fotografie, e.g. externe flitsers, light modifiers, .. ) is de creatieve horde. Eens je weet hoe je bepaalde belichting kan plaatsen of gebruiken om technisch goede foto's te maken is het echt wel een kunst om hier mee aan de slag te gaan, laat staan hiermee te goochelen en eventueel soms zelfs atypische opstellingen te gebruiken om een bepaald verhaal over te brengen met je foto.

Mijn gevoel is dat dit in videobewerking eens te meer het geval is en zelfs nog complexer omdat je niet met één (statisch) beeld zit maar een bepaalde scene ook nog eens vanuit verschillende perspectieven kan benaderen (waarbij nota bene je onderwerp soms dan nog eens beweegt ten opzichte van je lichtbronnen).

In ieder geval ik denk dat ik met de gear die ik hier heb liggen wel ooit eens aan de slag kan om het te proberen (Nikon D3300). Maar the rabbit hole is deep...
 
De Rode Wireless Go 2 is sinds kort ook beschikbaar met 1 transmitter en 1 receiver. Tot voor kort was het enkel met 2 transmitters.

Onlangs pas goed beseft dat je de gain van de microfoons niet kan instellen, enkel de gain van de output bij de receiver. Ik had dit niet helemaal goed door vroeger.
 
Kan iemand me uitleggen (of een artikel sturen) wat dit betekent?
4K = Resolutie van 3840 × 2160 pixels
HDR = High Dynamic Range

De sensor van de ZV-1 is 20 Megapixels (5184x3456 pixels) voor foto’s.

Om te filmen gebruikt hij de volledige sensor en dan comprimeert (resampling) hij deze naar de kleinere 4K resolutie.

Concreet gebruikt hij dus de informatie van de sensor (5184x3456) met meer pixels om zeker mooie 4K (3840 × 2160) beelden te filmen.

Thanks to its high-speed sensor LSI, the ZV-1 uses a full-pixel readout, resampling around 1.7x the number of pixels required for 4K, to condense astonishing detail into each and every frame.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Sony ZV-1, en de miinmale/maximale f-stop is F1.8, dat geeft al een mooie bokeh
Als ik naar tv kijk, valt me telkens op dat daar de achtergrond nog veel extremer wazig is (bv bij interviews in de Mol, Boer zkt vrouw etc)
Hebben die camera's dan nog veel extremere f-stops of hoe komt dat? (uiteraard snap ik dat die 10X zoveel kosten)
 
Neen... de professionele cams hebben meestal een veel grotere sensor (bv 1"), waardoor je een veel kleinere dieptescherpte (zone die scherp is) krijgt.

Met een cam met kleinere sensor kun je ook meer afstand nemen en inzoomen. Dan verkleint je dieptescherpte ook en zal je achtergrond waziger zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan