De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Random artikel. Snap ook niet wat die artikels op hln doen. 0,0 nieuwswaarde dus kan enkel gesponsorde brol zijn.

PS: Bg stijl, 100k in 5 y, plebejer.
Heeft eigenlijk gewoon zéér zuinig geleefd, wat oude brol verkocht en zo gespaard ... weinig nieuwswaarde aan idd.

Heeft eigenlijk gewoon zéér zuinig geleefd, wat oude brol verkocht en zo gespaard ... weinig nieuwswaarde aan idd.
Ik ga ook eens een journalist bellen dat mijn ouders 100k op een jaar gespaard hebben. Want dat ze een huis verkocht hebben voor 100k meer dan dat ze er jaren geleden voor betaald hebben ofzo :P

Op nieuwsblad lees ik dat het gedaan zal zijn met de aftrekbaarheid van langetermijnsparen, voor nieuwe contracten.

Dus ook pensioensparen. Toch blij dat mn vrouw nog dit jaar heeft ingesprongen daarmee..

Op nieuwsblad lees ik dat het gedaan zal zijn met de aftrekbaarheid van langetermijnsparen, voor nieuwe contracten.

Dus ook pensioensparen. Toch blij dat mn vrouw nog dit jaar heeft ingesprongen daarmee..
Het zou enkel om fiscaal langetermijnsparen gaan, en niet om pensioensparen als ik het niet verkeerd begrepen heb. 😅 Het fiscaal voordeel voor pensioensparen zou in voege blijven.

Vorige maand nog getwijfeld tussen de e-depo en een 1y 2.75% termijnrekening, gelukkig voor dat laatste gekozen.
De e-depo's gaan snel weer leegstromen vermoedelijk.

Dit is eigenlijk wel redelijk wraakroepend. De politiek heeft toch sticky fingers. Als er maar te graaien en af te romen valt.

Ik kan het (pay) artikel zelf niet lezen, maar er wordt toch ook gezegd "als het van Vincent Van Peteghem afhangt..." wat niet klinkt alsof dat al beslist is.
Wel typisch Belgisch natuurlijk, van die tijdelijke fiscale maatregelen die dan weer gewijzigd worden. Voor 1 keer niet retroactief, dat is toch al iets (niet voor mij persoonlijk maar voor de mensen die daar wel in meegestapt zijn)

Dit is eigenlijk wel redelijk wraakroepend. De politiek heeft toch sticky fingers. Als er maar te graaien en af te romen valt.
Eeuh? De rentelast op de overheidsschuld zal al genoeg stijgd , dus ik vind het verstandig dat ze dit plafonneren... Ze doen het ook enkel voor de toekomst, dus in die zin valt de overheid weinig te verwijten in deze
Die E depo is ook wat slachtoffer van zijn eigen succes geworden en werd door het in gebrele blijven van de banken ook wat "misbruikt" voor iets waarvoor het eigenlijk niet bedoeld is ( met name een alternatief voot een bancaire spaarrekening).

Wel jammer dat op die manier een concurrent voor de bancaire spaarrekeningen wordt ingeperkt. Zal de banken er nog minder toe aanzetten om de rznte te verhogen.

E-depo leunt dichter aan bij een 1y termijnrekening dan bij een spaarrekening, appels en peren.
Hangt ervanaf hoe je het bekijkt, ik zie e-depo meer als een spaarrekening omdat ik ten allen tijde aan mijn centen kan zonder kosten.

Wel jammer dat op die manier een concurrent voor de bancaire spaarrekeningen wordt ingeperkt. Zal de banken er nog minder toe aanzetten om de rznte te verhogen.
+1

Eeuh? De rentelast op de overheidsschuld zal al genoeg stijgd , dus ik vind het verstandig dat ze dit plafonneren... Ze doen het ook enkel voor de toekomst, dus in die zin valt de overheid weinig te verwijten in deze
Die E depo is ook wat slachtoffer van zijn eigen succes geworden en werd door het in gebrele blijven van de banken ook wat "misbruikt" voor iets waarvoor het eigenlijk niet bedoeld is ( met name een alternatief voot een bancaire spaarrekening).

Jaren toeteren dat ze de OLO volgen, tot de OLO stijgt. Zeg dan niet dat je de OLO volgt, he. Of schaf het spel af. Of maak het niet publiek. Of je weet wel, verander de regels niet tijdens het spel.

Wederom is de voorzienige mens de jos. Mijn centen staan daar nu. Mogen er nog 6 maanden schimmelen voor ik iets van interest krijg...

Jaren toeteren dat ze de OLO volgen, tot de OLO stijgt. Zeg dan niet dat je de OLO volgt, he. Of schaf het spel af. Of maak het niet publiek. Of je weet wel, verander de regels niet tijdens het spel.

Wederom is de voorzienige mens de jos. Mijn centen staan daar nu. Mogen er nog 6 maanden schimmelen voor ik iets van interest krijg...
Maar je verliest toch niets? Ik zie de opportuniteitskost niet echt? Je krijgt nog altijd meer dan op het spaarboekje met de hoogste totale rentevoet ( basisrente + getrouwheidspremie) en daar moet je geld ook 12 maanden vaststaan... + Je hebt de voorbije maanden een aanzienlijk hogere rentevoet gekregen dan wat je op spaarboekje kreeg.

Met een termijnrekening mag je niet vergelijken, want daar is je geld echt 12 maanden onbeschikbaar.

Neen leningen op 2e woning die in dezelfde korf zitten verdwijnen. Het LTS blijft.

Maar je verliest toch niets? Ik zie de opportuniteitskost niet echt? Je krijgt nog altijd meer dan op het spaarboekje met de hoogste totale rentevoet ( basisrente + getrouwheidspremie) en daar moet je geld ook 12 maanden vaststaan... + Je hebt de voorbije maanden een aanzienlijk hogere rentevoet gekregen dan wat je op spaarboekje kreeg.

Met een termijnrekening mag je niet vergelijken, want daar is je geld echt 12 maanden onbeschikbaar.

Als je niet 12 maanden bij DCK zit, krijg je 0. Dus dat is wel een redelijke opportuniteitskost. Dus je kunt niet weg, he. Thanks for the money and je rente pakken we je in je poepegaatje. Bij een spaarrekening krijg je altijd *iets* als basis rente, bij DCK niet.

Voorts moet je mij eens zeggen welk prive bedrijf ermee zou wegkomen om te zeggen "je rente is gekoppeld aan de OLO op 1y". En na 3 mnd stijgende rente *poef* "en we cappen op 2.5%". Ik heb mijn email nog eens gecheckt, dat staat daar niet in hoor. Wel dat ik alles mooi moet 12 maanden laten staan en dat de rente de 1y OLO volgt.

Enfin, ik ben niet verwonderd dat de overheid zijn burgers in het poepegaatje pakt, we zijn niet meer gewoon. Maar als je miljarden kunt wegpissen aan zinloze energiesteun, moet je niet mopperen dat de voorzienige burger zijn centen bij je laat renderen. Als paar miljard moet besparen, dan kan ik wel nog een lijstje geven van zinloze uitgaven.

Een bloemlezing uit DCK van vandaag. Ik zie nog altijd niks staan over dat de rente max 2.5% is hoor.

Edit: blijkbaar hier: Volgens de berekeningsmethode van artikel 4/1 van het koninklijk besluit van 4 mei 2020(externe link) op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's. Zelfs hun titel van Koninklijk Besluit is niet juist. Amateurs. Ze hebben gewoon deze zin toegevoegd aan een KB van vroeger "Wanneer deze berekeningsmethode een resultaat oplevert dat hoger is dan 2,50 %, dan is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 2,50 %". Ik heb toch moeite om te geloven dat "ze dat vergeten waren maar zo bedoelden" vroeger. Dit is toch een aanfluiting van de rechtszekerheid.

Het beheer van consignaties via de Deposito- en Consignatiekas heeft een aantal voordelen voor haar gebruikers:

• eenvoudige en veilige storting/terugbetaling van een consignatie
  • rentevoet op de fondsen die gedurende minstens één jaar worden gedeponeerd, gelijk aan het rendement van de OLO's met een resterende looptijd van één jaar met een minimum van 0% (zie rubriek "rente"(This hyperlink opens a new window) voor meer informatie)
  • veilige permanente toegang gegarandeerd door middel van een digitale sleutel (bv. elektronische identiteitskaart)

De Deposito- en Consignatiekas berekent rente1 op alle borgtochten in contanten2 met een looptijd van ten minste één jaar3.

De rentevoet is een gemiddelde rentevoet die maandelijks wordt herzien op basis van het dagelijks rendement van overheidsobligaties (OLO's) op de secundaire markt met een resterende looptijd van één jaar, zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België. De rentevoet kan variëren tussen 0% (wettelijk minimum) en 2,50% (wettelijk maximum).

Ter indicatie: de in de maand april berekende en toegepaste rentevoet bedraagt 3,10% (2,50% in mei)4. De rentevoet voor de vorige maanden is beschikbaar in het volgende bestand (PDF, 101.59 KB)(This hyperlink opens a new window).

De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.

Belangrijke verduidelijking: de door DCK uitgekeerde rente is onderworpen aan roerende voorheffing, waarvan het tarief momenteel 30% bedraagt. De heffing van roerende voorheffing op rentevoeten geldt voor alle categorieën borgtochten, behalve voor faillissementen.

------------------------------------------

1 Voor meer informatie, zie artikel 20 van de wet van 11 juli 2018(externe link) en het koninklijk besluit van 4 mei 2020(externe link) op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's.
2 Met uitzondering van de bedragen bedoeld in artikel 20, vijfde lid, van de wet van 11 juli 2018(externe link).
3 De rente begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de borgtocht werd geplaatst en eindigt op de laatste dag van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de borgtocht wordt terugbetaald.
4 Volgens de berekeningsmethode van artikel 4/1 van het koninklijk besluit van 4 mei 2020(externe link) op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's.

Met de depositorekening beschikken alle burgers en openbare/particuliere instellingen over een kostenloze oplossing om hun geld op een rekening bij de Deposito- en Consignatiekas te plaatsen.

In deze categorie bieden wij de volgende diensten aan:

• de opening van een rekening op een veilige en eenvoudige manier
  • op elk moment geld storten of opnemen
  • mogelijkheid om een overschrijving uit te voeren van de depositorekening naar een andere bankrekening (maar geen mogelijkheid tot het instellen van domiciliëringen of doorlopende betalingsopdrachten)
  • rentevoet op gestort geld gedurende ten minste een jaar, die gelijk is aan het rendement van de OLO met een residuele looptijd van een jaar met een minimum van 0 % (zie de rubriek "Rente"(This hyperlink opens a new window) voor meer informatie)
  • beveiligde permanente toegang via een digitale sleutel ( bv. elektronische identiteitskaart)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan