De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Bij ons:
- Liquide middelen (verschillende spaarrekeningen): gezakt van € 156.712,68 naar € 97.523,22.
- Begonnen met beleggingen (momenteel € 8.563,68)
- Verder pensioensparen/groepsverzekering (van € 71.706,45 naar € 79.419,35).
- Waarde van ons vastgoed zou theoretisch stijgen van € 714.739,18 naar € 771.364,35 (door gewone stijging waarde + verbouwingen)
- Leningen op dat vastgoed daalt van € 359.099,01 naar € 288.645,49

Hebben met spaargeld een lening volledig afbetaald (was niet fiscaal voordelig en steeg naar zo'n 4% intrest ipv <1%). Bovendien redelijk wat spaargeld in de vakantiewoning gestoken, die vanaf dit jaar volledig zou moeten renderen.
Heb je nu niet een redelijk laag percentage in beleggingen steken? Ik zou precies veel meer van uw spaarrekening naar daar beginnen verschuiven. (Advies, geen verwijt. Iedereen doet waar hij zich zelf goed bij voelt he).

Heb je nu niet een redelijk laag percentage in beleggingen steken? Ik zou precies veel meer van uw spaarrekening naar daar beginnen verschuiven. (Advies, geen verwijt. Iedereen doet waar hij zich zelf goed bij voelt he).
klopt, economisch gezien idd sub-optimaal. Maar we plannen wel nog een aankoop van een auto (zal al vlug richting 40k zijn) en verbouwing van de tuin (25-30k).

Los daarvan is vriendin een stuk risicoaverser dan mezelf, dus zal er altijd wel een (naar gemiddelde normen) iets teveel op de spaarrekeningen staan.

Hier hetzelfde verhaal, 1/4e van onze spaarcenten zijn belegd in aandelen en dat is eigenlijk veel te laag om goed te zijn.
Zelf redelijk risico-avers, maar mijn vrouw zou bij een hoger percentage slechter slapen. :laugh:

Wel van zin om bij een grote daling van de beurs dit te proberen doen kantelen naar 1/2e van onze spaarcenten in aandelen.

@JPV
Ik heb ook exacte bedragen tot op de eurocent van alles, maar ben precies wat terughoudend om dat hier volledig te posten.
Postschaamte. 😅

Ik als "arme rat" (zo zie ik mezelf niet hoor, enkel naar BG-normen! 😉) heb er weinig problemen mee dat grote bedragen worden gepost, zolang het maar niet overgoten is met een sausje van "je moet maar slimmer zijn, dan had je dit ook!" (In dit of in andere topics). Als je weinig tegenslagen hebt gehad in het leven op financieel vlak is het altijd makkelijker om vanuit een ivoren toren neer te kijken op anderen.

Als @JPV zijn excelleke post, dan denk ik: "Damn, da's een hoop geld! 😱" Maar zonder een greintje jaloezie. En bij jou zou ik net hetzelfde gevoel hebben, @TNTim .

Hier hetzelfde verhaal, 1/4e van onze spaarcenten zijn belegd in aandelen en dat is eigenlijk veel te laag om goed te zijn.
Zelf redelijk risico-avers, maar mijn vrouw zou bij een hoger percentage slechter slapen. :laugh:

Wel van zin om bij een grote daling van de beurs dit te proberen doen kantelen naar 1/2e van onze spaarcenten in aandelen.

Ik heb ook exacte bedragen tot op de eurocent van alles, maar ben precies wat terughoudend om dat hier volledig te posten.
Postschaamte. 😅

De markt proberen te timen is natuurlijk een lastige.

Ik heb mijn % spaargeld in beleggingen de afgelopen 2 jaar elke maand opgedreven nu de grootste kosten aan het huis hopelijk achter de rug zijn - dat is nu nog geen rendabele zet geweest gezien de slechte prestaties in 2022 maar op lange termijn komt dat wel weer goed.

Je moet ook zien of bv. van 1/4 naar 1/2 belegd veel verschil maakt per jaar, en hoeveel 3/4 of 1/2 betekent qua cash reserve... Dat verschil in opbrengst per jaar is zeker in het begin meestal laag, het is pas door samengestelde interest op lange termijn dat het begint op te brengen.

Bij ons:
- Liquide middelen (verschillende spaarrekeningen): gezakt van € 156.712,68 naar € 97.523,22.
- Begonnen met beleggingen (momenteel € 8.563,68)
- Verder pensioensparen/groepsverzekering (van € 71.706,45 naar € 79.419,35).
- Waarde van ons vastgoed zou theoretisch stijgen van € 714.739,18 naar € 771.364,35 (door gewone stijging waarde + verbouwingen)
- Leningen op dat vastgoed daalt van € 359.099,01 naar € 288.645,49

Hebben met spaargeld een lening volledig afbetaald (was niet fiscaal voordelig en steeg naar zo'n 4% intrest ipv <1%). Bovendien redelijk wat spaargeld in de vakantiewoning gestoken, die vanaf dit jaar volledig zou moeten renderen.
Zeer indrukwekkend! Het is je gegund!
Mag ik weten "van hoe ver je komt?"
Hoeveel kapitaal had je op je 18de verjaardag?
Heb je dat allemaal zelf vergaard of heb je het geluk gehad om wat ondersteund te worden door familie?

Mijn huidige situatie is :
  • Liquide middelen : 83k op spaarrekeningen en 10k contant
  • Groepsverzekering van 15k
  • Huis van 250k
  • Hypotheek waar ik nog 50k van moet afbetalen
Ik zelf kom van zeer ver... op mijn 18de verjaardag had ik een spaarrekening met € 2500 dus een totaal vermogen van misschien € 3k als je mijn computer en resterende bezit meetelt.

Je moet ook zien of bv. van 1/4 naar 1/2 belegd veel verschil maakt per jaar, en hoeveel 3/4 of 1/2 betekent qua cash reserve... Dat verschil in opbrengst per jaar is zeker in het begin meestal laag, het is pas door samengestelde interest op lange termijn dat het begint op te brengen.
100% gelijk.
Dat zou wel wat verschil maken, cijfers liggen niet ver van @JPV de zijne qua spaargeld.
(Dat is hier nu al jarenlang dat ik het idee heb dat we quasi identiek hetzelfde parcours aan het rijden zijn. :laugh: )

Ons overtollig spaargeld staat trouwens op een e-deporekening, kan voor andere risico-aversen ook mogelijks interessant zijn.
Meer info erover in deze post:
Zondag geopend én gestort.
Rente schommelt maandelijks en was 2,3% in december 2022 en is nu 2,4% in januari 2023. Daar gaat nog 30% RV vanaf.

Spaargeld zal hier rond de 10k draaien, maar de helft daarvan wordt in 2023 nog in mijn huis gestopt (isolatie + badkamer) en dan is het huis ook weer klaar.
Beleggingen zit rond de 4k (vorig jaar pas mee gestart) en daar zou jaarlijks rond de 1500 bij moeten komen met het huidige "spaarvermogen".
Daarnaast probeer ik maandelijks nog 200 euro extra te sparen. Soms lukt dat, soms niet. 🤷🏼 Dat zie ik niet echt als spaargeld want dat is om dingen te betalen als reparaties aan de auto, vervanging van toestellen,... Het staat er vandaag wel op, morgen kan het weg zijn.

Geen groepsverzekeringen of wat dan ook.
Huis heeft een marktwaarde van 250k nu ongeveer (is een voorzichtige gok) openstaande hypotheek is 143k.

Ik kom van niets 10j geleden. Heb 15j geleden mijn eerste woning gekocht met mijn ouders die me zelfs moesten helpen om mijn voorschot te kunnen betalen.
Dit omdat ik (1/2de of 4/5de )werken combineerde met een voltijdse bacheloropleiding in afstandsonderwijs.
Daarna ging elke euro die ik over had, integraal naar mijn renovaties. Ik leende al maximaal volgens mijn inkomen dus bijlenen om alles te kunnen betalen, was geen optie.

Al een lange weg afgelegd dus maar ik kom rond, heb nergens schulden (behalve de hypotheek) en heb een eigen huis. Niet slecht voor een alleenstaande moeder die vorig jaar na de scheiding 3000 euro had. (Verkoop van het huis en aankoop van een ander huis hebben voor wat cashflow richting de spaarrekening gezorgd).

Heb je dat allemaal zelf vergaard of heb je het geluk gehad om wat ondersteund te worden door familie?
Ik hou dat bij. :shy:
Wij (mijn partner en ik) hebben we in totaal 80.000€ gekregen, we zijn beide 39 jaar.
In dat bedrag zit ook een erfenis + mijn eerste auto + een droogkast/wasmachine die we van mijn schoonouders kregen. :tongue:

100% gelijk.
Dat zou wel wat verschil maken, cijfers liggen niet ver van @JPV de zijne qua spaargeld.
(Dat is hier nu al jarenlang dat ik het idee heb dat we quasi identiek hetzelfde parcours aan het rijden zijn. :laugh: )
Voor alle duidelijkheid, we beginnen niet meer aan kinderen, de keuken hoeft niet binnen de 5 jaar vernieuwd worden en de kinderen kunnen vanaf nu echt wel eens een avondje alleen thuis blijven.

Spreek je dit ook af met je vrouw?

Zo indrukwekkend is het ook niet hoor, ik denk dat ik 20.000 euro had als afgestudeerde, maar een groot stuk van het vermogen is dankzij de ouders. We hebben wel goed geïnvesteerd, zodat we momenteel ons vermogen sterk zien stijgen/zullen zien stijgen (in feite stijgt het nog een stuk meer dan hier vermeld, gezien we redelijk wat investeringen in roerende goederen voor de vakantiewoning gedaan hebben, die zeker nu nog een waarde hebben).

Zo indrukwekkend is het ook niet hoor, ik denk dat ik 20.000 euro had als afgestudeerde, maar een groot stuk van het vermogen is dankzij de ouders. We hebben wel goed geïnvesteerd, zodat we momenteel ons vermogen sterk zien stijgen/zullen zien stijgen (in feite stijgt het nog een stuk meer dan hier vermeld, gezien we redelijk wat investeringen in roerende goederen voor de vakantiewoning gedaan hebben, die zeker nu nog een waarde hebben).
Heb je zin om uw investering in de vakantiewoning uit de doeken te doen, lijkt me een investering te zijn op langere termijn, maar wel een interessante.
Je woning staat in een toeristische omgeving dacht ik, wat dit natuurlijk al rendabeler maakt natuurlijk.

Aankoop privé of via bv, lening, maandelijkse/gemiddelde verhuurprijs, (jaarlijkse) investeringskosten om wettelijke redenen, jaarlijkse kosten ivm extra inkomen,...

Ik zelf kom van zeer ver... op mijn 18de verjaardag had ik een spaarrekening met € 2500 dus een totaal vermogen van misschien € 3k als je mijn computer en resterende bezit meetelt.

Idem hier, tot over mijn 25e spaarde ik niks en had ik ook geen spaargeld. Ik verdiende niet slecht maar gaf gewoon alles uit. Rond mijn 25e heb ik dan beslist dat ik tegen mijn 30e een eigen appartement moest kunnen kopen (eigen middelen om de kosten te dragen minimaal). Op 29e is dat gelukt, wel 'maar' een klein nieuwbouw appartement, wel volledig naar mijn smaak en super energeizuinig (hallo 30 euro per maand verwarmingskosten :shy: ).

Sindsdien ook mooie promotie gemaakt en een eigen zaak opgestart met enkele medevennoten waardoor ik toch een mooi inkomen heb. Een groot deel spaar/beleg ik, maar ik leef ook graag. Dit jaar bv toch een 12.500 'geïnvesteerd', deels in mezelf en familie (reizen, etc.), deels in het appartement alweer.

Het opstarten van de zaak was een financieel risico in die tijd, maar heeft me geen windeieren gelegd. Ik besef dat ik het goed heb en vergeet nooit vanwaar ik kom (mijn moeder was alleenstaande toen ik tiener was en kon met moeite rondkomen).

Heb je zin om uw investering in de vakantiewoning uit de doeken te doen, lijkt me een investering te zijn op langere termijn, maar wel een interessante.
Je woning staat in een toeristische omgeving dacht ik, wat dit natuurlijk al rendabeler maakt natuurlijk.

Aankoop privé of via bv, lening, maandelijkse/gemiddelde verhuurprijs, (jaarlijkse) investeringskosten om wettelijke redenen, jaarlijkse kosten ivm extra inkomen,...
komt er morgen aan :)

- Liquide middelen: 78 K€
- Beleggingen: 151 K€
- Pensioensparen/groepsverzekering/pensioenplannen werkgevers: 100 K€ (in verhouding hoog door groepsverzekeringen, dus daar gaat tegen mijn pensioen nog wel een brok vanaf)
- Waarde vastgoed (schatting): 540 K€
- Openstaande lening: 240 K€

Leeftijd: 41
Zelf gespaard: ~600 K€
Gekregen: ~80 K€

Ik reken eerder pessimistisch op ongeveer 50 K€ verlies op vastgoed (volledige registratierechten en andere aankoopkosten, deel van de lening afbetalen gaat naar interest, kosten aan het huis die zich niet 1-op-1 vertalen in meerwaarde, deels gecompenseerd door 60% afbetaald * geschatte stijging van de waarde van grond & huis)

Van -251704 euro naar -212269 euro.

Ik tel dingen als het huis niet mee want dat is waard wat men er voor wil geven en dat is dus gewoon een pure gok.

- Liquide middelen: 15k
- Beleggingen: 80k
- Pensioensparen/groepsverzekering/pensioenplannen werkgevers: 20k
- Waarde vastgoed (schatting): 1M (nieuwbouw, gerekend aan wat ik betaald heb)
- Openstaande lening: /

Leeftijd: 42
Zelf gespaard: alles
Gekregen: 0

Zoals hier al eens vermeld, op jonge leeftijd geïnvesteerd in immo (appartementen + magazijn) om te renoveren + verhuren. Met de daarbij horende "zure" jaren om alles gerenoveerd en betaald te krijgen uiteraard.
2 jaar geleden alles verkocht en huis gebouwd.
Twijfelde nog om lening te nemen of voor gemoedsrust te kiezen en dus geen lening te nemen. Lening was het interessantste, zeker nu met de inflatie, maar heb voor gemoedsrust gekozen.
Nu alles betaald is (al moet er nog wat afgewerkt worden in en vooral rond het huis) kan ik weer wat sparen (en beleggen)

Vriendin woont bij mij, alsook ons dochtertje van 4 maanden :love2:
Enkel vaste kosten worden gedeeld.
Vriendin heeft zelf ook een woning met kleine lening die gerenoveerd en verhuurd zal worden.

Terug
Bovenaan