Spaargeld zal hier rond de 10k draaien, maar de helft daarvan wordt in 2023 nog in mijn huis gestopt (isolatie + badkamer) en dan is het huis ook weer klaar.
Beleggingen zit rond de 4k (vorig jaar pas mee gestart) en daar zou jaarlijks rond de 1500 bij moeten komen met het huidige "spaarvermogen".
Daarnaast probeer ik maandelijks nog 200 euro extra te sparen. Soms lukt dat, soms niet.

Dat zie ik niet echt als spaargeld want dat is om dingen te betalen als reparaties aan de auto, vervanging van toestellen,... Het staat er vandaag wel op, morgen kan het weg zijn.
Geen groepsverzekeringen of wat dan ook.
Huis heeft een marktwaarde van 250k nu ongeveer (is een voorzichtige gok) openstaande hypotheek is 143k.
Ik kom van niets 10j geleden. Heb 15j geleden mijn eerste woning gekocht met mijn ouders die me zelfs moesten helpen om mijn voorschot te kunnen betalen.
Dit omdat ik (1/2de of 4/5de )werken combineerde met een voltijdse bacheloropleiding in afstandsonderwijs.
Daarna ging elke euro die ik over had, integraal naar mijn renovaties. Ik leende al maximaal volgens mijn inkomen dus bijlenen om alles te kunnen betalen, was geen optie.
Al een lange weg afgelegd dus maar ik kom rond, heb nergens schulden (behalve de hypotheek) en heb een eigen huis. Niet slecht voor een alleenstaande moeder die vorig jaar na de scheiding 3000 euro had. (Verkoop van het huis en aankoop van een ander huis hebben voor wat cashflow richting de spaarrekening gezorgd).