De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Algemeen
-Hoe oud ben je? Ik 33 / Zij 38
-Hoe lang werk je al? 8j / zij 13j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2500 netto (excl maaltijdcheques, 13de maand, vakantiegeld en bonus) + 6200€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 2300€ 2 hypotheken & verbouwlening
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Maandelijks niet hetzelfde bedrag. Moeilijk om te zeggen. Momenteel veel kosten (1 jarige baby en klein appartement in Spanje in compromis) dus niet veel alleszins.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
3300€ eenmaal aankoop appartement is afgerond. Daarna komt er nog een verbouwkrediet bij als de gemeentelijke vergunning afgeleverd wordt.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Eenmaal 2de appartement is afgerond kan het andere verhuurd worden. Dit zal integraal naar aflossen van krediet gaan.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Ik: 36k€ in aandelen. 6k op de bankrekening. Zij: 40k op de bankrekening & 12k€ in aandelen
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? ik 30k€, zij alles.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 30k

Veel schulden maken dus en veel tijd erinsteken. Mijn appartement is dit jaar opgeleverd. Volgend jaar en 2024 staan in het teken van het andere appartement. Later de vruchten plukken :) Met 'overschotjes' kopen we aandelen en gaan we op reis.

Het afgeloste kapitaal van je vastgoed tel je dus bij je termijnrekening?
Ik praat niet over termijnrekening? Ik heb gewoon aangehaald dat ik ons huis als onze grootste spaarboek zie, ook al is dit misschien volgens experts geen vorm van sparen.

In mijn excel heb ik volgende samenvatting:
Totaal betaald bouwgrond + notaris = 216.320,08
Totaal betaald bouw woning = 312.377,68
Totaal betaald garage + tuin = 131.556,33
TOTAAL = 660.254,09

Spaargeld = 26.452,24
Geïnvesteerd spaargeld bouwgrond + woning = 178.697,76
Geïnvesteerd spaargeld garage + tuin = 131.556,33
Lening bouwgrond = 150.000,00
Afbetaald kapitaal bouwgrond = 44.502,60
Lening woning = 200.000,00
Afbetaald kapitaal woning = 37.619,16

TOTAAL eigen middelen = Spaargeld + geïnvesteerde spaargelden + afbetaald kapitaal = 418.828,09

Ik zie nu wel net dat ik een fout in mijn post gezet heb. In die 420K zat dus ook ons spaargeld inbegrepen.

Er zijn recentere cijfers van:
Maar de infographic die ik me herinner staat volgens mij niet meer online...
Het spaargedeelte van de woning is het deel dat reële meerwaarde oplevert bij fictieve verkoop.
De rest is consumptie.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Vanaf dat je lening is afbetaald win je iedere maand het huurbedrag dat je anders aan huisvesting zou betalen. Stel je verkoopt met 50% afgelost kapitaal om dan te gaan huren heb je nog wel 50% van de waarde van je vorig huis in cash in handen op dat moment (in de hypothetisch eerder pessimistische situatie dat vastgoed enkel zijn waarde behoudt). Dat het niet zo liquide is als je spaarrekening, ja no shit. Maar je kan aan dat geld geraken moest je willen.

Eigenlijk moet je de geprojecteerde kosten van een huis van je kapitaalsopbouw in dat huis aftrekken, maar dan mag je reparaties e.d. ook niet dubbel gaan tellen, dus eigenlijk is dat een stom idee omdat je bij het betalen van de reparaties en onderhoud dat geld niet spaart of op dat moment van je spaarrekening haalt.

Gewoon het afgelost kapitaal (of een hoog percentage ervan) rekenen als "gespaard" lijkt me nog steeds fair hoor...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Vanaf dat je lening is afbetaald win je iedere maand het huurbedrag dat je anders aan huisvesting zou betalen. Stel je verkoopt met 50% afgelost kapitaal om dan te gaan huren heb je nog wel 50% van de waarde van je vorig huis in cash in handen op dat moment (in de hypothetisch eerder pessimistische situatie dat vastgoed enkel zijn waarde behoudt). Dat het niet zo liquide is als je spaarrekening, ja no shit. Maar je kan aan dat geld geraken moest je willen.

Eigenlijk moet je de geprojecteerde kosten van een huis van je kapitaalsopbouw in dat huis aftrekken, maar dan mag je reparaties e.d. ook niet dubbel gaan tellen, dus eigenlijk is dat een stom idee omdat je bij het betalen van de reparaties en onderhoud dat geld niet spaart of op dat moment van je spaarrekening haalt.

Gewoon het afgelost kapitaal (of een hoog percentage ervan) rekenen als "gespaard" lijkt me nog steeds fair hoor...
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Equity in uw huis = reële huidige verkoopwaarde - openstaande lening.

In normale omstandigheden komt dat ongeveer overeen met uw kapitaalaflossingen. (Met positief: meerwaarde, negatief: zaken in uw bouw die x euro kosten maar slechts aan minder dan x door de markt gewaardeerd worden)

Vandaar dat ik zei: als je renovatiekosten doet dan KAN dat sparen/vermogensopbouw zijn, maar enkel voor het bedrag dat effectief uw woning meer marktwaarde geeft.

Extreem voorbeeld: een zwembad leggen met marmer uit de Namibische woestijn.
Kan goed zijn dat u dat 100k extra gekost heeft, en dat je dat bv allemaal afgelost hebt in uw lening.
Maar als uw woning door die 'investering' slechts 20k extra waard wordt bij verkoop, dan heb je slechts 20k vermogensopbouw en 80k waardeloos uitgegeven, aka consumptie.

Waarbij er geen waardeoordeel aan te pas komt.
Als Namibisch marmer u gelukkig maakt, moet je dat doen.
Maar het is geen financiële investering noch vermogensopbouw.

Laatst bewerkt:
Beetje zoals de ouders van @JPV hebben mijn ouders beslist om reeds een deel van hun vermogen te delen, het spreekt voor zich dat zoiets best wat impact heeft op het vermogen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 40
-Hoe lang werk je al? 18 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
  • Loon: Ca 3000 € (zal vanaf Januari richting 3400 gaan)
  • Huurinkomen: 675 €
  • Dividend: 750 €
  • Sinds dit jaar wel zo goed als gestopt met klusjes in het weekend (bouw), iets waar ik kon van leven
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek:
  • Heb al jaren gratis woning/elektriciteit/water/vlees/verzekeringen
  • Echte kosten zijn dus beperkt tot onderhoud woning/opbrengsteigendom/eten/drinken/hobby/...
  • Tussen 500-2000 €
-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
  • +3000 €
Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
  • Zichtrekening: 30k
  • Spaarrekening: 170k (60k gekregen)
  • Fondsen en obligaties: 263k (100% gekregen)
  • Aandelen: 415k (40k gekregen)
  • Groepsverzekering: 9k (zal vanaf volgend jaar gevoelig stijgen)
  • Pensioensparen: 20k
  • Lange termijn sparen: 24k
  • Vastgoed 1: 235k (inclusief werk/materiaal realistisch geschat 75% gekregen)
  • Vastgoed 2: 300k als eerste schijf (100% gekregen), volgende schijf in 2025
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
  • Fondsen/obligaties grotendeels verkopen - allen van grootbank, al presteren een aantal redelijk
  • gezien de situatie mss wel verantwoord om hoeveelheid cash nog wat af te bouwen, ook al is dit jaar geen goed beursjaar hier
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
  • Zie bovenstaand
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
  • Geen idee
Uiteraard ouders heel dankbaar, ook al heeft het geen invloed op de levensstijl - meer een rationele beslissing

Laatst bewerkt:
Beetje zoals de ouders van @JPV hebben mijn ouders beslist om reeds een deel van hun vermogen te delen, het spreekt voor zich dat zoiets best wat impact heeft op het vermogen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 40

Spaarvermogen:
  • Sinds dit jaar wel zo goed als gestopt met klusjes in het weekend (bouw), iets waar ik kon van leven
  • Echte kosten zijn dus beperkt tot onderhoud woning/opbrengsteigendom/eten/drinken/hobby/...
  • Tussen 500-2000 €
  • +3000 €
Spaargeld:
  • Fondsen/obligaties grotendeels verkopen - allen van grootbank, al presteren een aantal redelijk
  • gezien de situatie mss wel verantwoord om hoeveelheid cash nog wat af te bouwen, ook al is dit jaar geen goed beursjaar hier
  • Zie bovenstaand
  • Geen idee
Uiteraard ouders heel dankbaar, ook al heeft het geen invloed op de levensstijl - meer een rationele beslissing
Pas op, je mag dat niet zeggen dat er in de generatie van onze ouders mensen zitten die genoeg kapitaal hebben om zoveel te geven en nog over te houden! Want dan ben je wereldvreemd!

Pas op, je mag dat niet zeggen dat er in de generatie van onze ouders mensen zitten die genoeg kapitaal hebben om zoveel te geven en nog over te houden! Want dan ben je wereldvreemd!
Ik vermoed dat men eerder bedoelt dat dat relatief zeldzaam is EN dat je perspectief daarop serieus afhangt van hoe en waar je opgegroeid bent. Dus mensen waar het op hopen ligt gaan er vanuit dat dat normaal is, degene waar het niet het geval is zullen dat als wereldvreemd zien.

Persoonlijk besef ik dat zo’n mensen bestaan maar ik kan het me zelf niet voorstellen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 40

Spaarvermogen:
  • Tussen 500-2000 €
  • +3000 €
Spaargeld:
  • Zie bovenstaand
  • Geen idee
40j, alleenstaand en een vermogen van >1miljoen. Proficiat, moet een zalig gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid geven.

Zoals Zarathustra mag je dat wel, maar je moet er niet vanuitgaan dat iedereen dat kan én vooral: je moet beseffen welk gigantisch voordeel dat oplevert. Ik heb het voordeel dat mijn ouders een (qua financiën) een gemengd huwelijk zijn en dat zowel echte armoede (gezin overlevend op 1 invalideuitkering) als relatieve luxe (door hard te werken) gekend zijn in de familie. Wat trouwens in het begin nog serieus gebotst heeft toen mijn pa met mijn ma afkwam ("Hoeveel woningen hebben je ouders, meiske? Geen? Tjah..."). Dat zorgt ervoor dat ik wel altijd ondernemend ben, maar wel besef dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor je financiën/gezondheid.

Helpt wel ook dat ik zelf veranderd ben van iemand die géén geld kon sparen naar iemand waarbij mijn pa (ex-bankier) voor financieel advies komt naar mij ;).

Het past in een ander topic misschien, maar ik ben ook altijd benieuwd naar wat mensen hun doelen zijn met zoveel spaargeld. Ik heb altijd het gevoel dat we een tweede boomer generatie aan het worden zijn met een mooi huis en voldoende geld op de spaarrekening maar wel blijven werken tot 60-65 om dan nog enkele jaren een koffie en een pannenkoek te gaan eten in de plaatselijke tea-room maar verder geen concrete dingen ermee te doen.

Ik generaliseer het natuurlijk, maar ook in mijn vriendenkring zie ik heel veel financiële planning met weinig concrete doelen. En dan heb ik altijd het gevoel dat het geld gewoon niet gaat gebruikt worden. Dan gaat het in een erfenis naar de kinderen die zelf op latere leeftijd al zijn en dus niet direct de centen nodig hebben of kunnen gebruiken omwille van hun huidige leven.

Het past in een ander topic misschien, maar ik ben ook altijd benieuwd naar wat mensen hun doelen zijn met zoveel spaargeld. Ik heb altijd het gevoel dat we een tweede boomer generatie aan het worden zijn met een mooi huis en voldoende geld op de spaarrekening maar wel blijven werken tot 60-65 om dan nog enkele jaren een koffie en een pannenkoek te gaan eten in de plaatselijke tea-room maar verder geen concrete dingen ermee te doen.

Ik generaliseer het natuurlijk, maar ook in mijn vriendenkring zie ik heel veel financiële planning met weinig concrete doelen. En dan heb ik altijd het gevoel dat het geld gewoon niet gaat gebruikt worden. Dan gaat het in een erfenis naar de kinderen die zelf op latere leeftijd al zijn en dus niet direct de centen nodig hebben of kunnen gebruiken omwille van hun huidige leven.
Dus echt niet wat jij beschrijft :p. Ik besef maar al te goed dat ik beter nu mijn "bucket list" afwerk omdat ik dat niet na mijn pensioen ga doen. Maar buiten een aantal reizen die nu wat on hold staan door kleine dochter, is het meeste al wel afgevinkt eigenlijk.

Maar een stuk zet je natuurlijk net opzij om wat vroeger te kunnen stoppen met werken. En je wil graag de volgende generatie diezelfde head start geven.

Mijn ouders zijn trouwens enerzijds opgegroeid in een arm boerengezin, en de andere kant op basis van een weduwepensioen, met 5 kinderen. En wij woonden evengoed in een kleine halfopen bebouwing zonder tuin en gingen nooit op reis etc. Maar als je dan veel meekrijgt krijg je direct het vooroordeel dat je altijd alles hebt gekregen :)

Dus echt niet wat jij beschrijft :p. Ik besef maar al te goed dat ik beter nu mijn "bucket list" afwerk omdat ik dat niet na mijn pensioen ga doen. Maar buiten een aantal reizen die nu wat on hold staan door kleine dochter, is het meeste al wel afgevinkt eigenlijk.

Maar een stuk zet je natuurlijk net opzij om wat vroeger te kunnen stoppen met werken. En je wil graag de volgende generatie diezelfde head start geven.

Mijn ouders zijn trouwens enerzijds opgegroeid in een arm boerengezin, en de andere kant op basis van een weduwepensioen, met 5 kinderen. En wij woonden evengoed in een kleine halfopen bebouwing zonder tuin en gingen nooit op reis etc. Maar als je dan veel meekrijgt krijg je direct het vooroordeel dat je altijd alles hebt gekregen :)
Dat klinkt al een pak concreter dan de meeste dingen die ik hoor. Maar in mijn professionele kring zie ik ook mensen die diezelfde plannen hadden maar op hun 55 dan zeggen ‘goh ja, wat moet ik nu thuis doen’ en gewoon blijven werken.

Wel heel verstandig om nu die bucketlist al deels afgevinkt te hebben. Daarmee sta je al verder dan heel wat mensen.

Grote doelen heb ik eigenlijk niet omdat ik niet weet met hoeveel geld ik ga eindigen. Mijn dromen groeien mee met mijn inkomen :D .
Maar het belangrijkste voor mij is een potje sparen voor mijn kind(eren) zodat zij ook een mooie start krijgen als ze zelfstandig worden en daarnaast wil ik ook minder kunnen werken.
Voor de rest zie ik wel hoeveel geld er op de spaarrekening staat en of we ons eens een zwaar folieke kunnen veroorloven.
Minder moeten werken zonder onder mijn mentale inkomensgrens te vallen is nu mijn eerste doel.

540k aandelenrekening is uiteraard zeker mooi om te krijgen maar een appartement van 600k waarde… stevig. Serieuze ‘loft’ dan toch ofzoiets.

Grote doelen heb ik eigenlijk niet omdat ik niet weet met hoeveel geld ik ga eindigen. Mijn dromen groeien mee met mijn inkomen :D .
Maar het belangrijkste voor mij is een potje sparen voor mijn kind(eren) zodat zij ook een mooie start krijgen als ze zelfstandig worden en daarnaast wil ik ook minder kunnen werken.
Voor de rest zie ik wel hoeveel geld er op de spaarrekening staat en of we ons eens een zwaar folieke kunnen veroorloven.
Minder moeten werken zonder onder mijn mentale inkomensgrens te vallen is nu mijn eerste doel.

Ik begrijp wat @toru bedoeld en kan me daar ook enigszins in vinden want ik heb niet echt grote of wilde plannen - ik zie daar meteen een oorzakelijk verband met hoe je ben opgevoed, in welke omgeving/vriendenkring je vertoefd, waar je plezier uit haalt. Is het eigenlijk zo eenvoudig om geld uit te geven als je dat nooit gewend was? Verder kan je ook heel wat doelstellingen hebben die niet meteen zijn verbonden aan inkomen of geld.

Klassieke doelen waar je wat geld in kwijt kan is een mooie woning, wat luxe of hier en daar wat extra ... maar zo ineens je levensstijl omgooien is meestal geen optie, het is ook lang geen zekerheid dat je daar meer voldoening of plezier zou uithalen denk ik. Als je wil krijg je alles op - dat klopt - genoeg mensen die een fancy sportwagenverzameling of X aantal buitenverblijven hebben zonder er echt mee te rijden of in te verblijven - niet zelden zijn het zelfs verkapte investeringen.

Ik meen zelfs dat @anders. dit min of meer bevestigd, een aantal zaken zijn afgevinkt maar anderzijds toont de aanwezige buffer, spaarcapaciteit (en wellicht ook nog de opbouw van een grote buffer onder de vorm van pensioensparen etc, vermoedelijk ook nog schenkingen en/of erfenissen in de toekomst) - behoudens een drastische ommezwaai of uitspattingen is het nu al quasi zeker dat @anders op 85 jarige leeftijd over een veel te groot kapitaal zal beschikken (als het al niet is doorgeschoven naar een volgende generatie - zoals @Nineshots ). Gaandeweg zal de levensstijl wat worden bijgesteld maar waarschijnlijk ver beneden de mogelijkheden. En daar is ook helemaal niets mis mee uiteindelijk.

Ook dat vroeger stoppen met werken is een verraderlijke doelstelling, voldoende mensen met een vermogen van 10 cijfers die nog steeds werken, gewoon omdat ze het leuk vinden, er voldoening uithalen. Behoudens je echt dik tegen je zin een job uitvoert - wie is in staat op 25-40 jarige leeftijd te zeggen dat vroeger stoppen met werken zal aanvoelen als een opluchting? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo aanvoelen, maar er gaan ook mensen zijn die gewoon zeggen dat ze graag werken en veel plezier halen uit wandelen in de bossen i.p.v. met een privé jet naar het midden oosten te vliegen om vervolgens 5k/dag uit te geven aan weelderige luxe en sterrenrestaurants.

Mss is de luxe om gewoon af en toe wat meer vrije tijd te kunnen hebben - zonder daarin te overdrijven, niet alles perfect hoeven te doen om rond te komen, financieel zorgeloos door het leven gaan, eventueel de optie om te verhuizen .... en de mentale rust die daaruit volgt wel het meest waardevolle. Er zijn veel mensen die hun job niet echt kunnen kiezen, wanneer een bepaalde buffer is bereikt heb je meer vrijheden om ook daar iets aan te doen.

Ik begrijp wat @toru bedoeld en kan me daar ook enigszins in vinden want ik heb niet echt grote of wilde plannen - ik zie daar meteen een oorzakelijk verband met hoe je ben opgevoed, in welke omgeving/vriendenkring je vertoefd, waar je plezier uit haalt. Is het eigenlijk zo eenvoudig om geld uit te geven als je dat nooit gewend was? Verder kan je ook heel wat doelstellingen hebben die niet meteen zijn verbonden aan inkomen of geld.

Klassieke doelen waar je wat geld in kwijt kan is een mooie woning, wat luxe of hier en daar wat extra ... maar zo ineens je levensstijl omgooien is meestal geen optie, het is ook lang geen zekerheid dat je daar meer voldoening of plezier zou uithalen denk ik. Als je wil krijg je alles op - dat klopt - genoeg mensen die een fancy sportwagenverzameling of X aantal buitenverblijven hebben zonder er echt mee te rijden of in te verblijven - niet zelden zijn het zelfs verkapte investeringen.

Ik meen zelfs dat @anders. dit min of meer bevestigd, een aantal zaken zijn afgevinkt maar anderzijds toont de aanwezige buffer, spaarcapaciteit (en wellicht ook nog de opbouw van een grote buffer onder de vorm van pensioensparen etc, vermoedelijk ook nog schenkingen en/of erfenissen in de toekomst) - behoudens een drastische ommezwaai of uitspattingen is het nu al quasi zeker dat @anders op 85 jarige leeftijd over een veel te groot kapitaal zal beschikken (als het al niet is doorgeschoven naar een volgende generatie - zoals @Nineshots ). Gaandeweg zal de levensstijl wat worden bijgesteld maar waarschijnlijk ver beneden de mogelijkheden. En daar is ook helemaal niets mis mee uiteindelijk.

Ook dat vroeger stoppen met werken is een verraderlijke doelstelling, voldoende mensen met een vermogen van 10 cijfers die nog steeds werken, gewoon omdat ze het leuk vinden, er voldoening uithalen. Behoudens je echt dik tegen je zin een job uitvoert - wie is in staat op 25-40 jarige leeftijd te zeggen dat vroeger stoppen met werken zal aanvoelen als een opluchting? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo aanvoelen, maar er gaan ook mensen zijn die gewoon zeggen dat ze graag werken en veel plezier halen uit wandelen in de bossen i.p.v. met een privé jet naar het midden oosten te vliegen om vervolgens 5k/dag uit te geven aan weelderige luxe en sterrenrestaurants.

Mss is de luxe om gewoon af en toe wat meer vrije tijd te kunnen hebben - zonder daarin te overdrijven, niet alles perfect hoeven te doen om rond te komen, financieel zorgeloos door het leven gaan, eventueel de optie om te verhuizen .... en de mentale rust die daaruit volgt wel het meest waardevolle. Er zijn veel mensen die hun job niet echt kunnen kiezen, wanneer een bepaalde buffer is bereikt heb je meer vrijheden om ook daar iets aan te doen.
Je hebt zeker gelijk hoor. Als je op "jonge" leeftijd een hoger kapitaal hebt is het vrij makkelijk om snel alle grote dingen te doen. De meeste mensen (of toch mannen) hebben 3 grote doelen: een woning, veel reizen en een sportwagen. Als je die woning vroeg kan krijgen, win je daar de continue prijsstijgingen mee en worden de andere dure dingen eigenlijk vrij betaalbaar in het geheel gezien. En cru gezegd, eens je 75 bent ga je echt niet meer van die zot dure dingen doen. En als je dan nog een kapitaal hebt staan (of zelfs nog extra opbouwt), dan ga je inderdaad nog een hele berg hebben staan.

Enkel niet akkoord met dat vroeger stoppen met werken. Ik heb het dan op pakweg op 50-jarige leeftijd he. Dat wil niet zeggen dat ik dan niks meer wil doen, maar het zal zeker niet onder controle van een manager ofzo zijn. Eerder onderzoek doen in mijn interessegebied of zo.

Hier is deze luxe
- minder budgetlimitaties bij zoeken woning
- strijk en poets laten doen
- duurdere vakanties, mooie hotels, etentjes
- als 50+ er halftijds kunnen gaan als we dat willen. Als we die behoefte voelen dan, geen idee, maar luxe dat het kan. Kzn nu gerust ook al stoppen met werken maar absoluut geen behoefte nu.

Allebei niet als grote uitgevers opgevoed, hogere middenklasse maar ouders gaven weinig uit, enkel aan reizen wat meer. Wat meegekregen maar luxe levensstijl mogelijk door eigen job. Wellicht anders als je in luxe opgroeit.

(Nieuwe throwaway aangemaakt omdat ik het wachtwoord van de vorige niet had opgeslagen >_<)

Een kleine update sinds de situatie enigszins gewijzigd is, de waarde van de aandelen was gebaseerd op een outdated valuatie (niet-beursgenoteerd bedrijf).

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 36
  • Hoe lang werk je al? 14 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700 samen (geen wijziging in situatie, 5000 was een foute gok)
  • Wat zijn je maandelijkse kosten? 4000-4500 (waarvan 1500 afbetaling huis)
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet
Spaargeld:
  • Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 7.500.000
      • eigen inleg hier is 85.000 (opgebouwd over periode van 10 jaar), de rest is waardevermeerdering
      • grootste deel aandelen in bedrijf waar ik voor werk, kleiner deel btc
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
    • waarde huis - lening: 200.000
  • Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
Mijn oorspronkelijke doel van 5M tegen 2025 ben ik dus al voorbij, en nu lijkt >15M tegen 2025 meer waarschijnlijk. Ik heb geen specifieke plannen voor de toekomst, al zou ik daar wel eens aan moeten beginnen denken (tot hiertoe nog niets verkocht, dus het lijkt allemaal nogal abstract).
2022 heeft er stevig ingehakt en ik denk dat we de hoge waarderingen van bedrijven de eerstkomende jaren niet zullen terug zien.

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 37
  • Hoe lang werk je al? 15 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet
Spaargeld:
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 4.700.000
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 150.000

2022 heeft er stevig ingehakt en ik denk dat we de hoge waarderingen van bedrijven de eerstkomende jaren niet zullen terug zien.

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 37
  • Hoe lang werk je al? 15 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700
Spaargeld:
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 4.700.000
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 150.000
damn kan niet inbeelden hoe dat moet voelen om bijna 3miljoen lager te staan :eek:

Terug
Bovenaan