Als je vroeger werkte behoorde je ook tot de middenklasse.
Even een ouder bericht quoten, maar dit klopt gewoon niet he.
Als je daar vanuit gaat lieg je jezelf voor.
Ik ben eigenlijk helemaal akkoord met de meesten hier die zeggen dat iedereen er de laatste jaren op vooruit is gegaan.
Je kan niet ontkennen dat het gratis onderwijs, de gesubsidieerde zorg, etc. ervoor zorgt dat menig mens een goed (beter dan "vroegah") leven kan leiden.
Anderzijds kan je ook niet ontkennen dat de (super)rijken relatief rijker worden.
Binnen een kapitalistisch systeem gebouwd uit en met mensen zijn er gewoon een hele hoop mechanismen die dit in de hand werken.
Denk aan lobbyen (of zelfs flagrante corruptie), het feit dat je met risicovolle beleggingen veel meer kan verdienen dan met je veilige spaarrekening (gelet op het feit dat mensen onderaan de economische ladder niet de veilige buffer kunnen aanleggen om "veilig" te kunnen beleggen volgens gangbaar advies), de woonbonus en de tweede-wonings-langetermijnsparen-woonbonus die mensen die de inleg en kosten kunnen leggen betekent dat ze gewoon lagere rentes betalen voor veel meer vermogen.
De grootste factor gevoed door het kapitalistische systeem is misschien deze: hoe rijker je bent hoe gemakkelijker je geld kan lenen, en zoals hierboven al gesteld, door lenen kan je vermogen opbouwen.
Ik kan met mijn relatief hoger inkomen veel meer geld tegen een veel betere tarief lenen dan iemand die net aan de ondergrens van een hypotheek komt. Ik snap ook dat dat een gevolg is van risico's voor de bank, maar het blijft een onevenredige scheeftrekking.
Musk bijvoorbeeld, heeft echt geen 44 miljard cash neergelegd voor zijn Tiwtter acquisitie. Een groot deel ervan is geleend geld, geld van anderen, die dat uitlenen omdat Musk rijk is. Dat is misschien kort door de bocht, maar superrijken geven hun eigen geld niet uit he. Ze lenen (soms tot in het extreme) met dat geld of illiquide vermogen in onderpand, en worden door die leningen alleen maar rijker.
Ik ben hier niet per se afgunstig over, maar dit verloop ontkennen is ontkennen dat water nat is.
Heeft dit alles invloed op het kiesgedrag van mensen?
Ik denk dat het nog korter door de bocht uitleggen van bovenstaande een handig opzwepend effect teweegbrengt en zoals hierboven ook al aangehaald het meer de perceptie en de marketing is van die extreme partijen (grotendeels, niet helemaal natuurlijk) waardoor deze hun opkomst kunnen maken.
De gemiddelde (mediaan?) kiezer is dan ook gewoon dom en stemt uit "misguided principles" doorgaans tegen zijn noden.
Indien dit niet het geval is zorgen onze onbekwame politiekers wel dat het er niet veel beter op wordt, ofwel door kostelijke juridische procedures uit te vechten over politieke beslissingen, ofwel door gewoonweg geen beslissingen te nemen en gewoon geld te verkwisten op die manier. Maar dat is een andere discussie natuurlijk (hoewel die wel het kapitalisme wat zouden kunnen beteugelen moest het politiek apparaat echt werken voor de mensen waaruit ze verkozen worden).