De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ik wil het nog wel eens proberen :D

Algemeen
-Hoe oud ben je? 34
-Hoe lang werk je al? 12 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Moeilijk te zeggen, zelfstandige. Gemiddeld 7000-8000€ netto denk ik.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek 1300€
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-7000€ (als gezin). Al is de definitie van sparen hier wat lastig aangezien wij af en toe ook wel eens uitgaven doen van de "spaarrekening" natuurlijk.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel iets van een 280k aan snel beschikbare fondsen en iets van een 60k in pensioenplan
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Van dat bedrag, het merendeel. Maar wel financiële (en fysieke) hulp gekregen bij bouw.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het geld was wel zowat op na onze bouw, dus alles.
haha wtf nu durft niemand nog te posten 😅

Om op @contextbinder terug te komen, ik kan niet echt die template invullen omdat ik niet de volledige data heb. Wij hebben al een budget opzijgezet op de spaarrekening voor bepaalde zaken die pas binnen x maanden zouden gebeuren (kadastraal inkomen/verjaardagen/..), valt dat dan ook onder 'sparen' of niet? :unsure:

Tot nu toe denk ik wel dat we ons beste spaarjaar hebben, en is voornamelijk te danken aan loonsverhoging en hetzelfde levensniveau te behouden, en minder kleren te moeten kopen wegen thuiswerk.

Af en toe wel foliekes à la goed gaan eten (gaan bovengemiddeld op restaurant als ik het zo vergelijk met leeftijdgenoten) en dure activiteiten (pretpark, zoo, escaperoom,..) en driedubbel wc papier, maar al bij al leven we relatief sober.

We sparen voornamelijk om een mooier/beter huis te kopen en dat geld zal dus volledig gebruikt worden als we iets gevonden hebben :unsure:
Intussen betekent dat dan ook dat we in ons huidig huis niks vernieuwen of verbeteren, tenzij het een noodgeval is.

Om op @contextbinder terug te komen, ik kan niet echt die template invullen omdat ik niet de volledige data heb. Wij hebben al een budget opzijgezet op de spaarrekening voor bepaalde zaken die pas binnen x maanden zouden gebeuren (kadastraal inkomen/verjaardagen/..), valt dat dan ook onder 'sparen' of niet? :unsure:

Tot nu toe denk ik wel dat we ons beste spaarjaar hebben, en is voornamelijk te danken aan loonsverhoging en hetzelfde levensniveau te behouden, en minder kleren te moeten kopen wegen thuiswerk.

Af en toe wel foliekes à la goed gaan eten (gaan bovengemiddeld op restaurant als ik het zo vergelijk met leeftijdgenoten) en dure activiteiten (pretpark, zoo, escaperoom,..) en driedubbel wc papier, maar al bij al leven we relatief sober.

We sparen voornamelijk om een mooier/beter huis te kopen en dat geld zal dus volledig gebruikt worden als we iets gevonden hebben :unsure:
Intussen betekent dat dan ook dat we in ons huidig huis niks vernieuwen of verbeteren, tenzij het een noodgeval is.
Het toont eigenlijk een beetje het probleem van deze thread als "op zichzelf staand" aan (gelukkig weten veel mensen hier mijn situatie :p).
Want ik heb dan wel een hoog loon, maar mijn pensioen zal 1711€ netto zijn (wat ik trouwens héél genereus vindt gezien de lage lasten die je als zelfstandige daarvoor betaalt). En ziekteuitkering etc, dat is ook quasi onbestaand.
Daarnaast gaat deze thread over het "actuele" spaarvermogen, maar dat is automatisch gelinkt aan het "historische" spaarvermogen/kapitaal. En het is lastig om dat los van elkaar te koppelen.
En als derde: er wordt tegen jonge IT-ers vaak gezegd dat je als zelfstandige echt niet zoveel beter zit. Dat is gewoon gezever, uw nettoloon gaat +- x3 gaan. Geen idee waarom andere zelfstandigen daar over liegen...

Maar de definitie van "sparen" vind ik inderdaad heel lastig. Dit jaar heb ik een auto gekocht, die is betaald uit de "spaarpot", maar het is niet zo dat ik bewust daarvoor gespaard heb ofzo. Dus vorig jaar zat die pot voller dan nu, maar mijn spaarvermogen (maandelijks) is gewoon identiek gebleven he.

Ik wil het nog wel eens proberen :D

Algemeen
-Hoe oud ben je? 34
-Hoe lang werk je al? 12 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Moeilijk te zeggen, zelfstandige. Gemiddeld 7000-8000€ netto denk ik.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek 1300€
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-7000€ (als gezin). Al is de definitie van sparen hier wat lastig aangezien wij af en toe ook wel eens uitgaven doen van de "spaarrekening" natuurlijk.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel iets van een 280k aan snel beschikbare fondsen en iets van een 60k in pensioenplan
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Van dat bedrag, het merendeel. Maar wel financiële (en fysieke) hulp gekregen bij bouw.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het geld was wel zowat op na onze bouw, dus alles.
Ik zal meedoen :)

Algemeen:
- tweede helft 40 - alleenstaande als gezin (heb een vriendin maar we wonen niet officieel samen en hebben geen samenlevingscontract).
- werk ongeveer 20 - 25 jaar (weet het niet exact)

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? Moeilijk te zeggen, zelfstandige. Schommelt tussen de 4000 - 6000 / maand. Is ook afhankelijk van dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd (als ik het al uitkeer).
- Maandelijkse kosten: hypotheek 950 en dan gewoon leven he. Dat zijn de privé kosten. Vennootschap heeft ook kosten uiteraard.
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? Moeilijk te zeggen. Privé zal dat rond de 1000 euro zijn. Ik neem echter ook geld van de spaarrekening als ik iets leuks wil kopen of op vakantie wil gaan of zo. Vennootschap spaart ook maar hoeveel ik daarvan zou overhouden na stopzetting is me momenteel een raadsel.

Spaargeld:
- Geen idee hoeveel ik tot nu toe al heb gespaard want daarvan is ook een deel geïnvesteerd doorheen de jaren. Heb bvb. een huis gekocht na mijn echtscheiding en dan is veel spaargeld naar die aankoop gegaan. Ik verzamel kunst en beschouw dat dus ook als sparen (als is het dan geen liquide vermogen). Soit, liquide middelen privé 60.000 euro. Beleggingsportefeuille: 50.000 euro en pensioenplan staat op 70.000. Op de vennootschapsrekening staat over de 100.000 maar geen idee hoeveel daarvan ook werkelijk van mij blijkt te zijn na stopzetting.
- Alles zelf gespaard
- Hoeveel ervan de laatste vijf jaar? Geen idee maar zal gene vette zijn vermits ik 2 jaar geleden een huis heb gekocht waarvan ik 60% (ex registratie enz) heb gefinancierd met eigen middelen. Heb dus veel van mijn spaargeld ingeruild voor bakstenen.

blijkbaar zelf nooit ingevuld, dus ook eens doen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 43 (ik)/43 (zij)
-Hoe lang werk je al? 18 jaar "volledig", ervoor als werkstudent/22 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3450 (ik) / 1750 (zij) + inkomsten bijberoep (vakantiewoning), variabel. Zal normaal vanaf 2023 winstgevend zijn.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek: 250 euro (woning) + 1470 euro (bijberoep), daarnaast 1000 euro vaste kosten (verzekering, verwarming, ...) en natuurlijk eten (ongeveer 600 euro).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? overal alle maanden gezien gemiddeld 2000 euro/maand.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel een 90k liquide middelen (spaarrekening, aandelen, ...), 80k in pensioensparen, en 2 woningen (waarvan 1 met een relatief zware lening, zie hierboven)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 50%. Ouders zijn van het principe dat ze liever nu geven ipv later, wat voor ons véél meer mogelijk maakt. Zelf leven we best wel spaarzaam.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 100k ongeveer

Met het risico om het een beetje fout benoemd te hebben, de discussie over de proteststemmen vanuit de lagere middenklasse is afgesplitst naar:

Wie een wervendere titel weet, roep gerust.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 32 (ik) / 31 (zij)
-Hoe lang werk je al? 11 jaar / 8 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Onze jaarinkomsten/12 = 3300 (ik) / 3300 (zij).
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Hypotheek: 1500 euro (woning) + Vaste kosten 350 euro (internet, elektriciteit, verwarming,...) + Eten 600 euro.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Vorig jaar ontstond hier een discussie dat geld investeren in onze woning niet sparen is. Tot op vandaag steken we nog steeds alles in onze woning wat binnenkomt. Dus volgens BG 0 euro. Maar naar mijn gevoel was het terug een degelijk jaar aangezien we terug het een en andere van werken hebben uitgevoerd :-)

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? In januari staan er er nog wat werken op de planning. Maar na betalen van deze facturen zal er zo'n 25K overschieten op de spaarrekening. In onze woning zitten we dan ook aan 420K eigen middelen (spaargeld en ondertussen afbetaald kapitaal). Ik vermoed nog 25K het komende jaar te investeren, en dan zijn alle grote kosten achter de rug en beginnen we met "echt" sparen.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 99%. Ikzelf kreeg +-1000 op een voorhuwelijks spaarboekje en moest tijdens de bouwwerken enkele maanden thuis geen kost en inwonen meer betalen. Zij heeft niets gekregen (integendeel, maar dat is niet voor dit topic...)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 6 jaar geleden hadden we welgeteld 60K spaargeld toen we onderhandelingen met de bank voerden. Al de rest is dus de laatste 5 à 6 jaar gespaard.

Op zich zeer tevreden van onze financiële situatie, ondanks onze beperkte liquide middelen. We leven sober en spaarzaam, maar beschikken toch over een degelijke woning en komen niets te kort. Onze solide basis waarop we nu kunnen bouwen geeft ons ook wat comfort. Vanaf volgend jaar zullen we ook eindelijk de mogelijkheid hebben om te starten met beleggen en pensioen opbouwen naast slechts een VAPZ. Nu zit teveel in materiële zaken (hoofdzakelijk woning), en iets te weinig in vermogen opbouwende middelen.

Ik zal meedoen :)

Algemeen:
- tweede helft 40 - alleenstaande als gezin (heb een vriendin maar we wonen niet officieel samen en hebben geen samenlevingscontract).
- werk ongeveer 20 - 25 jaar (weet het niet exact)

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? Moeilijk te zeggen, zelfstandige. Schommelt tussen de 4000 - 6000 / maand. Is ook afhankelijk van dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd (als ik het al uitkeer).
- Maandelijkse kosten: hypotheek 950 en dan gewoon leven he. Dat zijn de privé kosten. Vennootschap heeft ook kosten uiteraard.
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? Moeilijk te zeggen. Privé zal dat rond de 1000 euro zijn. Ik neem echter ook geld van de spaarrekening als ik iets leuks wil kopen of op vakantie wil gaan of zo. Vennootschap spaart ook maar hoeveel ik daarvan zou overhouden na stopzetting is me momenteel een raadsel.

Spaargeld:
- Geen idee hoeveel ik tot nu toe al heb gespaard want daarvan is ook een deel geïnvesteerd doorheen de jaren. Heb bvb. een huis gekocht na mijn echtscheiding en dan is veel spaargeld naar die aankoop gegaan. Ik verzamel kunst en beschouw dat dus ook als sparen (als is het dan geen liquide vermogen). Soit, liquide middelen privé 60.000 euro. Beleggingsportefeuille: 50.000 euro en pensioenplan staat op 70.000. Op de vennootschapsrekening staat over de 100.000 maar geen idee hoeveel daarvan ook werkelijk van mij blijkt te zijn na stopzetting.
- Alles zelf gespaard
- Hoeveel ervan de laatste vijf jaar? Geen idee maar zal gene vette zijn vermits ik 2 jaar geleden een huis heb gekocht waarvan ik 60% (ex registratie enz) heb gefinancierd met eigen middelen. Heb dus veel van mijn spaargeld ingeruild voor bakstenen.
Welk soort van kunst verzamel je?

Ik zet het hier ook ff. Dan kan ik het over 2 jaar terug aanpassen ;-)

Allez hop, here we go … 2jaar later …

Algemeen
-Hoe oud ben je? koppel: zij 38 - ik 36
-Hoe lang werk je al? zij 16j - ik 18j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? samen: +/- €7.500

Voor degene die details willen lezen:
Samen iets meer dan 6.000 als bediende en ik minstens 1.500 met mijn bijberoep. Loon bediende zijn puur centen van wat er op het einde van de maand gestort wordt. Excl. maaltijdcheques, 13de maand, vakantiegeld, bonus, …) Bijberoep is de laatste jaren “ontploft” Elke maand minstens € 1000 maar zijn maanden bij van € 5000+. Gemiddelde van afgelopen jaar is € 3.750/m na belastingen. Ik zou dan kunnen invullen bij “maandelijks netto” 9.750 maar dat kunnen we waarschijnlijk geen jaren houden. Die 7.500 ongetwijfeld wel, vandaar dat ik voor dat bedrag kies.
Welke inkomsten zijn er dan nog bij te tellen? Ieder van ons heeft Maaltijdcheques, 13de maand, bonus, vakantiegeld. Elk jaar teruggave van belastingen. Interesten op de termijn rekeningen.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? +/- € 3000
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? minstens € 2.000 (in praktijk is dat de laatste jaren zonder moeite € 5.000)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? hetzelde
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? hetzelfde

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
-Vastgoed 1: Huidige woonst (Grond gekocht + huis gebouwd) met reële aankoop/bouwkost van +/- € 400.000 nu 15 jaar geleden. Vermits de vastgoedprijzen gestegen zijn zou dit iets meer waarde kunnen hebben vandaag. Hier loopt nog een lening op van +/- € 35.000 gespreid over nog 5 jaar. (op 50k na gelijke inbreng)
-Vastgoed 2: Bouwgrond voor de toekomst. Aankoop = € 240.000 --> € 55.000 eigen middelen en €185.000 euro geleend op 20 jaar. (redelijk veel geleend omdat 1: het meeste van ons geld vast staat in termijn rekeningen en 2: omdat de rente op de leningen belachelijk laag stonden. Deze lening loopt nog 16 jaar en openstaand bedrag +/- € 165.000

-Op termijnrekeningen: € 595.000 ( 15-85%)
-Op spaarrekeningen: +/- € 30.000 (35-65%)
-Pensioenspaarfonds: +/- € 35.000 (50-50%)

We hebben wel geen wagen in eigen bezit (allebei firmawagen)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
op de 50k die ik heb gekregen bij de aankoop van de (1ste) bouwgrond na ... alles.

Aan onderstaande is nog altijd niks veranderd:

Ik denk dat wij financieel er redelijk gezond voor staan. Alle 2 wel voorzichtig qua geld denk ik. Wij zijn geen van beiden het type dat geld door ramen en deuren buiten smijt. Als we iets kopen zal het nooit het goedkoopste zijn maar datgene waarvan we denken het de beste prijs kwaliteit verhouding heeft. We sluiten ons niet op ... 2x per jaar op vliegvakantie met alles erop en eraan en minstens 2x per jaar op citytrip van 4 dagen.

Verder hebben niet echt grote toekomstplannen. Geen kinderwens ... eventueel wel (zijn we dus mee bezig)een grotere woning waarin we dan wat extra luxe kunnen voorzien. (wellness, zwembad, ...) Niks dat moet vermits we nu al een redelijke ruime woning hebben voor maar 2 personen. Eventueel sportwagen maar dat is onnozel met een firmawagen. Een Porsche voor in het weekend mee naar de voetbal te gaan is alleen maar jaloezie in de hand werken vrees ik. Ik heb nergens het gevoel dat ik iets mis. Alles wat we willen hebben we denk ik.
Zot eigenlijk hoe een conservatief en saai leven ik eigenlijk heb qua geldzaken ... Alles is dus nog altijd krak hetzelfde als 2/4/6/ ... jaar geleden.

Hieronder de update van de cijferkes. Aan al de rest is quasi niks veranderd. Geen speciale zotte kosten gedaan afgelopen jaren buiten zonnepanelen gelegd en een nieuw tuinhuis.

Algemeen
-Hoe oud ben je? koppel: zij 40 - ik 38
-Hoe lang werk je al? zij 18j - ik 20j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? samen: +/- €7.500

Voor degene die details willen lezen:
Samen iets meer dan 6.000 als bediende en ik minstens 1.500 met mijn bijberoep. Loon bediende zijn puur centen van wat er op het einde van de maand gestort wordt. Excl. maaltijdcheques, 13de maand, vakantiegeld, bonus, …) Bijberoep is de laatste jaren “ontploft” Elke maand minstens € 1000 maar zijn maanden bij van € 5000+. Gemiddelde van afgelopen jaar weet ik niet exact maar zal rond de € 3500 per maand liggen na belastingen. Ik zou dan kunnen invullen bij “maandelijks netto” € 9.500 maar dat kunnen we waarschijnlijk geen jaren houden. Die 7.500 ongetwijfeld wel, vandaar dat ik voor dat bedrag kies.
Welke inkomsten zijn er dan nog bij te tellen? Ieder van ons heeft Maaltijdcheques, 13de maand, bonus, vakantiegeld. Elk jaar teruggave van belastingen. Interesten op de termijn rekeningen.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? +/- € 3000 (nu met de energiecrisis misschien iets meer)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? minstens € 2.000 (in praktijk is dat de laatste jaren zonder moeite € 5.000 of meer blijkbaar)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? hetzelde
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? hetzelfde

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
-Vastgoed 1: Huidige woonst (Grond gekocht + huis gebouwd) met reële aankoop/bouwkost van +/- € 400.000 nu 17 jaar geleden. Vermits de vastgoedprijzen gestegen zijn zou dit iets meer waarde kunnen hebben vandaag. Hier loopt nog een lening op van +/- € 21.500 gespreid over nog 3 jaar. (op 50k na gelijke inbreng)
-Vastgoed 2: Bouwgrond voor de toekomst. Aankoop = € 240.000 --> € 55.000 eigen middelen en €185.000 euro geleend op 20 jaar. (redelijk veel geleend omdat 1: het meeste van ons geld vast staat in termijn rekeningen en 2: omdat de rente op de leningen belachelijk laag stonden. Deze lening loopt nog 14 jaar en openstaand bedrag +/- € 145.000

-Op termijnrekeningen: € 710.000 ( 15-85%)
-Op spaarrekeningen: +/- € 45.000 (35-65%)
-Pensioenspaarfonds: +/- € 38.000 (50-50%)
-Crypto Portefeuille: +/- € 35.000 (0-100%) --> dat is de inleg. Staat nu iets hoger maar dat telt pas wanneer je het eraf haalt in mijn ogen.

We hebben wel geen wagen in eigen bezit (allebei firmawagen)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
op de 50k die ik heb gekregen bij de aankoop van de (1ste) bouwgrond na ... alles.

Aan onderstaande is nog altijd niks veranderd:

Ik denk dat wij financieel er redelijk gezond voor staan. Alle 2 wel voorzichtig qua geld denk ik. Wij zijn geen van beiden het type dat geld door ramen en deuren buiten smijt. Als we iets kopen zal het nooit het goedkoopste zijn maar datgene waarvan we denken het de beste prijs kwaliteit verhouding heeft. We sluiten ons niet op ... 2x per jaar op vliegvakantie met alles erop en eraan en minstens 2x per jaar op citytrip van 4 dagen.

Verder hebben niet echt grote toekomstplannen. Geen kinderwens ... eventueel wel (zijn we dus nóg iets meer mee bezig) een grotere woning waarin we dan wat extra luxe kunnen voorzien. (wellness, zwembad, ...) Niks dat moet vermits we nu al een redelijke ruime woning hebben voor maar 2 personen. Eventueel sportwagen maar dat is onnozel met een firmawagen. Een Porsche voor in het weekend mee naar de voetbal te gaan is alleen maar jaloezie in de hand werken vrees ik. Ik heb nergens het gevoel dat ik iets mis. Alles wat we willen hebben we denk ik.

Ik heb nog wel een gouden gids of 3 liggen, indien je bereid bent van je decadente levensstijl af te stappen kan dit een redelijke boost voor je spaarcapaciteit betekenen :ROFLMAO:

-Op termijnrekeningen: € 710.000 ( 15-85%)
-Op spaarrekeningen: +/- € 45.000 (35-65%)
-Pensioenspaarfonds: +/- € 38.000 (50-50%)
-Crypto Portefeuille: +/- € 35.000 (0-100%) --> dat is de inleg. Staat nu iets hoger maar dat telt pas wanneer je het eraf haalt in mijn ogen.

Ik denk dat wij financieel er redelijk gezond voor staan.
Ge denkt dat nog maar? :unsure:

Vorig jaar ontstond hier een discussie dat geld investeren in onze woning niet sparen is. Tot op vandaag steken we nog steeds alles in onze woning wat binnenkomt. Dus volgens BG 0 euro.
Het spaargedeelte van de woning is het deel dat reële meerwaarde oplevert bij fictieve verkoop.
De rest is consumptie.
Maar naar mijn gevoel was het terug een degelijk jaar aangezien we terug het een en andere van werken hebben uitgevoerd :)

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? In januari staan er er nog wat werken op de planning. Maar na betalen van deze facturen zal er zo'n 25K overschieten op de spaarrekening. In onze woning zitten we dan ook aan 420K eigen middelen (spaargeld en ondertussen afbetaald kapitaal). Ik vermoed nog 25K het komende jaar te investeren, en dan zijn alle grote kosten achter de rug en beginnen we met "echt" sparen.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 99%. Ikzelf kreeg +-1000 op een voorhuwelijks spaarboekje en moest tijdens de bouwwerken enkele maanden thuis geen kost en inwonen meer betalen. Zij heeft niets gekregen (integendeel, maar dat is niet voor dit topic...)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 6 jaar geleden hadden we welgeteld 60K spaargeld toen we onderhandelingen met de bank voerden. Al de rest is dus de laatste 5 à 6 jaar gespaard.
Hoe heb je +-350k gespaard (eigen equity woning en spaargeld) op 5-6 jaar tijd als jullie beiden 3300 netto verdienen?
Sparen jullie +5000 euro van de +-6600 euro gezinsinkomsten?

Ik wil het ook wel eens invullen

Algemeen
-Hoe oud ben je? 30
-Hoe lang werk je al? 6 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2100 netto + 160 euro maaltijdcheques, vriendin heeft geen inkomen
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Gemiddeld rond 1700€
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Tussen 500 en 700€/maand, los van vakantiegeld of 13e maand. Als je kapitaalaflossing op een lening ook meerekent is dat elke maand nog eens €800 erbij maar ik reken de hypotheek volledig bij kosten.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Een vast woonkrediet sinds feb 2022 houdt de woonkosten onder controle; stijgende kosten volgen eigenlijk enkel inflatie, er zijn geen andere kosten gepland en levensstandaard stijgt ook niet.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Indexatie van 11% komt er aan en loon zou sinds een "carrièreswitch" elk jaar moeten stijgen (indien positieve evaluaties, maar daar heb ik wel vertrouwen in), dus ik zie het enkel maar beteren. De echte plannen zijn eigenlijk gewoon levensstandaard die er nu is aanhouden (Aldi life yo) en het extra budget verder investeren. En binnen X aantal jaar eens op reis gaan naar de VS, vriendin die werk heeft, een kind. Ik zou persoonlijk graag terug aan 100K belegd vermogen geraken + dat met het huis dat ik nu heb zou mij heel rijk doen voelen, maar daar zit ik nog wat van af. Ik geraak er elke maand wat dichter bij tho :coolbrows:.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zal iets van een 90 à 100k zijn, toen ik huurde had ik zo goed als alles in aandelen zitten en dat bracht ook wat op, zeker in 2021. Ik heb dan een groot stuk daarvan begin 2022 verkocht om daarmee een huis te kopen dus daar heb ik wat geluk mee gehad. Ik zit nu op ongeveer 10K cash en 20K aandelen. 10K cash is een noodfonds, dat vul ik aan indien nodig, al de rest steek ik in aandelen. En af en toe eens iets investeren in het huis, ben nu bv bezig met de tuin aan te leggen.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 60 à 70k
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Zo goed als alles

Dacht dat het over @Ghisallo ging, niet over @Ibico
Klopt, oeps. Geen idee dan.
EDIT: maar denk dat hij ook zijn afbetaling meetelt in het stuk sparen. In zijn vaste kosten rekent hij 350 en kost voor eten op 600. Wat dan nog een marge van 50€ per maand geeft + vakantiegeld en eindejaarsgeld van beiden voor onverwachte zaken of zo.

Indien je de hypotheek niet wil tellen is hun gezamenlijke spaarcapaciteit 3500. Maar ik kan wel een stuk volgen in het feit dat de afbetaling van die hypotheek ook als sparen kan gezien worden. Aangezien er een activawaarde tegenover staat.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd zit hier ook het afgelost kapitaal van onze lening bij. Ik had eigenlijk gewoon de getallen uit mijn excel-file genomen zonder stil te staan ofdat ik wat extra moest verduidelijken (ja hoor, niet enkel JPV heeft een excel)

En daar update ik af en toe eens ons afbetaalde kapitaal omdat mijn huis toch ook wat mijn spaarboek is.

Ook rekening houden dat we 5jaar geleden slechts allebei 300euro kost en inwonen moesten afdragen (dus 600 samen) en onze lening nog niet volledig liep tijdens onze bouwwerken he. Het jaar van onze bouw verdiende mijn vriendin ook een klein beetje meer omdat ik toch nooit thuis was en ze dus ook zelf wat meer werkte (zal rond de 4000 schommelen toen).
En ja, eten + vaste kosten schommelen rond 1000/maand bij ons. De rest werd allemaal in onze woning gestoken tot op heden.

Zoals gezegd zit hier ook het afgelost kapitaal van onze lening bij. Ik had eigenlijk gewoon de getallen uit mijn excel-file genomen zonder stil te staan ofdat ik wat extra moest verduidelijken (ja hoor, niet enkel JPV heeft een excel)

En daar update ik af en toe eens ons afbetaalde kapitaal omdat mijn huis toch ook wat mijn spaarboek is.

Ook rekening houden dat we 5jaar geleden slechts allebei 300euro kost en inwonen moesten afdragen (dus 600 samen) en onze lening nog niet volledig liep tijdens onze bouwwerken he. Het jaar van onze bouw verdiende mijn vriendin ook een klein beetje meer omdat ik toch nooit thuis was en ze dus ook zelf wat meer werkte (zal rond de 4000 schommelen toen).
En ja, eten + vaste kosten schommelen rond 1000/maand bij ons. De rest werd allemaal in onze woning gestoken tot op heden.
Kleine tip: daar is een functie voor in excel die dat automatisch doet ;)
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/bet-functie-0214da64-9a63-4996-bc20-214433fa6441

Het afgeloste kapitaal van je vastgoed tel je dus bij je termijnrekening?

Terug
Bovenaan