De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Dan is het toch normaal dat die groep van werkenden malcontent zijn? Zoals gezegd, mensen vergelijken voortdurend met anderen en dat heeft een enorme invloed op hun geluksgevoel.
Ik zie hier 1 mens die heel sterk de nadruk legt op de verhouding van zijn welvaart tegenover die van anderen.

Ik zou er perfect mee kunnen leven dat ik plots in de onderste 10% van de samenleving zit, zolang ik gelukkig ben en mijn welvaart er op vooruit blijft gaan in absolute cijfers.

Je keuzes in je leven hebben gevolgen. Ik heb voor ik ging samenwonen met mijn vriendin, samengewoond met een aantal mensen. Dit heeft me geld bespaard en gaf me meer welvaart. Misschien moeten alleenstaanden dit ook doen als hun grootste bekommernis is hoe ze ivm koppels hun welvaart meer/minder zien stijgen?

Ik zie hier 1 mens die heel sterk de nadruk legt op de verhouding van zijn welvaart tegenover die van anderen.

Ik zou er perfect mee kunnen leven dat ik plots in de onderste 10% van de samenleving zit, zolang ik gelukkig ben en mijn welvaart er op vooruit blijft gaan in absolute cijfers.

Dan ben jij niet de norm maar een uitzondering (psychologie van de massa, genoeg studies: uw gevoel van rijkdom wordt bepaald door te vergelijken met de massa). Keeping up with the Jones.
En nogmaals, het gaat niet alleen om alleenstaanden, ook om 1 kostverdieners met kind en vrouw die achterblijven in hun welvaartspositie....

En ten tweede: vroeger behoorden die wel tot de middenklasse, het zijn achterblijvers, al dan niet malcontent.

Ik geef een concreet voorbeeld: een 36 jarige op een technische dienst (daarvoor zwembad redder) die 1720 euro netto loon heeft met amper loonevolutie en die kijkt naar collega's en de grote middenklasse die ook werken maar wel met eigendom en veel meer welvaart. Deze persoon heeft niet de capaciteiten om veel meer te verdienen/op te werken. Als deze vraagt : kan ik dezelfde levensstijl hebben als de grote massa, als de middenklasse? Wat ga jij hierop antwoorden? Zoek u een lief, bij voorkeur hogergeschoold want je gaat anders een achterblijver blijven en geen middenklasse (relatief) levensstijl hebben als de meesten die werken?

Hoe ga je die motiveren? Je moet uw eigen situatie bekijken en niet naar de meerderheid van de middenklasse kijken ook al werk je? Bonne chance...
Er wordt veel te veel naar de cijfers gekeken door de vakbond/middenveld (gini,inkomen...) en niet naar de psychologie (Keeping up with the Jones!). Ik weet niet voor wie, die al dan niet malcontenten, kiezen maar het is toch een groep die altijd maar groter en groter aan het worden is?
Meer alleenstaanden zelfs met een hoog loon, alleenstaande moeders,.... Die kunnen niet bijbenen met de levensstijl van de middenklasse. 20% van de bevolking? Meer in de toekomst?

Dan ben jij niet de norm maar een uitzondering (psychologie van de massa, genoeg studies: uw gevoel van rijkdom wordt bepaald door te vergelijken met de massa). Keeping up with the Jones.
En nogmaals, het gaat niet alleen om alleenstaanden, ook om 1 kostverdieners met kind en vrouw die achterblijven in hun welvaartspositie....

En ten tweede: vroeger behoorden die wel tot de middenklasse, het zijn achterblijvers, al dan niet malcontent.
En mijn opvoeding heeft mij geleerd om lak te hebben aan wat de massa denkt en doet en mijn eigen weg te vinden.
En belangrijker ZELF mijn rekening te maken dan dit door anderen te laten doen.

Heeft mij als alleenstaande 1verdiener geen windeieren gelegd.

Voor een deel komt het er ook op neer dat het leven niet eerlijk is. Niet iedereen zal dezelfde welvaart kunnen beleven spijtig genoeg. Ik heb ook nooit het geld gehad om mij pakweg een Audi A4 te kopen, ik heb van mijn 18 tot mijn 32 met dezelfde Volkswagen Polo rondgereden.

Ook voor mensen zonder diploma zijn er opties om meer te verdienen, maar dit zal ook moeite kosten. Dat kan zijn door een opleiding voor een knelpuntberoep te volgen, of een job waar je in een 3-ploegen of volcontinu systeem terecht komt. Mijn schoonbroer is rechtstreeks van het middelbaar hier op de chemie gaan werken. Toen ook aan het meest basale loon dat je je kan bedenken, en zit nu 25 jaar later aan een loon waar menig bruto-loon topic gangers jaloers op worden.
Of uw job goed doen en daar proberen door te groeien. Moet je natuurlijk wel die kans krijgen van je werkgever, maar ze bestaan nog.

Er wordt veel te veel naar de cijfers gekeken door de vakbond/middenveld (gini,inkomen...) en niet naar de psychologie (Keeping up with the Jones!). Ik weet niet voor wie, die al dan niet malcontenten, kiezen maar het is toch een groep die altijd maar groter en groter aan het worden is?
Meer alleenstaanden zelfs met een hoog loon, alleenstaande moeders,.... Die kunnen niet bijbenen met de levensstijl van de middenklasse. 20% van de bevolking? Meer in de toekomst?
Ik vermoed dat hier wel cijfers van zijn?

Ik vermoed dat hier wel cijfers van zijn?
Yep, 50% kan de levensstijl van de middenste middenklasser niet bijbenen. Nu niet, gisteren niet en morgen ook niet.

En in tegenstelling tot jij ben ik daar best wel zeker van.

Yep, 50% kan de levensstijl van de middenste middenklasser niet bijbenen. Nu niet, gisteren niet en morgen ook niet.

Allez kom, dat is een flauw antwoord. Je weet goed genoeg wat ik bedoel. Misschien een inconvenient truth voor een syndicalist dat een substantiele groep van werknemers achterblijvers zijn en een groot aandeel van diezelfde werknemers waarbij dat vroeger niet het geval was.

Ik geef een concreet voorbeeld: een 36 jarige op een technische dienst (daarvoor zwembad redder) die 1720 euro netto loon heeft met amper loonevolutie en die kijkt naar collega's en de grote middenklasse die ook werken maar wel met eigendom en veel meer welvaart. Deze persoon heeft niet de capaciteiten om veel meer te verdienen/op te werken. Als deze vraagt : kan ik dezelfde levensstijl hebben als de grote massa, als de middenklasse? Wat ga jij hierop antwoorden? Zoek u een lief, bij voorkeur hogergeschoold want je gaat anders een achterblijver blijven en geen middenklasse (relatief) levensstijl hebben als de meesten die werken?

Hoe ga je die motiveren? Je moet uw eigen situatie bekijken en niet naar de meerderheid van de middenklasse kijken ook al werk je? Bonne chance...

Zeg dat tegen die technieker. Het zal hem zeker motiveren. Hij is er relatief gezien op achteruit gegaan in vergelijking met de middenklasse als (alleenstaande) werknemer tov vroeger.

Laatst bewerkt:
Mijn pa had in 1988 netto 95.000 Frank per maand (2kinderen ten laste wel).

Ik durf niet zeggen hoelang het duurde tot ik omgerekend in euro daaraan zat…

We spreken van los 32 jaar terug.

Mijn pa had in 1988 netto 95.000 Frank per maand (2kinderen ten laste wel).

Ik durf niet zeggen hoelang het duurde tot ik omgerekend in euro daaraan zat…

We spreken van los 32 jaar terug.
´Hoewel de koopkracht stijgt, krijgen de werknemers een almaar kleiner deel van de koek toegeschoven. ‘Het kapitalisme bereikt zijn limieten.’

Sinds de jaren 80 ben je als werknemer slechter af dan de vorige generatie wat betreft het krijgen van uw deel van de welvaart als werknemer.

´Ondanks de loonstijgingen is het aandeel van de lonen in de totale welvaart al sinds de jaren 80 aan het dalen, blijkt uit cijfers van de Europese statistische dienst Eurostat. Dat loonaandeel geeft weer welk deel van de gecreëerde welvaart naar de loontrekkenden vloeit, belastingen op loon incluis.´

PS: heeft niets te maken met discussie van hierboven...

Allez kom, dat is een flauw antwoord. Je weet goed genoeg wat ik bedoel.
Ik weet nog altijd niet wat je bedoelt. Want wat ik lees slaat nergens op: bij elke beleidsbeslissing is er een groep die achteruit zal gaan en eentje die vooruit zal gaan tegenover de gemiddelde vooruit/achteruitgang.

Jij zit zo door te bomen op de groep die relatief achteruitging, maar negeert compleet dat een ongeveer even grote groep relatief vooruitgaat en dat dit normaal is.

Ik versta ook nog altijd niet waarom de relatieve vooruitgang zo belangrijk zou zijn en mensen dit goed zouden kunnen inschatten. Dan moeten ze hun eigen vooruitgang al kunnen inschatten én die van de gemiddelde middenklasse.en dat kunnen ze niet.

Dat laatste heb jij hier overigens al aangetoond door te claimen dat Netflix voor de gemiddelde Belg 'standaard' is.

Ik weet nog altijd niet wat je bedoelt. Want wat ik lees slaat nergens op: bij elke beleidsbeslissing is er een groep die achteruit zal gaan en eentje die vooruit zal gaan tegenover de gemiddelde vooruit/achteruitgang.
Dat is gedeeltelijk correct. Aan hij die heeft zal gegeven worden. Het stond reeds in de Bijbel: de rijken worden rijker. Dat geldt ook voor werknemers maar dat hoeft zo niet te zijn dat er een groep werknemers is die niet meer meekan om aan dezelfde levensstijl van de middenklasse te voldoen.
Jij zit zo door te bomen op de groep die relatief achteruitging, maar negeert compleet dat een ongeveer even grote groep relatief vooruitgaat en dat dit normaal is.
Dat is een maatschappelijke beslissing. Dat hoeft niet normaal te zijn. Dat kan wellicht anders zodat niemand achterblijft.
Ik versta ook nog altijd niet waarom de relatieve vooruitgang zo belangrijk zou zijn en mensen dit goed zouden kunnen inschatten. Dan moeten ze hun eigen vooruitgang al kunnen inschatten én die van de gemiddelde middenklasse.en dat kunnen ze niet.
Jawel, zie voorbeeld van technieker. Die voelen dat wel. En zoals ik reeds zei : Keeping up with the Jones!!!!

Dat is correct.

Dit is een maatschappelijke beslissing. Dat hoeft niet normaal te zijn.
Het gebeurt zelden dat ik een discussie bewust stop, maar hier gebeurt het. Als jij het een maatschappelijke beslissing vindt dat bij een relatieve achteruitgang er nu eenmaal wiskundig een (ongeveer) even grote relatief vooruit zal gaan, heeft discussiëren geen zin meer.

Goodbye

Het gebeurt zelden dat ik een discussie bewust stop, maar hier gebeurt het. Als jij het een maatschappelijke beslissing vindt dat bij een relatieve achteruitgang er nu eenmaal wiskundig een (ongeveer) even grote relatief vooruit zal gaan, heeft discussiëren geen zin meer.

Goodbye
Dat is gedeeltelijk correct en heb nergens gezegd dat dit wiskundig zo is . Aan hij die heeft zal gegeven worden. Het stond reeds in de Bijbel: de rijken worden rijker. Dat geldt ook voor werknemers maar dat hoeft zo niet te zijn dat er een groep van die werknemers is die achterblijft en niet meer meekan om aan dezelfde levensstijl van de middenklasse te voldoen (en van de grote groep werknemers).
De sterken gaan er steeds relatief gezien meer op vooruit dan de zwakkeren, dat is nu eenmaal zo in onze maatschappij. Dus heb je achterblijvers en die achterblijvers hun kinderen gaan statistisch gezien ook laaggeschoold blijven (gemiddeld) en een minder goed betaalde job hebben. Dat zijn de feiten.

Je hebt het er blijkbaar moeilijk mee met mijn argumenten die wel degelijk correct zijn.

Laatst bewerkt:
Dat is gedeeltelijk correct en heb nergens gezegd dat dit wiskundig zo is . Aan hij die heeft zal gegeven worden. Het stond reeds in de Bijbel: de rijken worden rijker. Dat geldt ook voor werknemers maar dat hoeft zo niet te zijn dat er een groep van die werknemers is die achterblijft en niet meer meekan om aan dezelfde levensstijl van de middenklasse te voldoen (en van de grote groep werknemers).
De sterken gaan er steeds relatief gezien meer op vooruit dan de zwakkeren, dat is nu eenmaal zo in onze maatschappij. Dus heb je achterblijvers en die achterblijvers hun kinderen gaan statistisch gezien ook laaggeschoold blijven (gemiddeld) en een minder goed betaalde job hebben. Dat zijn de feiten.

Je hebt het er blijkbaar moeilijk mee met mijn argumenten die wel degelijk correct zijn.
Ik geef een ander voorbeeld. Zelf vroeger meegemaakt: bij een grote multinational maakte de ceo en personeelsdirecteur de beslissing om de grootte vd groepsverzekering van werknemers niet meer te laten afhangen van ancienniteit en een correctie afhankelijk van het loon (dus een extra tegemoetkoming x van loon louter omwille van ancienniteit), maar enkel nog van louter het loon en bijdrage van de individuele werknemers. Klinkt zeer logisch. En is nu zeker de norm.

Echter mijn argumentatie toen was dat dat in het voordeel was vd ceo en de grootverdieners en een ceo verhoudingsgewijs een veel groter pensioen ging krijgen dan een technieker ook al had hij minder dienstjaren (ook al had de ceo meer bijgedragen in absolute bedragen in die kortere periode), en zei dat je dan het effect kreeg dat de technieker erop achteruit ging in verhouding met de ceo met minder ancienniteit en aldus de 'rijken' nog rijker worden. Zijn antwoord: ´wat wil je dat ik doe? Het stond reeds in de Bijbel.' Grappig, maar dit hoeft niet zo te zijn, dit is een maatschappelijke beslissing om dat op die manier te doen. En heeft ook niets met communisme te maken want er was initieel wel degelijk ook een correctie mbt loon.

De vakbond/middenveld vindt dit blijkbaar allemaal normaal en legt zich erbij neer. Het kan ook anders.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet waarom er zo weinig aandacht is voor die mensen. Wellicht omdat ze niet meetellen ook al werken ze...
Ik geef een concreet voorbeeld: een 36 jarige op een technische dienst (daarvoor zwembad redder) die 1720 euro netto loon heeft met amper loonevolutie en die kijkt naar collega's en de grote middenklasse die ook werken maar wel met eigendom en veel meer welvaart. Deze persoon heeft niet de capaciteiten om veel meer te verdienen/op te werken. Als deze vraagt : kan ik dezelfde levensstijl hebben als de grote massa, als de middenklasse? Wat ga jij hierop antwoorden? Zoek u een lief, bij voorkeur hogergeschoold want je gaat anders een achterblijver blijven en geen middenklasse (relatief) levensstijl hebben als de meesten die werken

Ik geef ook 's een concreet voorbeeld:

Paar maanden geleden was ik op het jaarlijkse oud-jeugdbeweging weekendje (mountainbiken, maar da's terzijde). Dan zijn we met een vijftien mannen van in de veertig met verschillende achtergronden. Het zal dan wel geen representatieve steekproef zijn maar bon. Divers in die zin dat er alleenstaanden tussenzitten, hooggeschoolden, laaggeschoolden, werknemers, zelfstandigen, ... Een allegaartje van een dierenarts tot een iemand die pakjes sorteert bij een koerierbedrijf. Wel, niemand van die groep leeft in armoede. Iedereen heeft voldoende te eten, een dak boven het hoofd en ruimte om geld te besteden aan ontspanning en ontwikkeling. Uiteraard is de ene zijn budget hoger als dat van de andere maar dat is net inherent aan een middenklasse. Je hebt de tien procent hoogste vermogens en de tien procent laagste vermogens met daartussenin een grote groep middenklasse. Het verschil tussen de lage en hoge middenklasse is dan ook groot.

Trouwens, in tegenstelling tot wat ik hier lees is diploma in deze groep geen garantie voor vermogen. Er zit een leerkracht met masterdiploma tussen en een zelfstandige loodgieter die op zijn zestien op leercontract is gegaan. De laatste heeft het breder als de eerste. De eerste komt op dat weekendje toe met een Kia. De loodgieter met een BMW X5. Maar allebei hebben ze een wagen. Middenklasse is een diverse groep dus ik begrijp echt je punt niet.

Working poor bestaan in België, maar die vind je niet in de middenklasse. De vraag zou dus eerder moeten zijn of de groep working poor aan het stijgen is of niet. Ik heb daar geen enkele info over.

Dat is een maatschappelijke beslissing. Dat hoeft niet normaal te zijn. Dat kan wellicht anders zodat niemand achterblijft.
Nee, dat kan niet. Als er niemand achter blijft, wil dat zeggen dat iedereen rijker wordt. Dat is onmogelijk.
En zelfs dan (fictief voorbeeld met simpele getallen):
Stel dat de middenklasse 2000€ verdient, iemand daar onder krijgt 1000€ en iemand erboven 3000€.
De middenklasse stijgt 10% naar 2200€, moet nu die 2e naar 1100€ of naar 1200€? Want in geval 1 zakt hij relatief, maar in geval 2 zakt de 3e relatief...

Hoe vaak ik zelf al niet heb moeten horen dat het toch niet helemaal eerlijk is dat ik als IT-er zoveel verdien. Guess what, toen ik begon studeren was het al 100% duidelijk dat IT-ers meer verdienden dan gemiddeld hoor. Het is geen al te moeilijke richting en er zijn jobaanbiedingen in overvloed. Het is dus voor iedereen een eigen keuze geweest om iets anders te gaan studeren. Dan is het toch niet meer dan normaal dat er nadien ook een verschil is? Uw (studie)keuzes hebben nu eenmaal een invloed later.

Terug
Bovenaan