De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
vraagje over de roerende voorheffing op spaarboekjes.

ik lees:
. Bedraagt de gezamenlijke spaarinterest meer dan 1.020 euro of 2.040 euro bij koppels, dan betaalt u 15% roerende voorheffing op het deel boven het vrijgestelde bedrag.

Dus stel dat ik 1500 euro intresten op mijn spaarboeken heb,
en mijn vrouw heeft 500 euro intresten op haar spaarboeken,
dan zitten we er GEZAMELIJK net onder, en het is dat wat telt, bij wettelijke samenwonenden, toch?

Er word bij wettelijk samenwonenden niet gekeken naar de individuele opbrengst, aangezien het 1 gezamenlijke belastingsbrief is, correct?

@TRUMP
Wettelijk samenwonen staat fiscaal gelijk aan gehuwd met scheiding van goederen.
Bij scheiding van goederen worden roerende inkomsten niet geacht in de gemeenschap te vallen.

Ieder dient dus zijn/haar eigen roerende inkomsten aan te geven en je mag ze niet samen tellen of verdelen.

Eén gezamenlijke belastingbrief maakt in deze niets uit.

Laatst bewerkt:
@TRUMP
Wettelijk samenwonen staat fiscaal gelijk aan gehuwd met scheiding van goederen.
Bij scheiding van goederen worden roerende inkomsten niet geacht in de gemeenschap te vallen.

Ieder dient dus zijn/haar eigen roerende inkomsten aan te geven en je mag ze niet samen tellen of verdelen.

Eén gezamenlijke belastingbrief maakt in deze niets uit.
Amai das goed dat ik het weet.

Ik verdeel mijn spaargeld over 2 banken, dus zal moeten in het oog houden dat ik niet over die 1020 euro intresten ga dus...

Eigenlijk zet je het beter op termijnrekeningen hé van 1 jaar ofzo... Daar gaat die roerende voorheffing automatisch van af bij de intrest berekening en moet je aan niets denken.

Amai das goed dat ik het weet.

Ik verdeel mijn spaargeld over 2 banken, dus zal moeten in het oog houden dat ik niet over die 1020 euro intresten ga dus...

Eigenlijk zet je het beter op termijnrekeningen hé van 1 jaar ofzo... Daar gaat die roerende voorheffing automatisch van af bij de intrest berekening en moet je aan niets denken.
Dus assuming identieke bruto interest, liever automatisch meer betalen - dan zelf een kleine berekening te maken? :unsure:

Dus assuming identieke bruto interest, liever automatisch meer betalen - dan zelf een kleine berekening te maken? :unsure:
Bwa,

op een termijnrekening krijg je toch relatief gezien meer intrest, dus als je daar dan 30 % RV op moet betalen ipv 15 op je spaarboekje, komt het meestal nog interessanter uit toch?

In HLN de banken: "Vorig jaar werden we koud gepakt. Dit jaar zal het ons niet gebeuren."
Meh. Zolang er geen bank is die netto 3% aanbiedt ben ik totaal niet onder de indruk.

Het is voorlopig toch weer karig (tenzij last minute?) dus sorry banken maar we gaan u weer in jullie strontknikker 'pakken' se.

Ik ga me een vision fix openen voor 6 maanden.
Bruto rente
3,30%
Netto rente
2,31%
Voor een periode van 6 maanden *
(* U berekent de reële rentevoet voor een termijnrekening op 6 maanden door het werkelijke aantal dagen van begin- tot vervaldatum van de termijnrekening te delen door 365 dagen.)
Dat is beter dan de gewone spaarrekening bij ING

In HLN de banken: "Vorig jaar werden we koud gepakt. Dit jaar zal het ons niet gebeuren."
Meh. Zolang er geen bank is die netto 3% aanbiedt ben ik totaal niet onder de indruk.

Het is voorlopig toch weer karig (tenzij last minute?) dus sorry banken maar we gaan u weer in jullie strontknikker 'pakken' se.
Ik wacht nog op de termijnrekening van ing, was een aanbieding voor 0.2% extra bovenop het aangekondigde bedrag indien je voorregistreerde. Indien ze 3.25% aanbieden zoals hun kasbon gaat het deze zijn ofwel gewoon een spaarrekening waar ik maar 15% onroerende voorheffing op betaal.

Ik dacht niet dat de overheid deze keer opnieuw een staatsbon uitbracht aan 15%

Ja ik ga mij ook voorregisteren (De aanbieding eindigt vandaag en ik ben ook ING klant).
Ik heb zelf ook nog niks beslist.
Ik acht het aannemelijker dat ze 3.05 of 3.1 aanbieden. En dat het dan gewoon competitief is met de 3.25 van hun kasbon of de 3.2 van de kasbon van Belfius. Maar bon, het kostte niets om te voorregistreren, het geld komt van een ing rekening dus we zien wel.

Wel opletten de voorregistratie moet het budget dat voor die 0.2% in rekening komt al niet komen van een rekening van hen voor ergens eind juni of juli of zo. Dus verplaatsing spaargeld naar die specifieke termijnrekening telt dan niet.
Staatsbon is dan perfect. Enige waar ik wat onzeker ben is indien je een staatsbon via hen hebt afgesloten of dat dan telt om die 0.2% extra te krijgen.

Enige waar ik wat onzeker ben is indien je een staatsbon via hen hebt afgesloten of dat dan telt om die 0.2% extra te krijgen.
Ja het zou vooral voor mijn moeder zijn (niet voor mijzelf sorry, het is via haar account dat ik hiervoor ga registreren). Ze heeft voor 25k aan staatsbons aangekocht via ING.

Ik zou denken dat het ook geldt voor het geld dat ING net verloren is door de staatsbon tov hun eigen klanten (zoals mijn moeder aldus)? Indien niet dan gaan veel mensen die de kleine letterkes niet lezen en dan die bonus toch niet krijgen erg kwaad zijn en dan schiet ING zichzelf in de voet niet? :unsure:

Anyways vooraleer ik dat geld eventueel zou overzetten ga ik wel eerst de makelaar contacteren om te zien of dat dan ook geldt of niet. Anders ben je misschien inderdaad in het 'zeik' gezet hé ;)

Ja het zou vooral voor mijn moeder zijn (niet voor mijzelf sorry, het is via haar account dat ik hiervoor ga registreren). Ze heeft voor 25k aan staatsbons aangekocht via ING.

Ik zou denken dat het ook geldt voor het geld dat ING net verloren is door de staatsbon tov hun eigen klanten (zoals mijn moeder aldus)? Indien niet dan gaan veel mensen die de kleine letterkes niet lezen en dan die bonus toch niet krijgen erg kwaad zijn en dan schiet ING zichzelf in de voet niet? :unsure:

Anyways vooraleer ik dat geld eventueel zou overzetten ga ik wel eerst de makelaar contacteren om te zien of dat dan ook geldt of niet. Anders ben je misschien inderdaad in het 'zeik' gezet hé ;)

Voorwaarde waarover ik het had :

Het bedrag dat in aanmerking komt voor deze actie komt overeen met de netto toename van de
fondsen op uw ING zichtrekeningen, ING spaarrekeningen, ING termijnrekeningen en ING Invest
Account voor privégebruik waarvan u houder of mede-houder bent vanaf 01/07/2024 om 19h00
(inclusief) en de opening van uw promotionele ING termijnrekening tijdens de actieperiode.

Ik weet niet of dat die belegging op de staatsbon niet valt onder de ing invest account.

Voorwaarde waarover ik het had :

Het bedrag dat in aanmerking komt voor deze actie komt overeen met de netto toename van de
fondsen op uw ING zichtrekeningen, ING spaarrekeningen, ING termijnrekeningen en ING Invest
Account voor privégebruik waarvan u houder of mede-houder bent vanaf 01/07/2024 om 19h00
(inclusief) en de opening van uw promotionele ING termijnrekening tijdens de actieperiode.

Ik weet niet of dat die belegging op de staatsbon niet valt onder de ing invest account.
Ja ik vind die voorwaarden gewoon heel vaag en onduidelijk. En ik vind dat gewoon bullshit van ING.
Ze geven zogezegd een promo maar veel mensen scrollen niet ver genoeg en .. (ok eigen schuld dikke bult maar dan nog)

Dat is zo van: OK we geven een extraatje maar we maken de voorwaarden zo vaag want we willen die promo eigenlijk niet geven (zo komt dit over bij mij).

Dus moest het % hoog genoeg zijn, dan ga ik dit gewoon navragen bij de makelaar en ik wil dan van de hoofdzetel op email of op papier bevestigd zien dat dit daarvoor ook geldt. Indien niet dan niet hé. Dan plaats ik dat geld gewoon elders.

Ja ik vind die voorwaarden gewoon heel vaag en onduidelijk. En ik vind dat gewoon bullshit van ING.
Ze geven zogezegd een promo maar veel mensen scrollen niet ver genoeg en .. (ok eigen schuld dikke bult maar dan nog)

Dat is zo van: OK we geven een extraatje maar we maken de voorwaarden zo vaag want we willen die promo eigenlijk niet geven (zo komt dit over bij mij).

Dus moest het % hoog genoeg zijn, dan ga ik dit gewoon navragen bij de makelaar en ik wil dan van de hoofdzetel op email of op papier bevestigd zien dat dit daarvoor ook geldt. Indien niet dan niet hé. Dan plaats ik dat geld gewoon elders.

Beter om de vraag nu al te stellen.
Maar in mijn ogen komt dat gewoon neer op... we moeten geld terughalen... waarom zouden ze dan die bonus geven aan geld dat ze al binnen hebben. Iemand die altijd al bij hen belegt, daar is de kans aannemelijk dat die terug via hen belegt. Dus daar een bonus aan geven is "weggegooid" geld.

Mijn vader was er ook niet over te spreken, maar ik heb het voor hem toch ook maar snel geregistreerd. Ing is niet zijn basisbank.

Hoe zou een bank 3% netto kunnen bieden? Inclusief RV zouden banken dan 4,29% bruto moeten bieden.
Belgisch staatspapier op 1 jaar levert maar 3,03% op. Als ze dat rendabel willen herbeleggen, zou dat dus moeten gebeuren via (zeer) risicovolle beleggingen. Ik denk niet dat we daar weer naartoe willen.

Ok maar 25k dat nu via een staatsbon geparkeerd staat via bijvoorbeeld KBC telt ook niet he. Dus daar gaat uw redenering ook niet op.

Dus alle ja ..

Dat boeit toch geen sikkepit ? Het is geld dat belegd wordt via ing. Dat is waarop ze inzetten, om geld van buiten ing naar ing te laten vloeien door die maatregel.

Enige wat ik niet weet is als jij vb een rekening hebt bij ing. En je zet het spaargeld van uw moeder over naar uw rekening op uw naam en je belegt dan datzelfde bedrag... dan heb je recht op die 0.2% lijkt mij.
Al weet ik niet of er geen onverwachte consequenties zijn (zo maar 25k naar uw rekening oversluizen en dan na een jaar terugsluizen... misschien als je stelt een onderhandse lening met elkaar aan 0%). Of desnoods aan het nettobedrag van de investering.

Maar dat is natuurlijk wel wat gedoe.

Mijn moeder heeft dat eens gedaan. Veel geld overgeschreven van haar naar mijn rekening. Ze kreeg de volgende dag telefoon van de bank of dit wel juist was. Toen ze 'JA' zei was dat in orde.
Dan spreek je toch over echt grote bedragen? Want hier doe ik dat eigenlijk regelmatig, en nog nooit gecheckt geweest.

Terug
Bovenaan