De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Dan spreek je toch over echt grote bedragen? Want hier doe ik dat eigenlijk regelmatig, en nog nooit gecheckt geweest.
50k alles in totaal. Zoveel is dat nu ook weer niet he. Maar ja misschien verschilt dit van bank tot bank en de ene transactie is de andere nog niet zeker?

Ik acht het aannemelijker dat ze 3.05 of 3.1 aanbieden. En dat het dan gewoon competitief is met de 3.25 van hun kasbon of de 3.2 van de kasbon van Belfius. Maar bon, het kostte niets om te voorregistreren, het geld komt van een ing rekening dus we zien wel.

Wel opletten de voorregistratie moet het budget dat voor die 0.2% in rekening komt al niet komen van een rekening van hen voor ergens eind juni of juli of zo. Dus verplaatsing spaargeld naar die specifieke termijnrekening telt dan niet.
Staatsbon is dan perfect. Enige waar ik wat onzeker ben is indien je een staatsbon via hen hebt afgesloten of dat dan telt om die 0.2% extra te krijgen.
Het is 3,8% geworden (bruto). Dat is toch een sterkere aanbieding dan ik verwacht had, zeker voor grotere bedragen waarbij je zeker wil zijn van je geld. (Voor kleine bedragen kan je het beter laten staan op zo'n groei spaarrekening met een hoge getrouwheidspremie).

En ze hebben er nu extra uitleg bij gezet. Staatsbons van de overheid die je via uw ING rekening hebt betaald tellen weldegelijk 'mee' en worden niet uitgesloten.

Laatst bewerkt:
50k alles in totaal. Zoveel is dat nu ook weer niet he. Maar ja misschien verschilt dit van bank tot bank en de ene transactie is de andere nog niet zeker?
Ja, moet zijn dan, want dividenduitkering (oké, dat is uiteindelijk tussen eigen rekeningen) is meer. Ook al giften van 50k gehad en nog nooit vragen.
Zal dan wat afhankelijk van bank zijn wss...

Het is 3,8% geworden (bruto). Dat is toch een sterkere aanbieding dan ik verwacht had, zeker voor grotere bedragen waarbij je zeker wil zijn van je geld. (Voor kleine bedragen kan je het beter laten staan op zo'n groei spaarrekening met een hoge getrouwheidspremie).

En ze hebben er nu extra uitleg bij gezet. Staatsbons van de overheid die je via uw ING rekening hebt betaald tellen weldegelijk 'mee' en worden niet uitgesloten.

Was aan het wachten op hun info mail, aangezien ik mij geregistreerd had.
Al vraag ik het mij nu nog wel af of het 3.8 is of 3.8 + 0.2... vond niet direct terug of dat die preregistratie daar al inzat.
Zoals je zegt is er ook info over of uw investering in de staatsbon telt.

Vervalt het geld op je Staatsbon op 4 september en wil je intekenen op de promotionele ING Termijnrekening? Als je via ING op de Staatsbon hebt ingetekend, komt het geld hiervan in aanmerking voor dit aanbod wanneer het op de referentierekening staat (ING-zichtrekening of ING Invest Account). Van daaruit kun je een ING Termijnrekening openen voor 6 of 12 maanden en een bedrag naar keuze overschrijven (tussen 250 euro en 2.500.000 euro).

3.8 of 4% bruto is dan echt wel straf. Die nieuwe staatsbon moet straf zijn als ze dit willen verslaan, aangezien die normaal gezien ook aan 30% belasting onderhevig is, zonder uitzonderingsmaatregel.

EDIT : als ik de speciale voorwaarden bekijk :
5. De cliënt profiteert bij het openen van de ING Termijnrekening tijdens de actie van een extra
bonus van 0,20% op jaarbasis, bovenop de rente vermeld in artikel 4, als zij/hij tussen 05/07/2024
en 25/08/2024 vooraf is ingeschreven

Dus 3.8% -> 4% bruto.

Laatst bewerkt:
Ik krijg gewoon 2,8% (2+0,8 getrouwheidspremie) netto op mijn Medirecht Essential sparen. En dit bestaat al sinds de vorige staatsbon.

Er zijn nog hogere rentes te scoren, met een groter deel getrouwheidspremie (en dus zekerheid voor 1 jaar) bij bvb Santander.

Ik snap de heisa niet om dit ING aanbod.

Ik krijg gewoon 2,8% (2+0,8 getrouwheidspremie) netto op mijn Medirecht Essential sparen. En dit bestaat al sinds de vorige staatsbon.

Er zijn nog hogere rentes te scoren, met een groter deel getrouwheidspremie (en dus zekerheid voor 1 jaar) bij bvb Santander.

De verwachtingen zijn dat de rente binnenkort zal zakken. Dat heeft geen impact op de getrouwheidspremie in het eerste jaar maar wel op de basisrente (asap). Ja je kan het geld ook beleggen maar daar is het risico iets groter. TD's zijn erg veilig en de rente is 100% vast voor (max) een jaar.

Het is zo'n beetje de gok tussen elek / gas variabel en vast hé. Gaat de basisrente hard zakken of niet het volgende jaar?
Eigenlijk is dit net hetzelfde. De basisrentevoet is eigenlijk in praktijk 'variabel' en niet vast.
De getrouwheidspremie is semi-variabel (deze wordt variabel na een jaar).

Het is een keuze die je maakt.

Hint: Ik zou misschien wel recent geld dat op een spaarboekje staat of nieuw vers geld / geld van de te vervallen staatsbon op de TD plaatsen. Maar geld dat al 'een beetje' langer op een spaarboekje staat (zeker eentje met een getrouwheidspremie) zou ik laten staan. Anders ben je de rente daarop voor een deel alweer kwijt en dan maak je daar nét verlies op.

Laatst bewerkt:

Maar die rekening is 2,8% bruto en capped op 25k.
ING is 4% bruto en capped op 2,5mil.

Maar die rekening is 2,8% bruto en capped op 25k.
T is een gereglementeerde spaarrekening dus bruto is netto zolang ge niet rijk zijt.

Maar ja, sure.

Ik zou denken dat als ge aan het niveau zit dat ge roerende voorheffing moet betalen dat ge niet meer zit te foeteren met vastrentende beleggingen.

T is een gereglementeerde spaarrekening dus bruto is netto zolang ge niet rijk zijt.

Maar ja, sure.

Ik zou denken dat als ge aan het niveau zit dat ge roerende voorheffing moet betalen dat ge niet meer zit te foeteren met vastrentende beleggingen.

Tuurlijk wel. Er zit 300mrd of zo op spaarboeken. dat is 50-60-70k per gezin. Er van uitgaand dat de helft van die gezinnen zo goed als geen spaargeld heeft, zal gemiddeld 100k op een spaarboek zitten. Veeeer boven de RV cutoff.

Tuurlijk wel. Er zit 300mrd of zo op spaarboeken. dat is 50-60-70k per gezin. Er van uitgaand dat de helft van die gezinnen zo goed als geen spaargeld heeft, zal gemiddeld 100k op een spaarboek zitten. Veeeer boven de RV cutoff.
Sure, maar veel van die mensen laten gewoon alles bij hun huisbank staan toch? Dan zit je niet met rentes van tegen de 3%...

Sure, maar veel van die mensen laten gewoon alles bij hun huisbank staan toch? Dan zit je niet met rentes van tegen de 3%...

En dat is in België deel van het probleem denk ik: klanten met relatief grote spaarboeken, die te trouw zijn aan hun huisbank wat de nood aan concurrentie tussen de banken vermindert.
Los van het feit dat je in zo'n sector met maar een handjevol grote spelers vaak weinig neiging ziet om agressief marktaandeel bij de concurrentie af te snoepen om volume te winnen, als het ten koste gaat van de marge.

Iemand enig idee hoelang het duurt om geld van een Pricos effectenrekening uit te cashen? Ben al 2 dagen aan het wachten en nog steeds niets ontvangen.

We zijn terug januari, maar er komt niet direct leven in dit topic.

Net zoals 2023 was het in 2024 niet zo speciaal, met uitzondering dat ik met wat centjes in ETF's begonnen ben.
Enkele kleinere werkjes uitgevoerd rond ons huis, waar we binnenkort ook nog een factuur van krijgen. Maar momenteel is de situatie:

Spaarboekjes privé = 52K
ETF's = 38K
Home equity = 408K (646K totaal betaald - 238K openstaande schuld)
Spaarboekje vennootschap partner = 51K
Totaal = 549K (82K meer dan vorig jaar deze periode)

Begin dit jaar een kindje erbij zorgde voor wat minder inkomsten en extra kosten. Maar we mogen best tevreden zijn met ons jaar.

Edit: aangepast naar template.

Ik spring mee op de kar.
Vorig jaar veel gespendeerd (nieuwe privé auto, getrouwd, 3x gereisd), maar door sterke stijging in fondsen toch nog positief afgesloten.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 37
-Hoe lang werk je al? 15

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? +- 5500 EUR gezamenlijk
- Wat zijn je maandelijkse kosten? pakt 2500 à 3000, hyptoheek van 400 EUR
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 3000 EUR per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? extra airco, nieuwe inrichting bureau, skivakantie+zomervakantie.
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Zelfde als nu

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
  • Spaarrekening: 45K
  • Belegging (fondsen): 105K waarvan 2x 20K voor de kids
  • Pensioensparen: 10K (dat ding brengt echt niks op)
  • Crypto: 5K
  • Home equity: 560K (600K waarde - 40K schuld)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Schenking 80K gekregen toen we bouwden 12 jaar geleden
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? de helft ongeveer

Ik zou best "veel" aan de kant zetten kunnen zetten omdat we nog geen 400€/maand hypotheek afbetalen. Maar ik geef echt nog teveel uit. Ook dit jaar er weer veel geld uitgegeven worden:
(tech) beurs zorgt wel voor een grote toename en besef wel dat dit niet elk jaar zo zal zijn.

Laatst bewerkt:
Wat is er gebeurd in 2024?

De rotatie van de cash van verkoop huis madam en conversie van corporate stock naar een gemeenschappelijke aandelen portefeuille schiet goed op. Nog altijd on track om in 2025 afgerond te zijn. Leve het 4-jaren plan.

Voorts zijn alle interne familie schulden en wisselbrief carousels afgerond en opgekuist. Hopelijk doet de familie en madam geen dommigheden meer.

Paar semi grote aankopen in 2024 zoals een zitmaaier van paar 1000. En alle kosten gepaard met kleine spruit #3 (autostoelen en heel de reutemeteut).

In 2025 gaan we een kleine verbouwing in de tuin doen van ~7000. Verder geen grote dingen gepland.

Corporate stock liquidatie gaan we verder executen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 39
-Hoe lang werk je al? 16

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 4400 + 920 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 3000 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niks groot

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 29 dec
Aandelen 1: 165k
Aandelen 2: 131k
Aandelen 3: 6k
Aandelen 4: -18k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 160k
Groepsverzekering: 56k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 42k
Spaarrekening+cash: 15k
Home equity 1: 179k
Home equity 2: 124k
+-------------------
~862k

Van de madam

Aandelen 1: 131k
Aandelen 2: 6k
Aandelen 3: -18k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 16k
Groepsverzekering: 3k
Spaarerekening+cash: 140k
Home equity: 124k
+----------------------
~403k

Algemeen
-Hoe oud ben je? 40
-Hoe lang werk je al? 17

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 5000 + 1000 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 3500 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niks groot

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Stocks 1 (prive)
176.790​
16.78%​
Stocks 2 (met madam - mijn 50% aandeel)
167.191​
15.87%​
Stocks 3 (portefeuille om de hypotheek in te korten indien nodig / met madam - mijn 50% aandeel)
8.232​
0.78%​
Stocks 4 (- openstaande hypotheekschuld als onderpand / met madam - mijn 50% aandeel)
-13.874​
-1.32%​
Corporate stock + groepsverzekering (~200k/50k)
256.169​
24.31%​
Fixed income/Funds
33.307​
3.16%​
cooperative funds
12.559​
1.19%​
Liquid cash
7.000​
0.66%​
Home equity 1 (appartement / prive)
216.666​
20.56%​
Home equity2 (gezinswoning / met madam - mijn 50% aandeel)
189.660​
18.00%​
TOTAL
1.053.700​
100.00%​

YOLO met minder dan 1% cash <3

Van de madam

CERA
5.000​
WinWinner
1.559​
Stocks 2
167.191​
Stocks 3
8.232​
Stocks 4
-13.874​
Pricos
3.800​
Cash 1
9.000​
Savings 1
10.210​
Savings 2
50000.​
Cash 2
500​
Home Equity
189.660​
Groups 1
1.000​
Groups 2
3.000.​
Coop 1
2.750​
Coop 2
2500.​
Staatsbon
20.000​
TOTAL
465.528​

Ook eens een update posten:

Sinds mijn vorige overzicht nog wat geïnvesteerd in en rond het huis (tuinomheining, aanleg tuin, balustrade, gordijnen, bekleding toegangspoort, etc)
In mei komt baby 2 eraan, ook dat bracht en brengt nog kosten mee.
Normaal gezien komt er dit jaar een nieuwe auto, eentje met een grotere koffer (zie komst baby 2 ;) )
Vriendin haar huis wordt inmiddels verhuurd, opbrengst gaat 100% naar haar.

- Liquide middelen: 15k
- Beleggingen: 80k
- Pensioensparen/groepsverzekering/pensioenplannen werkgevers: 20k
- Waarde vastgoed (schatting): 1M (nieuwbouw, gerekend aan wat ik betaald heb)
- Openstaande lening: /

Leeftijd: 42
Zelf gespaard: alles
Gekregen: 0

Zoals hier al eens vermeld, op jonge leeftijd geïnvesteerd in immo (appartementen + magazijn) om te renoveren + verhuren. Met de daarbij horende "zure" jaren om alles gerenoveerd en betaald te krijgen uiteraard.
2 jaar geleden alles verkocht en huis gebouwd.
Twijfelde nog om lening te nemen of voor gemoedsrust te kiezen en dus geen lening te nemen. Lening was het interessantste, zeker nu met de inflatie, maar heb voor gemoedsrust gekozen.
Nu alles betaald is (al moet er nog wat afgewerkt worden in en vooral rond het huis) kan ik weer wat sparen (en beleggen)

Vriendin woont bij mij, alsook ons dochtertje van 4 maanden :love2:
Enkel vaste kosten worden gedeeld.
Vriendin heeft zelf ook een woning met kleine lening die gerenoveerd en verhuurd zal worden.

-Hoe oud ben je? 44
-Hoe lang werk je al? 24 jaar
- Zelf gespaard: alles
- Gekregen: 0

- Liquide middelen: 30k
- Beleggingen: 170k ( 100k ETF's + 70k crypto, opsplitsing in 2023 niet gedaan blijkbaar)
- Pensioensparen/groepsverzekering/pensioenplannen werkgevers: 18k pensioensparen + 14k bruto aanvullend pensioen
- Waarde vastgoed (schatting): 1M (nieuwbouw, gerekend aan wat ik betaald heb)
- Openstaande lening: /

Alles op één hoop hier, dus gezinsvermogen:

Algemeen
-Hoe oud ben je? Allebei begin 30 + 2 kinderen
-Hoe lang werk je al? 9 + 11 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6800
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3300
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 3500
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? =
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? =
Cijfers in een doorsnee maand, dure zaken zoals vakantie of omniumverzekering worden dan betaald met vakantiegeld/eindejaarspremie/belastingteruggave/...

Netto totaal vermogen:
-Wat is je netto vermogen? 510.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf vergaard? 430.000, 80k gekregen over de jaren: 30k bij aankoop huis, 5-10k hier en daar bij erfenissen/geboorte kinderen, 10k bij trouw schoonzus ("iedereen gelijk" ook al trouw je niet/later)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? veel

@JanusDR @Nesjamag even citeren uit Beurs-topic want off-topic daar:
Maar nogmaals, de mediane Belg heeft zowat het hoogste privé vermogen van de Oeso.
Dat kan niet als je 'kapot belast' wordt.
Is allemaal historisch.
Maar neen, wie wat arbeidsethos tentoon spreidt en niet boven zijn stand leeft kan nog altijd uitstekend boeren in België. Ik denk dat zelfs de cege's van BG met wat is het 500.000 aan stocks geen armoezaaiers zouden zijn met 10-20% meerwaardebelasting. Of kies een chille job en klus wat bij zoals de Chauffagisten van BG. Ik kan het aantal leerkrachten met flexijob in mijn kennisenkring niet op één hand tellen. Het aantal IT'ers die 's avonds of in het weekend nog wat freelancen ook niet. Die doen dat ook allemaal niet omdat ze niet rondkomen en al zeker niet omdat ze kapot gewerkt zijn na 7u36min, die kunnen met hun job al genoeg sparen/mooie reizen maken/chique koten bouwen. De zelfstandigen rijden nog altijd rond met 50K+ automobiles. De wat armere winkelbediendes zullen er natuurlijk ook altijd zijn maar die ga je ook niet treffen met een meerwaardebelasting.

Terug
Bovenaan