De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Da's den dien ja dat zegt dat BIV niet van toepassing is.

Enkel voor nieuwe wagens lijkt het te werken maja het gaat om een tweedehandse he. Ik kijk naar advertenties van 3 verschillende merken op autoscout24.be en dan wil ik graag de BIV vergelijken want die kan verschillen tussen die drie en al wat prijziger zijn voor de een dan voor de ander.
Van mij lukt dat perfect? Ligt misschien aan je browser?
Of je vult ergens iets verkeerd in

Van mij lukt dat perfect? Ligt misschien aan je browser?
Of je vult ergens iets verkeerd in
Al met 2 verschillende browsers geprobeerd. Zal vast iets verkeerds invullen maar geen idee wat dan precies. Als je de wagen nog niet hebt, beschik je niet over alle gegevens (bv. datum waarop de eerste eigenaar ermee op de baan ging zal je niet vinden op de advertentie) en moet je soms gokken.

2de hands wagen waarvan ik BIV wil weten: Bouwjaar 2013 (introductie was juli 2012), CO2-uitstoot 169 g/km, Euronorm is 5, fiscale pk niet geweten maar CC is 1999, daarna toont hij de bedragen.

Al met 2 verschillende browsers geprobeerd. Zal vast iets verkeerds invullen maar geen idee wat dan precies. Als je de wagen nog niet hebt, beschik je niet over alle gegevens (bv. datum waarop de eerste eigenaar ermee op de baan ging zal je niet vinden op de advertentie) en moet je soms gokken.

2de hands wagen waarvan ik BIV wil weten: Bouwjaar 2013 (introductie was juli 2012), CO2-uitstoot 169 g/km, Euronorm is 5, fiscale pk niet geweten maar CC is 1999, daarna toont hij de bedragen.
Alles ingegeven en ik kom uit op
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 481,65
Belasting op inverkeerstelling
€ 223,43
Aanvullende verkeersbelasting
Niet van toepassing

Alles ingegeven en ik kom uit op
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 481,65
Belasting op inverkeerstelling
€ 223,43
Aanvullende verkeersbelasting
Niet van toepassing

Hoe heb ge elk veld wel ingevuld dan? Want bij mij zegt het nog steeds "niet van toepassing" bij de BIV. :( De jaarlijkse verkeersbelasting is wel hetzelfde als wat ik zie.

En die BIV lijkt me nogal laag, ik had hoger verwacht (rond de 1000 EUR).

De wagen die ik beschreef is een Ford Focus 2.0 Ecoboost ST-2, die dingen hebben 250pk.

Ik heb respect voor chauffeurs die het "wat rustiger aan" willen doen op de autostrade.
Ik kan perfect begrijpen dat rustig cruisen tegen 90 minder stress is, een héél pak minder verbruikt en beter voor het milieu is.
MAAR GEEN 95 KM/H DAN, en elke vrachtwagen met 5km/h verschil gaan inhalen op een twee-vaks rijbaan.
Tijd voor een informatiecampagne in Holland dat de 100 km/u enkel in hun eigen land geldt en dat ze hier voorlopig nog gelijk een normale mens 120 mogen rijden. De zeldzame momenten dat er op de Expressweg Antwerpen-Zelzate geen camions aan het voorbijsteken zijn, word je nu constant door die Hollanders opgehouden. Moet ook zowat het meest genegeerde inhaalverbod voor camions van België zijn trouwens.

Gisteren rond 23u van Mechelen naar Antwerpen gereden. Iets na Waarloos ne Nederlander op het tweede vak. Ik rij iets over de 120 op CC en nader hem traag. Kerel rijdt vreemd: soms nader ik snel, dan loopt hij weer uit.
Bij de oprit in Kontich haal ik hem eindelijk in. Kerel hangt echt in z'n zetel (rechter arm op middenconsole/armsteun) casual op z'n GSM te lezen.
Nadat ik hem voorbij ben hetzelfde scenario: ik loop uit, hij nadert weer. En dat nog altijd met hem op't tweede vak.
In de Craeybeckx gaat hij mij voorbij met zijn GSM nog altijd in de hand. In de boch naar de ring remt hij hard af naar ongeveer 70 per uur. Ik reed toen achter hem omdat ik iemand wou inhalen, vandaar de vrij correcte inschatting :) Om dan, eens uit de bocht, weer op te trekken en de ring op te knallen.

Ik hoopte dat em zijn GSM aan't wegleggen was maar gezien hoe hij de ring op ging en daar twee keer toe zwaar in de remmen is moeten gaan voor iets dat perfect te voorzien was, vrees ik er voor.

Op zo'n momenten jeukt het toch enorm hard om eens de agent uit te hangen. Wat een gevaarlijke en asociale zak was me dat.

Op zo'n momenten jeukt het toch enorm hard om eens de agent uit te hangen. Wat een gevaarlijke en asociale zak was me dat.
Of eens voor hij in de remmen te gaan. Maar dan heb je zelf weer een whiplash misschien en doen ze het de volgende dag gewoon opnieuw 🤷

En de arm der wet. Die heeft geld tekort om manschappen in te zetten daarvoor.

Gisteren rond 23u van Mechelen naar Antwerpen gereden. Iets na Waarloos ne Nederlander op het tweede vak. Ik rij iets over de 120 op CC en nader hem traag. Kerel rijdt vreemd: soms nader ik snel, dan loopt hij weer uit.
Bij de oprit in Kontich haal ik hem eindelijk in. Kerel hangt echt in z'n zetel (rechter arm op middenconsole/armsteun) casual op z'n GSM te lezen.
Nadat ik hem voorbij ben hetzelfde scenario: ik loop uit, hij nadert weer. En dat nog altijd met hem op't tweede vak.
In de Craeybeckx gaat hij mij voorbij met zijn GSM nog altijd in de hand. In de boch naar de ring remt hij hard af naar ongeveer 70 per uur. Ik reed toen achter hem omdat ik iemand wou inhalen, vandaar de vrij correcte inschatting :) Om dan, eens uit de bocht, weer op te trekken en de ring op te knallen.

Ik hoopte dat em zijn GSM aan't wegleggen was maar gezien hoe hij de ring op ging en daar twee keer toe zwaar in de remmen is moeten gaan voor iets dat perfect te voorzien was, vrees ik er voor.

Ik vraag mij dan af wat er zou gebeuren als ge (handsfree) 112 belt en zegt dat er iemand gevaarlijk, mogelijks dronken, rijdt.
Zou daar iets van komen?

Zone 30 met overal voorrang van rechts, centrum Willebroek. Aan een kruispunt komt er wagen van rechts die zelf stopt, maar hoffelijk als ik ben (en de verkeersregels respecterend) stop ik zelf ook, geef sein met handen dat ik de voorrang geef aan de wagen waarop die vertrekt.
Komt er van achter mij een of andere marginaal met zijn booster (en kind achterop) mij langs links voorbijgeschoten al toeterend, had veel geluk dat de wagen die van rechts kwam het op tijd zag of hij stak er volledig onder. Some people..

Ik heb altijd gehoord dat als je u zelf aangeeft voor ze u vinden dat het géén vluchtmisdrijf is.
Maar ik heb dit nooit gecontroleerd of dit echt waar is of dat dit een mythe is, kan iemand mij het antwoord geven?

Want in dit artikel staat dus dat ondanks dat ze zichzelf heeft aangegeven ze nog steeds wordt aangeklaagd voor vluchtmisdrijf.

Sowieso is dit vreselijk en wens ik dit niemand toe.

Zone 30 met overal voorrang van rechts, centrum Willebroek. Aan een kruispunt komt er wagen van rechts die zelf stopt, maar hoffelijk als ik ben (en de verkeersregels respecterend) stop ik zelf ook, geef sein met handen dat ik de voorrang geef aan de wagen waarop die vertrekt.
Komt er van achter mij een of andere marginaal met zijn booster (en kind achterop) mij langs links voorbijgeschoten al toeterend, had veel geluk dat de wagen die van rechts kwam het op tijd zag of hij stak er volledig onder. Some people..
Zo heb ik onlangs op het fietspad moeten rijden om een zwaar ongeluk te vermijden.

Ineens iemand die doodleuk 2 wagens (niet 1) voorbij stak, terwijl ik dus uit de tegenovergestelde richting kwam.
En die mens zag mij dus te laat, duwde nog op zijn / haar rem maar hij of zij was gewoon te laat. :S

Ik heb vliegensvlug nog gekeken of er geen fietser aankwam (neen dus) en dan vol op het fietspad gereden en zo een accident vermeden.

Geduld is een schone zaak

E

Ik heb altijd gehoord dat als je u zelf aangeeft voor ze u vinden dat het géén vluchtmisdrijf is.
Maar ik heb dit nooit gecontroleerd of dit echt waar is of dat dit een mythe is, kan iemand mij het antwoord geven?

Want in dit artikel staat dus dat ondanks dat ze zichzelf heeft aangegeven ze nog steeds wordt aangeklaagd voor vluchtmisdrijf.

en mythe. Zelfs uw naam en contactgegevens achterlaten is vluchtmisdrijf.

Wow, dat werkt ook ontmoedigend om je gegevens achter te laten of je achteraf aan te geven...
De rechter bepaalt nog altijd de zwaarte van de straf. Dus ik zie niet echt het probleem.
Er kan daarmee nog steeds rekening gehouden worden he.

Maar dat eerste is wel goed om te weten. Dat 2de zal mij echt nooit gebeuren.
(En dat 1ste nu ook niet meer want ik weet het nu - bedankt Muscleduck :))
(maar de straf hier lijkt mij na het lezen van de link van phate_13 dan meestal “niet ter plaatse blijven” te zijn)

Wegvluchten als je onder invloed bent in de hoop dat ze daarna dit niet meer gaan detecteren, is anno 2023 toch geen optie meer.

Laatst bewerkt:
Wow, dat werkt ook ontmoedigend om je gegevens achter te laten of je achteraf aan te geven...
Muscleduck's informatie is wel niet volledig lijkt het.

Zoals Makila aangeeft is het de rechter die beslist. Het zou ook “niet ter plaatse blijven” kunnen zijn, wat veel minder streng veroordeeld wordt.
Ik zou dus zeker altijd je gegevens achterlaten, omdat je hiermee veel beter je intentie zult kunnen duidelijk maken.

Nog steeds vluchtmisdrijf maar kan zijn dat de rechter milder is (ik denk meestal wel als er geen dode is).

Nog steeds vluchtmisdrijf maar kan zijn dat de rechter milder is (ik denk meestal wel als er geen dode is).
"Na een nachtje uitgaan" tsja... Ik wil niet gaan speculeren, maar je weet wel waar ik naar toe wil denk ik? Is toch een belangrijk detail vind ik.

En ik wil nu zeker niet de heilige gaan uithangen, maar als mijn ruit door iets verbrijzeld wordt dan stop ik toch asap om te kijken hoe dat kwam. Zomaar aannemen dat het door een tak (wtf zelfs?) of een ree komt is erg goedkoop. Dit zaakje stinkt toch wel op basis van wat ik lees in dat artikel.

Baan waar je 30 mag. Er komen 3 tegenliggers in tegengestelde richting af. Reeks geparkeerde wagen aan hun kant zorgt ervoor dat er amper plaats is om elkaar te kruisen.

Een 4de wagen van achter hen komt afgevlamd en geeft een snok aan z'n stuur om heel het rijtje in te halen, blindelings. Die wagen komt dus een seconde frontaal op mij af vooraleer hij direct terug een draai aan z'n stuur geeft om achter het rijtje terug aan te sluiten. Reed veel te snel. Rijtje stopt voor een fietser. Kerel vlamt dus los achterin op die rij auto's.

Wat een idioot.

Vanochtend zag ik ook zo'n idioot die achter een tractor met beerkar hing. Die hing daar vermoedelijk al even achter. Dan begon die tractor net te vertragen om naar links af te slagen en net als die zijn pinker opzet vlamt die daar voorbij. Die met zijn tractor nog alles kunnen dichtgooien.

Zelf daarnet ook moeten afslagen naar een straat links. In de omgekeerde richting staat een rijtje voor de lichten te wachten en een vrachtwagen met oplegger in dat rijtje staat net voorbij die straat zodat die inrit vrij blijft en ik dus gemakkelijk kan oversteken. Ik ben daar dan voorzichtig want soms komen er op de baan nog fietsers aan ook vanachter die auto's. Nu ook iemand met de fiets die dus tussen die vrachtwagen en de geparkeerde wagens rechts daarvan zit te manoeuvreren waar het eigenlijk al vrij smal is. Zoiets gevaarlijk zou ik dus zelf nooit doen.

Terug
Bovenaan