De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Mijn ergernis: ene met ne speed pedelec, helemaal in het zwart, een heel pak, 2 zijspiegels, handschoenen, helm (en wanneer hij op de zijkant drukte kwam er een visor tevoorschijn), 2 zijtassen,... de hele mikmak.

Die gast reed continu in het midden van de weg zoals een motor dat zou doen. Als hij vertrok en begon te trappen legde die z'n bovenlichaam plat naar voren.

Er bestaan toch bizarre mensen.
Als dat in de bebouwde kom is mag die daar rijden. Bepaalde speedpedelec rijders willen zo vermijden dat auto's hen rakelings voorbijvliegen.
Da's ook iets waar ik me best vaak aan erger, maar ik waag me nog niet aan in het midden rijden. Genoeg volk dat ziedend reageert als ze ook maar even moeten inhouden vanuit hun rijdende salon.

En als dat een SP is met middenmotor is het niet raar dat die zich neerlegt want die dingen gaan moeilijk naar 45km/h.

De straat is hier afgesloten, er staan verbodsborden aan de in- en uitgang van de straat. De weg is half opengebroken, er staan meerdere camionettes van de aannemer van de straatwerken. Er zijn meerdere graafmachines en mannen aan't werk. Er ligt zand, modder en stenen op het wegdek.
Toch zijn er auto's die hier om de haverklap voorbijrijden.
Ze riskeren dus liever een boete, hinderen en brengen de werkmensen in gevaar, riskeren schade aan hun auto ipv een blokje rond te rijden op een veilige weg.. begrijpe wie begrijpen kan :sop:
Ah hier ook enkele keren gehad tijdens onze bouw. Ze zetten dat dan opzij, en beweren terwijl ze van hun oren aan't maken zijn dat er geen borden geplaatst zijn.

Ik moet rechtdoor en links van mij komt een elektrische fiets(er) aangereden tegen +-30km/u denk ik. (En ja hij heeft daar voorrang)
Ik rij heel stilletjes cm per cm door want door geparkeerde wagens en een dode hoek door een woning net daar op de hoek links, zie je dus mensen die van links komen niet (meteen).

Doet hij teken aan zijn hoofd van gast heb je mij niet gezien! Je bent gek Makila!

Heu neen gast dat kan niet, ik zie je inderdaad niet onmiddellijk (oa doordat de gemeente dit gewoon niet goed gemaakt heeft op dat punt, natuurlijk staan er daar ook geen lichten), vandaar dat ik stilletjes rijd zodat jij mij ziet (ik anticipeer daar dus op), en eens ik je zie, stop ik volledig en kan je mij passeren.

Goedja, ergens had die man gelijk. Hoewel ik kon stoppen voordat ik effectief op het kruispunt reed. Langs de andere kant zijn er toch enorm veel van die straatjes waar de gemeente geen goesting had om de meest gebruikte baan voorrang te geven. Toch waar ik woon.
Zie mijn post hierboven. Soms kan een bestuurder u NIET meteen zien. In mijn voorbeeld heeft de straat wel voorrang. Alleen kan een bestuurder die van rechts komt u pas zien als hij al met zijn motorkap de straat is ingereden. Het is dan een kwestie voor die bestuurder om zo stil mogelijk te rijden zodat jij als fietser of voetganger, hem/haar dan kan zien en zelf ook een beetje kan anticiperen.

In mijn scenario, dat die mens op de elektrische fiets mij dan uitkafferde is totaal onterecht. Ik wil gerust wisselen met hem als test. Hij in mijn wagen en ik met de fiets. Als hij mij tijdig kan zien, dan geef ik hem gerust een gratis bak bier ;) In het andere geval kaffer ik hem uit :D

Mensen maken meestal te snel van hun oren, zonder zich even af te vragen of het wel kan dat die mens u gezien heeft .. er zijn voldoende dode hoeken op bepaalde locaties. Echt soms levensgevaarlijk.

Laatst bewerkt:
Dat ze net op de dag dat de NMBS 24u staakt toevallig ook een 24u flitsmarathon organiseren bij de politie. Voor de verkeersveiligheid aldus.

Ah hier ook enkele keren gehad tijdens onze bouw. Ze zetten dat dan opzij, en beweren terwijl ze van hun oren aan't maken zijn dat er geen borden geplaatst zijn.
Na de werkuren en in't weekend vinden ze wel hun weg hoor, dan kan ik dat nog begrijpen.
Maar het gevaarlijkste van al zijn mss nog niet die auto's, maar de schoolkinderen die vooral 's ochtends nog in het donker die borden negeren en tussen de graafmachines slalommen. Alsook speedelecs die aan onaangepaste snelheid hier langs vlammen :sop:

Grappige noot wel: vorige week op een avond, twas bijna donker, werd er aan de voordeur gebeld.. een wielrenner, vriendelijke mens wel. "Euhm, ik ben hier in't straat plat gereden, kan ik toevallig eens een fietspomp lenen?"
Ja zenne, geen probleem.
Maar khad toch zoiets van: met uwe peperdure fiets zou ge beter wegblijven uit een straat waar ge niet door moogt, die half opengebroken ligt en waar massa's zand/modder en stenen op de rijbaan liggen 😂

Heb onlangs het tegenovergestelde gehad.
Ik ging een voorrang van rechts passeren. Zo eentje waar zo goed als nooit een kat uit komt (straat met wat gezinswoningen, voor de meeste bestemmingen ben je best af langs de andere kant te rijden). Toch iemand die er plots uitkwam, waardoor ik bruusk moest remmen. Krijg ik uiteraard met alle gebaren en verwensingen de les gespeld.

Goedja, ergens had die man gelijk. Hoewel ik kon stoppen voordat ik effectief op het kruispunt reed. Langs de andere kant zijn er toch enorm veel van die straatjes waar de gemeente geen goesting had om de meest gebruikte baan voorrang te geven. Toch waar ik woon.
Mja, zolang je tot stilstand kan komen zodat die man zijn voorrang kan nemen zie ik het probleem niet. Zulke gebaartjes zijn absoluut not done imo. Dat jij bruusk moet remmen is toch jouw probleem? Het enige wat voor die man telt is dat hij zijn voorrang kan nemen zonder problemen, wat dus ook is gebeurd.

Ik had onlangs ook zoiets onnozel meegemaakt. Traagrijdend verkeer op de E40. Ik ben in het middenvak aan het bollen en opeens komt er een motor evenwijdig met mij rijden aan de linkerkant die gebaren maakt dat ik te fel links rijd??? :sarcastic: Ten eerste rijd ik gewoon mooi tussen de stippellijntjes en ten tweede als jij vindt dat ik iets te fel links (of rechts) rijd dan blijf je toch gewoon achter mij hangen tot er in jouw ogen wél genoeg plaats is en anders voeg je maar mooi in achter een andere auto in plaats van overal er willen tussen te slalommen.

Sowieso een lichte hekel aan motorrijders die bij file overal gaan tussen rijden. Tijdens een file of traagrijdend verkeer zit ik voor mij te kijken zodat ik kan anticiperen als men opeens alles moet toegooien. 1 seconde niet voor u kijken en je kan in iemand z'n gat zitten bij wijze van spreken.

Laatst bewerkt:
Mja, zolang je tot stilstand kan komen zodat die man zijn voorrang kan nemen zie ik het probleem niet. Zulke gebaartjes zijn absoluut not done imo. Dat jij bruusk moet remmen is toch jouw probleem? Het enige wat voor die man telt is dat hij zijn voorrang kan nemen zonder problemen, wat dus ook is gebeurd.
"Zonder problemen" zou ik dat nu ook niet noemen als je denkt dat degene die jou voorrang moet verlenen gewoon gaat doorrijden.
Want die indruk geef je als je bruusk moet remmen.
@Diatonico dit is niet specifiek op jou bedoeld, er zijn genoeg plaatsen waar je het gewoon niet verwacht en last minute moet remmen.

Ik had onlangs ook zoiets onnozel meegemaakt. Traagrijdend verkeer op de E40. Ik ben in het middenvak aan het bollen en opeens komt er een motor evenwijdig met mij rijden aan de linkerkant die gebaren maakt dat ik te fel links rijd??? :sarcastic: Ten eerste rijd ik gewoon mooi tussen de stippellijntjes en ten tweede als jij vindt dat ik iets te fel links (of rechts) rijd dan blijf je toch gewoon achter mij hangen tot er in jouw ogen wél genoeg plaats is en anders voeg je maar mooi in achter een andere auto in plaats van overal er willen tussen te slalommen.

Sowieso een lichte hekel aan motorrijders die bij file overal gaan tussen rijden. Tijdens een file of traagrijdend verkeer zit ik voor mij te kijken zodat ik kan anticiperen als men opeens alles moet toegooien. 1 seconde niet voor u kijken en je kan in iemand z'n gat zitten bij wijze van spreken.
Zou het niet kunnen dat hij doelt op de reddingsrijstrook die je moet maken bij traag/stilstaand verkeer?
Ik heb eigenlijk nog maar zelden chauffeurs op de middenrijstrook zich daaraan zien houden.
Op het linkerrijstrook zie ik het iets frequenter gebeuren (al is het ook nog weinig).

Tis eigenlijk elke dag een ergernis, maar Belgen zijn toch wel allergisch aan gaten in het verkeer. Vandaag ook weer een treintje camions en allemaal op nog geen twee meter van elkaar. Ge kunt op geen veilige wijze invoegen als die trein net passeert als ge op oprit zit.
En dan ook motards met een deathwish die op het linkervak op nog geen meter van hun voorganger hangen. Ik snap het toch niet hoor. Willen mensen niet veilig thuiskomen of zo?

Vanmorgen op de E17 ook één gezien die op minder dan 5 meter van zijn voorganger reed, en dat aan 130 à 140. Met een gemiddelde reactiesnelheid van 1 seconde zit die als er iets gebeurt al versmolten met de andere auto nog voor zijn brein reageert om te remmen.

En dat allemaal om 100 meter wat sneller te kunnen rijden en dan weer "vast" te zitten achter iemand die een deftige 130 doet op het 3e vak (in tegenstelling tot al die slakken die persé de camions op het middenvak willen voorsteken aan 100 km/u op het linkervak - mensen zijn precies nóg meer verleerd van te rijden na COVID)
Het was van da op den E19 richting Brussels deze namiddag. Een paar minuten voor mij, een camionette op vrachtwagen ingereden. Zal ook niet van genoeg afstand houden geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Tis eigenlijk elke dag een ergernis, maar Belgen zijn toch wel allergisch aan gaten in het verkeer.
Da's een feit. Gisteren ook twee keer voor gehad: ik rij op ACC, dus die laat altijd wel deftig afstand.

Eerste geval: splitsing E34/E313. Ik moet de E313 hebben. Ik ben de laatste in een treintje naast wat vrachtwagens. Moet er persé nog ene vlak voor de witte lijn invoegen voor mijne neus. Goe gas bijgeven, pinker op, gat in en dan remmen omdat em te rap reed. In plaats van rustig achter me in te voegen.

Tweede geval: wat verder iets gelijkaardigs. Treintje vrachtwagens, ik als laatste van de rij die er voorbij wil. Hangt er ene al een hele tijd achter die vrachtwagens. Ben ongeveer halverwege die wagen rechts: hup, wat gas er bij en voor m'n neus naar links en uiteraard weer direct op de rem.
Echt, twee seconden wachten en ge kunt ook achter mij invoegen.

Alsof elk "onbenut" gaatje moet worden opgevuld.

Als dat in de bebouwde kom is mag die daar rijden. Bepaalde speedpedelec rijders willen zo vermijden dat auto's hen rakelings voorbijvliegen.
Da's ook iets waar ik me best vaak aan erger, maar ik waag me nog niet aan in het midden rijden. Genoeg volk dat ziedend reageert als ze ook maar even moeten inhouden vanuit hun rijdende salon.

En als dat een SP is met middenmotor is het niet raar dat die zich neerlegt want die dingen gaan moeilijk naar 45km/h.
Dat is toch 't zelfde als met gewone fietsers, dat rakelings passeren? Als je midden de baan aan 30 per uur fietst in een zone 50 waar het geen fietsstraat is, begrijp ik dat bepaalde chauffeurs hen daar in opjagen.

Koop dan een brommer/moto.

Dat is toch 't zelfde als met gewone fietsers, dat rakelings passeren? Als je midden de baan aan 30 per uur fietst in een zone 50 waar het geen fietsstraat is, begrijp ik dat bepaalde chauffeurs hen daar in opjagen.

Koop dan een brommer/moto.

Met de brommer/moto krijg ik geen €0,24/km 😉
Nu ostentatief in het midden van de baan rijden zal ik ook niet doen. Maar ondertussen heb ik wel al geleerd om mijn plaats op de rijbaan op te eisen. Vroeger reed ik (waar het mag uiteraard) op de rijbaan net naast de goot. Maar sommige mensen hebben niet het geduld om 4 seconden te wachten bij een eventuele tegenligger. Zorgde soms voor gevaarlijke situaties. Wat ik soms tegenkomen is net nog een gradatie erger dan ‘opgejaagd’ zijn. Mij couperen, brake checken, verwijten…

Met de brommer/moto krijg ik geen €0,24/km 😉
Nu ostentatief in het midden van de baan rijden zal ik ook niet doen. Maar ondertussen heb ik wel al geleerd om mijn plaats op de rijbaan op te eisen. Vroeger reed ik (waar het mag uiteraard) op de rijbaan net naast de goot. Maar sommige mensen hebben niet het geduld om 4 seconden te wachten bij een eventuele tegenligger. Zorgde soms voor gevaarlijke situaties. Wat ik soms tegenkomen is net nog een gradatie erger dan ‘opgejaagd’ zijn. Mij couperen, brake checken, verwijten…
Dat bedoelde ik. Of je nu met een speed pedelec rijdt of moet een gewone fiets, als een wagen u inhaalt moet hij toch tenminste 1 meter afstand houden.

Maar om nu te zeggen, ik ga midden de weg beginnen rijden om te verhinderen dat eender wie (ook diegenen die zich daaraan houden) mij rakelings kan inhalen is toch ook geen oplossing.

De ervaringen elke dag met elektrische fietsen zijn bij mij gewoon echt slecht. Of ik nu met de wagen of de fiets ben. Er zijn er een hoop die vroeger waarschijnlijk nooit de fiets uithaalden, en die haal ze je er ook snel uit. De fiets rijdt met hen en niet andersom.

Da's een feit. Gisteren ook twee keer voor gehad: ik rij op ACC, dus die laat altijd wel deftig afstand.

Eerste geval: splitsing E34/E313. Ik moet de E313 hebben. Ik ben de laatste in een treintje naast wat vrachtwagens. Moet er persé nog ene vlak voor de witte lijn invoegen voor mijne neus. Goe gas bijgeven, pinker op, gat in en dan remmen omdat em te rap reed. In plaats van rustig achter me in te voegen.

Tweede geval: wat verder iets gelijkaardigs. Treintje vrachtwagens, ik als laatste van de rij die er voorbij wil. Hangt er ene al een hele tijd achter die vrachtwagens. Ben ongeveer halverwege die wagen rechts: hup, wat gas er bij en voor m'n neus naar links en uiteraard weer direct op de rem.
Echt, twee seconden wachten en ge kunt ook achter mij invoegen.

Alsof elk "onbenut" gaatje moet worden opgevuld.

Daarom moet ik geen cruise control meer hebben. Zijn tegenwoordig allemaal adaptief en die laten veel te veel ruimte. Zo heb je constant mensen die ertussen komen in ons drukke verkeer. Bij mijn vorige wagen had ik adaptieve cruise control en die heb ik na enkele keren nooit meer gebruikt. Bij mijn nieuwe dus geen cruise control meer genomen. Geef mij maar de goede oude cruise control, maar geen idee of er hier nog modellen zijn waarbij je de oude cc kan kiezen. De Camaro die we huurden in de VS had wel gewone cruise control, dus daar is gewone cruise control nog gewoon te kiezen.

Daarom moet ik geen cruise control meer hebben. Zijn tegenwoordig allemaal adaptief en die laten veel te veel ruimte. Zo heb je constant mensen die ertussen komen in ons drukke verkeer. Bij mijn vorige wagen had ik adaptieve cruise control en die heb ik na enkele keren nooit meer gebruikt. Bij mijn nieuwe dus geen cruise control meer genomen. Geef mij maar de goede oude cruise control, maar geen idee of er hier nog modellen zijn waarbij je de oude cc kan kiezen. De Camaro die we huurden in de VS had wel gewone cruise control, dus daar is gewone cruise control nog gewoon te kiezen.
Om eerlijk te zijn: veel kleiner zou ik het gat ook niet laten hoor. Mensen zijn gewoon véél te ongeduldig.

... OT: ik zorg als ik groen heb dat ik altijd ASAP weg ben. niet plankgas, maar wel vlot. Ik erger mij dan ook KAPOT aan mensen die optrekken alsof hun handrem nog op staat. Deze ochtend R4 in Mariakerke afgereden, richting Waarschoot. Ik sta aan de lichten en rechts van mij een BMW. Ik trek vlot op maar de BMW nog vlotter (logisch, mijn Kangoo heeft 55 fucking paarden). Dus we rijden al snel 70. Ineens pinkt die naar rechts, klopt zijn boel toe en slaat af om de Champs op te rijden. Moet je echt daarvoor zo hard optrekken om dan uw boel toe te kloppen? Ipv mij voor te laten gaan bij het groen licht...

Ik passeer daar regelmatig. Je ziet daar inderdaad de 2 extremen: degene die gelijk een zot optrekken om dan 50 meter verder toch vast te zitten achter verkeer aan 70 km/u (of stil te staan wegens file / lichten), en anderzijds degene die zich liefst links zetten en dan gelijk slakken vertrekken. Liefst een nummertje dat ze de kilometers erna in Lovendegem / Waarschoot elke keer herhalen aan de lichten: elke keer zich links zetten en dan niet vooruit geraken.

Dat bedoelde ik. Of je nu met een speed pedelec rijdt of moet een gewone fiets, als een wagen u inhaalt moet hij toch tenminste 1 meter afstand houden.

Maar om nu te zeggen, ik ga midden de weg beginnen rijden om te verhinderen dat eender wie (ook diegenen die zich daaraan houden) mij rakelings kan inhalen is toch ook geen oplossing.

De ervaringen elke dag met elektrische fietsen zijn bij mij gewoon echt slecht. Of ik nu met de wagen of de fiets ben. Er zijn er een hoop die vroeger waarschijnlijk nooit de fiets uithaalden, en die haal ze je er ook snel uit. De fiets rijdt met hen en niet andersom.
Het is ook niet met de glimlach dat mij wat meer op het midden plaats en het is ook enkel op wegen waar er risico is dat ik me wat defensiever op de baan begeef.
Natuurlijk moet je dat niet aan 30 km/h gaan doen. Ik haal geen deugd uit het kloten van andere weggebruikers.
Nu, de echte pummels vliegen je toch voorbij.

Anderszijds zijn er genoeg fietsers die met het verstand van een walnoot rondrijden.
Headphones of oortjes in, smartphone in de hand... Hoeveel keer heb ik dat al niet uit hun handen willen trekken en weggooien.

Ik passeer daar regelmatig. Je ziet daar inderdaad de 2 extremen: degene die gelijk een zot optrekken om dan 50 meter verder toch vast te zitten achter verkeer aan 70 km/u (of stil te staan wegens file / lichten), en anderzijds degene die zich liefst links zetten en dan gelijk slakken vertrekken. Liefst een nummertje dat ze de kilometers erna in Lovendegem / Waarschoot elke keer herhalen aan de lichten: elke keer zich links zetten en dan niet vooruit geraken.
Ah, gotta love de N9, al meer dan 10 jaar mijn dagelijkse bron van ergernis tijdens de avondspits.
Ik passeer daar ook elke avond; R4 afrijden in Mariakerke, om vervolgens er al redelijk snel af te rijden vlak voor de Q8 en Total tankstations. Het is maar een kort stukje, maar het is er altijd file.. file.. en nog eens file :sop:
om van de rest van de N9 te zwijgen, soms moet ik ook eens in Eeklo zijn.. en da's een ramp als je quasi van het ene naar het andere verkeerslicht moet.. stapvoets :sop:

Terug
Bovenaan