De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Voorganger bolt aan 25 km/u waar je 50 mag. Zwalpt wat over de weg. Inderdaad, bezig op de smartphone. Plots is die klaar om dan vollen bak op te trekken naar +70 in een schoolomgeving waar je 30 mag.

Some people.

T kruispunt, ik fiets op de doorlopende baan. Weliswaar tegen de richting in maar het is een fietspad dat in twee richtingen mag, dus geen probleem. Ik nader het kruispunt en zie een wagen die linksaf wil slaan. Die staat te wachten omdat er een treintje passeert uit de tegengestelde richting.

Omdat die ni weg kan, fiets ik over. Op dat moment besluit een tegenligger hoffelijk te zijn en te stoppen zodat die wagen kan afslaan. Uiteraard kijkt hij noch over zijn schouder, noch in z'n spiegels. Chance dat ik hem in't oog ben blijven houden, anders had die me los mee gehad. Nu kon ik net op tijd stopppen.

Gisteren aan 't fietsen in groep. Terwijl we een wegversmalling passeren een auto die ons per sé ook nog moest passeren, terwijl ik al naar links aan het gaan was om die wegversmalling te passeren. Levensgevaarlijk.
De zaterdag was ik ook gaan fietsen en dan was er een auto die ons passeerde in de andere richting die niet op zijne kant kon blijven, die bestuurder zat ofwel te slapen ofwel was het opzettelijk dat hij meer in het midden ging rijden.
Dit weekend waren er echt veel gekken op de baan, niet normaal.

Zag daarstraks een ambulance in de achtergrond afkomen op de E40. 4 rijstrokken en geen file of zo dus je zou denken dat moet vlot gaan. Zie je toch dat het keilang duurt vooraleer chauffeurs die op dezelfde rijstrook rijden aan de kant gaan. Het toppunt vond ik nog dat er dan nog twee chauffeurs waren die het dan presteren om van een andere rijkstrook naar de rijstrook te gaan waar de ambulance aan het rijden is. :unsure:
Amai ik gisteren op de ring in Antwerpen enfin ambulance kwam van een baan en ze moesten op de ring, gewoon voetgangers die (ok groen licht maar alsof dat dat boeit!) gewoon vollenbak nog oversteken tot er één madam dan toch op de eerste van twee rijvakken die ze over moest ineens verschoot en stopte. Dat scheelde niks of den ambulance had een ambulance kunnen bellen omdat ze zelf een mevrouw van haar sokken hadden gereden.

Dan één mama met kleiner kindje op de fiets die al over waren van je moet ALTIJD stoppen voor de ambulance. Dat kindje dan van ja omdat die mogen verder rijden en de mama ja en stel je eens voor dat er iets met mij aan de hand is of met uw zus of met papa dan zou jij ook willen dat de ambulance snel kan rijden om snel bij ons te zijn he. Dat kindje begreep het. Puntjes gescoord ze mama :love: .

En die andere die zouden verdekke zelf bijna is met iets moeten voorhebben genre stevig gevallen ofzo en op een ambulance moeten liggen wachten terwijl er andere mensen rustig hun weg verder zetten op de baan zodat de ambulance later komt dan strikt noodzakelijk.

Amai ik gisteren op de ring in Antwerpen enfin ambulance kwam van een baan en ze moesten op de ring, gewoon voetgangers die (ok groen licht maar alsof dat dat boeit!) gewoon vollenbak nog oversteken tot er één madam dan toch op de eerste van twee rijvakken die ze over moest ineens verschoot en stopte. Dat scheelde niks of den ambulance had een ambulance kunnen bellen omdat ze zelf een mevrouw van haar sokken hadden gereden.

Dan één mama met kleiner kindje op de fiets die al over waren van je moet ALTIJD stoppen voor de ambulance. Dat kindje dan van ja omdat die mogen verder rijden en de mama ja en stel je eens voor dat er iets met mij aan de hand is of met uw zus of met papa dan zou jij ook willen dat de ambulance snel kan rijden om snel bij ons te zijn he. Dat kindje begreep het. Puntjes gescoord ze mama :love: .

En die andere die zouden verdekke zelf bijna is met iets moeten voorhebben genre stevig gevallen ofzo en op een ambulance moeten liggen wachten terwijl er andere mensen rustig hun weg verder zetten op de baan zodat de ambulance later komt dan strikt noodzakelijk.

Allemaal correct.
Maar in een ver verleden reed ik voor een opleiding een tijd mee met een ambulance.
Het is natuurlijk een n=1 situatie...
Hoe vaak ik niet dacht "moet dit nu echt?"
Dit gaat dan over bepaalde snelheden en bepaalde manoeuvres die de ambulance chauffeurs doen, zeker als je in gedachten weet waarvoor de oproep eigenlijk maar is (bv patient x heeft een longontsteking en moet naar ziekenhuis overgebracht worden maar is helemaal stabiel...)
Of in terugkeren van interventie met lichten aan rijden en voorrang van rechts straal negeren (nee dan heb je geen voorrang).
Ofwel had ik natuurlijk steeds de verkeerde chauffeur naast mij...

Zeker ik geloof meteen dat ook een chauffeur in een ambulance gevaarlijk kan rijden :) .

Ik zit nog in een branche waar er al eens met een blauw zwaailicht mag gereden worden en ook daar heb je zeker de twee, mensen die echt weigeren aan een zwaailicht en sirene gehoor te geven en chauffeurs met zwaailicht die denken dat ze letterlijk met niks meer moeten rekening houden. Mijn voorbeeld van gisteren leek mij wel echt de fout van de mensen die moesten stoppen tho.

Vandaag nog geen half uurtje op de baan geweest en ik heb weer alle klassiekers zien passeren:
- Door het oranje glippen terwijl er perfect kon gestopt worden
- Zwalpend over de baan rijden, ruimschots de middellijn overschrijdend
- Geen enkele voeling met hoe een bocht aan te snijden
- Tegen 60 door de zone 70 tuffen, en tegen dezelfde snelheid blijven doorrijden in de bebouwde kom
- Afslaan aan en kruispunt en daarbij de draaicirkel van een vrachtwagen imiteren (met een Polo)

En dan als afsluiter: Vertrok op de parking bij de supermarkt. Rij achteruit uit de parkeerplaats, zet mijn stuur af, zet mij terug in Drive en net op het moment dat ik gas wil geven scheert er een dame op e-step langs mijn voorkant. Het was echt centimeterwerk. Ben blij dat het niet tot een aanrijding is gekomen, want het was een redelijk corpulente dame en dat zou een serieuze deuk in mijn kapoot zijn geweest.

Rij de baan op, zie ik die dame iets verder in de straat aan een huis stoppen. Ik doe mijn raampje omlaag
en roep: "Heeft u een doodswens?"
Dame: "Ikke u nie begrijp"
Ik :rolleyes:: "Ik heb u daarnet bijna aangereden!"
Dame: "Aja sorry"🤷‍♀️
Ik :rolleyes:

Baan op de ring waar je 70 mag. Bocht. Linkse vak is buitenkant bocht. Ik haal een dame in via het linkse vak. Mevrouw rijdt op het rechtse vak. Mevrouw kan haar bocht precies moeilijk inschatten en breekt uit naar buiten op mijn vak. Ik claxonneer. Mevrouw heeft geen flauw benul wat ze aan het doen is en heeft zelfs niet door dat ze net bijna een accident veroorzaakt heeft.

Mevrouw tuft op haar gemak verder. Yolo.

30 meter verder passeerde ik een paal waar het sein voor fietsers op groen stond.

Is zo'n typische winkelstraat waar je tussen 10 en 18u niet mag fietsen, of enkel stapvoets. Maar het was 22u ofzo.
We willen hier bewijzen zien! Google maps ons naar de juiste plaats

Baan op de ring waar je 70 mag. Bocht. Linkse vak is buitenkant bocht. Ik haal een dame in via het linkse vak. Mevrouw rijdt op het rechtse vak. Mevrouw kan haar bocht precies moeilijk inschatten en breekt uit naar buiten op mijn vak. Ik claxonneer. Mevrouw heeft geen flauw benul wat ze aan het doen is en heeft zelfs niet door dat ze net bijna een accident veroorzaakt heeft.

Mevrouw tuft op haar gemak verder. Yolo.
Swaghetti yolonaise 🤟

Kleine vraag.

Ik rij daarstraks op een gewone weg (50km per uur)
In het begin hangt een bord (c15?) verboden voor fietsers en motorfietsen. (Zeer breed fietspad ernaast)

Uit de andere richting komt een groep van 15-20 wielertoeristen met erachter een volgwagen (type Ford transit) met zo'n bord erop van opgelet fietsers

Mijn vraag: mogen zij daar fietsen ?

Want op bv. De grote ring in Hasselt staan ook zo'n borden, kan me niet voorstellen dat ze daar ook mogen fietsen met zo'n volgwagen - alhoewel het daar weer 90 is ipv 50

Kleine vraag.

In het begin hangt een bord (c15?) verboden voor fietsers en motorfietsen. (Zeer breed fietspad ernaast)

Uit de andere richting komt een groep van 15-20 wielertoeristen met erachter een volgwagen (type Ford transit) met zo'n bord erop van opgelet fietsers

Want op bv. De grote ring in Hasselt staan ook zo'n borden, kan me niet voorstellen dat ze daar ook mogen fietsen met zo'n volgwagen - alhoewel het daar weer 90 is ipv 50
Volgens mij mogen zij dat wanneer zij aan de randvoorwaarden hieronder voldoen...

Artikel 43bis. Fietsers in groep​

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

Kleine vraag.

Dit bord: https://www.verkeersbord.be/officie...voor-bestuurders-van-bromfietsen-en-fietsen/?

Mij lijkt het dat ze daar niet mogen fietsen, ook al beweeg je je in groep, dat maakt niets uit. Verbodsbord is verbodsbord.

Kruispunt hier in de buurt....

De verkeerslichten voor fietsers zijn op dat kruispunt zo opgehangen dat ze niet zichtbaar zijn voor automobilisten, maar die automobilisten zien wel de verkeerslichten voor de voetgangers. Fietsers hebben op dat kruispunt iedere cyclus groen, voetgangers maar om de twee cycli ("om de doorstroming te garanderen"). Automobilisten denken dus dat die fietsers door het rood rijden, en dat zorgt voor zeer agressief rijgedrag bij autobestuurders naar fietsers toe die reglementair oversteken. Ik ben daar ook al meerdere keren getrakteerd op een claxon en zelf één idioot gehad die deed alsof hij me probeerde aan te rijden.

Enkele weken geleden is er dus een fietser opgeschept op dat kruispunt...

Volgens mij mogen zij dat wanneer zij aan de randvoorwaarden hieronder voldoen...

Artikel 43bis. Fietsers in groep​

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
Al die regels hebben niets met dat bord te maken.

Yup dat bord.
Vroeg me dus af, beschouwen ze hen als fietser of al "voertuig"
Ze blijven fietsers, dus mogen daar niet zijn.

Terug
Bovenaan