De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Staat allemaal op beeld ja maar is het binnen de belgische wetgeving wel bruikbaar materiaal? Was toch vrij recent hierover een discussie geweest op dit forum. Een dashcam is momenteel handiger voor de verzekering (die gebruiken het meestal wel) maar op de rechtbank is het nog een ander verhaal.

Aan de andere kant, niks doen na het zien van die beelden ben je dan wel deels het probleem ook...

We leven in België hé. Ik ken mensen die als eerste fysiek geweld gebruikt hebben waarbij de tegenpartij hun kaak gebroken was, mee met den ambulance. Alles op camera. Rechtbank: vrijuit. Was overigens recidive.

De toeren die ik al gezien heb waar niets van gekomen is zijn te zot voor woorden.

Tegenligger die uitwijkt voor een takje. Ja man ik snap dat ge daar niet wilt overrijden, maar daarom hoeft ge nog niet een bijna frontale botsing te veroorzaken. Kwamen vanalle waarschuwingen op het instrumentenpaneel zelfs.

Mensen die op de R4 rijden zoals camions. Ene rijdt 89.9 km/h, de andere moet er aan 90 km/h voorbij. en versnellen om er vlotter voorbij te gaan? HO MAAR! Deze week weer prijs. Dienen achter mij werd bijna zot. We hebben bijna 5 min achter die slowpoke gehangen. Op den duur ben ik dan maar gaan bumperkleven. De boodschap kwam dan toch toe.

Ivm dat filmpje met die vrouw: waarom moet die filmer haar daar ook op gaan wijzen.
Allez, van mijn part trekken ze haar rijbewijs in want die hoort precies niet op de baan.

Met dat wijzen op fouten heb je toch meer kans dat je zoiets uitlokt, dus laat dat gewoon.

Ik ga wel eens vloeken maar ik ga nooit fahren/tuuten/whatever want meestal is dat toch het soort volk dat niet snapt wat het probleem is.

Staat allemaal op beeld ja maar is het binnen de belgische wetgeving wel bruikbaar materiaal? Was toch vrij recent hierover een discussie geweest op dit forum. Een dashcam is momenteel handiger voor de verzekering (die gebruiken het meestal wel) maar op de rechtbank is het nog een ander verhaal.
De antigoonleer is vrij duidelijk: ook illegaal verzameld beeldmateriaal kan door de rechtbank als bewijs worden aanvaard.

Ivm dat filmpje met die vrouw: waarom moet die filmer haar daar ook op gaan wijzen.
Choja, dat is dubbel hé. We leven sowieso al in een onopgevoede samenleving met een kut-mentaliteit waar mensen geen kritiek kunnen verdragen en altijd wel een reden hebben waarom zij wel recht hebben om de regels te overtreden en een ander niet. Ik zie dat al in de lagere school bij mijn vrouw. Die arroganties van het immokantoor gaan gewoon op skireis na de vakantie en dan nog eens naar gran canaria ook buiten de schoolvakantie. Die kinderen misdragen zich op school , voelen zich verheven en reageren onbeleefd als ze op hun fouten gewezen worden.

Allez, van mijn part trekken ze haar rijbewijs in want die hoort precies niet op de baan.

Met dat wijzen op fouten heb je toch meer kans dat je zoiets uitlokt, dus laat dat gewoon.
Klopt, maar gewoon daar zit het helemaal fout bij de verkeersagressor, die meent recht te hebben om dergelijke gedrag te stellen en kwaad wordt als iemand hem op zijn fouten wijst.
Ik ga wel eens vloeken maar ik ga nooit fahren/tuuten/whatever want meestal is dat toch het soort volk dat niet snapt wat het probleem is.
In extreme gevallen kan het nodig zijn. Maar probleem is dat sommige piraten dan gaan brake-checken.

Goh, ga je ook niks zeggen als je iemand iemand anders ziet aanranden?

Dat is iets anders natuurlijk.

Feit is wel dat er velen een kutmentaliteit hebben zoals @Chauffagist aanhaalt, wanneer ze in hun auto zitten en zich sterker voelen gaat zich dat eerder uiten als je daar zelf op reageert.

Zeker bij die margi’s, die gaan dat eerder interpreteren als uitdagen ipv dat die snappen wat je bedoelt.
Net zoals dat geval uit dat filmpje volgende keer haar gsm niet aan de kant gaat laten liggen hierdoor.

In een uitgangssituatie kan dit al tot een messteek leiden als je zo een wit-hemdje gaat zeggen dat hij van een meisje moet blijven. Uiteraard kan je dat niet laten gebeuren, maar laat de portier het oplossen, die worden betaald om te knokken. Ga jij jouw gezin en dayrate op het spel zetten?

Mijn enige doel in het verkeer is veilig van A naar B geraken. Ik heb een gezin, dus ik ga geen domme dingen doen. Als ik een harddrijder/wacko in het verkeer zie bel ik 112 en geef ik plaat door. Ik zeg dan dan hij gevaarlijk rijgedrag vertoont en dan plukken ze die uit het verkeer. Dat kan misschien al een signaal zijn en anders is het hopen op een eenvoertuigsongeval tegen een 200 jaar oude eik.

Gisterennamiddag weer een typisch geval van nen onoplettende automobilist. Steenweg van 50 per uur en tis groen aan het kruispunt, ook voor de fietsers op hun fietspad. Komt er ne fietser die rechtdoor moet, en een auto die naar rechts wilt. Ge ziet het al aankomen he. In plaats van 2 sec in de zijspiegel te zien, nee, gewoon patat naar rechts afslaan, keihard de fietser de pas afgesneden, die moest alles dichtsmijten om te remmen en zich dan laten vallen om niet die auto te raken. Als het aan mij lag, ik zou expres toch tegen die auto zijn gereden ze met mijn voorwiel.

Die auto rijdt daarna rustig verder en heeft volgens mij zelfs totaal niet door wat er net gebeurd is.

En nee twas geen SUV maar een soort clio achtige auto

Deze namiddag een paar uur op de baan geweest. De ongelooflijke traagheid van mensen, ik kom daar soms echt zot van. Je staat dan aan het zoveelste licht/kruispunt, en dat duurt echt minuten eer het treintje weer op gang is en de 50km/u bereikt.

giphy.gif

Nog iets dat me net opviel: het is NIET omdat je op de voorsorteerstrook staat waar het pijltje naar links wijst op de grond en je geen andere richting uit kan gaan dan links, dat je niet moet pinken. Zooooo veel mensen die niet meer pinken als ze voorgesorteerd staan

Daarstraks bijna verongelukt nabij de Dockx aan de Van Praetbrug in Brussel. Wij stonden met de auto aan de voorsorteerstrook aan de verkeerslichten van een kruispunt: zie hieronder pijl in het rood voor de richting waarin we ons bevonden.

E045-E963-5-F3-F-42-A1-BF2-E-CE9-B1-A6-A6-FA9.jpg

In die richting heb je dus 4 rijstroken. 3 rijstroken zijn voorgesorteerd naar links met een witte wegmarkering/pijl op de weg. En 1 rijstrook wijst rechtdoor. Wij stonden stil aan de verkeerslichten op de rijstrook die gemarkeerd staat in het groen, zie foto hieronder. Mijn pinkers had ik ook aangezet om aan te geven dat ik naar links ga. Daar was dan een auto op de meest linkse rijstrook, aangeduid met de rode pijl. De verkeerslichten staan op groen en we vertrekken om af te slaan naar links. Dan voegt die mongool dus bij de afslag niet in op zijn eigen rijstrook maar in de mijne, zie dubbele pijl in rood & groen. Geen enkele waarschuwing gegeven, geen pinkers aangezet, letterlijk volle gas ingevoegd zonder vertragen. Ik moest daardoor direct uitwijken naar de meest rechts rijstrook, want het had een paar centimeters gescheeld voor een botsing als ik niet attent was. En een geluk dat er op de meest rechtse rijstrook geen auto was, anders had ik waarschijnlijk gebotst tegen de auto rechts van mij, en zou ik beschouwd worden als de mongool die in fout was ten opzichte van de auto rechts van mij, terwijl dat diegene die het ongeluk heeft uitgelokt er zonder zorgen vandoor gegaan zou zijn. Ik ben dan die mongool (met Franse nummerplaat) voorbijgereden en eens getoeterd, maar op z’n gezicht was er geen enkel besef van wat hij heeft gedaan, hij keek zelfs vies met een blik van ‘wat is uw probleem’. Echt zot om van te worden.

B1887530-FFEA-4-AD5-9-F3-E-D845-FBDB2-D7-A.jpg

By the way, voor degenen die zich afvragen waarom we ons niet hebben voorgesorteerd op de meest rechtse rijstrook die naar links gaat, aangezien daar geen auto was. Dat is omdat de meest rechtse rijstrook op de brug dient om langs de kant van de Dockx te rijden volgens een verschillende route dan de twee linkse rijstroken die dienen om rechtdoor te gaan om dan onder een andere brug te rijden.

Laatst bewerkt:
Daarstraks bijna verongelukt nabij de Dockx aan de Van Praetbrug in Brussel. Wij stonden met de auto aan de voorsorteerstrook aan de verkeerslichten van een kruispunt: zie hieronder pijl in het rood voor de richting waarin we ons bevonden.

In die richting heb je dus 4 rijstroken. 3 rijstroken zijn voorgesorteerd naar links met een witte wegmarkering/pijl op de weg. En 1 rijstrook wijst rechtdoor. Wij stonden stil aan de verkeerslichten op de rijstrook die gemarkeerd staat in het groen, zie foto hieronder. Mijn pinkers had ik ook aangezet om aan te geven dat ik naar links ga. Daar was dan een auto op de meest linkse rijstrook, aangeduid met de rode pijl. De verkeerslichten staan op groen en we vertrekken om af te slaan naar links. Dan voegt die mongool dus bij de afslag niet in op zijn eigen rijstrook maar in de mijne, zie dubbele pijl in rood & groen. Geen enkele waarschuwing gegeven, geen pinkers aangezet, letterlijk volle gas ingevoegd zonder vertragen. Ik moest daardoor direct uitwijken naar de meest rechts rijstrook, want het had een paar centimeters gescheeld voor een botsing als ik niet attent was. En een geluk dat er op de meest rechtse rijstrook geen auto was, anders had ik waarschijnlijk gebotst tegen de auto rechts van mij, en zou ik beschouwd worden als de mongool die in fout was ten opzichte van de auto rechts van mij, terwijl dat diegene die het ongeluk heeft uitgelokt er zonder zorgen vandoor gegaan zou zijn. Ik ben dan die mongool (met Franse nummerplaat) voorbijgereden en eens getoeterd, maar op z’n gezicht was er geen enkel besef van wat hij heeft gedaan, hij keek zelfs vies met een blik van ‘wat is uw probleem’. Echt zot om van te worden.

By the way, voor degenen die zich afvragen waarom we ons niet hebben voorgesorteerd op de meest rechtse rijstrook die naar links gaat, aangezien daar geen auto was. Dat is omdat de meest rechtse rijstrook op de brug dient om langs de kant van de Dockx te rijden volgens een verschillende route dan de twee linkse rijstroken die dienen om rechtdoor te gaan om dan onder een andere brug te rijden.
Dat maak in onder andere in Hasselt bijna wekelijks mee.
Van sommige mensen vraag ik mij echt af hoe die ooit hun rijbewijs gehaald hebben.

Mijn ploegbaas is trouwens zo iemand, zoals jij beschrijft. Die haalt zo een stoten uit en beseft dan totaal niet dat hij diegene is die in fout was.
Daardoor hebben collega's liever dat ik rij, want dan voelen ze hun veiliger.
(Ach ja, ondertussen ben ik al bijna 3 jaar in ziekenverlof en ze zijn nog niet verongelukt, dus zal nog wel meevallen)

Ik ken de situatie daar en dat gebeurt wel vaker. Ook vanuit de andere richting, dat ze vanuit de zwarte pijl je gewoon de pas afsnijden en op de groene strook gaan rijden, omdat ze eigenlijk toch wel onder de brug willen rijden.

Sowieso heb je daar bijna dagelijks dat iemand plots moet stoppen omdat iemand anders de bocht niet goed neemt, zeker bij grotere wagens of vrachtwagens heb je dat voor. Eigenlijk gewoon slechte infrastructuur denk ik.

Ik heb daar zo eens getoeterd op een camionette. Ik stond op de groene pijl, hij op rood, en bij het nemen van de bocht reed hij me bijna van de baan omdat hij die te kort nam en zo bijna op mijn strook terecht kwam, net zoals bij jou. Kennelijk was dat toeteren "uitlokking", waarna hij op een paar centimer van mijn flank bleef rijden terwijl de passagier vanuit zijn venster begon te schreeuwen :wtf:. Vermits er voor mij iemand vrij traag reed kon ik daar niet echt van wegrijden, en wat later reed de camionette gewoon linksaf over de brug en ik moest rechtdoor. Eigenlijk het enige incident dat me is blijgebleven, had een van ons toen een beetje uitgeweken zaten we tegen elkaar.

Gisteren weer ne toffe mens tegengekomen. De oprit van de autostrade heeft hier twee ronde punten met een dubbel baanvak. Die ronde punten worden eveneens voorafgegaan en verbonden door een dubbel baanvak. De oprit is een enkel baanvak. Om de oprit te nemen moet je telkens de tweede afslag nemen op het ronde punt. Dus je mag links voorsorteren, de binnenbaan nemen en het linkerbaanvak nemen van de afslag telkens.

Ik benader dat eerste ronde punt en merk op dat men nogal taffelt rechts. Dus ik steek langs links voorbij. Voorop reed een Mercedes SUV en toen ik voorbijging merkte ik al dat die versnelde. Ik neem de binnenbaan en ik ben ruimschoots eraf en eerst aan het volgende ronde punt, al zie ik de achterligger met zijn gevaarte belachelijk hard doorperen en op het randje van de grip eveneens het ronde punt nemen. Voor mij reed iemand tergend traag op de oprit. Ik neem dan altijd een goeie 30-50 meter afstand zodat ik gewoon op de gas kan duwen wanneer die persoon invoegt en ik zelf op een veilige snelheid zit, dus ik liet mijn wagen uitbollen naar de snelheid van de voorligger.

Nu bleek dat die kerel achter niet enkel boos isals hij wordt voorbijgestoken, maar hij is blijkbaar fervent liefhebber van de film 'Human Centipede'. Hij deed namelijk zijn uiterste best om zijn mond rond mijn anus te plaatsen, ondanks dat we beiden in verschillende voertuigen zaten. Aan het beeld in mijn achteruitkijkspiegel te zien slaagde hij er nog bijna in ook.

Ik ga dat echt nooit begrijpen hoe je zo een fragiel ego kunt hebben. Je bent op doodnormale wijze voorbijgestoken en de reactie daarop is gewoon iemand in gevaar brengen op een ridicule wijze. Maarja, eens ik vrij baan had zat ik al snel op cruise-snelheid terwijl hij met zijn tank iedereen in zijn gat bleef rijden in een poging om terug bij mij te komen ruiken wat ik gisteren had gegeten. Pure waanzin.

Mijn vriendin had dan op haar beurt letterlijk de tweede Turk of Marokkaan (normaal niet relevant, maar in de regio Antwerpen toch wel een gekend fenomeen helaas) in een Golf op twee weken tijd die haar achtervolgde op de autostrade onderweg naar huis. Naast haar komen rijden, blokkeren dat ze naar links invoegt, snelheid constant matchen, blikken en gebaren werpen. De eerste zelfs in die mate dat ze op het laatste nippertje de afrit moest nemen om hem van haar af te schudden... Waarop die nog doodleuk een poging deed om haar te achtervolgen, maar gelukkig had zijn wagentje niet de grip om de daaropvolgende afrit ook nog te pakken.

Vroeger riepen die gewoon wat aan het rode licht, maar dit wordt wel érg gevaarlijk. Wel een beetje triest dat een vrouw haar leven lichtjes moet riskeren in de auto om die debielen af te schudden.

Daarstraks autostrade op en af richting Zaventem. Het regende continue en uiteraard zijn er weer een hoop weggebruikers die overdreven traag moeten rijden. Waarom toch? Zowel op als af minutenlang tegen +- 80 à 85 liggen tuffen op het linkse vak. :unsure: Ik heb op zich geen probleem als je wat trager rijdt omdat het regent, maar BLIJF dan op het rechtse vak zodat mensen die wél willen doorrijden het linkse vak kunnen gebruiken.

Ook zeer vervelend als je wat afstand laat voor het opspattend water en er dan een slimmerik vlak voor uw neus gaat invoegen.

Nog iets dat me net opviel: het is NIET omdat je op de voorsorteerstrook staat waar het pijltje naar links wijst op de grond en je geen andere richting uit kan gaan dan links, dat je niet moet pinken. Zooooo veel mensen die niet meer pinken als ze voorgesorteerd staan
Oei, hier moet ik mij schuldig aan maken. :shy: Als ik op een vak sta met verschillende pijlen pink ik wél altijd, maar als het vak enkel naar links of rechts gaat wat is dan het nut van te pinken? In het begin deed ik dat nog wel, maar na verloop van tijd begon ik mij af te vragen waarom eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Oei, hier moet ik mij schuldig aan maken. :shy: Als ik op een vak sta met verschillende pijlen pink ik wél altijd, maar als het vak enkel naar links of rechts gaat wat is dan het nut van te pinken? In het begin deed ik dat nog wel, maar na verloop van tijd begon ik mij af te vragen waarom eigenlijk.
Ik heb dan altijd het gedacht "lap die staat verkeerd en gaat zich - als het verkeer voor rechtdoor door kan - er zonder kijken tussen gooien" :unsure:

Voor mij is het vooral een kwestie van consistent zijn. Als je het gewend bent van altijd te pinken bij elke verandering van rijstrook of afslag aan een kruispunt, dan zal je nooit eens vergeten van te pinken. Door niet te pinken op een voorsorteerstrook, verbreek je dat gedrag. Zo kan het mss sneller gebeuren dat je op een ander moment ook niet pinkt. Daarmee bedoel ik algemeen he, niet jij persoonlijk :p

Terug
Bovenaan