Daarstraks bijna verongelukt nabij de Dockx aan de Van Praetbrug in Brussel. Wij stonden met de auto aan de voorsorteerstrook aan de verkeerslichten van een kruispunt: zie hieronder pijl in het rood voor de richting waarin we ons bevonden.
In die richting heb je dus 4 rijstroken. 3 rijstroken zijn voorgesorteerd naar links met een witte wegmarkering/pijl op de weg. En 1 rijstrook wijst rechtdoor. Wij stonden stil aan de verkeerslichten op de rijstrook die gemarkeerd staat in het groen, zie foto hieronder. Mijn pinkers had ik ook aangezet om aan te geven dat ik naar links ga. Daar was dan een auto op de meest linkse rijstrook, aangeduid met de rode pijl. De verkeerslichten staan op groen en we vertrekken om af te slaan naar links. Dan voegt die mongool dus bij de afslag niet in op zijn eigen rijstrook maar in de mijne, zie dubbele pijl in rood & groen. Geen enkele waarschuwing gegeven, geen pinkers aangezet, letterlijk volle gas ingevoegd zonder vertragen. Ik moest daardoor direct uitwijken naar de meest rechts rijstrook, want het had een paar centimeters gescheeld voor een botsing als ik niet attent was. En een geluk dat er op de meest rechtse rijstrook geen auto was, anders had ik waarschijnlijk gebotst tegen de auto rechts van mij, en zou ik beschouwd worden als de mongool die in fout was ten opzichte van de auto rechts van mij, terwijl dat diegene die het ongeluk heeft uitgelokt er zonder zorgen vandoor gegaan zou zijn. Ik ben dan die mongool (met Franse nummerplaat) voorbijgereden en eens getoeterd, maar op z’n gezicht was er geen enkel besef van wat hij heeft gedaan, hij keek zelfs vies met een blik van ‘wat is uw probleem’. Echt zot om van te worden.
By the way, voor degenen die zich afvragen waarom we ons niet hebben voorgesorteerd op de meest rechtse rijstrook die naar links gaat, aangezien daar geen auto was. Dat is omdat de meest rechtse rijstrook op de brug dient om langs de kant van de Dockx te rijden volgens een verschillende route dan de twee linkse rijstroken die dienen om rechtdoor te gaan om dan onder een andere brug te rijden.