Tgoh, ik zal het zo zeggen:
Toen ik met een felrode Mazda 323 van 1997 reed liet bijna iedereen mij overal tussen en hoorde ik nooit gierende banden naast mij vertrekken aan rode lichten. Daarna mijn eerste BMW aangeschaft en sindsdien al talloze moordpogingen moeten ondergaan.
Bijvoorbeeld: Toen ze het einde van de lokale oprit een tijdje hadden afgezet met betonnen duikers ipv laten ‘overgaan’ in de pechstrook was er iemand die optrok en versnelde om mij daar in te laten peren, al een chance was mijn wagen toen al een vlot geval en kon ik nog gewoon doortrekken, anders was het een lelijke noodstop. Zeker geen alleenstaand geval, maar wel zowat het ergste.
Ook ongeveer 262836 johnnies in Seats die met gierende banden en stervende 1.0-motor naast mij zijn vertrokken aan rode lichten. Ik herinner me ook nog een Renault Clio die zichzelf hoorbaar in de vernieling reed om mij de pas te kunnen afsnijden aan de oprit volgend op de lichten, terwijl ik pas opmerkte dat die mij probeerde bij te benen toen ik naar rechts keek om in te voegen. Ik was namelijk doodnormaal 'vlot' aan het rijden. Toen zag ik een schijnbaar geconstipeerde Johnny die letterlijk felrood kleurde. Die gebaarde dan vanalles naar mij en ik haalde daarop dan maar mijn schouders even op en voegde vervolgens gewoon achter hem in zodat die zich niet dood zou rijden.
Mijn vriendin heeft onlangs haar eerste BMW bedrijfswagen in ontvangst genomen. Na twee of drie dagen kwam ze thuis met de vraag waarom er een Golf naast haar vertrok met gierende banden. Daarvoor had ze zelf een Golfje en had ze quasi nooit last. Ze vroeg zich dan luidop af of ik inderdaad gelijk had dat mensen asocialer doen tegen BMWs.
Dus ik kan me volledig voorstellen dat een Tesla soortgelijke onzin uitlokt. En niet om onnozel te doen, maar in buurten waar je ‘regelmatig een Tesla voor de deur ziet staan’ zijn ze vriendelijker in het verkeer imo. En ik zie doorgaans de écht dure wagens zich ook rustiger gedragen. Die hebben wat minder te bewijzen en zijn meer gewoon met zichzelf bezig dan met anderen, denk ik.
Behalve AMGs in Antwerpen.
Dat is bijna standaard een afschuwelijke mens achter het stuur. Meestal word je reeds gewaarschuwd door absolute rotmuziek die de ruiten van elke auto in een straal van 5 km doet trillen. Dan kijk je in de achteruitkijkspiegel en kruis je de hersendode blik van iemand met een strafblad langer dan zijn dunne darm. Soms zie je een vliegje uit zijn oor vertrekken, weg van de stront die in zijn hersenpan zit. Welja, als je hem kan zien zitten toch! Want soms liggen ze zo plat in hun wagen dat ik vermoed dat ze er een veldbedje in hebben geïnstalleerd. Dan even 30 meter ruimte open laten en dan met gierende banden u weer benaderen. Soms slalommen ze opzichtig in uw gat in de hoop dat ge een vliegend tapijt bestuurt dat uit hun weg kan vliegen. Of ze staan dubbel geparkeerd in een smalle straat voor een kebabzaak met 4 klanten per jaar, maar met een bewonderingswaardige omzet.
Maar bon, het kan ook zijn dat ik het me inbeeld. Misschien ligt het eerder aan het feit dat je zelf iets vlotter door het verkeer gaat met zulke wagens en daardoor wat kwaad bloed zet bij anderen zonder dat het je bedoeling is. Of misschien betaal je de prijs van andere asociale chauffeurs die jouw automerk een bepaalde reputatie bezorgen. Ik merk in ieder geval wel wat meer gek rijgedrag naar mij toe, terwijl ikzelf voorzichtig rondcross.