De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Maar bon, het kan ook zijn dat ik het me inbeeld.
Toen ik mijn BMW ging halen (komende van een golfke) hebben ze mij die week 10 keer proberen agressief te doen crashen, pas af snijden of andere shenanigans.

De switch van BMW naar Audi was ook een wereld verschil, in plaats van dat haantjes gedrag merkte ik dat ze door die mega agressieve lichten vanvoor altijd zo rap mogelijk sprongen eenmaal als je op het linkervak begint te rijden.

Tussen laten in het verkeer met een premium merk is quasi altijd grijpen of afdwingen, een wereld verschil tegenover den Dacia van mijn madam. Enfin, rond de kerk dan toch, op de Brusselse ring waar quasi allemaal bedrijfsbolides staan valt het allemaal een pak beter mee.

Ik merk eigenlijk weinig verschil tussen merken: elk merk heeft zijn deel irritante clowns.
Ik vind mezelf een vrij hoffelijk chauffeur: als ge uwe pinker hebt op staan en ik kan u er tussen laten dan doe ik dat gerust. Maar veel mensen zetten hun pinker op en schuiven al op of verwachten dat ge remt en hen er tussen laat. Maar zo werkt het niet hé: ge moet wachten tot er plek is en ik wil gerust effe gas lossen en inhouden maar op mijn rem duwen ga ik ook ni doen.

Zaterdag nog een taxi op de Antwerpse ring: die moet er in Borgerhout af en dat moet uiteraard op het laatste moment. Verwacht die nu echt dat ik op m'n rem ga staan omdat hij te ongeduldig is om twee of driehonder meter eerder naar rechts te gaan?

Daarna mijn eerste BMW aangeschaft en sindsdien al talloze moordpogingen moeten ondergaan.

Mijn vriendin heeft onlangs haar eerste BMW bedrijfswagen in ontvangst genomen. Na twee of drie dagen kwam ze thuis met de vraag waarom er een Golf naast haar vertrok met gierende banden. Daarvoor had ze zelf een Golfje en had ze quasi nooit last. Ze vroeg zich dan luidop af of ik inderdaad gelijk had dat mensen asocialer doen tegen BMWs.
Ik heb al vanalles en nog wat gereden. De laatste 5 jaar BMW, en ik merk geen enkel verschil?

Anderhalf jaar met een zwarte Audi A3 gereden en dat werkte in mijn perceptie als een rode lap op een stier. Werd regelmatig en zonder directe aanleiding de pas afgesneden met de nodige gebaren erbij. Met de verschillende BMW's, waar ik in mijn 17-jarige bestuurderscarrière toch het meest mee heb gereden, maar zelden meegemaakt. #anekdotiek

Ik ben het even iets algemener aan het trekken - "uitstappen = rijbewijs kwijt want verkeersagressie". Stel dat bovenstaande is gebeurd (het trekken met de fahren), 200 meter verder kom je aan een rood licht, je parkeert je aan het rood licht rechts (daar is nu toevallig net een parkeerplaats ;) ) en stapt uit om verhaal te halen.

Ik zie dan niets in de bovenstaande artikelen (noch het eerste, noch de wettekst). Het "zich bedreigd voelen" lijkt niet afgedekt als voldoende voorwaarde om over verkeersagressie te spreken?
Bij mijn ervaring met verkeersagressie stopte de belager voor me op de weg toen het licht op rood stond, stapte uit en begon wat te schelden. Vermits het druk was op het rijvak naast ons kon ik daar niet weg en was dus klemgereden. Volgens de agenten die ter plaatste kwamen was het feit dat die man mij blokkeerde voldoende voor een pv. Dat 'klemrijden' zelf was niet agressief of zo, die stak me voorbij (zeer snel en onbeheerst dus dat stukje was nog agressie), kwam voor me rijden en stopte dan gewoon op rijbaan. Of die dat nu met veel machtsvertoon of rustig had gedaan maakte voor die agenten niks uit want dat konden ze toch niet vaststellen. Vaststelling was dat die man zijn wagen op de rijbaan stond, hij niet achter het stuur zat en tegen de wagen achter hem aan het roepen was. Die vaststelling was voor de verbalisanten voldoende.

Had die man zich geparkeerd aan dat rode licht dan was had ik de agenten zelfs niet gebeld. In dat geval had ik rustig gewacht tot het terug groen werd en doorgereden.

Laatst bewerkt:
Gisteren ene die hier de ring op wilde, maar zich vergist wat en dus het fietspad opgereden is.
Heel dat stuk afgereden om dan te beseffen dat em op het fietspad stond. Hij wilde achteruit rijden maar da was wat ver en recht achteruit rijden is natuurlijk niet zo makkelijk voor sommigen.
Dus is em op het einde over het voetpad en zebrapad daar gereden om rechts af te slaan.

Ik heb al vanalles en nog wat gereden. De laatste 5 jaar BMW, en ik merk geen enkel verschil?
Ik merk ook geen verschil... Heb met Opel, Volvo, BMW, Mercedes, Audi,... maakte geen enkel verschil. De bolides die ik tijdens mijn consultancy periode ter beschikking kreeg waren echt vet... Audi A5 enzo. Links of rechts zal er wel 's een Johnny geweest zijn maar da's nu niet dat ik ineens aan elk rood licht werd uitgedaagd voor een wedstrijdje.

Ik begrijp dat soort gedrag ook niet... Mijn huidige wagen doet er 6.8 seconden over om tot 100 km/h te spurten. De opvolger gaat dat blijkbaar in 4.8 seconden klaren. Die 2 seconden sneller zeggen me dus helemaal niks. Ik trek gewoon vlot op bij groen licht en als ik merk dat er links of rechts eentje gelijkmatig optrekt zal ik eerder inhouden als extra gas geven.

Ik merk ook geen verschil... Heb met Opel, Volvo, BMW, Mercedes, Audi,... maakte geen enkel verschil. De bolides die ik tijdens mijn consultancy periode ter beschikking kreeg waren echt vet... Audi A5 enzo. Links of rechts zal er wel 's een Johnny geweest zijn maar da's nu niet dat ik ineens aan elk rood licht werd uitgedaagd voor een wedstrijdje.

Ik begrijp dat soort gedrag ook niet... Mijn huidige wagen doet er 6.8 seconden over om tot 100 km/h te spurten. De opvolger gaat dat blijkbaar in 4.8 seconden klaren. Die 2 seconden sneller zeggen me dus helemaal niks. Ik trek gewoon vlot op bij groen licht en als ik merk dat er links of rechts eentje gelijkmatig optrekt zal ik eerder inhouden als extra gas geven.

Ik snap dat toch ook niet. Uw gaspedaal instampen op een recht stuk. Wauw.

Rij nu met een Merc, en moet zeggen ... in de regio waar ik kom word ik amper uitgedaagd of lastig gevallen door anderen. Misschien omdat het geen AMGline is en de C-klasse er niet echt "sportief" uitziet tegenover het audi/bmw geweld :D

Wanneer ik met de moto rij gebeurd het wel vaker dat men mij probeert uit te dagen: kort op mij rijden, rakelings langs mij doorkomen, rev'en aan de lichten of zelfs brakechecken om reactie uit te lokken etc.
Bizar, want je moet toch al over flink wat koppel/pk's beschikken om een 1000cc te kunnen bijhouden in een sprint.

Het is wel gekend dat die pipo's hier veel zitten en s'avonds hun racekes houden, politie houd veel controles en lees elke week wel dat er enkelen weer tegen de lamp zijn gelopen voor feiten als straatracen, drugs, rijden zonder rijbewijs of verzekering en meer.
Die zitten een ganse avond/nacht gewoon op de parking rond te hangen ... weet toch veel beters te doen dan dat hoor.

Wanneer ik met de moto rij gebeurd het wel vaker dat men mij probeert uit te dagen: kort op mij rijden, rakelings langs mij doorkomen, rev'en aan de lichten of zelfs brakechecken om reactie uit te lokken etc.
Bizar, want je moet toch al over flink wat koppel/pk's beschikken om een 1000cc te kunnen bijhouden in een sprint.
Dat vind ik al helemaal hallucinant. Als ik een motorrijder spot probeer ik net extra voorzichtig te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik het afgelopen jaar precies meer gekken op de moto ben tegengekomen. Slalommend over 3-4 baanvakken tussen druk verkeer met een kind achterop en van die toestanden.

Dat vind ik al helemaal hallucinant. Als ik een motorrijder spot probeer ik net extra voorzichtig te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik het afgelopen jaar precies meer gekken op de moto ben tegengekomen. Slalommend over 3-4 baanvakken tussen druk verkeer met een kind achterop en van die toestanden.
Is ook, net als bij auto’s heb je ook een groep motards die zich nergens aan houden en halsbrekende toeren uithalen. Die maken het kapot voor de rest. Bij moto’s heb je dan nog dat het veel toegankelijker is

Stap eens over in een echt dure/exclusieve wagen, en je gaat zien dat er daar alvast een verschil is. Indien je rondrijdt met een 911 wordt je wel wat uitgedaagd aan verkeerslichten, maar dat deert me niet. Maar je krijgt dus af en toe gewoon voorrang op plekken waar je die niet hebt, ik denk dat mensen gewoon bang zijn om tegen een dure auto te rijden. En met een classic (in mijn geval een E-type) zijn mensen echt wel extra hoffelijk en voorzichtig.

Ik heb tussen Audi/BMW/Peugeot ook nooit een verschil gezien. Met de Tesla is dat verschil er dus duidelijk wel.

Ik heb ook al met vanalles en nog wat rondgereden (van een citroen C1/camionette tem. Ferrari/Porsche) en ik had nu niet meteen het gevoel dat ik meer uitgedaagd werd wanneer ik in dure en snelle wagens rondreed.

Je moet gewoon je plaats wat kennen. Wanneer ik met een trage wagen aan het rondrijden ben, dan hou ik mij extra gedeisd. Geen vreemde acties en zoveel mogelijk rechts houden waar het kan. Zo weinig mogelijk andere wagens storen. Type Peugeot partners, C1, Dacia, etc.
En toch zie ik regelmatig zo'n chauffeurs de vreemdste toeren uithalen. Hoe kan je het in je hoofd halen om met zo'n trage wagen in iemands gat te rijden en te faren?!

Wanneer ik met dure snelle wagens rondrijd kan je met wat versnellen zoveel oplossen. Bv. Als je op de snelweg dan eens langs links wil inhalen en er komt iemand redelijk snel af, dan doe ik dat gewoon door een extra toef gas te geven, zonder dat ik die daarmee hinder. Met een trage wagen was ik 100% een terechte ergernis geweest.

Tgoh, ik zal het zo zeggen:

Toen ik met een felrode Mazda 323 van 1997 reed liet bijna iedereen mij overal tussen en hoorde ik nooit gierende banden naast mij vertrekken aan rode lichten. Daarna mijn eerste BMW aangeschaft en sindsdien al talloze moordpogingen moeten ondergaan.

Bijvoorbeeld: Toen ze het einde van de lokale oprit een tijdje hadden afgezet met betonnen duikers ipv laten ‘overgaan’ in de pechstrook was er iemand die optrok en versnelde om mij daar in te laten peren, al een chance was mijn wagen toen al een vlot geval en kon ik nog gewoon doortrekken, anders was het een lelijke noodstop. Zeker geen alleenstaand geval, maar wel zowat het ergste.

Ook ongeveer 262836 johnnies in Seats die met gierende banden en stervende 1.0-motor naast mij zijn vertrokken aan rode lichten. Ik herinner me ook nog een Renault Clio die zichzelf hoorbaar in de vernieling reed om mij de pas te kunnen afsnijden aan de oprit volgend op de lichten, terwijl ik pas opmerkte dat die mij probeerde bij te benen toen ik naar rechts keek om in te voegen. Ik was namelijk doodnormaal 'vlot' aan het rijden. Toen zag ik een schijnbaar geconstipeerde Johnny die letterlijk felrood kleurde. Die gebaarde dan vanalles naar mij en ik haalde daarop dan maar mijn schouders even op en voegde vervolgens gewoon achter hem in zodat die zich niet dood zou rijden.

Mijn vriendin heeft onlangs haar eerste BMW bedrijfswagen in ontvangst genomen. Na twee of drie dagen kwam ze thuis met de vraag waarom er een Golf naast haar vertrok met gierende banden. Daarvoor had ze zelf een Golfje en had ze quasi nooit last. Ze vroeg zich dan luidop af of ik inderdaad gelijk had dat mensen asocialer doen tegen BMWs.

Dus ik kan me volledig voorstellen dat een Tesla soortgelijke onzin uitlokt. En niet om onnozel te doen, maar in buurten waar je ‘regelmatig een Tesla voor de deur ziet staan’ zijn ze vriendelijker in het verkeer imo. En ik zie doorgaans de écht dure wagens zich ook rustiger gedragen. Die hebben wat minder te bewijzen en zijn meer gewoon met zichzelf bezig dan met anderen, denk ik.

Behalve AMGs in Antwerpen.

Dat is bijna standaard een afschuwelijke mens achter het stuur. Meestal word je reeds gewaarschuwd door absolute rotmuziek die de ruiten van elke auto in een straal van 5 km doet trillen. Dan kijk je in de achteruitkijkspiegel en kruis je de hersendode blik van iemand met een strafblad langer dan zijn dunne darm. Soms zie je een vliegje uit zijn oor vertrekken, weg van de stront die in zijn hersenpan zit. Welja, als je hem kan zien zitten toch! Want soms liggen ze zo plat in hun wagen dat ik vermoed dat ze er een veldbedje in hebben geïnstalleerd. Dan even 30 meter ruimte open laten en dan met gierende banden u weer benaderen. Soms slalommen ze opzichtig in uw gat in de hoop dat ge een vliegend tapijt bestuurt dat uit hun weg kan vliegen. Of ze staan dubbel geparkeerd in een smalle straat voor een kebabzaak met 4 klanten per jaar, maar met een bewonderingswaardige omzet.

Maar bon, het kan ook zijn dat ik het me inbeeld. Misschien ligt het eerder aan het feit dat je zelf iets vlotter door het verkeer gaat met zulke wagens en daardoor wat kwaad bloed zet bij anderen zonder dat het je bedoeling is. Of misschien betaal je de prijs van andere asociale chauffeurs die jouw automerk een bepaalde reputatie bezorgen. Ik merk in ieder geval wel wat meer gek rijgedrag naar mij toe, terwijl ikzelf voorzichtig rondcross.
Post van de maand :laugh:

Ik merk daar eerlijk gezegd niks van sinds ik met BMW rij. Ik zie mensen soms wel kijken naar men wagen, maar ik geef ze geen ongelijk :love:

Stap eens over in een echt dure/exclusieve wagen, en je gaat zien dat er daar alvast een verschil is. Indien je rondrijdt met een 911 wordt je wel wat uitgedaagd aan verkeerslichten, maar dat deert me niet. Maar je krijgt dus af en toe gewoon voorrang op plekken waar je die niet hebt, ik denk dat mensen gewoon bang zijn om tegen een dure auto te rijden. En met een classic (in mijn geval een E-type) zijn mensen echt wel extra hoffelijk en voorzichtig.

Ik heb tussen Audi/BMW/Peugeot ook nooit een verschil gezien. Met de Tesla is dat verschil er dus duidelijk wel.
Wacht wacht. Hebt gij een 911 en/of een e-type?!

Neen, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet zelf heb mee rond gereden. Is ondertussen wel al weer enkele jaren geleden
Spijtig, maar toch wel een ervaring denk ik dan.

Het zou extreem grappig zijn als jij gewoon een e-type in de stal had staan en toch enkel maar over uw model 3 sprak :D

Vandaag bijna een ongeluk gehad.

Ik rijd als 4de in een treintje op een N-weg richting mijn werk.
Snelheid was vlot, maar toch kwam er eentje bumperkleven en nerveus doen.
Mij niet gelaten, mij stoorde het niet.
Maar dan probeert hij in te halen terwijl je duidelijk zag dat het onmogelijk was (kwamen tegenliggers).
Moest zich dus vol overgave tussen mij en mijn voorligger gooien, net op de moment dat mijn voorganger remt om af te slaan.
Ik en die ongeduldige moesten dus alles meteen dichtgooien in een fractie van een seconde.

Was er toch even niet goed van.
Zo weinig geduld dat sommigen hebben, niet normaal.

Terug
Bovenaan