De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

vandaag bijna een twingo in mijn gat gehad. Hij was al heel de tijd aan het pushen alhoewel er een rijtje auto's voor mij was. Op een bepaald moment valt hij echter ineens weg (en dan kan je al raden dat hij waarschijnlijk met zijn gsm bezig was). Op een bepaald moment gaat het rijtje voor mij redelijk hard in de rem. Algoed ben ik iemand die probeer de 2 sec. regel toe te passen, dus ik heb ruimte om zachter te remmen dan hen zonder dat ik op een halve meter van mijn voorganger beland. En al goed dat ik de ruimte had, want ik zie die achter mij zonder te remmen naderen om dan ineens te verschieten, want je zag de snuit duiken en hem uitwijken naar het linkervak (algoed dat daar op dat moment niemand was) om zich dan terug op mijn vak te smijten. Had ik dat rijtje gevolg en bruusk moeten remmen, had hij ongetwijfeld los in mijn koffer gezeten.
Ge zou dan denken dat zo iemand wat leert van zijn fouten, maar ik vrees ervoor als ik hem daarna op de snelweg zag voorbij tjeezen aan 140/150

Niet zo zeer een ergernis, eerder verschoten. Gisteren richting Diest aan het rijden op de provinciebaan. Voor wie die baan niet kennen: da gaat daar de hele tijd op en af en de limieten veranderen regelmatig van 50 tot 70.

Op het einde van de bebouwde kom begin ik op te trekken richting de 70. Maar net op dat moment snelt er een camionette mij voorbij. Op zich niks verrassend zou je denken, maar langs de andere kant kwam er verkeer af én die waren echt niet ver weg. Als ik mijn optrekken doorzette kon die camionette ofwel A) remmen en vliegensvlug terug achter mij invoegen of B) zien dat hij niet op het aankomende verkeer knalt.

Nu ik was zodanig verschoten van dat manoeuvre dat ik eigenlijk onbewust mijn gas al losliet en die camionette gewoon op tijd naar rechts kon, maar ik weet niet wat je bezielt om tijdens een overgang van 50 naar 70 een Golf GTI te gaan inhalen met aankomende tegenliggers en dan nog eens op een oplopend stuk. :unsure:

Ik kon die chauffeur hard kloten als ik wou, maar bon als die dan los op een auto knalt en er vallen slachtoffers, dat wil ik ook niet op mijn geweten hebben uiteraard. Echter als die zoiets bij een verkeerde doet, heeft hij wel prijs.

Op het einde van de bebouwde kom begin ik op te trekken richting de 70. Maar net op dat moment snelt er een camionette mij voorbij.
Dat snap ik ook niet, dat is toch gewoon dom zijn. Je wacht op zijn minst tot je weet of je voorligger wel snel genoeg gaat rijden vooraleer je gaat inhalen.

Dat snap ik ook niet, dat is toch gewoon dom zijn. Je wacht op zijn minst tot je weet of je voorligger wel snel genoeg gaat rijden vooraleer je gaat inhalen.
Ik doe het ook soms wel, op weg naar mijn werk heb ik eerst een heel kronkelende baan waar bijna geen mogelijkheden zijn om voorbij te steken, dan is er een dorpskern waar je maar 50 mag, gevolgd door een lange rechte baan waar je 70 mag.

Indien de wagen voor mij al heeft laten zien dat die niet aan 70 geraakt voor de dorpskern zal ik die ook wel onmiddellijk voorbijsteken vanaf dat het mag, indien er geen tegenliggers zijn uiteraard.

De kans is dan wel reëel dat ze nadien ook vlot rijden op het rechte stuk, tot de eerstvolgende bocht komt...

Al lijkt @Pinkman zijn verhaal iets anders :)

Niet zo zeer een ergernis, eerder verschoten. Gisteren richting Diest aan het rijden op de provinciebaan. Voor wie die baan niet kennen: da gaat daar de hele tijd op en af en de limieten veranderen regelmatig van 50 tot 70.

Op het einde van de bebouwde kom begin ik op te trekken richting de 70. Maar net op dat moment snelt er een camionette mij voorbij. Op zich niks verrassend zou je denken, maar langs de andere kant kwam er verkeer af én die waren echt niet ver weg. Als ik mijn optrekken doorzette kon die camionette ofwel A) remmen en vliegensvlug terug achter mij invoegen of B) zien dat hij niet op het aankomende verkeer knalt.

Nu ik was zodanig verschoten van dat manoeuvre dat ik eigenlijk onbewust mijn gas al losliet en die camionette gewoon op tijd naar rechts kon, maar ik weet niet wat je bezielt om tijdens een overgang van 50 naar 70 een Golf GTI te gaan inhalen met aankomende tegenliggers en dan nog eens op een oplopend stuk. :unsure:

Ik kon die chauffeur hard kloten als ik wou, maar bon als die dan los op een auto knalt en er vallen slachtoffers, dat wil ik ook niet op mijn geweten hebben uiteraard. Echter als die zoiets bij een verkeerde doet, heeft hij wel prijs.
Nu mag je in theorie ook niet versnellen wanneer iemand je inhaalt.
Maar je zegt het zelf, een camionette. Ik heb altijd de indruk dat bestuurders van bestelwagens standaard een lobotomie ondergaan...

En dikke lol aan al die dashcam warriors hier weer...

Veel succes ermee naar de rechter te stappen met, kijk meneer de judge trump reed 50 in zone 30.
Geen enkele gaat daar gehoor aan geven. En maar best ook.
Triestig trouwens. Wat mij betreft mogen ze dashcams illegaal maken. Want ongeoorloofd filmen is tegen de privacy wet. Zijn dan dezelfde zure appels die klagen als hun buurmans security cam teveel in hun tuin filmt...🙈

Nog even hier op terugkomen. Vandaag staat er trouwens een interview in de Standaard met iemand die een werkstraf van 80 uur heeft opgelegd gekregen wegens verkeersagressie. Dat was het klemrijden van een ander voertuig en daarna uitstappen. Het was of die werkstraf, of een gevangenisstraf.

Je hebt gewoon geluk dat het slachtoffer van jouw onacceptabel gedrag geen klacht heeft ingediend.

Maar we zien in meerdere topics terugkomen dat je geen enkele vorm van schuldbesef hebt, dus ook dit zal wel nutteloos zijn.

Nog even hier op terugkomen. Vandaag staat er trouwens een interview in de Standaard met iemand die een werkstraf van 80 uur heeft opgelegd gekregen wegens verkeersagressie. Dat was het klemrijden van een ander voertuig en daarna uitstappen. Het was of die werkstraf, of een gevangenisstraf.

Je hebt gewoon geluk dat het slachtoffer van jouw onacceptabel gedrag geen klacht heeft ingediend.

Maar we zien in meerdere topics terugkomen dat je geen enkele vorm van schuldbesef hebt, dus ook dit zal wel nutteloos zijn.

Ik wil niet als vergoelijkend overkomen want ik vind z'n gedrag ook niet ok. Maar heb je een link naar dat artikel en voorval? Want er zijn wel serieuze gradaties ook hè. Zie bvb. dat geval van vorig jaar die heel agressief reed, op de snelweg een ander koppel klem reed en dan met een ijzeren staaf uitstapte. Als zo iemand een werkstraf van 80u krijgt is dat natuurlijk geen bewijs dat je sowieso een straf krijgt omwille van 'normaal' stoppen en uitstappen om verhaal te halen.

Ik wil niet als vergoelijkend overkomen want ik vind z'n gedrag ook niet ok. Maar heb je een link naar dat artikel en voorval? Want er zijn wel serieuze gradaties ook hè. Zie bvb. dat geval van vorig jaar die heel agressief reed, op de snelweg een ander koppel klem reed en dan met een ijzeren staaf uitstapte. Als zo iemand een werkstraf van 80u krijgt is dat natuurlijk geen bewijs dat je sowieso een straf krijgt omwille van 'normaal' stoppen en uitstappen om verhaal te halen.
‘Ik ben hier vanwege een verkeersovertreding’, vertelt A.M. Het was een geval van verkeersagressie. Hij blokkeerde een andere chauffeur en stapte uit zijn wagen om zijn ongenoegen te uiten. ‘Er zat een oude man achter het stuur, onmiddellijk wist ik dat ik te ver was gegaan’, zegt A.M. ‘Toen de politie belde, heb ik maar gewoon toegegeven.’ A.M kreeg 80 uur straf voor de feiten, hij heeft nog 11 uur te gaan

En iemand klemrijden met de wagen is je wagen als wapen gebruiken, en voldoende om flink gestrafd te worden .

Klemrijden is ook echt iets anders dan stoppen he. Ik ben wel benieuwd naar rechtspraak voor echt vergelijkbare gevallen.

Klemrijden is ook echt iets anders dan stoppen he. Ik ben wel benieuwd naar rechtspraak voor echt vergelijkbare gevallen.
Kijk, politie heeft mij (na slachtoffer te zijn van verkeersagressie*) aangegeven dat ik in zo'n geval onmiddellijk had moeten bellen, omdat verkeersagressie prioriteit heeft (er komt dus direct een mobiele ploeg af), en dat uitstappen bij een conflict altijd als verkeersagressie wordt beschouwd, en dat dat per definitie leidt tot intrekken van het rijbewijs.

*Bij mij ging het over een randdebiel die zich stoorde aan 't feit dat ik mijn wagen niet had verzet aan de brandstofpomp voor ik betaald had.
Hij is me nadien gevolgd, uitgestapt aan een verkeerslicht en heeft gedreigd om mijn wagen met een brandblusapparaat te bewerken. Ik had de nummerplaat toen niet correct genoteerd, met de Tesla zou ik sowieso filmbeelden hebben van dat marginaal gespuis (en van zijn nummerplaat), en had ik nog klacht kunnen indienende dag nadien.

In het algemeen begrijp ik niet waarom trage wagens op de meest vreemde momenten proberen inhalen waar het eigenlijk niet mag (onvoldoende zicht, bergop, over een volle witte lijn, enz.).
Ik zou het niet durven, of ik moest tenminste >200pk hebben en dan nog. Met een snelle wagen dit uithalen tegen een andere snelle wagen.. Neen, dat risico neem ik niet.

Als ik een camionette of trage wagen bestuur (laat ons zeggen <150pk en trager dan 10sec om van 0 tot 100km/h te gaan), dan haal ik zo'n acties gewoon niet uit.

Kijk, politie heeft mij (na slachtoffer te zijn van verkeersagressie*) aangegeven dat ik in zo'n geval onmiddellijk had moeten bellen, omdat verkeersagressie prioriteit heeft (er komt dus direct een mobiele ploeg af), en dat uitstappen bij een conflict altijd als verkeersagressie wordt beschouwd, en dat dat per definitie leidt tot intrekken van het rijbewijs.

Voor de duidelijkheid: het is niet dat ik je niet geloof, maar enige rechtspraak errond zou ik wel interessant vinden die dat staaft. Politie mag in zo'n gevallen vaststellen maar het is niet hun rol om te oordelen, dus in principe zouden ze zo'n uitspraak toch moeten doen met enige onderbouwing in de vorm van aanwezige rechtspraak. Ik heb agenten ook al wel eens zaken zien zeggen die achteraf ook niet klopten...

Allez, nogmaals, ik vind het ook niet kunnen, maar ben wel benieuwd of het ook echt steeds zo wordt uitgesproken.

Die rettungsgasse regeling is toch gewoon quatsch in België.
Ik ben echt een van de weinigen die in file helemaal links/rechts gaat staan in mijn rijstrook om een doorgang te laten voor de reddingsdiensten.
En het ergste van al, ik stond recent in een file vanwege een accident en de diensten die de opkuis deden (zo zwart geel gekleurde busjes) reden gewoon over de pechstrook...

Er staan geen boetes op en het wordt precies ook niet eens gebruikt, wat is het nut van die regel dan.

Een rettungsgasse vormen is in de meeste gevallen toch ook wel onmogelijk in België. Als je op de Antwerpse ring in de file staat en iedereeen doet wat ie moet doen dan krijg je er alsnog amper een combi door, laat staan een brandweerwagen of een grotere ambulance.
Ik probeer mij in alle gevallen zo ver mogelijk opzij te zetten maar als ik zie wat voor rommel er steevast aan de rand van de weg ligt heb ik al een pak minder zin. Als ik lek rijd dan kan ik mij nog eens laten takelen door de F.A.S.T en dat kost me dan nog eens een veelvoud van een gewone takeldienst.

Het kan de afgelopen jaren verandert zijn maar die F.A.S.T mensen mogen in principe zelfs niet over de pechstrook rijden want dat zijn geen prioritaire voertuigen.

De reden dat men geen boetes uitschrijft hiervoor is weer simpel hoor, men wilt gewoonweg niet. Hetzelfde met mensen die een rood kruis negeren. Die rijden doodleuk door tot aan het ongeval om zich er dan nog eens tussen te duwen. Hoe moeilijk kan het zijn om achter bijvoorbeeld de matrixborden een vaste camera te hangen en als je een afkruising negeert gewoon rechtstreeks afspraakje met de politierechter?
Een kennis van mij is ooit in Duitsland "geflitst" geweest voor te dicht op zijn voorganger rijden op de autostrade. Als dat daar al mogelijk is hoe moeilijk kan het dan zijn om een motard door een reddingsstrook te sturen met een camera en iedereen te beboeten die foutief staat?

Voor de duidelijkheid: het is niet dat ik je niet geloof, maar enige rechtspraak errond zou ik wel interessant vinden die dat staaft. Politie mag in zo'n gevallen vaststellen maar het is niet hun rol om te oordelen, dus in principe zouden ze zo'n uitspraak toch moeten doen met enige onderbouwing in de vorm van aanwezige rechtspraak. Ik heb agenten ook al wel eens zaken zien zeggen die achteraf ook niet klopten...

Allez, nogmaals, ik vind het ook niet kunnen, maar ben wel benieuwd of het ook echt steeds zo wordt uitgesproken.

Er is ook deze richtlijn, specifiek rond verkeersagressie en de straffen die erbij horen.

Iemand klemrijden is niet alleen een overtreding van de verkeerswet, maar is ook een overtreding van het strafwetboek 406, derde lid, en valt dus ook onder "Agressie in het wegverkeer zonder dat verkeersregels evenwel zijn overtreden". En dat uitstappen om verhaal te halen na iemand klem te rijden intimiderend is voor het slachtoffer, is nogal wiedes volgens mij.

Laatst bewerkt:
*Bij mij ging het over een randdebiel die zich stoorde aan 't feit dat ik mijn wagen niet had verzet aan de brandstofpomp voor ik betaald had.
Hij is me nadien gevolgd, uitgestapt aan een verkeerslicht en heeft gedreigd om mijn wagen met een brandblusapparaat te bewerken. Ik had de nummerplaat toen niet correct genoteerd, met de Tesla zou ik sowieso filmbeelden hebben van dat marginaal gespuis (en van zijn nummerplaat), en had ik nog klacht kunnen indienende dag nadien.
Met een Tesla had je niet aan die brandstofpomp gestaan :)

Bij mijn ervaring met verkeersagressie was het feit dat een wagen werd gebruikt om me klem te rijden, volgens de agenten die ter plaatse kwamen, voldoende voor een veroordeling. Ook al was er verder geen enkele fysieke uiting van agressie. Een wagen als drukkingsmiddel gebruiken is blijkbaar (en terecht) iets wat ze bij justitie heel serieus nemen. In mijn geval was dat klemrijden ook niet meer als me voorbijsteken (op een baan met twee rijvakken in dezelfde richting) en dan voor me stoppen zodat we allebei tot stilstand kwamen. Vermits het druk was op die steenweg had ik ook geen mogelijkheid om die wagen terug voorbij te rijden nadat die voor me was gestopt.

Ik zie ze nog al te vaak rijden, chauffeurs die hun wagen als een drukkingsmiddel gebruiken. En dat lees je hier ook, jammer genoeg.

Met een Tesla had je niet aan die brandstofpomp gestaan :)
I know, maar ik heb nog altijd de indruk dat er chauffeurs zijn die nogal agressief zijn naar Tesla-rijders toe. Ik heb me voorgenomen om vanaf nu ieder geval te melden. En het filmpje door te sturen naar de politie.

Bij mijn ervaring met verkeersagressie was het feit dat een wagen werd gebruikt om me klem te rijden, volgens de agenten die ter plaatse kwamen, voldoende voor een veroordeling. Ook al was er verder geen enkele fysieke uiting van agressie. Een wagen als drukkingsmiddel gebruiken is blijkbaar (en terecht) iets wat ze bij justitie heel serieus nemen. In mijn geval was dat klemrijden ook niet meer als me voorbijsteken (op een baan met twee rijvakken in dezelfde richting) en dan voor me stoppen zodat we allebei tot stilstand kwamen. Vermits het druk was op die steenweg had ik ook geen mogelijkheid om die wagen terug voorbij te rijden nadat die voor me was gestopt.
Artikel 406, derde lid, van het strafwetboek (dus zelfs niet de wegcode)
Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] wordt gestraft hij die, door enige andere handeling, kwaadwillig het verkeer dat gaande is op de spoorweg of op de weg, belet.]

I know, maar ik heb nog altijd de indruk dat er chauffeurs zijn die nogal agressief zijn naar Tesla-rijders toe. Ik heb me voorgenomen om vanaf nu ieder geval te melden. En het filmpje door te sturen naar de politie.
Zou dat effectief zo zijn of is dat perceptie?
Of is dat omdat het een duurdere auto betreft en mensen dat niet aankunnen?

Terug
Bovenaan