Zodra ze meer dan 40 kunnen wel, en de meeste van die grondwerkers die een tractor gebruiken (voor transport nog nooit gezien trouwens), rijden sneller, dus MET tachograaf.
Klopt inderdaad, tractors Ta en Tb (40 en 60 km/h).
Echter die van deze ochtend was wel degelijk een Ta, met 40km/h bordje erop langs achter. Die van 60 zijn ook een pak minder hinderlijk naar snelheid toe hé.
In mijn omgeving zie ik die echt wel veel.
Begrijp ik niet, indien je rijbewijsplichtig bent (dus jonger dan 39) en de tractor inzet voor activiteiten buiten de landbouwsector dan heb je een rijbewijs nodig volgens MTM, dus een CE. Een G rijbewijs is uitsluitend landbouwactiviteiten. Maakt niet uit of het een Ta of Tb is, voor een Tb tractor heb je trouwens altijd een CE rijbewijs nodig wanneer gebruik anders dan landbouwactiviteit. Zelfs al ben je ouder dan 39!
Welk rijbewijs?
Wanneer je een tractor, onafhankelijk van zijn snelheidsindex, inzet voor activiteiten buiten de landbouw zoals activiteiten voor de aanleg en het onderhoud van parken en tuinen, heb je een rijbewijs nodig conform de MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van het voertuig. Voor tractoren met aanhangwagens is dat meestal het rijbewijs CE.
Vrijstelling rijbewijs
Bestuurders die geboren zijn vóór 1 oktober 1982, zijn vrijgesteld van het rijbewijs voor tractoren van categorie Ta, voor zowel landbouw- als niet-landbouwactiviteiten.
Als ze een landbouwtractor van categorie Tb besturen voor activiteiten buiten de landbouw, moeten ze altijd beschikken over een rijbewijs conform de MTM van het voertuig.
Neen. Zodra een tractor voor iets anders gebruikt wordt dan land- of bosbouw, moet er een witte nummerplaat op en witte diesel. Zelfs indien dat een boer is, die als bijverdienste eens wat wegbrengt voor een ander.
Er zijn er nog die foutief met rode plaat en diesel rijden, maar dat zie je toch steeds minder door de controles.
Ik lees toch overal anders hoor, ook in recent ge-update bronnen.
Wel met een extra voetnoot, het gebruik buiten de landbouwactiviteiten mag niet meer dan 50% van het totale aantal draaiuren uitmaken, er moet hiervoor een logboek/registratie bijgehouden worden, en voor het "niet landbouw" gedeelte moeten er accijnzen betaald worden. Kan wel aannemen dat de meesten de moeite niet zullen doen en gewoon met witte diesel rijden.
Dieselgebruik tractoren: twee uitzonderingen
De regel is dat tractoren die niet vrijgesteld zijn van periodieke keuring met witte diesel moeten rijden. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel. Bij het gemengd gebruik van tractoren (landbouw + niet-landbouw) is periodieke keuring verplicht maar kan je met rode diesel in je trekker niet-landbouwactiviteiten uitvoeren, voor zover ze niet meer dan de helft van de draaiuren van de trekker uitmaken én je de accijnzen bijbetaalt.
Er zit hier tussen mijn woonst en werkplaats een aannemer die zeer extensief van de voordelen van de Ta tractoren gebruik maakt, vandaar dat ik ze zo dikwijls zie, kan aannemen dat dat ergens anders minder is, ik zie inderdaad ook regelmatig de Tb / 60km/h tractoren, dewelke zo goed als volledig onder dezelfde wetgeving als gewone vrachtwagens vallen, inclusief Tachograaf!