De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Was ik ergens niet duidelijk in mijn uitleg?

Mijn punt is dat er op de plaats waarover heel het verhaal gaat, nu op dit moment nog altijd effectief een snelheidsbeperking geld van 70 km/h!!!
Dus geen 50 km/h zoals die man van wegen en verkeer in zijn reactie op mijn bericht beweert.

Er is een stuk op die weg waar je maar 50 mag, maar dat is niet op de plek waarover mijn melding ging.
(En er is al helemaal geen "zone 50" zoals hij zegt, er is op die weg alleen een "zone 30" ter hoogte van een school en dat is enkel tijden de begin en eind uren van de school)
Maar... Er staat een bord 50, dan mag je op die weg 50 rijden? Want dat is net waar uw klacht over gaat?

Maar... Er staat een bord 50, dan mag je op die weg 50 rijden? Want dat is net waar uw klacht over gaat?
Effe mijn eerste bericht opnieuw quoten.
Dan kan je het nog een opnieuw lezen. Vooral goed letten op het stuk in vet en cursief.
Niet zo zeer een ergernis "op de weg", maar wel ermee gerelateerd.

Eind juni stond er op de Naamsesteenweg (N80) plots een bord 50 km/h waar de toegelaten snelheid altijd 70 km/h is geweest.
Ik denk dat ik dat toen hier ook gepost heb.
Ik heb toen een melding hiervan gestuurd naar verschillende instanties, de lokale politie, de stad Sint-Truiden en wegen en verkeer aangezien het een gewestweg is.
Mijn melding van toen met aanduiding van de juiste plaats op een kaartje:

Ik heb van geen enkele dienst een reactie terug gekregen, maar ongeveer een week later was het bord ineens terug weg.

Deze week krijg ik plots een reactie terug van wegen en verkeer:

Een reactie die dus totaal nergens op slaat, want op de plaats waar ik het over heb is het gewoon 70 km/h, altijd geweest (vroeger zelfs nog 90 km/h) en dus nog altijd zo.
Die mensen bij wegen en verkeer hebben dus totaal geen besef van de toegelaten snelheden op hun wegen.

Nee hij is een ergernis, hij kan zich gerust links zetten en mij er ook ff tussen laten voor ik weet moet wachten tot het volgende treintje voorbij is.
Maar nee meteen in het gat willen duiken en het voor mij dicht rijden.

Dan zijt ge gewoon een eikel, hij verliest geen tijd want ik ben sneller weg als hem.
Exact, een eikel.
Heb ook eens voorgehad dat ik op een oprit voor autosnelweg rij. Vrachtwagen rijdt op links voorbij en ik wacht om achter hem te kunnen invoegen. Achter mij op de oprit reed één wagen. Die voegt meteen in achter de vrachtwagen en rijdt het gat dicht. Ik was op dat moment quasi op einde van de oprit en mocht vol in de remmen om nog te kunnen invoegen achter mijn oorspronkelijke achterligger… Wat denken zo een mensen toch?

De 3 soorten fietsers vanmorgen tegen gekomen.
Ene verkleed als kerstboom, wel goed zichtbaar maar sommige lichten kunnen u verblinden
Ene met fluo vestje en gewone fietslichten
Ene zonder licht en zwarte kleren
Gevaarlijkste vind ik die met enkel knipperlichten(buiten zonder licht dan natuurlijk) , ge kunt die zo moeilijk positioneren. Ik vind dat ze minstens 1 vast licht moeten verplichten, dat ze dan nog extra knipperlichten hangen kan mij dan niet schelen.

Gevaarlijkste vind ik die met enkel knipperlichten(buiten zonder licht dan natuurlijk) , ge kunt die zo moeilijk positioneren. Ik vind dat ze minstens 1 vast licht moeten verplichten, dat ze dan nog extra knipperlichten hangen kan mij dan niet schelen.
Is een vast licht sowieso niet verplicht? Mij altijd laten wijsmaken dat je niet met die knipperlichten mag rondrijden.

Eventjes kak in de broek daarnet.
Op het gemakje op de R4 aan het rijden als ik in de verte plots iemand achteruit zie rijden.
Ik gok dat die z'n afslag gemist had of zo..

Op de video lijkt het verder dan het was..

Ik nader gisteren de lichten op het middenvak hier. Komt er ene van rechts ingedraaid en neemt daarbij het vak links van mij. Ik claxonneer, vliegt die vervolgens aan redelijke snelheid over die verhoogde berm in het midden om op de juiste baan voor die richting terecht te komen.

Sommige mensen...

Baan van 50. Links een straat waar ene uitkomt. Zowel ikzelf als een tegenligger komt af, dus die die van links komt kan niet door. Beslist om er zich toch tussen te schieten. Ziet in dat dit heel nipt is.

In plaats van door te rijden stopt die midden de baan. Iedereen alles dichtgooien.

Ofwel rijd je, ofwel wacht je. Maar ga toch niet stoppen midden uw maneuver omdat je plots begint te twijfelen.

Waarschijnlijk al meermaals gemeld, maar ik krijg het vliegend sch... van tractors die als vrachtwagens gebruikt worden.
Daarnet weeral bijkanst 10km tegen 40 km/h op een 70 km/h baan achter ene achter gehangen die gewoon ne 20 voet container aan het trekken was, alvorens een gaatje om voor te steken.
Reden waarom ze die tractors prefereren boven een gewone vrachtwagen is geen mysterie hé:
  • Geen tachograaf nodig, dus ge kunt uw chauffeurs afjakkeren zoveel je wil...
  • Indien de chauffeur ouder is dan 39 ('t is te zeggen, geboren voor 1/10/1982) dan heeft die geen rijbewijs nodig (yep, helemaal géén, zelfs geen B rijbewijs, ook niet wanneer commerciële transportactiviteit). Is de chauffeur jonger dan is het wel volgens de regels van MTM dus CE.
  • Per bovenstaand, indien geboren voor 1/10/1982, ook geen medisch onderzoek vereist.
  • Indien ze hem ook voor landbouw/bosbouw gebruiken (gemengd gebruik), dan mogen ze op rode diesel rijden...
Hoog tijd dat ze dat gat dicht timmeren, iedereen CE rijbewijs, medische keuring en tachograaf. Liefst nog een beperking hoever die tractor mag werken van zijn inschrijvingsadres (tenzij voor echte landbouwactiviteiten dewelke onder rijbewijs type G vallen).

Of beter gewoonweg, het ding enkel gebruiken waarvoor hij gemaakt is, landbouwactiviteiten!

Ter info, ik heb geen probleem met landbouwers die op de baan moeten voor hun landbouwactiviteiten hé, die doen gewoon hun werk en zorgen dat we eten op tafel hebben...

Laatst bewerkt:
Tweede (kleine) ergernis, beetje samenhangend met bovenstaande tractorverhaal.
Ik rij met een G20 330e.
Topwagen, eigenlijk helemaal geen problemen mee, supercontent, alleen, ge moogt u niet laten verassen dat wanneer de ICE motor koud staat, je een stevig beperkt vermogen hebt.
Deze ochtend bij mijn inhaalmaneuver (koude motor, is een 40 km retour rit die ik 100% op batterij kan rijden) serieus verschoten van hoe fel je acceleratie beperkt is op koude motor.

Uiteraard doen ze dit om de ICE motor te beschermen, maar als je al 10 km aan het bollen bent en in een lekker warme wagen zit, dan sta je daar niet echt bij stil dat je op dat ogenblik niet met een 300 PK onder 6 sec 0 -> 100 km/h acceleratie wagen aan het rijden bent, maar eerder een gewone 320i.

Waarschijnlijk al meermaals gemeld, maar ik krijg het vliegend sch... van tractors die als vrachtwagens gebruikt worden.
Daarnet weeral bijkanst 10km tegen 40 km/h op een 70 km/h baan achter ene achter gehangen die gewoon ne 20 voet container aan het trekken was, alvorens een gaatje om voor te steken.
Reden waarom ze die tractors prefereren boven een gewone vrachtwagen is geen mysterie hé:
  • Geen tachograaf nodig, dus ge kunt uw chauffeurs afjakkeren zoveel je wil...
Zodra ze meer dan 40 kunnen wel, en de meeste van die grondwerkers die een tractor gebruiken (voor transport nog nooit gezien trouwens), rijden sneller, dus MET tachograaf.

• Indien de chauffeur ouder is dan 39 ('t is te zeggen, geboren voor 1/10/1982) dan heeft die geen rijbewijs nodig (yep, helemaal géén, zelfs geen B rijbewijs, ook niet wanneer commerciële transportactiviteit). Is de chauffeur jonger dan is het wel volgens de regels van MTM dus CE.
Dan is het G. Niet CE.

• Per bovenstaand, indien geboren voor 1/10/1982, ook geen medisch onderzoek vereist.
Voor een G nooit zelfs!

• Indien ze hem ook voor landbouw/bosbouw gebruiken (gemengd gebruik), dan mogen ze op rode diesel rijden...
Neen. Zodra een tractor voor iets anders gebruikt wordt dan land- of bosbouw, moet er een witte nummerplaat op en witte diesel. Zelfs indien dat een boer is, die als bijverdienste eens wat wegbrengt voor een ander.
Er zijn er nog die foutief met rode plaat en diesel rijden, maar dat zie je toch steeds minder door de controles.

De regel is nog relatief recent (5jr pakweg), speciaal ingevoerd voor dat soort zaken tegen te gaan. Als je niet in de sector zit, ga je dat dus logischerwijs niet zien passeren hebben.

Hoog tijd dat ze dat gat dicht timmeren, iedereen CE rijbewijs, medische keuring en tachograaf. Liefst nog een beperking hoever die tractor mag werken van zijn inschrijvingsadres (tenzij voor echte landbouwactiviteiten dewelke onder rijbewijs type G vallen).

Of beter gewoonweg, het ding enkel gebruiken waarvoor hij gemaakt is, landbouwactiviteiten!

Ter info, ik heb geen probleem met landbouwers die op de baan moeten voor hun landbouwactiviteiten hé, die doen gewoon hun werk en zorgen dat we eten op tafel hebben...
Je hebt grotendeels gelijk, maar je onderschat het nut voor een tractor voor grondwerkers denk ik.

Zodra ze meer dan 40 kunnen wel, en de meeste van die grondwerkers die een tractor gebruiken (voor transport nog nooit gezien trouwens), rijden sneller, dus MET tachograaf.
Klopt inderdaad, tractors Ta en Tb (40 en 60 km/h).
Echter die van deze ochtend was wel degelijk een Ta, met 40km/h bordje erop langs achter. Die van 60 zijn ook een pak minder hinderlijk naar snelheid toe hé.
In mijn omgeving zie ik die echt wel veel.

Dan is het G. Niet CE.
Begrijp ik niet, indien je rijbewijsplichtig bent (dus jonger dan 39) en de tractor inzet voor activiteiten buiten de landbouwsector dan heb je een rijbewijs nodig volgens MTM, dus een CE. Een G rijbewijs is uitsluitend landbouwactiviteiten. Maakt niet uit of het een Ta of Tb is, voor een Tb tractor heb je trouwens altijd een CE rijbewijs nodig wanneer gebruik anders dan landbouwactiviteit. Zelfs al ben je ouder dan 39!

Welk rijbewijs?
Wanneer je een tractor, onafhankelijk van zijn snelheidsindex, inzet voor activiteiten buiten de landbouw zoals activiteiten voor de aanleg en het onderhoud van parken en tuinen, heb je een rijbewijs nodig conform de MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van het voertuig. Voor tractoren met aanhangwagens is dat meestal het rijbewijs CE.
Vrijstelling rijbewijs
Bestuurders die geboren zijn vóór 1 oktober 1982, zijn vrijgesteld van het rijbewijs voor tractoren van categorie Ta, voor zowel landbouw- als niet-landbouwactiviteiten.
Als ze een landbouwtractor van categorie Tb besturen voor activiteiten buiten de landbouw, moeten ze altijd beschikken over een rijbewijs conform de MTM van het voertuig.

Neen. Zodra een tractor voor iets anders gebruikt wordt dan land- of bosbouw, moet er een witte nummerplaat op en witte diesel. Zelfs indien dat een boer is, die als bijverdienste eens wat wegbrengt voor een ander.
Er zijn er nog die foutief met rode plaat en diesel rijden, maar dat zie je toch steeds minder door de controles.
Ik lees toch overal anders hoor, ook in recent ge-update bronnen.
Wel met een extra voetnoot, het gebruik buiten de landbouwactiviteiten mag niet meer dan 50% van het totale aantal draaiuren uitmaken, er moet hiervoor een logboek/registratie bijgehouden worden, en voor het "niet landbouw" gedeelte moeten er accijnzen betaald worden. Kan wel aannemen dat de meesten de moeite niet zullen doen en gewoon met witte diesel rijden.

Dieselgebruik tractoren: twee uitzonderingen
De regel is dat tractoren die niet vrijgesteld zijn van periodieke keuring met witte diesel moeten rijden. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel. Bij het gemengd gebruik van tractoren (landbouw + niet-landbouw) is periodieke keuring verplicht maar kan je met rode diesel in je trekker niet-landbouwactiviteiten uitvoeren, voor zover ze niet meer dan de helft van de draaiuren van de trekker uitmaken én je de accijnzen bijbetaalt.

Er zit hier tussen mijn woonst en werkplaats een aannemer die zeer extensief van de voordelen van de Ta tractoren gebruik maakt, vandaar dat ik ze zo dikwijls zie, kan aannemen dat dat ergens anders minder is, ik zie inderdaad ook regelmatig de Tb / 60km/h tractoren, dewelke zo goed als volledig onder dezelfde wetgeving als gewone vrachtwagens vallen, inclusief Tachograaf!

Bij de boer waar ik mijn jeugd doorbracht altijd met rode mazout gereden. G-rijbewijs was toen nog niet ingevoerd. We reden aan 12 jaar met grote karren vol mest...

Ola, de werken rond Gent op de E17 zijn eindelijk gedaan. Niet meer 50 rijden, hoera
Serieus?

Zalig, geen halsbrekende toeren meer uithalen om in Destelbergen eraf te gaan voor de R4 te nemen.
Compleet achterlijk om net voor die afrit naar 70km/h te gaan. Telkens een volledige muur op het rechtse vak. Of je moet daar al van in Beervelde tussen gaan sukkelen.

Deze middag onderweg naar het werk. Er is een file aan de andere kant en iemand in de file laat ruimte zodat er iemand uit kan rijden van een parking, de juffrouw beslist dan maar om de baan op te rijden, maar net op dat moment kom ik aangereden aan 70km/u.

Zie onderstaande situatie:
Blauw = File
Groen = ik
Rood = de andere partij

Toch redelijk wat schade en even groggy. Nu begint er wel wat spierpijn te komen.

Ik begrijp wel dat de mensen in die file dat willen doen om goed te doen, maar soms doet het toch meer kwaad dan goed.

Wat denken de experts hier, herstelling of per total?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan