De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het is hier in 't dorp feest. Aan het begin van mijn straat staat een afsluiting, met aanduiding dat het vandaag en morgen doodlopend is, en alleen plaatselijk verkeer door kan. Na 200 meter is het dan volledig versperd, rommelmarkt kraampjes en feesttentjes, … je kent het wel.

Al een ganse dag proberen er toch mensen door te komen. Om dan na 200 meter tot de vaststelling te komen dat ze niet door kunnen, en moeten omkeren. Maar als de ganse straat langs 1 kant al vol geparkeerd staat, dan kan je amper keren. En als er dan achter u nog 5 andere auto's mee ingereden zijn is achteruit rijden ook geen sinecure. En er loopt natuurlijk op dat stuk straat ook gewoon een hoop volk van en naar de parkings terug.

Dus dat is hier al een ganse dag getoeter en gevloek. Ik snap dat niet. Iedereen dat hier in de omgeving woont weet dat het elk jaar afgesloten is, dus dat zijn al geen buurtbewoners. Maar waarom rijden die dan random straten in die duidelijk afgesloten zijn. Ik snap dat niet.
Da’s omdat ze er tegenwoordig een sport van maken om een straat 5 maanden af te sluiten omdat ze daar een week in het begin van die 5 maanden en 2 weken op het einde van die 5 maanden moeten werken.

Hier in de buurt is al meer dan een jaar lang een dorp afgesloten (doodlopend en verboden uitgezonderd plaatselijk verkeer). Onlangs erachter gekomen dat daar dus geen werken zijn. Op de site van Aquafin is te vinden dat ze daar ergens werken moesten doen langs de straat, maar daar is dus al efkes niks te zien.

Ik rijd daar dus niet meer voor om nee. ‘t Is overigens gene weg voor sluipverkeer of zo, dus ik zie ook niet in waarom het kwaad kan dat ik daar toch langs rijd. Ik rijd daar al 8 jaar regelmatig. Daarom rijd ik dus zelf soms ook zo’n bord voorbij: omdat die daar vaak zonder reden staan. En omdat als ge dan toch braaf de wegomlegging zou volgen dat die pijlen dan plots halverwege ergens ophouden, en dan staat ge daar in de brousse.

En wat is daar juist ergerlijk aan?
Omdat er sommige lichten zijn met lussen in het asfalt, en als ge ni dicht genoeg bij uw streep komt krijgde geen (of na heel lang wachten pas) groen. Vreselijk ergerlijk hier bij een groot kruispunt in de buurt da echt niet goed her-aangelegd is nen tijd geleden :D

Geit voor mij die bij het verlaten van de rotonde stopte om voorrang te geven aan een brommertje dat haaietanden had, en ook afsloeg in dezelfde straat als wij. Ik zat bijna in haar gat...

Om dan 500m verder een voorrang van rechts los te negeren.

Mensen binnen de bebouwde kom die nul de botten goesting hebben om voorrang van rechts te verlenen. En het is nu niet zo dat dit op punten gebeurt waar ik pas op het laatste moment zichtbaar word.
Vandaag hadden ze pech, want als ze vanuit hun bedrijfswagen zien dat ik met mijn oude Polo géén aanstalten maak om te stoppen, kennen ze plots de regels weer...

Bij ons zijn ze er nu in geslaagd om te experimenten met fietsstraten door gans de dorpskern. Er hangen hier en daar banners boven de straten, maar dat kan je niet lezen vanuit de wagen en is volgens mij geen correcte signalisatie.

Ze hebben hier ook weer een voorrang van rechts gemaakt door een (veel te klein) bordje met spanbandjes op te hangen aan een verlichtingspaal. Voetpad loopt door en de mensen die voorrang hebben komen uit een steegje. Na maanden is iedereen dat nu gewoon. Hebben ze nu dat bordje weggepakt en een voorrangsbord gehangen (geen voorrang van rechts meer). Wat een taferelen weer zeg.

Dat ze voorrang van rechts maar afschaffen.

bx19nrN.jpg

Gisterenavond rond 22u bijna een fietser omvergereden. Ik rij op een voorrangsweg richting een kruispunt met links en rechts haaientanden (oude streetview foto).

Wanneer ik net op het kruispunt ben komt er rechts een fietser uit de straat gevlogen, geen verlichting, blik op oneindig, zwalpend.. ik smijt alles dicht, verschoten tot en met. Fietser begint te gesticuleren. Ik open mijn deur:

ik: ‘gij hebt haaientanden e! Ge moet voorrang geven’

hij: ‘gevaarlijken zot!’

ik: ‘zatlap!’

hij: ‘achterlijken’

Ik hoop een aanrijding met fietser nooit mee te maken maar die close-calls zijn niet gezond voor mijn tikker 🙄

Het is erg met de fietsers tegenwoordig. Nu het vroeger donker is merk ik terug meer en meer fietsers zonder verlichting op. Gisteren op twee kilometer heb ik er bijna 3 geraakt. Amper of geen straatverlichting, volledig in het zwart gekleed, hoofdtelefoon op, ...

Gisteren nog een staaltje van vrouwelijk inschattingsvermogen gezien

De parking van frituur ligt eigenlijk haaks op de weg.
Er is één inrit/uitrit, maar je ZOU kunnen recht van je parkeerplek over de busstrook rijden de weg op. Alleen is dat een heel hoge rechte borduur die er ligt. Met een hoge SUV zou dat kunnen lukken.

Gisteren frietjes gehaald, stap in mijn auto, wil hem in achteruit zetten, komt er net een rode fiat 500 opgereden.
Ik bekijk haar want ik dacht die gaat achter mij doorrijden en iets verder staan dus niet in achteruit zetten of ik zit er nog tegen. Nope die blijft mij gewoon aankijken als een rund en doet teken dat ze op mijn plaats wilt staan.
Zij blijft staan in de opening van de inrit/uitrit (plaats voor 1.5auto zeg maar, maar geen 2 naast elkaar).

Ik trek mijn schouders op omdat ik geen flauw idee heb hoe ze dat wilt doen aangezien we elkaar niet kunnen kruisen, ik niet naast haar door kan en ook niet over haar kan springen. Begint ze te gesticuleren gelijk zot.
Ik stap uit, wandel rustig naar haar auto en ze begint te roepen dat ik maar "gewoon rechtdoor moet rijden"

1. Ik mag niet dwars over een busstrook rijden
2. Als ik daar af moet rijden kan ik mijn bumper ergens onder mijn auto gaan zoeken want no way dat ik daar af geraak zonder stukken

Met heel veel gezucht, met haar ogen draaien en wat gegrommel is ze dan doorgereden om pakweg 3 plaatsen verder te staan.
WAT.BEZIELT.ZULKE.MENSEN??!!

Ge moet rekening houden dat al die mensen die reacties posten op HLN artikelen of Facebook, ook met de wagen rijden.

Schiet er zich deze morgen ene uit een zijstraat waardoor ik alles moet dichtgooien omdat meneer gejaagd is, om dan aan 20 km/u te rijden omdat hij parking aan 't zoeken is.

Gisteren: madammeke met fluo hesjes over de zetel, 'Jayden, Kailey en Bradley on board', bezig op de smartphone terwijl ze netjes aan 50km/u een 4-tal voorrang van rechtsen negeert.
Ze deed me denken aan die mensen op een speedpedelec met handschoenen, helm en fluovest aan die in 20 jaar niet meer gefietst hebben en waarbij de fiets met hen rijdt in plaats van andersom. En dan maar brullen tegen de automobilisten.

Over speedpedelecs gesproken... Dit weekend ergens in bebouwde kom aan het rijden, pakweg 30km/u in een treintje wagens, niet al te breed, werd ik rechts ingehaald door een Speedpedelec die de snelheid niet wou laten zakken.

Nu geef ik toe dat ik het fietsreglement misschien niet heel goed ken, maar dat mag toch helemaal niet? Ik vond dat ook echt een gevaarlijke situatie. Ik zag die al komen, ik wou die ook niet de goot inrijden, dus voorzichtig zijn dat ik niet teveel naar rechts kwam terwijl ik wel tegenliggers had en het geen brede straat was.

Over speedpedelecs gesproken... Dit weekend ergens in bebouwde kom aan het rijden, pakweg 30km/u in een treintje wagens, niet al te breed, werd ik rechts ingehaald door een Speedpedelec die de snelheid niet wou laten zakken.

Nu geef ik toe dat ik het fietsreglement misschien niet heel goed ken, maar dat mag toch helemaal niet? Ik vond dat ook echt een gevaarlijke situatie. Ik zag die al komen, ik wou die ook niet de goot inrijden, dus voorzichtig zijn dat ik niet teveel naar rechts kwam terwijl ik wel tegenliggers had en het geen brede straat was.

Een zware overtreding die hem zuur zal opbreken wanneer hij gesnapt wordt of een ongeval heeft... Misverstand komt m.i. van fietsers die een rij stilstaande wagens wel rechts mogen voorbijrijden (=! inhalen)

E17 oprit naar Temse/Sint-niklaas is zo'n dubbele afrit waarbij eigenlijk de snelweg opsplitst en je nog een stuk aan 120 kunt rijden. Meestal neem ik direct het rechtse vak, maar nu het tweede omdat de auto voor mij altijd maar gas gaf en weer op zijn rem ging staan. Net wanneer ik hem wil inhalen schuift hij ook naar links. Moest dus weer serieus remmen. Geclaxonneerd, kerel zet zijn vier pinkers op en stuift dan tegen 140 of meer weg. No problem, misschien had hij me niet gezien.
Vijf minuten later lap ik het zelf wanneer ik van die afrit de N16 wil oprijden. Voor mij niks te zien, in mijn spiegel ook niet, dus ik schuif naar links en algoed heb ik de gewoonte om toch nog even over mijn schouder te zien want links van me zit dus een auto. Direct weer naar rechts geschoven, maar was toch even raar want door dit zo bruusk te doen waggelde mijn motor gedurende een tijdje. Kerel claxonneren, ik even mijn hand opgestoken als teken van sorry.

Daarstraks weer iemand voor mij die plots remt om een fietser te laten oversteken, dat terwijl er achter mij nog 1 auto was en daarna niks meer, dus ruimte genoeg voor die fietser om te kunnen oversteken.

Ik weet hoe dat werkt, je kan die slagbomen triggeren met een expansievat. Nochtans al verhalen gelezen van moto's die er bovenop Staan en het niet kunnen triggeren ook. Als de afstand te groot is en object te klein werkt dat ook niet.
Logisch dat sommige motoren daar een probleem mee hebben, als er niks ferro metalen in gebruikt worden ziet die lus dat niet he.
Kunststoffen, composietmateriaal en aluminium zijn niet magnetisch.

Laatst bewerkt:
Deze ochtend rijdt er ne jonge gast voor mij in een heel lange straat (die geen fietsstraat is). Die haalt geen enkele fietser in en blijft er netjes achter, ondanks er plaats is om in te halen. Die reed dus tergend traag door die heel lange straat.

Maar goed, we blijven rustig. Misschien rijdt die jonge kerel nog niet lang met den auto. Who knows.

Uiteindelijk komen we bijna op het einde, waar er rechts een straat is en wij voorrang moeten verlenen aan de mensen die van rechts komen. Er komt daar effectief iemand uit. Op dat moment beslist die kerel om dan toch ne hele hoop fietsers in te halen en die voorrang van rechts volledig te negeren. Er gebeuren dan accidenten.

Deze ochtend rijdt er ne jonge gast voor mij in een heel lange straat (die geen fietsstraat is). Die haalt geen enkele fietser in en blijft er netjes achter, ondanks er plaats is om in te halen. Die reed dus tergend traag door die heel lange straat.

Maar goed, we blijven rustig. Misschien rijdt die jonge kerel nog niet lang met den auto. Who knows.

Uiteindelijk komen we bijna op het einde, waar er rechts een straat is en wij voorrang moeten verlenen aan de mensen die van rechts komen. Er komt daar effectief iemand uit. Op dat moment beslist die kerel om dan toch ne hele hoop fietsers in te halen en die voorrang van rechts volledig te negeren. Er gebeuren dan accidenten.
Toch duidelijk?
Hij gebruikt de hele bende fietsers als shield tegen de aankomende auto :)

Al die jonge fietsers die met de koptelefoon op en/of smartphone in de hand fietsen. Die hebben zo vaak totaal geen besef dat ik op komst ben, zelfs als ik de claxon op mijn fiets gebruik. En dan verschieten als ik er plots naast rij. wat ik overigens niet aan een rotvaart doe, ik ben geen speedpedelec rijder zoals er zoveel zotten rondrijden.

Verder, fietspad aan Evolis in Kortrijk dat mooi onderhouden is , maar de seconde dat je op grondgebied Zwevegem komt is alles overwoekerd. Was dat nu zo een toer om 200m door te rijden met de maaier?

Een zware overtreding die hem zuur zal opbreken wanneer hij gesnapt wordt of een ongeval heeft... Misverstand komt m.i. van fietsers die een rij stilstaande wagens wel rechts mogen voorbijrijden (=! inhalen)
Ah dat mag, miljaar dat vind ik thans vervelend. Zo voor een rond punt heb ik het vaak dat er mij eentje nog snel langs rechs voorbij gaat als ik net wil oprijden. Als je dan de eerste afslag wil hebben is dat opletten geblazen.

Mesen die in volle ochtendspits de dorpskern blokkeren omdat ze "efkes" bij de bakker / slager / krantenwinkel / whatever moeten zijn en daarom hun auto recht voor de deur op straat parkeren, terwijl een paar meter verder voldoende parkeerplaatsen zijn.

"4 pinkers op en dan kan het mij geen kl*ten schelen dat ik iedereen hinder"-mentaliteit...

Mesen die in volle ochtendspits de dorpskern blokkeren omdat ze "efkes" bij de bakker / slager / krantenwinkel / whatever moeten zijn en daarom hun auto recht voor de deur op straat parkeren, terwijl een paar meter verder voldoende parkeerplaatsen zijn.

"4 pinkers op en dan kan het mij geen kl*ten schelen dat ik iedereen hinder"-mentaliteit...
Eigenlijk zou je zo standaard een rot ei moeten bij hebben voor zo'n gevallen.

Terug
Bovenaan