De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik rij hier naar boven met de fiets. Aan het einde van de brug verderop komen regelmatig wat mensen boven van de dijk langs de ene kant die de brug afrijden om dan op de foto rechtsbeneden de dijk aan de andere kant op te draaien. Op zich totaal geen probleem mee: het fietspad is breed genoeg, de borduurs nogal hoog en het is een beetje dwaas om voor 100m de straat 2x over te steken.

Maar rij dan RECHTS! Daarnet ook iemand die naar beneden bolt in het midden van fietspad en opschuift naar haar links - dus mijn rechts - als we bijna kruisen. We remmen alletwee tot stilstand. "Allé, rij dan RECHTS!" "Jamaar meneer, wilt ge zeggen dat ik de steenweg moet oversteken, ik moet daar opnieuw naar links. Waarom doet gij nu zo moeilijk?" "Nee, rij rechts van het fietspad!" mompel, mompel
Dat zijn mensen met een totaal gebrek aan verkeersinzicht.

Vanmorgen op E19 (rond half 7), redelijk veel vrachtverkeer al, dus rechtse rijvak slibt al dicht. En dan krijg je de camions die 0.1km/u sneller rijden en toch persé vinden dat ze moeten gaan inhalen... Maar aangezien het dichtslibt, is er voor die eerste vrachtwagen geen ruimte, en moet hij dus een rij van ne km lang aan vrachtwagens voorbij. Dat ze een rijvak opschuiven om bvb eentje van de oprit ertussen te laten, geen probleem. Die nieuwe zal u er wel terug tussen laten. Maar gaan inhalen en dan er gewoon niet voorbij geraken, zouden ze direct moeten verbieden.

And that, ladies and gentlemen, is how a traffic jam starts.

Dat zijn mensen met een totaal gebrek aan verkeersinzicht.

Ik rij hier naar boven met de fiets. Aan het einde van de brug verderop komen regelmatig wat mensen boven van de dijk langs de ene kant die de brug afrijden om dan op de foto rechtsbeneden de dijk aan de andere kant op te draaien. Op zich totaal geen probleem mee: het fietspad is breed genoeg, de borduurs nogal hoog en het is een beetje dwaas om voor 100m de straat 2x over te steken.

Maar rij dan RECHTS! Daarnet ook iemand die naar beneden bolt in het midden van fietspad en opschuift naar haar links - dus mijn rechts - als we bijna kruisen. We remmen alletwee tot stilstand. "Allé, rij dan RECHTS!" "Jamaar meneer, wilt ge zeggen dat ik de steenweg moet oversteken, ik moet daar opnieuw naar links. Waarom doet gij nu zo moeilijk?" "Nee, rij rechts van het fietspad!" mompel, mompel

Ergens kan ik de logica van die kerel volgen.
Het fietspad geldt maar in één rijrichting.
Dus op het fietspad rijden is spookrijden, zeker als er een tegenligger afkomt.

Op het voetpad rijden is verboden, maar als daar geen voetgangers zijn, kan die snel even op het voetpad gaan rijden om jou niet te hinderen op het fietspad.

Tenzij hij natuurlijk effectief op het fietspad bleef rijden...

Waarom moeten bedrijven korting krijgen? De externe kosten (vervuiling) zijn groter dan al die taxen, waarom die dan niet aanrekenen aan de vervuiler? Zo gaan we nooit tot een efficiëntere inzet van voertuigen komen. En ja zelfstandigen zullen hun prijzen moeten optrekken maar dat lijkt me onvermijdelijk.
Trek het dan 's helemaal open:

- Waarom kunnen tractoren met taksvrije diesel rijden?
- Waarom zijn de accijnzen op kerosine zo belachelijk laag?

En wat is daar juist ergerlijk aan?
Dat er soms lichten zijn met detectielussen, en als ze overal die belachelijke gewoonte hebben kan het soms lang duren eer het groen wordt. Ze moeten soms nu al plakkaten zetten aan kruispunten van "doorrijden tot aan stopstreep"

Bureaucraat met micropenis vertoont patsergedrag in door belastingbetaler gesponsorde salariswagen:

Bureaucraat met micropenis vertoont patsergedrag in door belastingbetaler gesponsorde salariswagen:

Wel mooi staaltje collegialiteit. Plots 2 van dezelfde firma die er achter rijden om hem te irriteren, daarna nog een van andere firma die duidelijk maakt dat hij niet bepaald gewenst is. Wel ongelooflijk dom gedrag. Een tankwagen met ADR (waarschijnlijk brandstof aan vorm van tank te zien) gaan brake-checken. Echt een goed idee hoor.

Maar waarom doet die vrachtwagen dat manoeuvre helemaal in het begin? Die Audi rijdt toch gewoon op de rechter strook? Ik vind het nogal moeilijk een oordeel te vellen omdat je het begin niet ziet.

Die motorrijder is trouwens ook fameus in fout. Hij hoort op dat moment niet tussen 2 rijstroken auto's voorbij te steken. De file lijkt mij niet van die snelheid dat hij daar tussen mag gaan rijden en sowieso zonder 4 pinkers. Om maar te zeggen dat hij begint te zagen op die Audi terwijl hij zelf ook al 2-3 fouten maakt op dat moment.

Maar waarom doet die vrachtwagen dat manoeuvre helemaal in het begin? Die Audi rijdt toch gewoon op de rechter strook? Ik vind het nogal moeilijk een oordeel te vellen omdat je het begin niet ziet.
Die wijkt uit omdat die audi plots in de remmen gaat, lijkt me vrij duidelijk toch?

Dat er soms lichten zijn met detectielussen, en als ze overal die belachelijke gewoonte hebben kan het soms lang duren eer het groen wordt. Ze moeten soms nu al plakkaten zetten aan kruispunten van "doorrijden tot aan stopstreep"
Idd enorm ergerlijk.
Al 1x uitgestapt om aan die pipo uit te leggen dat het feit dat hij minutenlang aan de rode lichten staat zijn eigen schuld is en dat hij moet doorrijden zodat de lussen de auto kunnen detecteren.
En 1x een auto gewoon voorbij gestoken, die had echt een gat van 10m gelaten. Die keek echt enorm verbaasd toen ik er gewoon voor ging 'parkeren' :p

Die motorrijder is trouwens ook fameus in fout. Hij hoort op dat moment niet tussen 2 rijstroken auto's voorbij te steken. De file lijkt mij niet van die snelheid dat hij daar tussen mag gaan rijden en sowieso zonder 4 pinkers. Om maar te zeggen dat hij begint te zagen op die Audi terwijl hij zelf ook al 2-3 fouten maakt op dat moment.
Lijkt me traag verkeer, traag genoeg dat die moto wel mag filteren.

Vrachtwagen doet dat hoogstwaarschijnlijk omdat het al even aan de gang is en hij gebrakechecked wordt of omdat die Audi opzettelijk veel trager rijdt dan de wagens voor hem om op de zenuwen van de vrachtwagen te werken (want een echte brakecheck lijkt het niet).

Er gebeurt veel verkeerd maar die Audi hangt het sowieso wel uit lijkt me.

Normaal gezien ligt zo een detectielus toch wel een stuk voor de stopstreep. Dat gaat meestal toch over een dikke 4 meter of een goede autolengte afstand.
Ik moet zeggen dat ik zo een bord "doorrijden tot aan stopstreep" nog nooit gezien heb.

Laatst bewerkt:
Normaal gezien licht zo een detectielus toch wel een stuk voor de stopstreep. Dat gaat meestal toch over een dikke 4 meter of een goede autolengte afstand.
Ik moet zeggen dat ik zo een bord "doorrijden tot aan stopstreep" nog nooit gezien heb.
21 Verbindingsstraat

Hier bv staat er een.

Normaal gezien ligt zo een detectielus toch wel een stuk voor de stopstreep. Dat gaat meestal toch over een dikke 4 meter of een goede autolengte afstand.
Dat zijn detectielussen om te zien of er een wachtrij ontstaat en ze staan meestal nog een stuk verder naar achteren, vaak vanaf 3 autolengtes. Die gaan dan de lichten aan die plaats prioritair behandelen.
Maar er zijn ook effectief lichten die niet op groen gaan als er niemand vooraan staat. En die detectielussen staan dan echt tegen de stopstreep aan.

kruispuntmobilnb.jpg

Lijkt me duidelijk, eerste lus op tot 5 meter (1 autolengte zoals ik dus al zei), soms zelfs nog iets verder. Dat doen ze net omdat mensen niet altijd tot aan de stoptrein rijden.
Op plaatsen waar die lus dichter bij de stopstreep staat hebben ze dus eigenlijk een fout gemaakt en dan gaan ze blijkbaar van die bordjes plaatsen ipv de lus wel juist te plaatsen.
De andere lussen staan verder van de lichten verwijderd.

kruispuntmobilnb.jpg

Lijkt me duidelijk, eerste lus op tot 5 meter (1 autolengte zoals ik dus al zei), soms zelfs nog iets verder. Dat doen ze net omdat mensen niet altijd tot aan de stoptrein rijden.
Op plaatsen waar die lus dichter bij de stopstreep staat hebben ze dus eigenlijk een fout gemaakt en dan gaan ze blijkbaar van die bordjes plaatsen ipv de lus wel juist te plaatsen.
De andere lussen staan verder van de lichten verwijderd.
Amai ja, dat tekeningetje bewijst wel heel duidelijk hoe elk kruispunt in heel België in de praktijk opgebouwd is. 3 a 5 meter staat er. Je moet boven de lus staan, als je er net voor staat werkt het ook niet. Dus in praktijk toch 2-2.5m er zijn er veel die meer dan een autolengte laten ook.

Amai ja, dat tekeningetje bewijst wel heel duidelijk hoe elk kruispunt in heel België in de praktijk opgebouwd is. 3 a 5 meter staat er. Je moet boven de lus staan, als je er net voor staat werkt het ook niet. Dus in praktijk toch 2-2.5m er zijn er veel die meer dan een autolengte laten ook.
Toch maar eens opzoeken hoe zo een magnetisch veld werkt, je moet daar dus niet bovenop staan om een effect te hebben op dat magnetisch veld. Als de voorzijde van de auto in de buurt komt van die inductiespoel heeft dat al een effect op dat magnetisch veld en is de auto dus reeds gedetecteerd.
Je ziet dat het beste bij slagbomen die met een gelijkaardig systeem werken.

Toch maar eens opzoeken hoe zo een magnetisch veld werkt, je moet daar dus niet bovenop staan om een effect te hebben op dat magnetisch veld. Als de voorzijde van de auto in de buurt komt van die inductiespoel heeft dat al een effect op dat magnetisch veld en is de auto dus reeds gedetecteerd.
Je ziet dat het beste bij slagbomen die met een gelijkaardig systeem werken.
Ik weet hoe dat werkt, je kan die slagbomen triggeren met een expansievat. Nochtans al verhalen gelezen van moto's die er bovenop Staan en het niet kunnen triggeren ook. Als de afstand te groot is en object te klein werkt dat ook niet.

Het is hier in 't dorp feest. Aan het begin van mijn straat staat een afsluiting, met aanduiding dat het vandaag en morgen doodlopend is, en alleen plaatselijk verkeer door kan. Na 200 meter is het dan volledig versperd, rommelmarkt kraampjes en feesttentjes, … je kent het wel.

Al een ganse dag proberen er toch mensen door te komen. Om dan na 200 meter tot de vaststelling te komen dat ze niet door kunnen, en moeten omkeren. Maar als de ganse straat langs 1 kant al vol geparkeerd staat, dan kan je amper keren. En als er dan achter u nog 5 andere auto's mee ingereden zijn is achteruit rijden ook geen sinecure. En er loopt natuurlijk op dat stuk straat ook gewoon een hoop volk van en naar de parkings terug.

Dus dat is hier al een ganse dag getoeter en gevloek. Ik snap dat niet. Iedereen dat hier in de omgeving woont weet dat het elk jaar afgesloten is, dus dat zijn al geen buurtbewoners. Maar waarom rijden die dan random straten in die duidelijk afgesloten zijn. Ik snap dat niet.

Terug
Bovenaan