Mooi dat ge meer dan 50% van de bestuurders zit als asociale egoïsten. Gij hebt vast een rooskleurig wereldbeeld.
% van de nieuw gekochte voertuigen =/= % bestuurders
Ik weet dat dit hier het ergernissen topic is, en iedereen mag hier zijne gal spuwen. Maar als ge hier 4 pagina's gaat discussieren met argumenten die totaal gene steek houden wordt het stillekes ook een ergernis voor mij.
Altijd open om te kijken waar mijn argumenten geen steek houden.
Zal ik eens heel uw onderbouwing omver schoppen? Mensen kopen geen SUV omdat die hoog of stevig is, of omdat ze daarmee goed fietsers omver kunnen rijden of zonder te vertragen over vluchtheuvels kunnen razen. Mensen kopen een SUV omdat ze die mooi vinden. Niks meer dan dat.
Mijn argumenten volgen een bepaalde logica: dat SUV's makkelijker op borduren rijden, dat die hoger zitten en dus een beter zicht op de baan geven, ... zijn allemaal objectieve feiten.
Maar dat hun voornaamste verkoopsargument hun schoonheid zou zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Uit welk marktonderzoek zou dat dan moeten blijken?
Een deel koopt die waarschijnlijk nog omdat die hoger is, maar dat is dan ook alleen maar om gemakkelijker in te kunnen stappen, maar niet om de baas te zijn in het verkeer of zoiets.
Sorry, maar het gros van uw argumenten slaan gewoon nergens op. Veel mensen vinden SUV's nu eenmaal mooi. Kijk maar naar sommige breaks die ze 3 cm hoger zetten, en waar ze plastiek op de bumpers en de spatborden plakken. Die kunnen ze dan voor €5000 extra verkopen. En als veel mensen SUV's mooi vinden gaan de fabrikanten die ook meer maken.
Je bedoelt bijvoorbeeld het type Audi Allroad? Fantastisch voorbeeld.
Ik zeg altijd tegen SUV-rijders: als je dan toch per se een jeep wil kopen, over 4x4 wil beschikken, een hogere instap wil hebben, ... terwijl je die tegelijkertijd als gezinswagen wil gebruiken: koop u dan een Audi Allroad. Met zijn quattro-systeem geraak je er op ruw terrein verder mee dan met de gemiddelde SUV en als je hem op de openbare weg gebruikt dan zakt zijn vrije hoogte automatisch in functie van de snelheid met zijn regelbare luchtkussens. Goed bekeken van die Audi-ingenieurs: aan 130 km/h heeft die vrije hoogte geen enkele meerwaarde en zorgt het alleen maar voor luchtweerstand: automatisch laten zakken die handel.
De ironie is: niemand is geïnteresseerd in die 4x4, die gasten zitten in het weekend liever in de carwash dan in de modder. Mensen zijn blijkbaar enkel geïnteresseerd in de lompheid van de wagen: het moet een slechte aerodynamica hebben, het moet breed zijn, het moet zwaar wegen, het moet hoog zijn (ook aan 130 km/u op de autostrade), ... Het moet er vooral
uitzien alsof ze elk weekend in de modder zitten. Blijkbaar zouden zelfs veel SUV's tegenwoordig niet eens vierwielaandrijving hebben.
Ik bedoel: heel het concept lijkt gewoon nergens op en is inherent tegenstrijdig. Het botst langs alle kanten, en dus ook met onze infrastructuur en andere weggebruikers.
Ikzelf rijd nu ook in een SUV, omdat er geen ander elektrisch model beschikbaar was naar mijn noden en goesting. Ik voel mij niet de koning van de weg of zo, en ik heb nog geen plotse goesting gekregen om voetgangers of fietsers plat te rijden. Mijn volgende auto zal wel weer een sedan of break zijn, want ik vind dat prettiger rijden. De hogere instap van de SUV is dan wel weer beter voor mijn rug, dus ik snap dat dat een argument is voor velen. Deze auto is ook veiliger dan mijn vorige (wat geen SUV was), puur door alle sensoren en camera's erop. Alleen zullen die er niet voor zorgen dat ik nooit een ongeval kan krijgen, het is nog altijd mijn verantwoordelijkheid om de situatie goed in te schatten en te observeren waar mogelijk gevaar is. En of ik nu in een SUV, break, coupé, traktor of glazen bol aan het rijden ben; ik zal toch altijd moeten opletten. En ik zal ook altijd een momentje kunnen krijgen waarbij ik niet genoeg oplet, dat kan ook in een rijdende glazen bol gebeuren.
Ik zie meer heil in de extra sensoren overal. In de race naar autonoom rijden gok ik dat de rijhulp gaandeweg zo verbeterd gaat worden dat de kans op ongevallen serieus gaat verkleinen. En mogelijk geraakt de autoindustrie eerder op dat punt dan dat de regelmakers eruit zijn hoe ze die moordmachines van SUV's kunnen bannen, die machinegeweren onder de auto's, de pletwalsen met 5 deuren, of hoe je ze ook wil noemen.
Er zal sowieso een kleiner gedeelte SUV-rijders zijn die het kopen om de baas uit te hangen op de weg. Je komt overal macho's tegen, en in auto's komt dat machogedrag nog meer naar voor. Zulke wagens lenen zich daar uitstekend voor. Sommige gasten kicken erop om met hun koplampen rechtstreeks uw interieur te verlichten op de autostrade op het 3de rijvak. Hoe intimiderender hoe beter.
Een groter gedeelte zal wellicht niet doelbewust dat machogedoe nastreven, maar zal er wel naar
genudged worden. Als uw auto groter, breder, zwaarder, ... is dan de rest, dan krijg je automatisch zo'n
king of the road gevoel. Dat is logisch, ik zou het wellicht ook hebben. Maar daarom moet je dat effect nog niet negeren.