Das nu keer zo ne zever eh, qua afmetingen zijn die waarschijnlijk nog zo groot niet als een camionet en een stuk lager, en het rijdt toch ook vol camionettes?
En het rijdt ook vol tractors, dus onze ganse openbare ruimte dan maar direct afstemmen op tractors dan? :ironic:
Ik bedoel, als je al die SUV-fans ziet die staan geilen op het design van een metalen schoendoos, dan voorspel ik nog fantastische tijden voor de exponent van dat design: de tractor.
Sporadisch eens een wagen, vrachtwagen, uitzonderlijk vervoer, ... van groter formaat op de weg vormt doorgaans geen probleem. Omdat het
sporadisch is. Men begrijpt dat dat soms nodig is
in heel specifieke gevallen.
Maar het wordt natuurlijk wél een probleem wanneer smakeloze egoïsten die niet met de auto kunnen rijden dit soort vervoersmiddelen gaan gebruiken voor gewone verplaatsingen. Met diverse ongegronde en bijzonder egoïstische redenen:
- Omdat ze te onzeker zijn om in een normale auto over straat te rijden en ze dus hoger willen zitten om een beter overzicht te hebben op de baan, met de gekende ratrace tot gevolg
- Omdat ze te incompetent zijn, overal tegenaan rijden en in plaats van hun eigen incompetentie in te zien, dan maar gewoon een wagen met een hogere wielbasis kopen
- Omdat ze te lui zijn om een normale parkeerplaats te zoeken en ze vinden van zichzelf dat ze belangrijk genoeg zijn om op het trottoir te kunnen parkeren zonder schade aan uw auto
- Omdat ze bij een mogelijk ongeval liever andere mensen dubbel zo zwaar verwonden, dan dat ze zelf een schrammetje zouden hebben waardoor ze een wagen met een hogere massa willen kopen
-Enzovoort.
Waar het egoïsme van het individu het begint over te nemen van het maatschappelijk belang, dat is één van de weinige momenten waarop een overheid moet ingrijpen. Ik denk dat dit een schoolvoorbeeld is.
Nog los van het feit dat het energetisch ook gewoon belachelijk is om met de SUV of pick-up truck een blik gepelde tomaten te gaan halen in de winkel achter de hoek. Onze huizen moeten tegenwoordig aan zodanige energiezuinige eisen voldoen dat zelfs het laatste stukje warmteverlies van een fucking vijs in uw OSB-plaat in kaart wordt gebracht (ik overdrijf niet). Maar met z'n allen in metalen schoendozen met een dramatische aerodynamicafactor over onze snelwegen scheuren aan 130 km/h? -> Geen probleem jong, plak er anders nog random een halve meter staal bij in de hoogte zoals bij die BMW X6 gedrochten. Gewoon, omdat het kan. Met banden eronder alsof ze straks een vracht patatten van 20 ton uit een moeras gaan sleuren terwijl zo'n auto nog nooit een spatje modder van dichtbij heeft gezien. Rolweerstand? Wat is dat? Maar hey, het ziet er wel stoer uit bij de vriendjes natuurlijk. Dat wel!
Compleet belachelijk. Waarom laat je niet direct uw handrem op staan terwijl je op de autostrade rijdt? Nu we toch bezig zijn.