De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Er is toch een verschil hoor: SUV's, pick-up trucks, ... hebben gewoon een hogere wielbasis waardoor ze probleemloos op trottoirs kunnen rijden, daar waar een gewone auto daar simpelweg niet toe in staat is.
Bovendien kunnen ze ook sneller over vluchtheuvels rijden zonder te slepen bijvoorbeeld.

Eigenschappen waar ze gretig gebruik van maken.
Alles wat jij hier opnoemt kan ik ook met mijn gewone auto en kon ik ook met mijn vorige auto's die ook gewone auto's waren en zeker geen suv of pick-up.

Ik hoop wel dat je met vluchtheuvels eigenlijk verkeersdrempels bedoelde, want vluchtheuvels zijn niet gemaakt om over te rijden.

Alles wat jij hier opnoemt kan ik ook met mijn gewone auto en kon ik ook met mijn vorige auto's die ook gewone auto's waren en zeker geen suv of pick-up.

Uiteraard kan dat. Zelfs met mijn fiets kan ik dat.
Maar door die hoge wielbasis wordt de drempel lager om zoiets te doen, bijna letterlijk. En dat nodigt uit.

In het verkeer gaat het vaak om nudging. En hoe hoger, breder, zwaarder, ... uw voertuig hoe groter het "mij-kan-niets-overkomen"-gevoel. En vertaalt zich rechtstreeks in assertiever/agressiever rijgedrag. Of gewoon lomper rijgedrag. Een rotonde met 2 stroken bijvoorbeeld, hoe vaak SUV's en pickups niet binnen de lijntjes kunnen/willen blijven is echt triestig. Hoe vaak ik al heb moeten trompen om die mensen daarop te wijzen. En vaak hebben ze het niet eens door.
Ok, je zou kunnen stellen dat mensen met dergelijke auto's gewoon minder goed met de auto kunnen rijden en daarom dergelijke auto kopen, maar het zit hem zeker ook voor een groot stuk in het "I'm the king of the road"-gevoel.

Ik hoop wel dat je met vluchtheuvels eigenlijk verkeersdrempels bedoelde, want vluchtheuvels zijn niet gemaakt om over te rijden.

Jep.

Om het even extreem te stellen: waarom zou je als overheid nog investeren in verhoogde voetpaden, verkeersdrempels, ... als je systematisch voertuigen toelaat die daar losjes over rijden alsof het niets is?

Of zoals bij SUV's en pick-ups bijvoorbeeld.

Maar ach, als je achter een SUV of pickup rijdt kun je sowieso al geen hol meer zien. Of het nu regent of mooi weer is, met of zonder mistlampen. Zicht hebben op de baan? Dat is een privilege geworden van de asociale SUV- en pickuprijder. Met bijhorende ratrace waarbij iedereen steeds hoger wil zitten.

Bijgevolg hebben de wegen ook minder capaciteit. Je moet veel meer afstand bewaren achter een SUV of pickup dan achter een normale auto omdat je niet meer kan anteciperen op het voorliggende verkeer. Dat is dan maatschappelijk nadeel nummer 37, for the sake of het kleine particulier voordeel van enkele asocialen.
Achter mijn camionet van 2.65m zie je nog veel minder. Die heeft zelfs geen achterruiten om door te kijken.

Lijkt me dat we dan ook geblindeerde ruiten moeten gaan verbieden want daar kan je ook niet doorkijken...
Of elke auto met een vrij kleine achterruit.
Of elke auto die volgeladen is waardoor je ook niet meer kan doorkijken.
Of ... misschien moeten we eens wat minder zuur zijn op de weg en anderen laten rijden met wat ze willen :p

En dan komen we weer uit bij de: "Ik mag perfect mijn pick-up als gezinswagen gebruiken want er rijden ook tractors op de baan die 30 ton grond moeten vervoeren". Het enige verschil is, die laatste heeft zijn omvang en massa nodig. Die eerste niet.

En dat is uiteraard allemaal geen probleem, zolang dat bij enkelingen blijft. Echter, wanneer de SUV's meer dan 50% van de nieuw verkochte wagens gaan uitmaken, dan wordt het een significant fenomeen die actie zal vereisen. De ratrace in zijn volle momentum.
- Ofwel gaan we gans ons openbaar wegennet beginnen aanpassen
- Ofwel gaan we beginnen reguleren, zoals dat altijd het geval is wanneer asociale egoïsten het verpesten voor de rest

Ik gok op het laatste. En dan kunnen jullie hier neuten over "hoe het toch zo ver is kunnen komen dat alles gereguleerd moet worden".

Wanneer? Het zal wellicht nog enkele dode peuters en kleuters aan de schoolpoort kosten die overreden werden omdat ze niet konden gezien worden vanuit de cockpit van een SUV of pick-up truck. De maatschappelijke druk zal vergroten. En uiteindelijk komt er wetgeving. Wedden?

Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. En als die tweede teveel met de voeten getreden wordt, dan gaat dat ten koste van het eerste. Altijd. Je hebt het zelf in de hand.

Afstand houden en defensief rijden gaat ook al heel ver in het vermijden van ongevallen.
Als je klaagt dat je geen zicht hebt dan moet je meer afstand houden zodanig dat je op tijd kan reageren.

Nu eigenlijk hebben wij in Europa niet echt SUV of pick ups. Daarvoor moet je naar de VS gaan.
Hier hebben we de kleine broertjes al aangepast aan Europees wegennet.

Nu eigenlijk hebben wij in Europa niet echt SUV of pick ups. Daarvoor moet je naar de VS gaan.
Wat is de Land Rover Defender dan volgens jou? Volgens mij is die wagen (samen met de JEEP willys) nu toch wel dé SUV?

Wat is de Land Rover Defender dan volgens jou? Volgens mij is die wagen (samen met de JEEP willys) nu toch wel dé SUV?
Voor mij is er toch wel nog een groot verschil tussen een defender en een dodge ram/ford raptor/cadillac escalade/chevrolet silverado/etc
Ik denk dat een BMW X7 tegenwoordig al groter is dan een defender.

Echter, wanneer de SUV's meer dan 50% van de nieuw verkochte wagens gaan uitmaken,
...
wanneer asociale egoïsten het verpesten voor de rest
Mooi dat ge meer dan 50% van de bestuurders zit als asociale egoïsten. Gij hebt vast een rooskleurig wereldbeeld.

Ik weet dat dit hier het ergernissen topic is, en iedereen mag hier zijne gal spuwen. Maar als ge hier 4 pagina's gaat discussieren met argumenten die totaal gene steek houden wordt het stillekes ook een ergernis voor mij.

Zal ik eens heel uw onderbouwing omver schoppen? Mensen kopen geen SUV omdat die hoog of stevig is, of omdat ze daarmee goed fietsers omver kunnen rijden of zonder te vertragen over vluchtheuvels kunnen razen. Mensen kopen een SUV omdat ze die mooi vinden. Niks meer dan dat.

Een deel koopt die waarschijnlijk nog omdat die hoger is, maar dat is dan ook alleen maar om gemakkelijker in te kunnen stappen, maar niet om de baas te zijn in het verkeer of zoiets.

Sorry, maar het gros van uw argumenten slaan gewoon nergens op. Veel mensen vinden SUV's nu eenmaal mooi. Kijk maar naar sommige breaks die ze 3 cm hoger zetten, en waar ze plastiek op de bumpers en de spatborden plakken. Die kunnen ze dan voor €5000 extra verkopen. En als veel mensen SUV's mooi vinden gaan de fabrikanten die ook meer maken.

Ikzelf rijd nu ook in een SUV, omdat er geen ander elektrisch model beschikbaar was naar mijn noden en goesting. Ik voel mij niet de koning van de weg of zo, en ik heb nog geen plotse goesting gekregen om voetgangers of fietsers plat te rijden. Mijn volgende auto zal wel weer een sedan of break zijn, want ik vind dat prettiger rijden. De hogere instap van de SUV is dan wel weer beter voor mijn rug, dus ik snap dat dat een argument is voor velen. Deze auto is ook veiliger dan mijn vorige (wat geen SUV was), puur door alle sensoren en camera's erop. Alleen zullen die er niet voor zorgen dat ik nooit een ongeval kan krijgen, het is nog altijd mijn verantwoordelijkheid om de situatie goed in te schatten en te observeren waar mogelijk gevaar is. En of ik nu in een SUV, break, coupé, traktor of glazen bol aan het rijden ben; ik zal toch altijd moeten opletten. En ik zal ook altijd een momentje kunnen krijgen waarbij ik niet genoeg oplet, dat kan ook in een rijdende glazen bol gebeuren.

Ik zie meer heil in de extra sensoren overal. In de race naar autonoom rijden gok ik dat de rijhulp gaandeweg zo verbeterd gaat worden dat de kans op ongevallen serieus gaat verkleinen. En mogelijk geraakt de autoindustrie eerder op dat punt dan dat de regelmakers eruit zijn hoe ze die moordmachines van SUV's kunnen bannen, die machinegeweren onder de auto's, de pletwalsen met 5 deuren, of hoe je ze ook wil noemen.

Afstand houden en defensief rijden gaat ook al heel ver in het vermijden van ongevallen.
Als je klaagt dat je geen zicht hebt dan moet je meer afstand houden zodanig dat je op tijd kan reageren.

Uhu, ik moet afstand houden omdat ik in een normale auto rijd. Een andere SUV-rijder daarentegen kan dan gerust tussen mij en mijn voorganger schuiven want hij kan er wél perfect overheen kijken. Zie je het probleem? Zie je de ratrace?

Oh, maar als je dacht dat we het ergste al gehad hebben zal ik je moeten teleurstellen. De grootte en hoogte van de SUV's en pick-ups blijven met elk nieuw model toenemen. Ik reed onlangs achter een BMW X5 van 15 jaar geleden en ene van nu en ik dacht: "kijk eens aan, origineel, ze hebben er nog een halve meter staal bijgeplakt." Het slaat gewoon nergens meer op.

Zelfs een blinde kan zien dat dit zo niet kan blijven voortduren. Zeker in een Europese/Belgische context met historische binnensteden en sowieso al veel te weinig plaats overal. Ofwel gaan ze zichzelf moeten reguleren (zo lijkt het er niet direct op) ofwel zal het van hogerhand moeten komen.

Uhu, ik moet afstand houden omdat ik in een normale auto rijd. Een andere SUV-rijder daarentegen kan dan gerust tussen mij en mijn voorganger schuiven want hij kan er wél perfect overheen kijken. Zie je het probleem? Zie je de ratrace?

Oh, maar als je dacht dat we het ergste al gehad hebben zal ik je moeten teleurstellen. De grootte en hoogte van de SUV's en pick-ups blijven met elk nieuw model toenemen. Ik reed onlangs achter een BMW X5 van 15 jaar geleden en ene van nu en ik dacht: "kijk eens aan, origineel, ze hebben er nog een halve meter staal bijgeplakt." Het slaat gewoon nergens meer op.

Zelfs een blinde kan zien dat dit zo niet kan blijven voortduren. Zeker in een Europese/Belgische context met historische binnensteden en sowieso al veel te weinig plaats overal. Ofwel gaan ze zichzelf moeten reguleren (zo lijkt het er niet direct op) ofwel zal het van hogerhand moeten komen.

iedere auto wordt groter dus dat is niks specifieks aan SUV en pick ups. Vergelijk eens een instapmodel van elke merk met een instsapmodel van 20-30 jaar geleden.

En ja, als jij vindt dat jij in je normale auto geen goed zicht hebt door je voorganger (voor welke reden ook) dan moet je je aanpassen zodanig dat je veilig kan rijden.
Als ik door een straat rij waar ik 50mag maar ik zie overal spelende kinderen ga ik mij ook aanpassen. Waarom zou dat anders zijn als je geen zicht hebt??

Voor mij is er toch wel nog een groot verschil tussen een defender en een dodge ram/ford raptor/cadillac escalade/chevrolet silverado/etc
Ik denk dat een BMW X7 tegenwoordig al groter is dan een defender.
Er is zeker verschil, vooral in formaat. Maar ik zou niet zeggen dat wij hier geen SUV's hebben, want ik vind een Defender nu veel meer een SUV zijn dan een Dodge Ram. Ook al is die laatste een pak groter.

Mooi dat ge meer dan 50% van de bestuurders zit als asociale egoïsten. Gij hebt vast een rooskleurig wereldbeeld.
% van de nieuw gekochte voertuigen =/= % bestuurders

Ik weet dat dit hier het ergernissen topic is, en iedereen mag hier zijne gal spuwen. Maar als ge hier 4 pagina's gaat discussieren met argumenten die totaal gene steek houden wordt het stillekes ook een ergernis voor mij.
Altijd open om te kijken waar mijn argumenten geen steek houden.

Zal ik eens heel uw onderbouwing omver schoppen? Mensen kopen geen SUV omdat die hoog of stevig is, of omdat ze daarmee goed fietsers omver kunnen rijden of zonder te vertragen over vluchtheuvels kunnen razen. Mensen kopen een SUV omdat ze die mooi vinden. Niks meer dan dat.

Mijn argumenten volgen een bepaalde logica: dat SUV's makkelijker op borduren rijden, dat die hoger zitten en dus een beter zicht op de baan geven, ... zijn allemaal objectieve feiten.

Maar dat hun voornaamste verkoopsargument hun schoonheid zou zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Uit welk marktonderzoek zou dat dan moeten blijken?

Een deel koopt die waarschijnlijk nog omdat die hoger is, maar dat is dan ook alleen maar om gemakkelijker in te kunnen stappen, maar niet om de baas te zijn in het verkeer of zoiets.

Sorry, maar het gros van uw argumenten slaan gewoon nergens op. Veel mensen vinden SUV's nu eenmaal mooi. Kijk maar naar sommige breaks die ze 3 cm hoger zetten, en waar ze plastiek op de bumpers en de spatborden plakken. Die kunnen ze dan voor €5000 extra verkopen. En als veel mensen SUV's mooi vinden gaan de fabrikanten die ook meer maken.

Je bedoelt bijvoorbeeld het type Audi Allroad? Fantastisch voorbeeld.

Ik zeg altijd tegen SUV-rijders: als je dan toch per se een jeep wil kopen, over 4x4 wil beschikken, een hogere instap wil hebben, ... terwijl je die tegelijkertijd als gezinswagen wil gebruiken: koop u dan een Audi Allroad. Met zijn quattro-systeem geraak je er op ruw terrein verder mee dan met de gemiddelde SUV en als je hem op de openbare weg gebruikt dan zakt zijn vrije hoogte automatisch in functie van de snelheid met zijn regelbare luchtkussens. Goed bekeken van die Audi-ingenieurs: aan 130 km/h heeft die vrije hoogte geen enkele meerwaarde en zorgt het alleen maar voor luchtweerstand: automatisch laten zakken die handel.

De ironie is: niemand is geïnteresseerd in die 4x4, die gasten zitten in het weekend liever in de carwash dan in de modder. Mensen zijn blijkbaar enkel geïnteresseerd in de lompheid van de wagen: het moet een slechte aerodynamica hebben, het moet breed zijn, het moet zwaar wegen, het moet hoog zijn (ook aan 130 km/u op de autostrade), ... Het moet er vooral uitzien alsof ze elk weekend in de modder zitten. Blijkbaar zouden zelfs veel SUV's tegenwoordig niet eens vierwielaandrijving hebben. :crazy:

Ik bedoel: heel het concept lijkt gewoon nergens op en is inherent tegenstrijdig. Het botst langs alle kanten, en dus ook met onze infrastructuur en andere weggebruikers.

Ikzelf rijd nu ook in een SUV, omdat er geen ander elektrisch model beschikbaar was naar mijn noden en goesting. Ik voel mij niet de koning van de weg of zo, en ik heb nog geen plotse goesting gekregen om voetgangers of fietsers plat te rijden. Mijn volgende auto zal wel weer een sedan of break zijn, want ik vind dat prettiger rijden. De hogere instap van de SUV is dan wel weer beter voor mijn rug, dus ik snap dat dat een argument is voor velen. Deze auto is ook veiliger dan mijn vorige (wat geen SUV was), puur door alle sensoren en camera's erop. Alleen zullen die er niet voor zorgen dat ik nooit een ongeval kan krijgen, het is nog altijd mijn verantwoordelijkheid om de situatie goed in te schatten en te observeren waar mogelijk gevaar is. En of ik nu in een SUV, break, coupé, traktor of glazen bol aan het rijden ben; ik zal toch altijd moeten opletten. En ik zal ook altijd een momentje kunnen krijgen waarbij ik niet genoeg oplet, dat kan ook in een rijdende glazen bol gebeuren.

Ik zie meer heil in de extra sensoren overal. In de race naar autonoom rijden gok ik dat de rijhulp gaandeweg zo verbeterd gaat worden dat de kans op ongevallen serieus gaat verkleinen. En mogelijk geraakt de autoindustrie eerder op dat punt dan dat de regelmakers eruit zijn hoe ze die moordmachines van SUV's kunnen bannen, die machinegeweren onder de auto's, de pletwalsen met 5 deuren, of hoe je ze ook wil noemen.

Er zal sowieso een kleiner gedeelte SUV-rijders zijn die het kopen om de baas uit te hangen op de weg. Je komt overal macho's tegen, en in auto's komt dat machogedrag nog meer naar voor. Zulke wagens lenen zich daar uitstekend voor. Sommige gasten kicken erop om met hun koplampen rechtstreeks uw interieur te verlichten op de autostrade op het 3de rijvak. Hoe intimiderender hoe beter.

Een groter gedeelte zal wellicht niet doelbewust dat machogedoe nastreven, maar zal er wel naar genudged worden. Als uw auto groter, breder, zwaarder, ... is dan de rest, dan krijg je automatisch zo'n king of the road gevoel. Dat is logisch, ik zou het wellicht ook hebben. Maar daarom moet je dat effect nog niet negeren.

Laatst bewerkt:
Ah, ge zijt er zo ene. Bumperkleven omdat er anders iemand zou tussen kunnen. Gelukkig zijn enkel de SUV's asociaal en gevaarlijk he.

Trouwens qua afmetingen, de gemiddeld verkochte SUV in België is korter en smaller dan een deftige break (V90, V70, A6, E-klasse, 5-reeks, ...). Ze worden ook nog eens quasi altijd verkocht met kleine, zuinige motoren (prestaties nihil uiteraard).

Mijn argumenten volgen een bepaalde logica: dat SUV's makkelijker op borduren rijden, dat die hoger zitten en dus een beter zicht op de baan geven, ... zijn allemaal objectieve feiten.
Ja, maar je beweert ook dat ze effectief op borduren rijden.
En dat lijkt mij eerder een mening te zijn gevormd door je blinde haat voor hen, dan dit echt een feit is.
Maar dat hun voornaamste verkoopsargument hun schoonheid zou zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Uit welk marktonderzoek zou dat dan moeten blijken?
Kijk maar eens naar de hoeveelheid premium SUV's er op onze wegen rondrijden.
Denk je echt dat ze die kopen om de hoge zit, terwijl ze die auto's lelijk zouden vinden?
Kan jij dan eens objectief aantonen dat het gros van de SUV rijders hun SUV lelijk vinden?

Ah, ge zijt er zo ene. Bumperkleven omdat er anders iemand zou tussen kunnen. Gelukkig zijn enkel de SUV's asociaal en gevaarlijk he.

Heu?! Wie heeft het hier over bumperkleven? Ik zeg net dat ik mij erger aan het feit dat wanneer ik voldoende afstand hou, er een SUV-bumperklever komt tussenschuiven omdat hij hoger zit.

Trouwens qua afmetingen, de gemiddeld verkochte SUV in België is korter en smaller dan een deftige break (V90, V70, A6, E-klasse, 5-reeks, ...). Ze worden ook nog eens quasi altijd verkocht met kleine, zuinige motoren (prestaties nihil uiteraard).

Mijn eerste vergelijking is tussen een Audi A6 en een Q7. De Q7 is langer, breder, hoger en zwaarder. Zegt genoeg zeker?

Heu?! Wie heeft het hier over bumperkleven? Ik zeg net dat ik mij erger aan het feit dat wanneer ik voldoende afstand hou, er een SUV-bumperklever komt tussenschuiven omdat hij hoger zit.

Mijn eerste vergelijking is tussen een Audi A6 en een Q7. De Q7 is langer, breder, hoger en zwaarder. Zegt genoeg zeker?
De Q7 is niet de gemiddelde SUV op onze wegen. E
En jij stelt dus vast dat enkel SUV rijders in een gat invoegen op de snelweg?

Terug
Bovenaan