De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gij hebt ook veel vrienden zeker?
Tjah, als ik hier wat zenuwachtig sta te posten omdat zovelen een, toch wel super belangrijke, verkeersregel niet kennen, en dan kom jij hier doodleuk vertellen dat ik er waarschijnlijk volledig naast zit, dan kan je wel verwachten dat ik wat scherper dan gewoonlijk op reageer wanneer jij blijkt in net die groep van chauffeurs te zitten waar ik me aan dooderger!

Yup, best wel héél veel vrienden, vooral in het "echte" leven :biglaugh:

Vandaag ook wel iets raars tegengekomen, op de autosnelweg, er kwam ene (grijze opel vivaro denk ik, nieuw model, met LED lichten?) af aan vrij hoge snelheid en heel de tijd met z'n grootlichten aan het knipperen, maar dat knipperen was zo constant, precies of het automatisch ging. Was ook maar vreemd
Misschien een probleem met het automatisch groot licht dat constant aan en uit ging?

Wtf. Echt basiskennis hoor...

Oei, 't wordt kwaad. Voor iemand die al 20 jaar een rijbewijs heeft, reageer je hier toch vrij puberaal hoor. Je bent mis, de wettekst wordt geciteerd en gelinkt, en je reageert met scheldwoorden. Classic. :')
Inderdaad basiskennis, iets wat 20 jaar geleden ook al zo was, daar is niks aan veranderd.
Alleen was het toen 90 buiten de bebouwde kom als er geen borden stonden en is dat nu 70 geworden.

Toch gepresteerd van te voet bijna 2x omhoog gereden te worden in nog geen maand tijd. En 't is nu niet dat ik veel te voet ga op een werkdag. Telkens moeten wegspringen om niet aangereden te worden. Ben het kotsbeu dat mensen niet opletten tijdens het rijden.

Gisterenavond ene met zo’n oude Defender zonder lichten.
Die reed dan nog een onverlicht boerenbaantje in ook, om dan niet te zien dat je in het pikdonker zit moet je toch serieus van de wereld zijn.

Ofwel was het iets louche, 10min later wandelden hier 2 agenten in de straat, precies verdacht toeval.

Vraagje voor de kenners, want ik ben niet helemaal zeker:

Ik rij op de oprit van de E313 in Geel, richting Hasselt. Dit zijn eerst 2 rijstroken, na een paar honderd meter staan er pijlen op het wegdek dat de rechterstrook gaat verdwijnen. Nog voor de eigenlijke oprit is er dus maar 1 rijstrook meer.
Nu, ik kwam daar donderdag, iets na 10.00, dus niet druk maar er waren wel wat andere auto's. Ik rij op de oprit op de linkerstrook en ik zie in m'n spiegels dat er op de rechterstrook iemand komt aangereden. Hij komt me bijna voorbij, maar als hij naar links gaat, moet ik toch nog remmen.
Voor me reed er ook nog iemand, dus in mijn ogen "vloog hij in een gat", zogezegd.

Nu, de vraag is: was hij in zijn recht om te ritsen?

Als de situatie niet duidelijk is, laat ge 't maar weten.

Vraagje voor de kenners, want ik ben niet helemaal zeker:

Ik rij op de oprit van de E313 in Geel, richting Hasselt. Dit zijn eerst 2 rijstroken, na een paar honderd meter staan er pijlen op het wegdek dat de rechterstrook gaat verdwijnen. Nog voor de eigenlijke oprit is er dus maar 1 rijstrook meer.
Nu, ik kwam daar donderdag, iets na 10.00, dus niet druk maar er waren wel wat andere auto's. Ik rij op de oprit op de linkerstrook en ik zie in m'n spiegels dat er op de rechterstrook iemand komt aangereden. Hij komt me bijna voorbij, maar als hij naar links gaat, moet ik toch nog remmen.
Voor me reed er ook nog iemand, dus in mijn ogen "vloog hij in een gat", zogezegd.

Nu, de vraag is: was hij in zijn recht om te ritsen?

Als de situatie niet duidelijk is, laat ge 't maar weten.
4kTdQL1.png

Op de oprit waar die 2 vakken in 1 overgaan moet er inderdaad geritst worden, dat staat met die pijlen aangegeven. Maar hij moet er zich niet tussen gooien natuurlijk, waarschijnlijk zou hij evengoed vlak achter jou kunnen invoegen hebben. Praktijk en theorie van ritsen is altijd nog iets anders natuurlijk.

Er is geen sprake van ritsen als jij al op de autostrade zit. Dan maakt de oprit een kruising met een voorrangsweg, wat aan het begin van de oprit staat aangegeven met een bord. (B1, omgekeerde driehoek, zie je nog rechts op de afbeelding.) Dan moet je in principe aan het einde van de oprit stoppen en wachten tot je veilig kan invoegen. (Veilig is hier natuurlijk een andere discussie, als je dat van stilstand moet doen.) In principe moeten 2 wagens op de autostrade sowieso voldoende plaats tussen laten wat het bij het oprijden tot een natuurlijke ritsbeweging zou moeten zorgen.

Mijn ergernis van de dag: f*cking Franse chauffeurs die ofwel geen cruise control hebben, of he niet gebruiken. Dan komen ze je voorbij om dan voor je in te sorteren en terug 5 km/h trager te rijden, je gaat ze dan voorbij en dan begint dat spel opnieuw.

Vroege shiften doen in't weekend, dus als voordeel heeft dat dan dat er nog minder volk op de baan is als anders (6u30).

Maar om één of andere reden bestaat er een type persoon dat liefst van al extra vroeg naar z'n werk vertrekt omdat ze dan zeker niet te snel hoeven te rijden. Dit terwijl ik er op reken dat er juist geen volk gaat zijn :angry:
Op zaterdag is't om een of andere reden altijd het ergste. En op zondag... tjah. Volk dat al naar den bakker gaat zeker, ik wist niet dat het bestond.

Het rotte is dat het zo goed als 1 lange baan is waar je 70 mag en nergens voorbij kunt steken. Enige plekje waar je dat wel kunt is enkele honderden meters voordat de snelheid naar 50 gaat, en je die slak dus in no-time terug achter u hebt.

@Zapp @Tyfius ritsen is enkel verplicht bij sterk vertraagd verkeer. En maakt die andere bestuurder ook geen eerdere fout door rechts in te halen?

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

(Da’s de theorie, in de praktijk zou ik gewoon laten ritsen.)

Laatst bewerkt:
Wtf. Echt basiskennis hoor...

Oei, 't wordt kwaad. Voor iemand die al 20 jaar een rijbewijs heeft, reageer je hier toch vrij puberaal hoor. Je bent mis, de wettekst wordt geciteerd en gelinkt, en je reageert met scheldwoorden. Classic. :')
Ik zei gewoon dat ik dat ook zou denken en ik ik wordt direct aangevallen dat het geen naam heeft.. Sorry maar gade gij in persoon ook onmiddelijk gelijk nen halve maft beginnen roepen als er iemand iets verkeerd zegt? Een beke normaal reageren kan ook. Als ge zo in real life tegen mensen spreekt zou ge rap ne kopstoot krijgen denk ik.

Tjah, als ik hier wat zenuwachtig sta te posten omdat zovelen een, toch wel super belangrijke, verkeersregel niet kennen, en dan kom jij hier doodleuk vertellen dat ik er waarschijnlijk volledig naast zit, dan kan je wel verwachten dat ik wat scherper dan gewoonlijk op reageer wanneer jij blijkt in net die groep van chauffeurs te zitten waar ik me aan dooderger!

Yup, best wel héél veel vrienden, vooral in het "echte" leven :biglaugh:
Ik zei niet dat ge ongelijk had, ik zei dat ik dat zou denken. En ge hebt met u link bewezen dat ik ongelijk had en dat is geen probleem.
Maar dan moet ik direct mijn rijbewijs versnipperen etc.. Beke normaal doen kan ook.

Ik heb al een paar keer gedacht dat zo'n elektrische steps best gevaarlijk zijn, maar vannacht werd het toch bevestigd.
Heb samen met een paar vrienden een ambulance mogen bellen voor ne zot op zo'n step. We hebben zijn val zelf niet zien gebeuren, maar aan de hoeveelheid bloed op het wegdek en op zijn gezicht + de kleerscheuren was het toch best stevig.

We hadden hem vlak voor de crash ook nog zien rijden en wij zeiden toen al tegen elkaar dat die veel te snel ging. Nadien is die het hoekje om gegaan en daar op de grond gegaan.
Door uw post begin ik daar ook op te letten. Gisteren ene met dergelijke step 2 fietsers zien inhalen in 't centrum.

Ik zei niet dat ge ongelijk had, ik zei dat ik dat zou denken. En ge hebt met u link bewezen dat ik ongelijk had en dat is geen probleem.
Maar dan moet ik direct mijn rijbewijs versnipperen etc.. Beke normaal doen kan ook.

Heb ik nooit geschreven hé, dat waren anderen...
Ik vroeg me alleen af hoe sommigen aan hun rijbewijs geraakt zijn, was voor mijn doen al een scherpe opmerking!

En zo rijdt natuurlijk iedereen aan de foute snelheden hé!

Hoe zijn jullie aan een rijbewijs geraakt?

90peruur.jpg

Dit verkeersbord geeft aan wat de maximale snelheid is, als ze afwijkt van de algemene snelheidslimieten. Het is geldig tot en met het volgende kruispunt of tot een volgende verkeersbord dat dezelfde of een andere snelheidslimiet aangeeft

Bron: https://www.veiligverkeer.be/inhoud/regels-en-uitzonderingen-snelheid/

Toch wel even geluk gehad op de autosnelweg een paar dagen geleden. Ik reed op een snelweg met twee baanvakken en zag in de verte een vrachtwagen de snelweg oprijden met daarachter twee personenwagens. Dus ik ging naar het linkerbaanvak om hen erop te laten en de eerste wagen die ik passeerde ging netjes op de rechterstrook. De tweede wou de vrachtwagen nog snel voorbijsteken en wou zich meteen op het linkerbaanvak werpen waar ik tegen 120 km/u op reed. Die ging nog net op tijd ferm in zijn remmen staan toen ik hem passeerde. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als die zijn manoeuver had uitgevoerd.

Hoe sommige mensen er toch in slagen zo achteloos de snelweg op te gaan zonder te kijken ...

Daarstraks een coureurke dat aan't trainen was en het vertikte om op het fietspad te rijden.
Hij was wel even vergeten dat hij ook geen voorrang van links had wanneer hij zich niet op hey doorlopende fietspad bevind, stak gvd bijna onder mijnen auto en dan nog eens van zen oren durven maken.

Terug
Bovenaan