De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dan verderop hebben ze in mijn dorp het centrum fietsstraat gemaakt. Daar houdt bijna niemand zich aan natuurlijk, niet aan de 30km/u en ook niet aan het niet voorbijsteken, ook niet de Google Maps auto! Hier staat het aangegeven:
Het was weer raak, maar wat erger.
Nu in de komende richting, naar de kerk.
Fietser rijdt voorop.
Voor de verandering blijft de auto daarachter er netjes achter (proficiat).
Dan een BMW 1 en dan ik in mijn auto.
BMW heeft natuurlijk geen geduld en moet absoluut de auto en fietser voorbij in de fietsstraat.
Om dan 50m verderop de parking aan de kerk op te draaien!?
Was 5s later aankomen echt teveel, ja?

Fietser rijdt voorop.
BMW heeft natuurlijk geen geduld en moet absoluut de auto en fietser voorbij in de fietsstraat.
Als ik de omgeving zie, begrijp ik de bestuurder van die BMW wel. Omgeving Turnhout staat zo vol met trajectcontrole, flitspalen, ... dat je blij bent als je eens 2s gas kan geven. Los van dat het niet mag natuurlijk.

Een fietsstraat/fietszone is in België gewoon heel verkeerd toegepast. Ze gebruiken fietsers hier als verkeersremmer, wat gewoon gevaarlijk is. In een fietsland als Nederland mag je wel fietsers inhalen in een fietsstraat.

Daarnet weer 4 "broccoli kapsel" jongeren op 3 e-steps.. (dus al 1 met 2 erop). komen van links, hebben dan ook nog eens duidelijke "haaientanden" op hun strook geschilderd zodat zij nooit voorrang kunnen hebben, schieten alle drie vlak voor de wagen voor mij de baan over, die mens moest alles dichtsmijten en blijven wachten tot de heren gezwind tegen hoge snelheid gepasseerd waren. Je moet je maar aanpassen aan hun eigen verkeersreglement ("ik rij waar, wanneer en hoe hard ik wil met mijn e-step, zelfs in de winkels!)
Uiteraard zie je hier geen politie patrouilles of orde handhaving. Iedereen in het dorp kent dé plaatsen waar constant de wet wordt overtreden, maar er is nooit controle te zien.

Fietser rijdt voorop.
Daarnet een oudere dame die een fietser voorbij stak, niet gehaast, dat wel.
Ik denk echt dat driekwart gewoon niet beseft dat ze in een fietsstraat rijden en daar niet voorbij mogen steken. Nochtans staat er een groot bord waar je niet naast kan kijken met die tekst op.

Als ik de omgeving zie, begrijp ik de bestuurder van die BMW wel. Omgeving Turnhout staat zo vZelfsol met trajectcontrole, flitspalen, ... dat je blij bent als je eens 2s gas kan geven. Los van dat het niet mag natuurlijk.
Eens 2 seconden gas geven kan ik begrijpen. Maar in het centrum (wat nog geen km lang is)? Dat is idioot.

Maar het is als liefhebber van leuke auto's niet leuk in de Kempen.
Zelfs zo'n baan als van Arendonk richting Postel, Huisjes genaamd, naast de snelweg waar geen enkel huis staat (!), hebben ze trajectcontrole gemaakt van 50km/u!
Ik moet echt zoeken naar leuke wegen om te rijden.

Als ik de omgeving zie, begrijp ik de bestuurder van die BMW wel. Omgeving Turnhout staat zo vol met trajectcontrole, flitspalen, ... dat je blij bent als je eens 2s gas kan geven. Los van dat het niet mag natuurlijk.

Een fietsstraat/fietszone is in België gewoon heel verkeerd toegepast. Ze gebruiken fietsers hier als verkeersremmer, wat gewoon gevaarlijk is. In een fietsland als Nederland mag je wel fietsers inhalen in een fietsstraat.
Beste omschrijving van een fietsstraat die ik al ben tegen gekomen.

Ik rij zelf veel meer kilometers met de fiets als met de auto. Maar ben echt geen fan van fietsstraten.
Wat je dan soms krijgt is dat één mega trage fietser iedereen ophoudt, en dan komen de andere fietsers de stoet auto's voorbij gereden. Eens de fietsstraat stopt moeten al die auto's nog meer fietsers voorbij. En dat zijn dan meteen ook gefrustreerde automobilisten want niemand wordt er vrolijk van als je je moet laten inhalen door een ebike.

Een Porsche GT2 RS die in de volle regen op de Brusselse Ring rechts inhaalde op de pechstrook. Aan een waanzinnige snelheid voor de pechstrook. Enkel een flits van de achterspoiler gezien, dus het kon ook een GT3 RS geweest zijn.
Voor de rest één grote mistwolk achterlatend. Moet wel een professionele rijder geweest zijn om zoiets durven uit te halen.

Al enige tijd geleden. Ook op de Brusselse Ring. Er komt een Lamborghini uit de A12 verkeerswissel gevlogen en gaat 3 rijvakken schuin dwarsen om zich helemaal links te zetten. Die dacht dat hij voorrang had omdat hij van rechts kwam? De chauffeurs op de Ring verschieten zich een bult, de Lambo ramt 1 wagen en belandt geparkeerd tegen de betonnen middenrail. Linkerkant helemaal KO.

Als er Max 50km/h staat aangegeven en de file rijdt 80km/h, dan gaat er echt niemand daar 50 km/h rijden (of die gaat nogal wat getoeter krijgen van vrachtwagens en misschien nog wat flashen met faren ook).
Ik begrijp je wel, maar als je daar geflitst wordt is het gewoon betalen. Daar ga je niet onderuit kunnen.
Het is een keuze die je maakt.

Laatst bewerkt:
Geen idee of hier mensen bekend zijn met 't Gouden Kruispunt. Dat is dus een soort winkelcentrum waarvan de in- en uitritten van beide kanten tegenover elkaar uitkomen. Zoals je hier dus kan zien.

Als je daar niet moet zijn en gewoon wil doorrijden, dan moet je altijd enorm goed uit je doppen kijken. Gisteren ook weer. Ik moet rechtdoor en vlak voor mijn neus rijden twee auto's de baan op. Eentje om rechtdoor/links te gaan en de andere om rechts te volgen. Ja, daarvoor moest ik dus al in de remmen. Dan denk je dat je het weer gehad hebt en verder kan doorrijden, nee de volgende die klaarstond die dacht even snel zijn voorganger te volgen. Zag mij gelukkig last minute aankomen en smeet dan alles dicht waardoor die al halvelings op de baan stond. Ik kon er niet mee lachen en begon gebaren te maken naar die man dat 'm uit z'n doppen moest kijken.

Het is wel zo dat dat effectief heel slecht gemaakt is daar, ik sta daar ook soms langs te wachten om deftig te baan op te kunnen rijden, maar dat wil niet zeggen dat je daardoor het aankomend verkeer vanop de baan moet hinderen. Heb geduld.

E17 aan afrit Sint-niklaas is nu blijkbaar 90km/h. Allez, er staan borden want buiten mezelf was niemand die zich er aan hield. Ongeveer hetzelfde op het buitenvak van de boomsestw. Dat is 50, maar ook daar was ik de enige. Komt ge van de middenbaan en dan halen ze u allemaal tegen +70 langs rechts in en geraak je amper naar het rechtervak. Snelheidsborden zijn precies aanbevelingen in plaats van verplichtingen. En dan maar zagen dat er meer trajectcontroles komen.

Op de snelweg ook iemand die mij inhaalde tot hij in m'n dode hoek zat en dan daar wat gaat blijven hangen. Dan komt hij volledig links om dan gas te lossen en weer linksachter te gaan rijden om dan opnieuw links van mij te komen rijden. Ik reed ong. 110 op het rechtervak. Heb dan maar zelf gas gegeven om van hem vanaf te zijn.

Geen idee of hier mensen bekend zijn met 't Gouden Kruispunt. Dat is dus een soort winkelcentrum waarvan de in- en uitritten van beide kanten tegenover elkaar uitkomen. Zoals je hier dus kan zien.

Als je daar niet moet zijn en gewoon wil doorrijden, dan moet je altijd enorm goed uit je doppen kijken. Gisteren ook weer. Ik moet rechtdoor en vlak voor mijn neus rijden twee auto's de baan op. Eentje om rechtdoor/links te gaan en de andere om rechts te volgen. Ja, daarvoor moest ik dus al in de remmen. Dan denk je dat je het weer gehad hebt en verder kan doorrijden, nee de volgende die klaarstond die dacht even snel zijn voorganger te volgen. Zag mij gelukkig last minute aankomen en smeet dan alles dicht waardoor die al halvelings op de baan stond. Ik kon er niet mee lachen en begon gebaren te maken naar die man dat 'm uit z'n doppen moest kijken.

Het is wel zo dat dat effectief heel slecht gemaakt is daar, ik sta daar ook soms langs te wachten om deftig te baan op te kunnen rijden, maar dat wil niet zeggen dat je daardoor het aankomend verkeer vanop de baan moet hinderen. Heb geduld.
Ook wel raar dat ze daar geen rotonde aangelegd hebben. lijkt mij met momenten drukke baan.

Ook wel raar dat ze daar geen rotonde aangelegd hebben. lijkt mij met momenten drukke baan.
Er 200 meter voor is al een rotonde, dus er daar een gaan plaatsen gaat enkel zorgen voor file op de (eerste) rotonde zelf. Ze zouden beter de parking rechtstreeks verbinden met de eerste rotonde en die groter maken.

Begrijp de hele achterwaarts inpakeren hype toch nog altijd niet. Enkel bij weinig manoeuvreerruimte doe ik dit.

Sommigen maken het zich toch onnodig moeilijk. Parkeren achterwaarts op een plaats tegen een muur of haag. Nadien komen ze uit een winkel om dan tussen auto's te moeten wringen met hun zakken. En ongemakkelijk de zakken in de koffer te zetten, omdat er geen plaats is om achter de auto te staan.
Anderen krijgen het zelfs voor elkaar om op een enkelrichting parking met visgraatpatroon achterwaarts te gaan staan.

Het heeft hier nogal eens over achterwaarts inparkeren gegaan. Nu ja, ik doet het ook altijd als ik kan behalve parking supermarkt of waar ik moet inladen of zo.

Begrijp de hele achterwaarts inpakeren hype toch nog altijd niet. Enkel bij weinig manoeuvreerruimte doe ik dit.

Sommigen maken het zich toch onnodig moeilijk. Parkeren achterwaarts op een plaats tegen een muur of haag. Nadien komen ze uit een winkel om dan tussen auto's te moeten wringen met hun zakken. En ongemakkelijk de zakken in de koffer te zetten, omdat er geen plaats is om achter de auto te staan.
Anderen krijgen het zelfs voor elkaar om op een enkelrichting parking met visgraatpatroon achterwaarts te gaan staan.
Veel parkings, zoals die visgraat-types, zijn ook gewoon gemaakt om voorwaarts in te rijden. Ook al vaak gezien dat men dat dan achterwaarts doet, of voorwaarts om dan blijven te rijden tot de aangrenzende plaats in de andere richting, wat hetzelfde resultaat geeft. Dan kan je voorwaarts wegrijden met extra manoeuvers.

Het is hier al verschillende keren gezegd, maar voorwaarts uit een parkeerplaats rijden is gewoon veiliger dan achterwaarts. Daarbovenop is het ook gewoon gemakkelijker om achterwaarts in te parkeren als er weinig ruimte is om te manoeuvreren, bijvoorbeeld als er auto's links en rechts van je beoogde parkeerplaats staan.

Uitzonderingen die ik zelf maak zijn inderdaad bij de winkel en/of als ik iets in de koffer moet kunnen laden. Bij van die visgraat-parkings is het ook gewoon logischer om voorwaarts in te parkeren.

Het is hier al verschillende keren gezegd, maar voorwaarts uit een parkeerplaats rijden is gewoon veiliger dan achterwaarts. Daarbovenop is het ook gewoon gemakkelijker om achterwaarts in te parkeren als er weinig ruimte is om te manoeuvreren, bijvoorbeeld als er auto's links en rechts van je beoogde parkeerplaats staan.

Uitzonderingen die ik zelf maak zijn inderdaad bij de winkel en/of als ik iets in de koffer moet kunnen laden. Bij van die visgraat-parkings is het ook gewoon logischer om voorwaarts in te parkeren.
Klopt allemaal. Al heb ik de indruk dat in de parkings waar ik het vaakst moet zijn, achterwaarts parkeren weinig meerwaarde geeft. Hangt natuurlijk allemaal af van waar en met welke wagen. Als ik me voor mijn huis zet (rijhuis met staanplaats), doe ik dat dan weer wel achterwaarts omdat je best voorwaarts kan wegrijden als je niet wil dat iemand in je flank steekt.

Ik rij zelf veel meer kilometers met de fiets als met de auto. Maar ben echt geen fan van fietsstraten.
Wat je dan soms krijgt is dat één mega trage fietser iedereen ophoudt, en dan komen de andere fietsers de stoet auto's voorbij gereden. Eens de fietsstraat stopt moeten al die auto's nog meer fietsers voorbij. En dat zijn dan meteen ook gefrustreerde automobilisten want niemand wordt er vrolijk van als je je moet laten inhalen door een ebike.
https://maps.app.goo.gl/huWByYpkjNhkYriv8

In Asse is er een fietsstraat gecreëerd die ronduit absurd is (zie link).

Voor die weg een fietsstraat werd had je een rijbaan, een afgescheiden fietspad en een voetgangersstrook. Nu hebben ze van dat volledige fietspad een voetgangerszone gemaakt en moeten de fietsers op de rijbaan. Bovendien is dat een vrij steile straat dus rijden auto's er achter een fiets die aan een slakkengang omhoog rijdt.

Terug
Bovenaan