De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Lekker aan 70 op CC aan 't tuffen op deze locatie. Rechts staat een camion te wachten, links een tractor. Op het moment dat ik aan die verlichtingspaal rechts kom, begint die tractor te rijden waardoor die camion denkt: "ah, ik kan eerst". Toch efkes wat veiligheidssystemen kunnen testen en mijn claxon half versleten.
Uiteraard moesten ze dan beiden nog eens dezelfde richting uit als ik, waardoor je er nog wat achter mag sukkelen. :angry:

Ha, Willebroek. What a joy toch altijd om daar met de fiets te rijden. Ik rij de brug over en hoor achter mij al een brommer ratelen en lawaai maken. Ik vertraag op het einde van de brug even want durven al eens voetgangers of fietsers oversteken zonder te zien. Brommer maakt nog wat meer lawaai. Dan fiets ik op mijn gemak verder, brommer hangt nog even achter mij, wordt het waarschijnlijk beu om dan te beslissen om mij hier langs rechts voorbij te steken over het voetpad. Zat daar dan bijna op het volk dat daar buiten aan het café stond. En even verder rijdt hij mooi door het rood licht hier.

Ha, Willebroek. What a joy toch altijd om daar met de fiets te rijden. Ik rij de brug over en hoor achter mij al een brommer ratelen en lawaai maken. Ik vertraag op het einde van de brug even want durven al eens voetgangers of fietsers oversteken zonder te zien. Brommer maakt nog wat meer lawaai. Dan fiets ik op mijn gemak verder, brommer hangt nog even achter mij, wordt het waarschijnlijk beu om dan te beslissen om mij hier langs rechts voorbij te steken over het voetpad. Zat daar dan bijna op het volk dat daar buiten aan het café stond. En even verder rijdt hij mooi door het rood licht hier.
Ik woon een gemeente onder Willebroek, en het contrast tussen Willebroek en de omliggende gemeenten qua "speciaal volk" is inderdaad nogal groot

Fietsers die heel kwaad de wagen rechts inhalen tussen geparkeerde wagens en de mijnen en nét niet met hun stuur tegen de zijspiegels zitten, gevolgd door een zeer kwade blik. ALLEMAAL boven de 50.
FYI: dat mag als de wagens stilstaan. Al probeer ik zelf wel altijd langs links voorbij te steken omdat veel mensen dat niet weten en dus weinig plaats laten. Daar ga ik me dan uiteraard niet tussen wringen.

FYI: dat mag als de wagens stilstaan. Al probeer ik zelf wel altijd langs links voorbij te steken omdat veel mensen dat niet weten en dus weinig plaats laten. Daar ga ik me dan uiteraard niet tussen wringen.
Klopt. Op bepaalde plaatsen maak ik het bewust onmogelijk om er rechts tussen te wringen. Als de weg te smal is om ruimte genoeg te laten zonder tegenliggers te hinderen, hebben veel fietsers de eigenschap om er zich toch tussen te wringen met kans op schade aan je auto. Dan zet ik me gewoon zo dat ze er achter moeten blijven of links voorbij komen.

Klopt. Op bepaalde plaatsen maak ik het bewust onmogelijk om er rechts tussen te wringen. Als de weg te smal is om ruimte genoeg te laten zonder tegenliggers te hinderen, hebben veel fietsers de eigenschap om er zich toch tussen te wringen met kans op schade aan je auto. Dan zet ik me gewoon zo dat ze er achter moeten blijven of links voorbij komen.
Interessant. Ik zit zelf vaak in dilemma waar ik me in zo'n gevallen het beste zet. Meer specifiek: als ik in de Geldenaakse baan rij in Leuven (buiten de ring). Dat is een smalle, maar drukke weg waar ook vrij veel fietsers passeren (zoals overal in Leuven).
Probleem is dat iedere auto eigenlijk dezelfde beslissing zou moeten maken: ofwel allemaal zoveel mogelijk links, ofwel allemaal zoveel mogelijk rechts. Dat gebeurt natuurlijk niet, waardoor het voor de fietsers wel heel moeilijk wordt gemaakt. En achter de auto's blijven is eigenlijk geen optie voor de fietsers, de fiets is daar gewoon veel sneller dan de wagen.
De realiteit is dan ook dat de fietsers daar het voetpad op gedwongen worden...

Op drukke momenten blijf ik met de fiets gewoon in het midden achter de auto staan. Gewoon duidelijk voor de auto achter mij dan want ik ga zeker niet langs rechts zitten inhalen. De rij moet zomaar ineens vertrekken of een deur opengaan. Dan wacht ik liever een beetje langer.

Helaas zijn er heel wat mensen die zonder gezond verstand daar maar tussen flaneren met hun fiets. Gisteren aanschuiven in het dorp op weg naar het frituur en er was maar heel weinig ruimte tussen mijn auto en de borduur. Ik zet mij daar vrij ver naar rechts ook. Komt daar toch eentje met zijn fiets heel nauw tussen gekropen. Ik vreesde dat de spiegel ging beschadigd zijn. Ooit al een frisse geweten die met zijn fiets langs rechts wat auto's voorbij kwam om dan rechts achter een vrachtwagen (met oplegger) te staan wachten.

zone 30 met gewone voorrang van rechts. Ik haal (met de motor) een fietser in een beetje voor een kruispunt. Op dat kruispunt komt een auto van rechts, die natuurlijk ook stopt om te zien of het kruispunt vrij is, want ze moet naar links. Ik stop om haar voorrang te geven. Wat doet de fietser?Die knalt mij gewoon langs rechts voorbij (om dan ook bij het volgende kruispunt gewoon zonder achterom te kijken links af te slaan). Echt, de fietser is een zwakke weggebruiker, maar hier op de baan hebt ge er toch een deel bij die zich duidelijk onoverwinnelijk vindt.

van't weekend aan het tankstation in Wetteren. ze hebben daar een aantal pompen vervangen door "snelladers" waardoor ge nog maar 4 gewone pompen hebben.

staat er daar aan élk van die 4 iemand geparkeerd voor de winkel. komt er eindelijk de eerste uit die winkel, begint die op haar gemak eerst aan de passagierskant haar rommeltje bijeen te ruimen.

en als ge dan zegt dat ge graag zou willen tanken, dan krijgt ge zo'n simpele schapenblik met "ah ja?"

der is daar een parking voorzien, gebruik ze.

Vorige week gaan fietsen met de wegfiets.
Meest markante was een straat waar de rijbaan voor de tegenliggers overging in een parkeerstrook van een tiental auto's, en de tegenliggers dus een manoeuvre moeten maken om die voorbij te steken, zone 30.

In de verte kwam een kleine auto af. En op zich voldoende ruimte voor 1 fietser op de rijbaan, en nog een auto tussen de fietser en de geparkeerde wagens. Maar de tegenligger kwam vrij snel af vond ik, dus ik fiets wat verder van de borduur af zodat ik duidelijk in beeld ben.

Hoewel ik in voorrang was, reed die auto vollebak door, en kwam die eerder op mijn kant rijden dan wat dichter bij de rij geparkeerde autos. Uiteindelijk heb ik moeten uitwijken tot het rioleringsgootje, en dan nog zat die aan een te hoge snelheid vlak naast mij. Gelukkig maar een smal stuur op zo'n wegfiets.

Had ik de kans gehad, had ik die graag eens aan zijn oren getrokken.

Gisteren was er weer iets speciaals aan de gang op de weg blijkbaar...
  1. Ford Focus staat dwars op de weg van een baan met 2 vakken. Ik dacht dat de bestuurder aan een manoeuvre bezig was, maar hij bleef stilstaan. Ik weet niet wat de bedoeling was, maar de controle over zijn voertuig was die man duidelijk niet machtig.

2. Bij de uitrit Zwijndrecht/Burcht na de Kennedy tunnel een oudere persoon die nog zeer laat zijn richtingaanwijzer gebruikte om mee rechts af te gaan. Ik vertraag om hem tussen te laten, maar meneer blijft op zijn vak en vertraagt nog meer. We staan op de duur bijna stil. Ik besluit dan maar door te rijden, komt meneer toch nog naar rechts.

3. Aan de Carrefour in Zwijndrecht / Burcht is een vrij speciale verkeerssituatie waar je elkaar onder de E17 door moet schranken. Uiteraard met verkeerslichten. Mijn licht springt op groen en ik vertrek om linksaf te draaien en een camionette van De Lijn komt gewoon van de rechterkant door het rood gereden en snijdt me volledig de pas af. De bestuurder vond het zelf nog komisch ook.

4. Twee maal personen die dubbel gestationeerd staan om boodschappen uit te laden en als volgt gewoon de straat oversteken naar hun woning zonder enig besef van wat er mogelijk aan komt gereden.

5. Baan met 2 vakken waar op het rechter vak ook rechtsaf wordt gereden. Ik rijd op het linker vak en de dame naast mij besluit niet te wachten tot haar voorganger rechts af geslagen is maar mee op mijn vak komt rijden, ik moest in de grasbedding rijden om een zijdelingse aanrijding te voorkomen.
Er zijn zo van die dagen dat je blij bent om heelhuids thuis te komen :biglaugh:

Gisteren was er weer iets speciaals aan de gang op de weg blijkbaar...
  1. Ford Focus staat dwars op de weg van een baan met 2 vakken. Ik dacht dat de bestuurder aan een manoeuvre bezig was, maar hij bleef stilstaan. Ik weet niet wat de bedoeling was, maar de controle over zijn voertuig was die man duidelijk niet machtig.

2. Bij de uitrit Zwijndrecht/Burcht na de Kennedy tunnel een oudere persoon die nog zeer laat zijn richtingaanwijzer gebruikte om mee rechts af te gaan. Ik vertraag om hem tussen te laten, maar meneer blijft op zijn vak en vertraagt nog meer. We staan op de duur bijna stil. Ik besluit dan maar door te rijden, komt meneer toch nog naar rechts.

3. Aan de Carrefour in Zwijndrecht / Burcht is een vrij speciale verkeerssituatie waar je elkaar onder de E17 door moet schranken. Uiteraard met verkeerslichten. Mijn licht springt op groen en ik vertrek om linksaf te draaien en een camionette van De Lijn komt gewoon van de rechterkant door het rood gereden en snijdt me volledig de pas af. De bestuurder vond het zelf nog komisch ook.
  4. Twee maal personen die dubbel gestationeerd staan om boodschappen uit te laden en als volgt gewoon de straat oversteken naar hun woning zonder enig besef van wat er mogelijk aan komt gereden.

5. Baan met 2 vakken waar op het rechter vak ook rechtsaf wordt gereden. Ik rijd op het linker vak en de dame naast mij besluit niet te wachten tot haar voorganger rechts af geslagen is maar mee op mijn vak komt rijden, ik moest in de grasbedding rijden om een zijdelingse aanrijding te voorkomen.
Er zijn zo van die dagen dat je blij bent om heelhuids thuis te komen :biglaugh:
Soms vraag ik mij af of die bij de opleiding te horen krijgen dat ze rode lichten mogen negeren of zo.

Aan deze lichten (vanuit die positie want enkel daar nieuwe/recentste situatie zichtbaar) al 2 keer een bus van De Lijn op het gemakje door een rood licht zien rijden. Het ging wel op groen springen maar telkens was die al een stuk voorbij de rode lichten toen dat gebeurde.

Soms vraag ik mij af of die bij de opleiding te horen krijgen dat ze rode lichten mogen negeren of zo.

Aan deze lichten (vanuit die positie want enkel daar nieuwe/recentste situatie zichtbaar) al 2 keer een bus van De Lijn op het gemakje door een rood licht zien rijden. Het ging wel op groen springen maar telkens was die al een stuk voorbij de rode lichten toen dat gebeurde.
Wie weet, time is money bij De Lijn :biglaugh:

Ik heb eens tijdens een examenbegeleiding een lijnbus gehad die voorrang moest verlenen, maar met opzet de leswagen blokkeerde. Uitgestapt om te gaan horen wat zijn probleem was met als antwoord: "als rijinstructeur zou je moeten weten dat de lijn in de bebouwde kom altijd voorrang heeft". :lol:

Ik sta op het linkerrijvak rustig te wachten tot het licht groen is.
Het is groen en ik rijd door.

Plots merkt een chauffeur op het rijvak rechts naast mij dat hij links moet afslaan maar hij op het vak voor rechtdoor staat. (dat kan gebeuren, want soms heb je 2 rijvakken voor links)

Echter zonder zijn pinker op te zetten (dan had ik hem er wel tussen gelaten) en zonder te kijken kwakt hij zich in het gat dat er niet is.

Ik kon nog net een botsing vermijden maar ik krijg wel getoeter van de wagen achter mij. Mijn excuses man maar ik kon er niks aan doen.

Laatst bewerkt:
Ik sta op het linkerrijvak rustig te wachten tot het licht groen is.
Het is groen en ik rijd door.

Plots merkt een chauffeur op het rijvak rechts naast mij dat hij links moet afslaan maar hij op het vak voor rechtdoor staat. (dat kan gebeuren, want soms heb je 2 rijvakken voor links)

Echter zonder zijn pinker op te zetten (dan had ik hem er wel tussen gelaten) en zonder te kijken kwakt hij zich in het gat dat er niet is.

Ik kon nog net een botsing vermijden maar ik krijg wel getoeter van de wagen achter mij. Mijn excuses man maar ik kon er niks aan doen.
Jij moest ook links afslaan dan?

Anyway, ook zo'n ambetant druk punt daar. Om daar naar links af te slaan al regelmatig in een lange rij staan wachten.

We rijden met twee fietsers op een "straat van links", ik roep nog naar m'n zoon dat er een auto van rechts afkomt en dat hij voorrang moet verlenen. We remmen dus af om die door te laten en we worden voorbijstoken :wallbash: (door een auto). Gelukkig had die van rechts al iets zien aankomen en was het zonder brokken.
Waar ben je echt mee bezig als je voorbij steekt bij een voorrang van rechts? :wtf:

Kruispunt, ik zit op de hoofdbaan. Auto voor me slaat af naar rechts, een auto die in die zijstraat stond te wachten, steekt over.

1) Had ik niet serieus geremd, zat ik zo in zijn flank
2) Hij had duidelijk ook niet gekeken naar verkeer in de andere richting op de hoofdbaan, hij moest stoppen voor een fietser. Mijnheer stond dus dwars stil over 2 rijvakken. Zo weet ik ook weer dat mijn claxon werkt :unsure:

En we spreken hier niet over een drukke baan, had hij 15 seconden gewacht, was er niemand op de hoofdbaan in beide richtingen...

Terug
Bovenaan