De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Edit: https://www.politie.be/5353/vragen/...een-fietspad-steeds-in-twee-richtingen-rijden
Hier wordt het uitgelegd onder "bijzondere omstandigheden". Je mag daar gerust de afbeelding spiegelen, voor 2x linksaf wordt deze uitzondering ook toegelaten, vorig jaar nog een onderwerp geweest bij Federdrive.
Maar dit is iets compleet anders sinds @Chelark007 aangaf dat langs beide kanten een apart fietspad ligt. Die bijzondere omstandigheid is enkel mogelijk als er enkel een 2richtingsfietspad links van de rijrichting ligt...
Dit is een voorbeeld van dit:

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg​

9.1.2.
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Maar als er rechts één ligt, moet je dit weldegelijk altijd volgen in de juiste rijrichting.

En dan komt het neer op dit:
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Dus de fietser heeft geen voorrang sinds die niet reglementair gebruik maakt van het fietspad.

Dus nee @Chelark007, je zou dan niet in fout zijn. Maar het blijft een zwakke weggebruiker dus die gaat hoedanook door de verzekering vergoed worden.

Maar dit is iets compleet anders sinds @Chelark007 aangaf dat langs beide kanten een apart fietspad ligt. Die bijzondere omstandigheid is enkel mogelijk als er enkel een 2richtingsfietspad links van de rijrichting ligt...

Maar als er rechts één ligt, moet je dit weldegelijk altijd volgen in de juiste rijrichting.

Dus de fietser heeft geen voorrang sinds die niet reglementair gebruik maakt van het fietspad.

Dus nee @Chelark007, je zou dan niet in fout zijn. Maar het blijft een zwakke weggebruiker dus die gaat hoedanook door de verzekering vergoed worden.
Efkes je 12.4bis verduidelijken met 12.4 zelf.

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere 2weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaanoversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren ofachteruitrijden.

De "overeenkomstig dit besluit" slaat op het hoofdartikel en niet op de bepalingen van een fietspad of trottoir he.

Als je een prive-eigendom verlaat om op de openbare weg te komen en daarbij heb je een aanrijding, heb je nooit voorrang, ook niet als de andere partij een overtreding maakt.

De "overeenkomstig dit besluit" slaat op het hoofdartikel en niet op de bepalingen van een fietspad of trottoir he.
Nee hoor. "Dit besluit" is het "Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg"; dat de wegcode is. Dat slaat niet enkel op 12.4 maar de gehele wegcode.

Jij normaal gezien, omdat je een manouevre maakt en je daarbij op de openbare weg begeeft. Die fietser maakt misschien een overtreding, maar een overtreding maken is op zich geen reden om je voorrang te verliezen.
Als die fietser bijvoorbeeld je buurman is die fiets naar je andere buurman, hoeft die zelfs geen 2x de weg over te steken, maar mag hij gerust aan de "verkeerde" kant op het fietspad rijden. Ik zoek nog even die tekst op om dat laatste te verduidelijken.

Edit: https://www.politie.be/5353/vragen/...een-fietspad-steeds-in-twee-richtingen-rijden
Hier wordt het uitgelegd onder "bijzondere omstandigheden". Je mag daar gerust de afbeelding spiegelen, voor 2x linksaf wordt deze uitzondering ook toegelaten, vorig jaar nog een onderwerp geweest bij Federdrive.

En los daarvan moeten voetgangers tegen het verkeer in wandelen, dus moet je sowieso beide kanten controleren voor je wegrijdt natuurlijk.
Voetganger ok, maar ge verwacht geen fietsers die spookrijden.

Zelfs dan nog ben in fout. Geweldig

Ik ben radicaal tegen het openen van winkels op zondag, de laatste dag van de week dat ik met een rustigere hartslag van 150 kan rondrijden, met al die zondagsshoppers is het nu ook al met een hartslag van 250 en moordneigingen.

Ik ben radicaal tegen het openen van winkels op zondag, de laatste dag van de week dat ik met een rustigere hartslag van 150 kan rondrijden, met al die zondagsshoppers is het nu ook al met een hartslag van 250 en moordneigingen.
ik heb dat al als de zon voor de eerste keer weer komt piepen na een lange periode van slecht weer. Dan komt ook iedereen onder zijn steen uitgekropen om zich in het verkeer te begeven.

Verkeerslichten die de laatste tijd meer en meer rare kronkels maken.
Licht springt van groen op oranje, om gewoon weer groen te worden, zonder roodfase.
Of licht springt van groen op oranje, om 1 of 2 seconden rood te worden en weer groen.
Andersom heb je dan dat het licht maar even groen word, om na een paar seconden weer op oranje en rood te springen.

Deze voormiddag echt iets compleet onverantwoord gezien op dit kruispunt (moet het wel vanuit dit standpunt linken want vanop die plaats zelf is nog de oude situatie op Street View).

Waar je die grijze Renault camionette dus ziet staan is de strook om naar rechts af te slaan. Op die plaats stond dus iemand te wachten voor het groene licht. Maar ze was dan wel naar links aan het pinken. Ik kom een heel stuk daarachter aangereden en zie dat dus denk al 'tiens, wat gaat die doen'.

Alé, ze rijdt dus vanop die strook wat rechtdoor het kruispunt op. Ondertussen is het wel al rood geworden en is ze vermoedelijk onbewust door het rood gereden. Ondertussen krijgt de overkant groen licht en rijden dus door dus ze kan niet weg. Eens die terug rood hadden, rijdt ze wat verder het kruispunt op. Maar dan krijgen die van rechts groen en komen ze die aangereden. Een vrachtwagen die van rechts kwam kon uiteraard niet verder. Dan heeft ze in het midden van dat kruispunt zich gedraaid en is ze dus terug de richting ingereden vanwaar ze kwam :crazy:.
Hallucinant. Was een bejaarde vrouw, als ik het wat goed kon zien.

Licht springt van groen op oranje, om gewoon weer groen te worden, zonder roodfase.
Of licht springt van groen op oranje, om 1 of 2 seconden rood te worden en weer groen.
Andersom heb je dan dat het licht maar even groen word, om na een paar seconden weer op oranje en rood te springen.
Dat is in Hasselt ook sinds ze de verkeerslichten "slim" gemaakt hebben.

Dat is in Hasselt ook sinds ze de verkeerslichten "slim" gemaakt hebben.
Allemaal bij Mechelen in de leer geweest waarschijnlijk :D.

12.4bis zegt niet echt iets over reglementair of niet reglementair.
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.4bis lijkt mij eerder te refereren naar wie een fietspad mag gebruiken. Niet echt "hoe"

Ik kom regelmatig ook zo'n situatie tegen.
Links draaiende op een drukke baan op een parking. Beide richtingen heeft een fietspad.

Maar veel fietsers rijden links van de baan op het fietspad in de verkeerde richting (omdat het een drukke baan is en ze willen niet oversteken naar het rechtste fietspad om dan weer die baan later terug over te steken als ze links afslaan.

Ik denk in 20% van de keren dat ik die parking opdraai, is er een fietser aan die linkerkant uit de verkeerde richting :p.

Zelfs in zijn geval, hoe kan Chelark eigenlijk weten wanneer een fietser correct gebruik maakt van het fietspad of niet. Hij ziet de borden niet vanuit zijn positie. Voor het zelfde geld staat er een keer een uitzonderingsbord dat fietsers die wel mogen gebruiken omdat ze werken van plan zijn aan de andere kant.

Na lang de auto nog eens grondig gewassen.
En natuurlijk enkele deukjes in de deur ontdekt, ondanks dat ik altijd oppas waar ik parkeer. Als de plek wat smal is rij ik liever wat verder in een breder vak.

Fucking klojos.
Zou moeten verboden zijn om naast te komen parkeren. Ik parkeer altijd wat verder en meestal komt er dan toch een boomer scheef langs parkeren. Er is ook geen controle op rijvaardigheid van boomers.

12.4bis lijkt mij eerder te refereren naar wie een fietspad mag gebruiken. Niet echt "hoe"
Overeenkomstig dit besluit gebruik maken slaat op wie en hoe. Maar kom, als je enkel wie wilt toepassen op het fietspad: de fietser die in de juiste rijrichting rijdt...

Maar veel fietsers rijden links van de baan op het fietspad in de verkeerde richting (omdat het een drukke baan is en ze willen niet oversteken naar het rechtste fietspad om dan weer die baan later terug over te steken als ze links afslaan.
Correct, veel fietsers rijden verkeerd. En ik let er ook op.
Ik zeg ook nergens dat je er zomaar moet tegen rijden hé. Ik antwoordde op de hypothetische vraag van wie in fout zou zijn in geval van een ongeval (wat dus al onopzettelijk is) in de situatie van Chelark. De vraag was enkel over aansprakelijkheid.

Zelfs in zijn geval, hoe kan Chelark eigenlijk weten wanneer een fietser correct gebruik maakt van het fietspad of niet. Hij ziet de borden niet vanuit zijn positie. Voor het zelfde geld staat er een keer een uitzonderingsbord dat fietsers die wel mogen gebruiken omdat ze werken van plan zijn aan de andere kant.
Je verschijnt niet magisch op een oprit. In dit geval ben je er op gereden dus ben je het fietspad gepasseerd en al eens gekruist.
Voor andere gevallen verwijs ik naar de wederkerige ergernis van de afgelopen paar pagina's: gebrekkige signalisatie waardoor het inderdaad in veel gevallen niet duidelijk is.

Maar dan nog verandert het al dan niet weten niets aan de aansprakelijkheid.

Gisteren 21u30, schemerdonker, baan langs kanaal met 1,5 km trajectcontrole 50 km/u. Ik rij 53 op Waze en zie ineens links van mij een zwarte step voorbijkomen… Gast reed minstens 70. Geen verlichting, zwarte hoodie en uiteraard ook geen helm. TC eindigt aan de volgende lichten waar ik van plan was om hem live te nomineren voor een Darwin Award maar kreeg er de kans niet toe want hij was al door het rood gesjeesd toen ik er aan kwam…

Fietsers die heel kwaad de wagen rechts inhalen tussen geparkeerde wagens en de mijnen en nét niet met hun stuur tegen de zijspiegels zitten, gevolgd door een zeer kwade blik. ALLEMAAL boven de 50.

Kunnen we een verplichte fietsopleiding van een uurtje invoeren voor die mensen?

Onlangs zelfs een mevrouw die dacht voorrang te hebben met haar elektrieken velo op voetgangers die over het zebrapad overstaken. En maar van haar kloten maken.

1000051469.jpg
Kerel die zich doodleuk parkeert vlak voor de plek waar de baan opsplitst naar een middenberm om op zijn gemakske wat dozen in te laden. De rest kan wel wachten tot meneer gedaan heeft. Echt, sommige mensen...

Fietsers die heel kwaad de wagen rechts inhalen tussen geparkeerde wagens en de mijnen en nét niet met hun stuur tegen de zijspiegels zitten, gevolgd door een zeer kwade blik. ALLEMAAL boven de 50.

Kunnen we een verplichte fietsopleiding van een uurtje invoeren voor die mensen?

Onlangs zelfs een mevrouw die dacht voorrang te hebben met haar elektrieken velo op voetgangers die over het zebrapad overstaken. En maar van haar kloten maken.
ja dhu, we zouden maar eens een voet aan de grond moeten zetten tijdens het fietsen of mee in een file staan als fietser. Wat voor nu heeft het dan dat ge fiets.

Maar ik ben eigenlijk wel degelijk voorstander van een e-fiets rijbewijs. Het verschil met een gewone fiets is te groot, waardoor je toch je gedrag moet aanpassen. Zeker uw remafstand is een groot verschil, waar er veel zijn die zich hieraan mispakken.

Bekijk bijlage 49936Kerel die zich doodleuk parkeert vlak voor de plek waar de baan opsplitst naar een middenberm om op zijn gemakske wat dozen in te laden. De rest kan wel wachten tot meneer gedaan heeft. Echt, sommige mensen...
Onlangs precies hetzelfde meegemaakt, ook net voor een berm. Meneer met z'n camionette + aanhangwagen met dubbele as. Dat je niet meteen parking vindt met zo'n spel kan ik begrijpen. Maar had hij enkele meters verder gestaan konden we hem tenminste inhalen. Meneer stond op 't gemak brood uit den automaat te halen.

Die elektrische fietsen zijn de nieuwe boertige mensen.

Als je als gewone fietser geen voorrang wil verlenen aan een zebrapad, ergens kan je dat nog een excuus voor vinden van "die moet fysiek moeite te doen om te trappen. Dat is lastig"

Maar dat die elektrische fietsers zagen op voetgangers op een zebrapad, dat is wel marginaliteit ten top.

Terug
Bovenaan