De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Zijn die 50-borden die je vermeldt niet de tijdelijke die er staan omwille van de werfinrit naar de ring die ze aanleggen? Of dat moet anders sinds heel recent aangepast zijn naar vaste borden.

Het zijn vaste borden alleszins in de zin van dat ze in de grond steken en er was geen blauw bordje eronder met "werfverkeer".
Ik herinner mij iets vaags paar maand geleden dat er een iets langere 50-zone was met tijdelijke borden met mogelijks werfverkeer daaronder maar dat leek mij toch een stuk langere zone dan.

Precies weer meer wielerterroristen door het mooie weer:
- Koersfiets die op een druk kruispunt (2x2 met een nationale baan) gewoon los door het rood rijdt. Zie dat zijn rondetijd met 30 seconden stijgt...
Hier ook deze week, velen wanen zich Van Aert of Evenepoel en vinden het ook OK om tegen 50km/h door een fietstraat te vlammen in groep met veel geroep. Moet je als autobestuurder eens doen ;)
Daarstraks nog ene recht op een kruispunt zien afstormen terwijl hij naar de pedalen aan het kijken was... had niet door dat hij al met zijn voorwiel op het kruispunt zat en dan alles dichtsmijten omdat er van rechts een auto komt 🙃

file door een kop staart aanrijding op de E17; natuurlijk op het linkervak, ongetwijfeld door voldoende afstand te houden als ge 120 of meer rijdt.
Maar vooral: ik had geluk want ik ben met de motor en net als ik aan de staart van de file kom, is er ook een politiewagen, dus ik mee achter hem. Alleen reed die vlugger naarmate de nog te maken reddingstrook zich voor hen ontvouwde en ik mij aan de max. 20km/h verschil hield waardoor onze tussenafstand vergrootte. En weet ge wat het zotte is? Mensen zetten zich gewoon terug naar hun 'normale' positie eenmaal die politie voorbij is: weg reddingstrook. Hoe ongelooflijk dense zijn mensen toch?

Gisteren naar Wilrijk om m'n wagen die binnen was ter reparatie op te pikken. Ik moet zeggen dat de miserie rond Antwerpen best meeviel. Ik ben een 10 tal minuten langer dan normaal weg geweest.

Wel 2 pareltjes meegemaakt:
  • Ongeval op de ring in Antwerpen Zuid. Ik rij helemaal rechts en wil ritsen. Die voor me kan mooi invoegen, ik wacht tot de vrachtwagen waar hij voor zit passeert. Pinker staat al een hele tijd aan. De volgende vrachtwagen weigert plek te laten. Wat proberen wringen maar 't was duidelijk dat em liever tegen mij zou zitten dan me er tussen laten.
  • Hier in de buurt is een tweevaksbaan die na de verkeerslichten naar 1 baanvak gaat. Ik sta rechts aan't licht, links van me een Tesla, daarachter een Range Rover. Het licht springt op groen en ik vertrek normaal. Die Tesla is uiteraard een pak sneller. Die Range Rover dacht ook een pak sneller te zijn maar dat bleek dus amper het geval. In plaats van netjes achter me in te voegen, nee wat gas er bij en me dan afkappen. Tweede keer dat dat gebeurt op dat punt. We rijden 70 hé, dan is van ritsen geen sprake meer. En daarbij, als we zouden ritsen zou ze ook achter mij moeten invoegen. Grappig was wel dat ik daarna een deel dezelfde weg moest afleggen. Paar straten door heel rustige wijken. 't leek alsof ik ze aan't achtervolgen was. Hopelijk had ze toch een beetje schrik.

Gisteren avond op terugweg van training. 21u45

Wegen van telkens 50-30-50 km/h. (banen die paar jaar terug 70-50-70 waren, dus het is te traag rijden)

Maar goed, ik rijd telkens 54 en 32 op de teller. Netjes aan de limiet.
Heel de tijd 2 motors achter mij die duidelijk laten blijken dat het sneller mag. Door wat in te zakken en dan op te trekken tot net achter mij.

Komen uit die 3 zone's in een zone 70 (76 op mijn teller) en ze vlammen me voorbij.
Blijken zwaantjes te zijn.
Niks prio, gewoon gas open tot vlotjes boven de 100 schat ik.

Ik zie ze verwijnen om ze iets later voor de ingang van hun bureau te zien staan om binnen te rijden.

Proberen mij uit mijn kot te lokken?
Of zat de shift er bijna op en rap terug?

Enfin, dat moeten zij weten, maar zo kleven? Ge zou als burger voor minder op de bon gaan.

Gisteren avond op terugweg van training. 21u45

Wegen van telkens 50-30-50 km/h. (banen die paar jaar terug 70-50-70 waren, dus het is te traag rijden)

Maar goed, ik rijd telkens 54 en 32 op de teller. Netjes aan de limiet.
Heel de tijd 2 motors achter mij die duidelijk laten blijken dat het sneller mag. Door wat in te zakken en dan op te trekken tot net achter mij.

Komen uit die 3 zone's in een zone 70 (76 op mijn teller) en ze vlammen me voorbij.
Blijken zwaantjes te zijn.
Niks prio, gewoon gas open tot vlotjes boven de 100 schat ik.

Ik zie ze verwijnen om ze iets later voor de ingang van hun bureau te zien staan om binnen te rijden.

Proberen mij uit mijn kot te lokken?
Of zat de shift er bijna op en rap terug?

Enfin, dat moeten zij weten, maar zo kleven? Ge zou als burger voor minder op de bon gaan.
Komt wel vaker voor dat de politie zich niet aan de verkeersregels houdt. Parkeren waar het niet mag, afslaan zonder richtingaanwijzer, significant sneller of trager dan de snelheidslimiet rijden, voorrangsregels negeren... Allemaal al meerdere keren gezien, bij niet-prioritaire voertuigen

En Diksmuide, waar blijven die ringwegen ... We wachten al 40 jaar erop. Ik geraak rapper uit centrum Gent met de auto dan uit Diksmuide.
Ik denk dat het economisch niet opweegt, zijn en eigenlijk ligt Diksmuide te ver van elke autostrade. De enige optie is eerst die A19 doortrekken van Ieper naar Veurne, maar dat gaat niet gebeuren..
Je verwijzing naar chips was waarschijnlijk die kerel in Leuven die al rijdend (niet in een file dus) met 2 handen een bus pringles aan't verorberen was (letterlijke woorden van de agent uit het filmpje)? Jup, dat mag niet want dan kan je je voertuig niet onder controle houden.
Los van de commotie is dat toch gewoon vies om chips te eten in je auto. Nuja dat past bij de hedendaagse ongezonde levensstijl die veel mensen hanteren.

Ik denk dat het economisch niet opweegt, zijn en eigenlijk ligt Diksmuide te ver van elke autostrade. De enige optie is eerst die A19 doortrekken van Ieper naar Veurne, maar dat gaat niet gebeuren..

Die A19 gaat nooit gebeuren en dat heeft weinig impact voor Diksmuide. Iemand die van Ieper naar Veurne gaat, zou Diksmuide nooit passeren.

Ofwel pakt die gewoon de baan Ieper-Veurne ofwel de sluiproute Ieper-Zuidschote-Lo-Reninge-Alveringem-Veurne. Geen enkel reden om Diksmuide te passeren in de huidige situatie.

De bouw van een ring, ik zou verwachten dat er hierdoor meer aanzuigeffect zou zijn hierdoor waardoor Ieper-Veurne te verlichten maar juist veel meer verkeer aantrekt via Dikmsuide die Ieper-Veurne moeten doen.. (En Woumen, Pervijze,... hierdoor het slachtoffer worden.)

Laatst bewerkt:
Die A19 gaat nooit gebeuren en dat heeft weinig impact voor Diksmuide. Iemand die van Ieper naar Veurne gaat, zou Diksmuide nooit passeren.

Ofwel pakt die gewoon de baan Ieper-Veurne ofwel de sluiproute Ieper-Zuidschote-Lo-Reninge-Alveringem-Veurne. Geen enkel reden om Diksmuide te passeren in de huidige situatie.

De bouw van een ring, ik zou verwachten dat er hierdoor meer aanzuigeffect zou zijn hierdoor waardoor Ieper-Veurne te verlichten maar juist veel meer verkeer aantrekt via Dikmsuide die Ieper-Veurne moeten doen.. (En Woumen, Pervijze,... hierdoor het slachtoffer worden.)

Ze zijn of waren toch bezig met een weg rond het centrum? 'vanaf de nieuwe Delhaize tot aan ingang Diksmuide via woumen.

Om het verkeer naar zee om te leiden.

Ze zijn of waren toch bezig met een weg rond het centrum? 'vanaf de nieuwe Delhaize tot aan ingang Diksmuide via woumen.

Om het verkeer naar zee om te leiden.
Ja, die zou af zijn in 2027? 40 jaar lang werd er daar al om gevraagd.
Het is te hopen dat dat wat helpt. Dan is het enkel de baan richting Middelkerke/Oostende die het probleem is..
En hopelijk dat het verkeer vanuit Kortemark/Lichtervelde mooi rond Dikmsuide rijdt in plekke van dwars door Diksmuide met zijn vier verkeerspunten met lichten en een treinoverweg :p.

Want het is daar nog altijd afschuwelijk in 2026.

Maar om van Ieper naar De Panne te gaan moet je niet via Diksmuide passeren op dit moment. Dat is voor mij de derde optie pas..
Als die baan af is van ingang Diksmuide vanuit Woumen naar de Delhaize, kan dat best wel zijn dat dat de snelste route wordt voor Ieper naar Veurne/De Panne. Waardoor Woumen en Pervijze veel meer verkeer gaan slikken.

Sommige witte camionetten doen toch alles om het stereotype te bevestigen.

Vanochtend in een bocht moeten uitwijken tot op het fietspad omdat er zo'n camionette in de andere richting precies in die bocht 2 tractors wou voorsteken, zonder dat hij zicht had op de tegenrichting = waar ik reed. Terwijl er voor en na die bocht een recht stuk is van een paar kilometer met mooi zicht.
Als bonus: die tractoren waren allebei naar links aan het pinken om af te slaan, dus had ik daar niet gereden was de kans groot dat hij zich in de zijkant van een afslaande tractor had geboord.

mij valt het op vandaag dat iedereen erg traag en braaf rijd, door die flitsmarathon.

gegarandeerd morgen weer wild west toestanden hier

mij valt het op vandaag dat iedereen erg traag en braaf rijd, door die flitsmarathon.

gegarandeerd morgen weer wild west toestanden hier
Ah, is 't dat? Ik heb mij rot geërgerd in 't verkeer vandaag, zelfs op zondag heb je minder bestuurders die constant 15-20kmh onder de toegelaten snelheid zitten.

Eerlijk gezegd niks van gemerkt.
Alleen ene voor mij gehad die aan 120 plots een brake check deed voor mij, gewoon zonder enige reden.
Ik weet nu wel weer dat mijn remmen nog altijd goed werken.

Komt wel vaker voor dat de politie zich niet aan de verkeersregels houdt. Parkeren waar het niet mag, afslaan zonder richtingaanwijzer, significant sneller of trager dan de snelheidslimiet rijden, voorrangsregels negeren... Allemaal al meerdere keren gezien, bij niet-prioritaire voertuigen
Heb nog zo'n verhaaltje...
Vorige week kom ik rond 23u langs de tramhalte gereden en er staat een combi van de lokale met zwaailichten aan.
Voor de rest niemand te zien dus waarschijnlijk had er zich iemand misdragen op de tram en stond de combi die op te wachten.

Verder geen aandacht aan besteed en intussen sta ik te wachten aan de lichten wanneer er van rechts een andere combi met zwaailichten maar zonder sirene komt afgereden. Intussen heb ik groen en ga ik rechtdoor rijden maar die combi stopt niet voor rood en wil naar links indraaien voor mijn neus en moet redelijk bruusk in de remmen omdat ik al vertrokken was. De tram was er intussen nog altijd niet dus er was al zeker geen haast bij. Bijrijder doet bovendien teken dat ik zot ben en geeft een wegwerpgebaar.

Bon dat moet je dus niet doen met mij en al zeker geen kleine aap van max. 25 jaar die mij even de les komt spellen. Dus ik parkeer mij weer en ga te voet naar die tweede combi die intussen geparkeerd is achter die andere (half op het voetpad nota bene). Kerel (bijrijder) schrikt duidelijk wanneer hij mij ziet maar negeert mij verder en zegt iets tegen de chauffeur. Ik zeg tegen hem dat wanneer hij prioritair wil rijden én zwaailicht én sirene moet opzetten en dat het bovendien veilig moet zijn voor de andere weggebruikers wanneer hij door rood wil rijden. Twee van de drie voorwaarden niet vervuld dus en dan nog eens de blaas uithangen ook. Intussen zijn de 2 agenten uit de eerste combi ook uitgestapt en per toeval ken ik ze allebei waarvan ene zelfs heel goed. Ze vragen wat het probleem is en ik doe de situatie kort uit de doeken. Mijne maat (toevallig de hoogste in rang van de 4) gaat naar de tweede combi om die gasten een uitbrander te geven. Gelukkig voor hen komt de tram net aan en moeten ze aan de slag. Gasten gaan in het vervolg hopelijk twee keer nadenken vooraleer ze nog eens door rood gaan rijden…

Vandaag toch in een situatie terechtgekomen.. aantal bestuurders met meer wielen dan hersencellen

Ik wil de autostrade oprijden, treintje voor mij met: vrachtwagen - auto - auto - ik
Op de autostrade komen ook 2 auto's af

Auto 1 voegt meteen in op de autostrade en blijft hangen op het rechtse rijvak en zet zo de camion vast
Auto 2 smijt zich direct naar links

Auto 1 op de autostrade rijdt gewoon het gat dicht met de invoeger dus geen ruimte
Auto 2 op de autostrade schuift naar het linkse vak en wordt opgevangen door de die voor mij die meteen naar links schiet

Alles en iedereen natuurlijk vol in de remmen.. hoe ontstaan ongelukken..
Gelukkig niks achter mij dus voldoende afstand van het schouwspel kunnen houden, clowns

Heb nog zo'n verhaaltje...
Vorige week kom ik rond 23u langs de tramhalte gereden en er staat een combi van de lokale met zwaailichten aan.
Voor de rest niemand te zien dus waarschijnlijk had er zich iemand misdragen op de tram en stond de combi die op te wachten.

Verder geen aandacht aan besteed en intussen sta ik te wachten aan de lichten wanneer er van rechts een andere combi met zwaailichten maar zonder sirene komt afgereden. Intussen heb ik groen en ga ik rechtdoor rijden maar die combi stopt niet voor rood en wil naar links indraaien voor mijn neus en moet redelijk bruusk in de remmen omdat ik al vertrokken was. De tram was er intussen nog altijd niet dus er was al zeker geen haast bij. Bijrijder doet bovendien teken dat ik zot ben en geeft een wegwerpgebaar.

Bon dat moet je dus niet doen met mij en al zeker geen kleine aap van max. 25 jaar die mij even de les komt spellen. Dus ik parkeer mij weer en ga te voet naar die tweede combi die intussen geparkeerd is achter die andere (half op het voetpad nota bene). Kerel (bijrijder) schrikt duidelijk wanneer hij mij ziet maar negeert mij verder en zegt iets tegen de chauffeur. Ik zeg tegen hem dat wanneer hij prioritair wil rijden én zwaailicht én sirene moet opzetten en dat het bovendien veilig moet zijn voor de andere weggebruikers wanneer hij door rood wil rijden. Twee van de drie voorwaarden niet vervuld dus en dan nog eens de blaas uithangen ook. Intussen zijn de 2 agenten uit de eerste combi ook uitgestapt en per toeval ken ik ze allebei waarvan ene zelfs heel goed. Ze vragen wat het probleem is en ik doe de situatie kort uit de doeken. Mijne maat (toevallig de hoogste in rang van de 4) gaat naar de tweede combi om die gasten een uitbrander te geven. Gelukkig voor hen komt de tram net aan en moeten ze aan de slag. Gasten gaan in het vervolg hopelijk twee keer nadenken vooraleer ze nog eens door rood gaan rijden…
Daar hebben ze mij ook al verschillende keren mee liggen gehad, met enkel met zwaailichten zonder sirene rondrijden maar dan wel verwachten dat iedereen voor hen uit de weg gaat. Ik kan snappen dat ge horendol wordt van het lawaai van die sirene, maar de regels zijn nu eenmaal hoe ze zijn. Geen zwaailicht + sirene = niet prioritair

Deze ochtend reed ik achter iemand die zijn pinker naar rechts (gelukkig!) aanzette als hij een rotonde opreed maar geen pinker aanzette als hij de rotonde af reed. Dan dacht ik foutje maar een stuk verder was er weer een rotonde en deed die dat dus opnieuw :wtf:.

In Spanje wachten de automobilisten braaf als ze jou als fietser niet veilig kunnen inhalen, ze bedanken je als je als fietser teken doet om in te halen, ze laten je voor, als je aan een splitsing komt, ze houden afstand, halen niet roekeloos in en hebben respect voor fietsers.

Wat een gejaagde hufterboel is dat hier in België. Alles is hier geoorloofd als automobilist om 1 seconde sneller te zijn aan het volgende rood licht.

Terug
Bovenaan