De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het lijkt mij eigenlijk vooral geen respect voor de mensen die het vuil ophalen. Voor hun veiligheid lijkt het mij toch ook wel aangewezen dat ze drukke banen tijdens de spits best mijden in hun planningen.
Drukke banen mijden tijdens de spits zal wel niet altijd mogelijk zijn, maar wat mij opvalt is dat de vuilnisophalers ook op die drukke banen altijd het vuil langs de twee kanten van de weg moeten ophalen. Wat betekent dat er dus iemand continue de baan moet oversteken, terwijl er (soms ongeduldig) verkeer van twee kanten kan komen. Dat lijkt mij nu iets wat wél altijd voorkomen kan worden door gewoon de baan twee keer te doen, één keer in elke richting. Lijkt mij veel veiliger.
Inderdaad ze hebben zelf geen respect voor hun ophaler door hen zo aan dat gevaar bloot te stellen.
Het is zeker mogelijk om die drukke wegen tijdens de spits te vermijden, maar het is aan de dienst die deze routes plant om dit deftig te doen.
Op sommige stukken zie ik toch dat ze het per kant doen omdat het anders inderdaad veel te gevaarlijk is.
Een alternatieve oplossing is dat je zelf het vuil gaat wegbrengen wanneer het jou past. Geen last meer van vuilnisophalers en je kan lekker samen met de rest in de file tuffen.

Het probleem is ook dat de wegen gewoon drukker en drukke worden en er gewoon geen rustige momenten meer zijn.
Natuurlijk, maar dan zijn er weer heel wat mensen die hun job verliezen en dat is ook niet de bedoeling lijkt mij?
Oo de plaatsen (de plaaten waar ik over soreek dan toch) waar de afvalophalers voor fille zorgen is er geen fille wanneer deze er niet zijn. Wel druk verkeer, maar geen file.

Het word inderdaad drukker en drukker, maar overdag is het toch nig altijd veel rustiger dan in de spits (op de meeste plaatsen toch).

Omdat ze daar toch al iets veiliger kunnen oversteken, ook al hebben ze geen voorrang. Het is vooral de bedoeling om zichtbaarder te maken dat er zwakke weggebruikers zijn die daar de weg kunnen dwarsen en in een ideale wereld zouden de wegbeheerders die oversteekplaatsen ook moeten aanleggen op plaatsen waar het veiliger is voor de fietser om over te steken (qua zichtbaarheid en dergelijke).
+
- je mag niet inhalen als de in te halen bestuurder stopt voor zo'n oversteekplaats;
- je mag niet stilstaan, noch parkeren op zo'n oversteekplaats en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
- je mag zo'n oversteekplaats niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

+
- je mag niet inhalen als de in te halen bestuurder stopt voor zo'n oversteekplaats;
- je mag niet stilstaan, noch parkeren op zo'n oversteekplaats en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
- je mag zo'n oversteekplaats niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Klopt, goede aanvulling.

Vandaag toch weer eens de hoofdvogel afgeschoten met zotten achter het stuur.
Mevrouw komt inhalen in een blinde bocht in de zone 30 (ajah, dat gaat te traag). 1km verder mag je alweer 70, maar uiteraard geen besef van en blijft rustig 55 tukken. Ik haal opnieuw in, en plots weet ze haar gaspedaal staan en probeert (met de hand op de claxon) mij bij te houden (moeilijk, want ik had een goeie aanloop).

Heeft dan kilometers achter mij gehangen:
-fahren op
-bumperkleven
-nog 5 maal de hand op de claxon
-GSM bovenhalen om mij even te filmen
-ontelbaar veel middenvingers
-en een paar keer applaus (bvb wanneer ik een druk kruispunt niet blokzet, of iemand op een zebrapad laat oversteken)
-op de E17 toch even op de pechstrook rijden (dan kon ze nog 2s naast me rijden voor een finale fuck you voor ze de afslag nam)

Wanneer de snelheid weer eens 50 => 70 ging, was ze weer verrast en moest ze heel hard rijden om mij bij te houden (want ja, wie kijkt nu naar borden).

Ergernis van de dag: bij toekomen op het werk gemerkt dat de video niet opgeslagen is, dringend de dashcam tegoei instellen.

Niet normaal hoe het verkeer in GE gaat, al enkele keren lijkbleek voor me uit zitten staren.

onzen minibuschauffeur die op een brug een vrachtwagen inhaalt met een tegenligger, op geen meter na was het raak en lagen zowel tegenligger als ons busje onder de brug.

Ook om als voetganger over te steken moet je ook goed opletten en op je strepen staan of ze rijden je haast omver.

Laatst bewerkt:
Ze zijn hier in Hallaar aan het rondpunt aan het werken. (Langendijk)

Tijdens mijn ochtelijke loopsessie zie ik een camionette voorbij rijden maar hij kan natuurlijk niet verder rijden. Dus wat doet die chauffeur? Hij / zij rijdt het jaagpad op van de netevallei en hij / zij rijdt vrolijk verder. :unsure: Zo glipt hij voorbij de werken.

Misschien dat die chauffeur daar effectief moest zijn, maar ik betwijfel het toch ten sterkste. Het was nog donker.

File op de R0, naast mij een jongedame in een kleine stadsauto met haar venster helemaal open en een koptelefoon op. Snuift ze gewoon graag uitlaatgassen, of laat ze haar venster open om het verkeer te horen door haar koptelefoon? Waarom draagt ze die dan?

De ring van Antwerpen, dat is toch gewoon een ramp tegenwoordig?
ofwel moet je daar voor 6h 's ochtends of na 21h 's avonds voorbij zijn... anders altijd wel file.

De ring van Antwerpen, dat is toch gewoon een ramp tegenwoordig?
ofwel moet je daar voor 6h 's ochtends of na 21h 's avonds voorbij zijn... anders altijd wel file.
Bedank daar het AWV maar voor. Wie had nu in godsnaam kunnen voorspellen dat wanneer je jarenlang je tunnels verwaarloost dat deze vroeg of laat voor maanden aan een stuk dicht moeten voor herstellingen? Wie had nu in godsnaam kunnen voorspellen dat wanneer je de beverentunnel afsluit en al dat verkeer over een éénbaansweg stuurt dwars door havengebied dat er monsterfiles zouden volgen? En wie had er nu in godsnaam kunnen voorspellen dat je dit combineert met het afsluiten van de konijnenpijp, het afsluiten van de jan de vos tunnel en het periodiek afsluiten van de bevrijdingstunnel, de craeybeckxtunnel of de kennedytunnel dat dit voor problemen zou kunnen zorgen?

Ik ben er zeker van dat je als werknemer daar een IQ moet hebben dat lager ligt dan je lichaamstemperatuur...

En dan zwijgen we nog maar over de incompetentie bij het havenbedrijf die er niet in slagen om bruggen die al jaren defect zijn te herstellen en/of te vervangen. En oh ja, ook in de haven sluit het AWV een hoop wegen af waardoor een hoop verkeer kilometers moet rondrijden langs de autostrades. En het overgrote deel van de wegen die wel nog open zijn komen precies rechtstreeks uit een filmset over een basis op de maan.

Het klote is vooral, je kunt het niet vermijden als je richting Nederland wilt, toch niet als je vanaf Gent komt en richting Breda-Tilburg-Eindhoven wilt.

Is de Westerscheldetunnel geen optie? Die is voor personenwagens sinds begin dit jaar tolvrij. Zeker voor Breda en Tilburg lijkt mij dat een acceptabel alternatief, voor Eindhoven ligt het dan wel weer moeilijker.

Is de Westerscheldetunnel geen optie? Die is voor personenwagens sinds begin dit jaar tolvrij. Zeker voor Breda en Tilburg lijkt mij dat een acceptabel alternatief, voor Eindhoven ligt het dan wel weer moeilijker.
Scheelt toch ook 40km als ik het bekijk op google maps.

Artikel 61.1 Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

Dus het is wel wettelijk, maar nog relatief recent en je ziet het daardoor ook nog niet te veel. Het was de bedoeling om daar conflictvrije kruispunten mee te creëren, maar zoals vaak ziet men in de praktijk dat er dan andere nadelen bijkomen.
Het gaat daar om verkeerslichten met gewone groene fietssilhouet niet omringd door pijltjes. Als ik zeg dat er vierkant groen is, wil dat in dit geval zeggen dat fietsers en voetgangers overal tegelijk op dat kruispunt groen hebben - zonder enige aanduiding (die ik kon opmerken). Ik ben niets eens zeker dat het altijd zo is, maar in elk geval op de gemiddelde zaterdagvoormiddag.

Er zijn trouwens sowieso nadelen aan dit soort systemen, ook als ze wel aangeduid zijn (met lichten en/of borden). Op drukkere kruispunten kunnen een hoop fietsers bij elkaar komen, met verschillende maten fietsen (elektrische fietsen, bakfietsen, steps, gewone stadsfietsen,...) en verschillende snelheden. Dat moet bijna zorgen voor hinder.

Ook de plaatsing van drukknoppen voor fietsers vindt ik maar zelden goed, tenzij het om een punt op aanvraag gaat waar het anders nooit groen zou worden omdat er geen kruispunt met een andere baan is (of waarvan de andere baan geen lichten zou krijgen omdat ze niet belangrijk genoeg is). Het is mij altijd onduidelijk wat er gebeurt als er niet gedrukt zou worden; gaat er dan een groene "beurt" verloren en blijf je daar gewoon staan? Dit probleem is ergerlijk wanneer er al een fietser staat te wachten als je aankomt en je niet kan zien of die al gedrukt heeft (de aanduiding is meestal defect) of wanneer je van de fiets moet afstappen om de knop te kunnen bereiken.

Fietsstraten is iets dat ik als fietser maar matig apprecieer. Het kan soms nodig zijn omdat er gewoon niet genoeg plaats is voor degelijke scheiding van het verkeer, maar soms lijkt het op een gemakkelijkheidsoplossing. Het is niet leuk om je opgejaagd te voelen door een wagen achter je, waarvan je niet weet hoeveel geduld die chauffeur heeft en of die van plan is de verkeersregels te respecteren. Of zelfs gewoon maar het gevoel te hebben in de weg te rijden.

Ik heb het ook al eens voorgehad dat een auto vastzat achter een driewieler met een senior erop die hoogstens 5 km/u haalde. Dan zat je daar als fietser ook achter vast, want geen veilige mogelijkheid om de auto in te halen.

+
Ah, dat wist ik niet. Dan heeft het inderdaad toch enig nut.

Voort tuffen in de file aan nog geen 30 per uur, gezien de lage snelheid relatief kort achter mijn voorligger. Rechts van me gaat het trager. Die rechts voor me zet zijn pinker op en begint meteen op te schuiven terwijl er amper plek is. Ik heb er nul problemen mee om er iemand tussen te laten. Zet je pinker op en ik laat het gat wel wat groter worden ge komt er wel tussen. Maar uwe pinker opzetten en direct beginnen wringen, zo werkt het niet imo.

Uiteindelijk rijden we zij aan zij op het linkervak (hij nog half op het rechter). Hij doet z'n raam nr beneden, ik ook.
"Ik heb wel ne pinker op hé". Yeah, zo werkt het niet. Geantwoord dat dat geen voorrang gaf en hij ni alleen op de wereld is.

Als je van de kust (E40) komt wel, maar niet vanaf Ieper (A19-E17). dan zie ik dat dit 3u-3h15 rijden is naar bv Tilburg.
Woensdag heb ik er 2u30 over gedaan met file.

Heb nog langs daar gereden, maar dan moest ik nabij Rotterdam zijn. Dan is dit wel een meer logische keuze.

Verkeersinfarct Brussel.

Randparkings zodat mensen de metro nemen, een idee dat al zeker 20 jaar geleden voorgesteld was? Doen we niet aan mee.
Rode lichten? Een suggestie die vaker genegeerd dan gevolgd wordt.
Rijvakken? Ook meer een halve suggestie dan iets anders.
Arcering op kruispunten? Zelfs geen suggestie, wordt altijd genegeerd. Je gaat toch geen ruimte laten om auto's de stad buiten te laten rijden als je in plaats daarvan bumper aan bumper kan aanschuiven? "They shall not pass".
En als je dan eindelijk de Ring oprijdt waar er 3 halflege rijvakken zijn, heb je the usual suspects (half weggeroest wrak Frankenstein-style samengesteld uit plaatwerk van verschillende kleuren, 1 werkend licht voor en achter samen) dat 30 km/u onder de limiet op het hele linkse vak blijft plakken. Kwestie van de doorstroming nog wat te verbeteren.

Gisteren een rit van 20 minuten met m'n vrouw naast mij. 't Was zondag.

1. Ik rij op een hoofdbaan waar plots zonder kijken een dame achteruit van haar oprit rijdt. Er was zo goed als geen ruimte meer en ik heb alles moeten dichtgooien. Dame staat met haar poep op de hoofdbaan en rijdt vooruit terwijl ze overdraait, zo komt ze op de parallelle parkeerplaats naast de baan OM DAN DIRECT over te draaien en de baan op te vlammen zonder richtingsaanwijzer. Weer kort moeten remmen. Ik schijt dat mens uit terwijl ik mijn claxon misbruik. M'n vrouw: ja maar, je kon daar nu toch op anticiperen hé.

2. Hoofdbaan, ik moet linksaf. Uit die straat links waar ik in moet komt een dame uit van 't wit gele kruis. Die gaat in de midden van de baan staan waardoor ik er nauwelijk in kan. Ik zeg tegen m'n vrouw: 'kijk, nog zo'n geit'. De dame in den auto van 't wit gele kruis doet m'n mondbewegingen na al grijnzen. Goed ja, own uw fout in plaats van als een klein kind te reageren hé. M'n vrouw: die heeft daar niet om gedaan waarschijnlijk.

3. Doodlopende straat. Geen kat achter of voor mij. Ik begin aan het manoeuvre keren in de straat. Ik draai over, rij achteruit en wil terug vooruit rijden en helemaal overdraaien wanneer er zich een dame (die van hare oprit kwam) voor m'n neus doorschiet. Dat terwijl ze zo dwaas als een hond zat te kijken naar mij van 'gij gaat nu toch niet vooruit rijden hé?'. Ik begin aan m'n volgende tirade en vraag mij echt af wat er aan de hand is vandaag. Onnozele koe.

Volgens mijn vrouw mocht ik daar allemaal niet op reageren en al zeker niet claxonneren. Aja nee, want dat is nu zo hé den dag van vandaag, de schuld overal gaan zoeken behalve bij diegene die de fout begaat.

Gisteren een rit van 20 minuten met m'n vrouw naast mij. 't Was zondag.

1. Ik rij op een hoofdbaan waar plots zonder kijken een dame achteruit van haar oprit rijdt. Er was zo goed als geen ruimte meer en ik heb alles moeten dichtgooien. Dame staat met haar poep op de hoofdbaan en rijdt vooruit terwijl ze overdraait, zo komt ze op de parallelle parkeerplaats naast de baan OM DAN DIRECT over te draaien en de baan op te vlammen zonder richtingsaanwijzer. Weer kort moeten remmen. Ik schijt dat mens uit terwijl ik mijn claxon misbruik. M'n vrouw: ja maar, je kon daar nu toch op anticiperen hé.

2. Hoofdbaan, ik moet linksaf. Uit die straat links waar ik in moet komt een dame uit van 't wit gele kruis. Die gaat in de midden van de baan staan waardoor ik er nauwelijk in kan. Ik zeg tegen m'n vrouw: 'kijk, nog zo'n geit'. De dame in den auto van 't wit gele kruis doet m'n mondbewegingen na al grijnzen. Goed ja, own uw fout in plaats van als een klein kind te reageren hé. M'n vrouw: die heeft daar niet om gedaan waarschijnlijk.

3. Doodlopende straat. Geen kat achter of voor mij. Ik begin aan het manoeuvre keren in de straat. Ik draai over, rij achteruit en wil terug vooruit rijden en helemaal overdraaien wanneer er zich een dame (die van hare oprit kwam) voor m'n neus doorschiet. Dat terwijl ze zo dwaas als een hond zat te kijken naar mij van 'gij gaat nu toch niet vooruit rijden hé?'. Ik begin aan m'n volgende tirade en vraag mij echt af wat er aan de hand is vandaag. Onnozele koe.

Volgens mijn vrouw mocht ik daar allemaal niet op reageren en al zeker niet claxonneren. Aja nee, want dat is nu zo hé den dag van vandaag, de schuld overal gaan zoeken behalve bij diegene die de fout begaat.
Laat uw vrouw in t vervolg thuis.

Terug
Bovenaan