De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vermoedelijk. Tenzij hij voorbij 8 actieve trajectcontrole gereden is (héén en terug) op 1 dag tijd. :tongue:
Elke keer van Maastricht richting Lanaken..

Dus gewoon elke keer te snel door dezelfde trajectcontrole en dan al die boetes op 1 dag ontvangen.

Ik ben daar ook al geflitst. Baan leent zich zeer hard naar 70km/u. Sindsdien daar altijd met limiter op 😅

Ik heb denk ik het toppunt van idioterie gezien. Gisterenavond na zonsondergang nog op een baan van 70 met een brede (en berrijdbare) moordstrook als fietspad (aan 60, want baan was leeg, ik was moe en het regende). Doemt er plots een fietser op die 1m+ op de rijstrook aan het rijden is. Vollédig in het zwart (pet, jas, broek, schoenen), op een fiets zonder licht (idioot), maar ook zonder ook maar enige reflector op zijn krel. Niet achteraan, niet op de banden of tussen de spaken, niet aan zijn trappers (toppunt)

Nee, wacht, er was wel iets licht aan hem: zijn AirPods, die waren wit.

Als ik 70 reed, had ik niet meer kunnen uitwijken. En de ironie is dat er parallel met die steenweg een fietsostrade loopt waarbij men tot diep achter de amandelen belicht wordt.
Gisteren zo ene als tegenligger gehad. Ik zag hem pas als hij 1 meter voor mij zat en hij fietste in het midden van de straat. Het was al donker en regende, meneer had donkere kleren aan, donker vel, geen lichten aan. Wat bezielt een mens denk je dan...

Gisteren zo ene als tegenligger gehad. Ik zag hem pas als hij 1 meter voor mij zat en hij fietste in het midden van de straat. Het was al donker en regende, meneer had donkere kleren aan, donker vel, geen lichten aan. Wat bezielt een mens denk je dan...
Mogelijks besmet met een parasiet die hen roekeloos maakt

Vanmorgen was het precies de tijd van de roekeloze bejaarden:
- eerst een fietser die ondanks haaientanden en een omgekeerde driehoek op zijn gemak doorrijdt; had ik aan 50 km/u mijn afslag genomen en mijn voorrang genomen, hadden ze hem met een tandenborsten van het wegdek kunnen schrobben
- daarna een auto die op een kaarsrechte baan meerdere keren over de middellijn met de tegenrichting zwalpte, af en toe ook zonder reden 20 km/u afremmen. Geen GSM gebruik maar zo druk zitten kwetteren met zijn passagier dat deftig rijden teveel gevraagd was

Zo flitsen in zone 30 aan scholen tijdens het weekend en ver buiten de schooluren, redelijk onopvallend geplaatst - bon, ik rijd daar niet te snel maar ik blijf het wel zeer vreemd vinden hoe men dit eigenlijk gaat linken met verkeersveiligheid. Ik zou er precies toch andere prioriteiten nahouden.

Zo flitsen in zone 30 aan scholen tijdens het weekend en ver buiten de schooluren, redelijk onopvallend geplaatst - bon, ik rijd daar niet te snel maar ik blijf het wel zeer vreemd vinden hoe men dit eigenlijk gaat linken met verkeersveiligheid. Ik zou er precies toch andere prioriteiten nahouden.
Tja, een campagne waar ze iedereen laten blazen bv, die meer nut zou hebben, daarvoor moeten ze van hun stoel komen he.

Tja, een campagne waar ze iedereen laten blazen bv, die meer nut zou hebben, daarvoor moeten ze van hun stoel komen he.

Tja ge kunt uw dispositief opzetten met een deel mankracht en er 2-3 pakken

Maar blijkbaar is het rijbewijs van zatte maten/onbekende belangrijker dan de verkeersveiligheid want na 15 minuten staan de locaties online en rijden die mannen een andere route

De laatste maand toch al 2 keer gehad dat ze iedereen lieten blazen, daarvoor was het al minstens 10-15 jaar geleden dat ik nog eens alcoholcontrole had en ik rijd nochtans redelijk wat, ook 's avonds in het weekend. Misschien regio-gebonden of toevallig door een tijdelijke campagne, maar hier doen ze blijkbaar toch extra inspanningen.

Parallel geparkeerd naast de weg. Aan de overkant van dezelfde SMALLE straat hetzelfde. Ik wil vanuit m'n parkeerplaats keren in de straat. Auto komt achter mij en steekt richtingsaanwijzer uit om m'n plaats te nemen. Ik draai over en kom dwars op de weg te staan. Ik moet hoe dan ook die draai in 2 keren pakken, dus terug achteruit en dan kan ik volledig draaien.

Komt die pipo wel niet gewoon vlak achter mij staan. Ik stond daar dan, dwars op de weg, klem.

In Mechelen is er een kruispunt waar (tenminste op sommige momenten; niet zeker of het gedrag van de lichten kan veranderen) er vierkant groen voor fietsers en voetgangers wordt gegeven, maar waar dit nergens aangeduid staat voor zover ik opgemerkt heb. Een grote ergernis (en mogelijk onwettig? paging @Remake ) vermits dit betekent dat een fietser nu bij elk groen licht er van uit moet gaan dat er van rechts (of links) een andere fietser (of speed pedelec. of step...) kan komen die ook groen heeft, en dat zonder enige verwittiging dat de andere kant ook groen heeft.

Verder ook ergernis dat de app van De Lijn vaak "no tracking info" weergeeft, wat zowel kan betekenen dat de bus afgeschaft is (defect, chauffeur niet komen opdagen,...) als dat de tracker om welke reden dan ook (nog) niet actief is. Het is goed mogelijk dat een bus zonder tracking gewoon verdwijnt uit de app (bij een halte), en dan 2 minuten later toch opdaagt. Het zou veel helpen als er een onderscheid zou gemaakt worden tussen "afgeschaft" en "wachten op bevestiging". Nu worden busreizigers op het verkeerde been gezet, zo onlangs toch maar voor een treinticket geopteerd (alhoewel de trein eigenlijk amper sneller was voor die verbinding) omdat de eerste bus niet was komen opdagen en de volgende ook "no tracking info" was. Tegen dat duidelijk is dat ze rijdt, was mijn treinticket al gekocht en stond de trein op het punt te vertrekken.

Nogmaals @Remake : het is hier al vaak aangehaald dat fietsers geen voorrang hebben op fietsoversteekplaats. Waarvoor dient die dan, in theorie? Je kan met een fiets uiteraard ook zonder fietsoversteekplaats de baan oversteken, daar zijn geen stipellijnen voor nodig.

De vuilnisophalers van Limburg.net, die zitten altijd midden in de spits op drukke gewestwegen het vuil op te halen.
Dat is totaal geen respect hebben voor de mensen die gaan werken!
Alle respect voor de mannen die het vuil ophalen, maar pak u routes zo aan dat je op de minst drukke momenten van de dag op deze banen bezig bent.

De vuilnisophalers van Limburg.net, die zitten altijd midden in de spits op drukke gewestwegen het vuil op te halen.
Alle respect voor de mannen die het vuil ophalen, maar pak u routes zo aan dat je op de minst drukke momenten van de dag op deze banen bezig bent.
Het lijkt mij eigenlijk vooral geen respect voor de mensen die het vuil ophalen. Voor hun veiligheid lijkt het mij toch ook wel aangewezen dat ze drukke banen tijdens de spits best mijden in hun planningen.
Drukke banen mijden tijdens de spits zal wel niet altijd mogelijk zijn, maar wat mij opvalt is dat de vuilnisophalers ook op die drukke banen altijd het vuil langs de twee kanten van de weg moeten ophalen. Wat betekent dat er dus iemand continue de baan moet oversteken, terwijl er (soms ongeduldig) verkeer van twee kanten kan komen. Dat lijkt mij nu iets wat wél altijd voorkomen kan worden door gewoon de baan twee keer te doen, één keer in elke richting. Lijkt mij veel veiliger.

Een alternatieve oplossing is dat je zelf het vuil gaat wegbrengen wanneer het jou past. Geen last meer van vuilnisophalers en je kan lekker samen met de rest in de file tuffen.

Het probleem is ook dat de wegen gewoon drukker en drukke worden en er gewoon geen rustige momenten meer zijn.

Nogmaals @Remake : het is hier al vaak aangehaald dat fietsers geen voorrang hebben op fietsoversteekplaats. Waarvoor dient die dan, in theorie? Je kan met een fiets uiteraard ook zonder fietsoversteekplaats de baan oversteken, daar zijn geen stipellijnen voor nodig.

Eens op de oversteekplaats heb je wel voorrang. Dus als je aan het oversteken bent en er komt een wagen aan, dan moet die stoppen.
Als je niet op een oversteekplaats rijdt heb je geen voorrang en moet jij stoppen. Al ben ik van dat laatste niet 100% zeker.

In Mechelen is er een kruispunt waar (tenminste op sommige momenten; niet zeker of het gedrag van de lichten kan veranderen) er vierkant groen voor fietsers en voetgangers wordt gegeven, maar waar dit nergens aangeduid staat voor zover ik opgemerkt heb. Een grote ergernis (en mogelijk onwettig? paging @Remake ) vermits dit betekent dat een fietser nu bij elk groen licht er van uit moet gaan dat er van rechts (of links) een andere fietser (of speed pedelec. of step...) kan komen die ook groen heeft, en dat zonder enige verwittiging dat de andere kant ook groen heeft.
Artikel 61.1 Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

Dus het is wel wettelijk, maar nog relatief recent en je ziet het daardoor ook nog niet te veel. Het was de bedoeling om daar conflictvrije kruispunten mee te creëren, maar zoals vaak ziet men in de praktijk dat er dan andere nadelen bijkomen.

Omdat ze daar toch al iets veiliger kunnen oversteken, ook al hebben ze geen voorrang. Het is vooral de bedoeling om zichtbaarder te maken dat er zwakke weggebruikers zijn die daar de weg kunnen dwarsen en in een ideale wereld zouden de wegbeheerders die oversteekplaatsen ook moeten aanleggen op plaatsen waar het veiliger is voor de fietser om over te steken (qua zichtbaarheid en dergelijke).

Eens op de oversteekplaats heb je wel voorrang. Dus als je aan het oversteken bent en er komt een wagen aan, dan moet die stoppen.
Als je niet op een oversteekplaats rijdt heb je geen voorrang en moet jij stoppen. Al ben ik van dat laatste niet 100% zeker.
Als je al aan het oversteken bent, moet de auto stoppen, maar als je die auto ziet aankomen en die gaat moeten vertragen voor u, had je zelf moeten stoppen als fietser. Hetzelfde als met je auto aan haaientanden komen eigenlijk, als je ziet dat er iemand aankomt, dan moet je wachten. Dat je als automobilist moet stoppen voor een fietser die al bezig is met oversteken, kan in principe in de praktijk bijna nooit, want die fietser had de auto al moeten zien voor hij oversteekt en zelf stoppen. Of het moet net na een bocht zijn, maar daar zou men zo'n oversteekplaatsen niet mogen aanleggen. Of de automobilist reed te snel waardoor de fietser het fout inschatte, maar dat is dan weer een andere oorzaak.

Terug
Bovenaan