De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Volgens mijn vrouw mocht ik daar allemaal niet op reageren en al zeker niet claxonneren. Aja nee, want dat is nu zo hé den dag van vandaag, de schuld overal gaan zoeken behalve bij diegene die de fout begaat.
Wat ik in Georgië allemaal niet gezien heb in de afgelopen week, claxonneren is daar standaard voor eender welke fout, ook als ge iemand oppikt in de straat (elke ochtend vantzelfde om 7u wakker geclaxonneerd worden). Een bus of trager voertuig voor u? Je ertussen smijten ongeacht het aankomende verkeer, die moeten maar wachten. Als voetganger tussen de auto's moeten wandelen OP een voetpad omdat ze absoluut snel willen kunnen indraaien op de hoofdbaan, jup, heb dan zin om echt op die auto te wandelen eh.

Ik hoop dat claxonneren op elk foutje die iemand doet nooit de standaard wordt in België. Want ffs het is irritant. Je moet maar eens voetganger zijn in zo'n land.
Zelf ben ik daarin kalmer geworden en relativeer ik meer dan vroeger, die situaties die je beschrijft zou ik vermoedelijk hoffelijker aangepakt hebben zonder claxon en met een brede glimlach en vriendelijke handgebaren, terwijl ik innerlijk die mens wel enkele face slaps zou willen geven en de wegcode in boekvorm in hun reet zou duwen.

Gisteren een rit van 20 minuten met m'n vrouw naast mij. 't Was zondag.

1. Ik rij op een hoofdbaan waar plots zonder kijken een dame achteruit van haar oprit rijdt. Er was zo goed als geen ruimte meer en ik heb alles moeten dichtgooien. Dame staat met haar poep op de hoofdbaan en rijdt vooruit terwijl ze overdraait, zo komt ze op de parallelle parkeerplaats naast de baan OM DAN DIRECT over te draaien en de baan op te vlammen zonder richtingsaanwijzer. Weer kort moeten remmen. Ik schijt dat mens uit terwijl ik mijn claxon misbruik. M'n vrouw: ja maar, je kon daar nu toch op anticiperen hé.

2. Hoofdbaan, ik moet linksaf. Uit die straat links waar ik in moet komt een dame uit van 't wit gele kruis. Die gaat in de midden van de baan staan waardoor ik er nauwelijk in kan. Ik zeg tegen m'n vrouw: 'kijk, nog zo'n geit'. De dame in den auto van 't wit gele kruis doet m'n mondbewegingen na al grijnzen. Goed ja, own uw fout in plaats van als een klein kind te reageren hé. M'n vrouw: die heeft daar niet om gedaan waarschijnlijk.

3. Doodlopende straat. Geen kat achter of voor mij. Ik begin aan het manoeuvre keren in de straat. Ik draai over, rij achteruit en wil terug vooruit rijden en helemaal overdraaien wanneer er zich een dame (die van hare oprit kwam) voor m'n neus doorschiet. Dat terwijl ze zo dwaas als een hond zat te kijken naar mij van 'gij gaat nu toch niet vooruit rijden hé?'. Ik begin aan m'n volgende tirade en vraag mij echt af wat er aan de hand is vandaag. Onnozele koe.

Volgens mijn vrouw mocht ik daar allemaal niet op reageren en al zeker niet claxonneren. Aja nee, want dat is nu zo hé den dag van vandaag, de schuld overal gaan zoeken behalve bij diegene die de fout begaat.
Hier is dat ook, als ik claxonneer of vloek: "Da's toch allemaal niet nodig?"
Als ik ze dan aan de telefoon heb terwijl ze rijdt, hoor ik dan wel elke minuut eens een vloek door ons gesprek heen. :lol:

Ik hoop dat claxonneren op elk foutje die iemand doet nooit de standaard wordt in België. Want ffs het is irritant. Je moet maar eens voetganger zijn in zo'n land.
Zelf ben ik daarin kalmer geworden en relativeer ik meer dan vroeger, die situaties die je beschrijft zou ik vermoedelijk hoffelijker aangepakt hebben zonder claxon en met een brede glimlach en vriendelijke handgebaren, terwijl ik innerlijk die mens wel enkele face slaps zou willen geven en de wegcode in boekvorm in hun reet zou duwen.
Idem, maar als je zoals Mr. Anderson de ene na de andere op dezelfde rit hebt, begin ik ook last te krijgen om rustig te blijven.

Claxonneren ga ik eigenlijk zelden doen, tenzij het echt gevaarlijk is. voor de rest vloek ik gewoon eens intern.

Zo onlangs de ergernis geweest van een andere. ik stond onderin de T voor naar links te gaan (links-rechts is voorrangbaan) dus even wachten. plots stond er iemand voor me die van rechts kwam die in wou slaan. khad die niet gezien, was net vertrokken en zag die staan... gelukkig snel gestopt en achteruit (eerst gekeken of er niemand achter me stond), maar ik zag de persoon wel 'WTF' zeggen.

Wat ik in Georgië allemaal niet gezien heb in de afgelopen week, claxonneren is daar standaard voor eender welke fout, ook als ge iemand oppikt in de straat (elke ochtend vantzelfde om 7u wakker geclaxonneerd worden). Een bus of trager voertuig voor u? Je ertussen smijten ongeacht het aankomende verkeer, die moeten maar wachten. Als voetganger tussen de auto's moeten wandelen OP een voetpad omdat ze absoluut snel willen kunnen indraaien op de hoofdbaan, jup, heb dan zin om echt op die auto te wandelen eh.

Georgië is inderdaad wel een andere manier van rijden. Je moet eens naar Teheran gaan, dat is daar nog een pak erger. Lagos, Nigeria zal ook wel de moeite zijn, of Dhaka in Bangladesj. Het relativeert de rijkunsten in België wel.

die situaties die je beschrijft zou ik vermoedelijk hoffelijker aangepakt hebben zonder claxon en met een brede glimlach en vriendelijke handgebaren,
Ik gebruik zelden mijne claxon. Enkel bij nr. 1 heb ik hem gebruikt. Als ik afkom aan 50 km/u en iemand schiet zich onverwacht de baan op waardoor zelfs mijne pre sense moet meeremmen om er niet op te zitten om dan vervolgens WEER de baan op te vliegen zonder richtingaanwijzer, dan ga ik claxonneren ja. Zo'n situatie hoffelijk aanpakken lukt mij dan niet nee.

Claxonneren is dan nog het minste. Ik had zin om uit te stappen, een aanloop te nemen en die los door de voorruit op haar gezicht te dropkicken. Maar d m'n vrouw weer afkomen met: 'elaba, we dropkicken niet in het verkeer hé'.

Hier is dat ook, als ik claxonneer of vloek: "Da's toch allemaal niet nodig?"
Als ik ze dan aan de telefoon heb terwijl ze rijdt, hoor ik dan wel elke minuut eens een vloek door ons gesprek heen. :laugh:
Heel herkenbaar. :laugh:

Zo onlangs de ergernis geweest van een andere.
Vandaar, soms zijn we een ergernis voor een andere zonder het te beseffen. We zijn allen mensen met ups & downs :cool: @Mr.Anderson, kalmeer u!
Als ge vaak op de baan zijt buiten uw eigen dorp, erger je u er na een aantal jaar minder aan, tenzij ge een permanent gestresseerd 'Schumacher' heethoofd zijt.
snelleeddy.png
Georgië is inderdaad wel een andere manier van rijden. Je moet eens naar Teheran gaan, dat is daar nog een pak erger. Lagos, Nigeria zal ook wel de moeite zijn, of Dhaka in Bangladesj. Het relativeert de rijkunsten in België wel.
Zelf al gereden in Rwanda, Burundi en Madagascar, dus een goed vermoeden van hoe het in die andere landen ook aan toe gaat.
Uiteindelijk geraak je dat gewend. Ben wel benieuwd om dat eens in India te ervaren, zou een nog heel ander niveau zijn.

In Georgië is het alleen wel jammer dat er (zo te horen) geen verplichte verzekering is, dus je ziet er vaker wagens zonder voor/achterbumper enz... Gewoon eraf is beter dan beschadigd... Geen idee, maar het ziet er niet uit, ofwel bestelen ze elkaar... 🤷‍♂️

Het verschil in gasuitlaat geur is ook wel groot in die landen, ik word echt ziek van die geur.

Vandaar, soms zijn we een ergernis voor een andere zonder het te beseffen. We zijn allen mensen met ups & downs :cool: @Mr.Anderson, kalmeer u!
Als ge vaak op de baan zijt buiten uw eigen dorp, erger je u er na een aantal jaar minder aan, tenzij ge een permanent gestresseerd 'Schumacher' heethoofd zijt.
Ma alé, ge zijt heel m'n vrouw gij. Ik mag nu toch wel claxonneren naar iemand die door nonchalance bijna een accident veroorzaakt? Zij hoorde dat ook niet hé dat ik ze verweet voor onnzele berggeit.

Dat dropkicken is niet echt é. :crazy:

Soms vraag ik me toch af of mensen wel levend willen thuiskomen.
Zoals altijd drukke ochtendspits, dus regelmatig remmen op de snelweg en toch besluiten mensen tegen 120 op een meter van elkaar te blijven rijden. Ook een motard die tegen die snelheid tussen linker-en middenvak auto's aan het inhalen was.
ah, en een BMW rijder die de stereotiepen wou bevestigen en het niet nodig vond zijn pinkers te gebruiken

Soms vraag ik me toch af of mensen wel levend willen thuiskomen.
Zoals altijd drukke ochtendspits, dus regelmatig remmen op de snelweg en toch besluiten mensen tegen 120 op een meter van elkaar te blijven rijden. Ook een motard die tegen die snelheid tussen linker-en middenvak auto's aan het inhalen was.
ah, en een BMW rijder die de stereotiepen wou bevestigen en het niet nodig vond zijn pinkers te gebruiken
Nu dat je over motards begint...

Ik weet dat je bij file rijden een openingen moet vormen, maar hoe sommige bij stilstaand of traag verkeer tussen de auto's liggen te vlammen, da's ongelofelijk en gewoon om problemen vragen. Als er ooit zo eentje er tegens knalt, ik doe alsof m'n neus bloed hoor. Van alle motards die ik dan zie, meer dan de helft past zich absoluut niet aan.

En dat zijn natuurlijk ook altijd van die pipo's die om het minste beginnen te reclameren als ze iets minder ruimte hebben dan normaal.

Arcering op kruispunten? Zelfs geen suggestie, wordt altijd genegeerd. Je gaat toch geen ruimte laten om auto's de stad buiten te laten rijden als je in plaats daarvan bumper aan bumper kan aanschuiven? "They shall not pass".
In Brussel weet ik wel dat de politie daar op controleert, en iedere nummerplaat gaat in den boek. Is overigens een overtreding van de 3e graad als ik me niet vergis.

Ik weet dat je bij file rijden een openingen moet vormen, maar hoe sommige bij stilstaand of traag verkeer tussen de auto's liggen te vlammen, da's ongelofelijk en gewoon om problemen vragen. Als er ooit zo eentje er tegens knalt, ik doe alsof m'n neus bloed hoor. Van alle motards die ik dan zie, meer dan de helft past zich absoluut niet aan.

En dat zijn natuurlijk ook altijd van die pipo's die om het minste beginnen te reclameren als ze iets minder ruimte hebben dan normaal.
ben zelf een motard en erger me er ook aan hoe men er gewoon doorvliegt. Wet schrijft een max. verschil van 20km/h voor en een totaal max. van 50km/h. Zelf hou ik me er aan en meestal voeg ik zelfs terug in zodra iedereen ongeveer 30km/h rijdt. Zeker aan open plekken is het toch altijd opletten voor fileratjes en als motard moet je echt wel beseffen dat je niet opvalt, zeker in een brij van lichten en dus bijna altijd 'ineens' verschijnt in iemands zicht..

In Brussel weet ik wel dat de politie daar op controleert, en iedere nummerplaat gaat in den boek. Is overigens een overtreding van de 3e graad als ik me niet vergis.

Als ze afgelopen weekend op de Leopold II laan (rond Yser / Tour & Taxis) gecontroleerd hadden, was het gat in de begroting al half gedicht :p Letterlijk alle armen van dat kruispunt/rond punt stond daardoor vast.

Andere ergernis vanochtend: speedpedelecs die niet willen wachten aan rode lichten en dan maar beginnen spookrijden op het fietspad in de andere richting. Zie dat hun rondetijd om zeep is door die ene minuut wachten...

Tja, in principe moeten de 2 linker stroken een opening vormen waar de hulpdiensten zouden moeten doorkunnen. We weten alletwee dat dit zelden of nooit het geval is.

Verder kan ik uit ervaring zeggen dat het meestal geen probleem is om door te kunnen met de moto (waarvoor dank), maar hier en door staat er altijd wel ene volledig op het uiterste rechts van zijn strook zodat je absoluut niet meer doorkan. Dan claxonneer ik ook wel hoor. En als je dan eens binnenkijkt is het 9/10 ene die op zijne GSM aan het prullen is.

En tenslotte, er gaat quasi geen rit voorbij waar ik tenminste 1 keer een volledige noodstop moet doen omdat een er een pipo zonder kijken of pinken voor uw neus van rijstrook switched in een (quasi stilstaande) file. Dus bij deze een warme oproep aan de autobestuurders om uw spiegels te gebruiken.

Iemand had blijkbaar het lumineuze idee om tijdens de volle ochtendspits de wegmarkeringen weer te schilderen op de Gentsesteenweg tussen Mechelen en Willebroek :thumb:.

Ik ben 100% voor het vormen van zo een reddingsstrook bij fille, maar ik jaag me steeds meer op in de motorrijders die denken dat deze gevormd is zodat zij die als racebaan kunnen gebruiken.

Ik ben 100% voor het vormen van zo een reddingsstrook bij fille, maar ik jaag me steeds meer op in de motorrijders die denken dat deze gevormd is zodat zij die als racebaan kunnen gebruiken.
waar kom jij dan files tegen waar ze zo'n strook vormen?
Is onlangs in het nieuws geweest dat een groot deel van de chauffeurs nog altijd niet weet (of het geen bal kan schelen) dat ze die automatisch moeten vormen zodra er filevorming is en niet pas als ze de hulpdiensten hun zwaailichten in de spiegel zien. Gisteren ook weer ondervonden in de file. Af en toe ene die zich goed opzij zet, maar de meesten blijven gewoon in het midden van hun strook.

ben zelf een motard en erger me er ook aan hoe men er gewoon doorvliegt. Wet schrijft een max. verschil van 20km/h voor en een totaal max. van 50km/h. Zelf hou ik me er aan en meestal voeg ik zelfs terug in zodra iedereen ongeveer 30km/h rijdt. Zeker aan open plekken is het toch altijd opletten voor fileratjes en als motard moet je echt wel beseffen dat je niet opvalt, zeker in een brij van lichten en dus bijna altijd 'ineens' verschijnt in iemands zicht..

Als mede motard merk ik dat er een deel van de autobestuurders is die gewoon gefrustreerd en jaloers is. Bij momenten wordt ik bijna opzettelijk van de baan gereden. Enkel omdat ze wat opgejaagd zijn door het filerijden.
Of toch snel nog het gatje willen dichtrijden zodat ik er niet tussen kan. Wat 99% vd tijd mislukt omdat ik toch net iets sneller ben :laugh:
Relax een beetje please, het is allemaal zo erg niet. Een motor hinderen gaat er heus niet voor zorgen dat je sneller thuis bent.
Ik heb het geluk dat ik mijn motor stand-by heb staan op het werk voor als het file is. Geen file is gewoon de auto. Maw, als ik dan eens met de motor rijdt is het altijd door de file. En dan ga ik echt niet braaf aan 30km/u achter de auto's rijden.

Vroeger ook altijd gedaan in de zondagavond file tussen kust en binnenland die er tussen maart en oktober werkelijk elke week is. Daar heb je dan nog van die typische toeristen of zondagrijders die niet gewoon zijn van in file te rijden en waar er af en toe eens ene zijn deur open gooit.
Het hielp wel dat ik toen met een Termignoni zonder db-killers rond reed. Niet horen aankomen kon nooit een excuus zijn. 😆

Terug
Bovenaan